PDA

View Full Version : nylon snaren vervangen



Nobler
23 juli 2007, 13:35
Het is een vaste routine, snaren vervangen. In het begin dat ik dat deed (half jaren '70) was het ene eind van de snaar niet te onderscheiden van de andere. Op een gegeven moment zijn ze begonnen de omwonden snaren aan één kant een flexibeler stukje te geven waar de omwinding losser zit. Ik heb er nooit een verklaring voor op de verpakking gezien en in een aantal muziekzaken waar ik het gevraagd heb weten ze het niet. Waar is dat stukje volgens jullie voor bedoeld, aan de brugkant of aan de mechaniekkant? In feite gebruik ik het nooit, omdat mij lijkt dat de snaar daar zwakker is. Daarom gebruik ik het niet aan de brugkant. Aan de mechaniekkant gebruik je het niet omdat het daar aan het einde van de óverlengte zit.

De solide nylon snaren hebben bij verschillende (maar lang niet alle) fabrikanten een gekleurd stukje. Ook daarover zeggen de verpakkingen niks en weten muziekzaken er niets van. Ik vermoed dat dat stukje meer wrijving geeft dus slippen voorkomt, maar voor gebruik aan welke kant is het dan. brug of mechaniek?

Verwijderen jullie trouwens alle snaren tegelijk en plaats je daarna pas nieuwe? Ik doe het altijd een voor een omdat ik anders bang ben dat de hals door de plotselinge krachtverandering kan kromtrekken, of is dat zinloze voorzichtigheid?

Riky
23 juli 2007, 14:55
Verwijderen jullie trouwens alle snaren tegelijk en plaats je daarna pas nieuwe? Ik doe het altijd een voor een omdat ik anders bang ben dat de hals door de plotselinge krachtverandering kan kromtrekken, of is dat zinloze voorzichtigheid?

beetje zinloze bezorgdheid....
het blijft namelijk dezelfde dikte die je nieuwe snaar heeft....
daarom is de trekkracht ook gelijk... dus tussen de nieuwe
en oude snaar zit weinig verschil qua kracht.
Ik vervang op mijn accoustische wel het hele setje,
omdat er eigenlijk nooit een knapt..
dus ze zijn vaak tegelijk versleten.

Pais
23 juli 2007, 15:39
Ik vervang snaren 1 per 1. Niet om de hals, maar ik heb me laten vertellen dat vooral het bovenblad kan leiden onder het wegvallen van de snaarspanning. Kleine moeite om het zo te doen. Alleen ontkom je er niet aan om alle snaren los te halen bij bijvoorbeeld reparaties van de gitaar.

Het flexi stukje van de omwonden snaren lijken me voor de brug. Mijn snaren hebben dit ook en het knoopt zo veel makkelijker en de snaar slipt zo niet zo snel door wanneer er spanning op komt.

Zijn de gekleurde trebbles niet gekleurd om de juiste snaar aan te geven? Ik kwam het 1 keer tegen bij een goedkoop setje en op de verpakking werd zo duidelijk gemaakt welke snaar het is. Net als d'addario met de labels doet.

Nobler
23 juli 2007, 17:23
Nee, de gekleurde eindstukjes zijn niet om de dikte aan te geven, in ieder geval niet bij de setjes die ik kocht, want die waren van alle sold nylon snaren dezelfde kleur!

Blend
23 juli 2007, 17:57
Ik vervang snaren 1 per 1. Niet om de hals, maar ik heb me laten vertellen dat vooral het bovenblad kan leiden onder het wegvallen van de snaarspanning. Kleine moeite om het zo te doen. Alleen ontkom je er niet aan om alle snaren los te halen bij bijvoorbeeld reparaties van de gitaar.



Dat risico lijkt me alleen heel groot bij western gitaren, daar staat een veel grote spanning op!

LaurentB
23 juli 2007, 22:01
Ik gebruik dat flexibele stukje om de lus mee te maken op de brug.

Flipkoos
23 juli 2007, 23:13
Ik gebruik dat flexibele stukje om de lus mee te maken op de brug.

En zo hoort het ook volgens mij...

jaap-regelink
24 juli 2007, 20:37
En zo hoort het ook volgens mij...

kan zijn, maar dan vraag ik me af. waarom zitten er dan vaak 2 stukjes die 'slapper' zijn dan de rest. en bij een set snaren die ik een keer had gekregen wel 3 'slappe' stukjes?

Pais
24 juli 2007, 20:51
Per snaar? 2? Ik snap niet wat je bedoelt :)