PDA

View Full Version : Nut voor Japanse LP Custom imitatie



McLambo
23 juli 2007, 10:09
Hallo,

Zoals jullie misschien wel weten heb ik een Sakai LP Custom.
Deze gitaar heb ik ooit eens voor 150 gulden samen met een hele grote versterker van iemand gekocht, die hem op zolder had staan.

Het is geen slechte gitaar, en in de loop der tijd heb ik er al wat dingetjes aan vervangen. Afgelopen 1,5 maand heb ik hem helemaal gestript, en qua electronica vernieuwd. Nieuwe pots, switches, originele LP wiring, etc etc.

Ook was de topkam die erop zat meerdere malen gebroken en weer gelijmd.

Hier moest dus ook een nieuwe voor komen. 1,5 maand geleden had ik heel dapper de oude kam verwijderd, in de veronderstelling zijnde dat dit een fluitje van een cent zou zijn, om er een nieuwe op te gooien.

Nou, ik weet nu wel beter! Ik heb zelf een poging gewaagd met een semi-slotted DURANUT. Ten eerste moest er zo'n 4 mm van de onderkand afgeschuurd worden, iets dat me een aantal uur gekost heeft. Nu zit ie erop, is de kam veel te ruim uitgeveild, zodat de snaren kletteren in de kam.

Ik heb dus echt geen zin om nog een keer met de hand een nut te maken, en ben op zoek gegaan naar een kant en klaar product. Echter lees ik hier dat deze nooit goed passen/werken op een gitaar, en er evengoed handwerk vereist is. Ook heeft de gitaar een wat vreemde nut. Vrij smal en rustend tegen het fretboard aan.

http://lh6.google.com/McLambo/RqN_p5LHMJI/AAAAAAAAAdc/TxrxLqTKgMA/s288/IMG_3083.JPG

Dus ik overweeg nu om de gitaar weg te brengen, om het te laten doen, en dan tegelijk de hals, de actie, en de intonatie te laten afregelen. Ik verwacht dat dit ergens tussen de 70 en 100 euro gaat kosten.

De vraag is dus: Is dat het waard? (voor zo'n oud lel :satisfie: )

Eigenlijk wil ik over een tijdje een LTD EC-400 aanschaffen, maar ik heb mezelf het doel gezet eerst mijn gitaarskills af te stoffen (4 jaar niets gedaan) op deze Sakai, en te zorgen dat het geen 'tijdelijke' hobby is.(toch ruim 700 euro voor de LTD)

Wie kan mij helpen met informatie over de topkam, en wat is wijsheid? :???:

bert k
23 juli 2007, 10:25
Deze gaat naar Zelfbouw.

madman
23 juli 2007, 12:07
als je je gitaarspel weer op wilt pikken kost het je dus de prijs voor de nut, intonatie en actie, het is dan dat of een andere gitaar kopen als ik het goed begrijp...
als jij vindt dat het een lekkere gitaar is, lekker speelt en lekker klinkt dan zou ik dat een kleine prijs vinden, zeker in vergelijking met het alternatief

cas121
23 juli 2007, 12:23
Heb je die stringslots nou verder uit moeten veilen of waren ze al zo groot?

Anders had je die hoogte beter van de bovenkant af kunnen halen en zelf nieuwe slots zagen / veilen.

Ik zou zeggen, nieuw stukje bone bestellen en gewoon nog een keer proberen. De basics van afstellen/intonatie/actie/hals zijn allemaal vrij makkelijk te leren. Het levert misschien iets meer frustratie op maar je houdt wel 70 - 100e in the pocket. en op een relatief goedkope gitaar kan je het toch niet echt verklooien zegmaar...

McLambo
23 juli 2007, 13:11
als je je gitaarspel weer op wilt pikken kost het je dus de prijs voor de nut, intonatie en actie, het is dan dat of een andere gitaar kopen als ik het goed begrijp...
als jij vindt dat het een lekkere gitaar is, lekker speelt en lekker klinkt dan zou ik dat een kleine prijs vinden, zeker in vergelijking met het alternatief

Nou, het probleem op dit moment is dat de gitaar vrij kl*te speelt. De actie is te hoog, zet ik die lager, dan begint ie al vanaf fret 14 te kletteren. De intonatie is heel beroerd. Hij speelt heel houterig, met veel bijgeluiden.

Ik heb laatst in een gitaarzaak geheel willekeurig een PRS SE (trimonte) vastgehouden, en speelde zo zacht, en trefzeker... sinds dien is er een lampje gaan branden bij me van; hé! die van mij speelt wel heel slecht vergeleken met deze.

Verder ben ik wel tevreden met het ding. Heb zoals gezegd, alle electronica vervangen. Eerder heb ik er een Dimarzio SD3 ingezet, die sinds gisteren via een push-pull pot in serie/parallel te schakelen is. Verschillende onderdelen van de hardware zijn ook al vervangen:

http://lh5.google.com/McLambo/RqN_kpLHMII/AAAAAAAAAdU/HjOsD8adTwY/s800/IMG_3084.JPG

Maar goed, ik zal het nog eens proberen met die nut. Hopelijk kan ik een TUSQ scoren met dezelfde afmetingen. Vanavond even hoogte, breedte, dikte en e to e afstand meten.

McLambo
23 juli 2007, 13:14
Heb je die stringslots nou verder uit moeten veilen of waren ze al zo groot?

Anders had je die hoogte beter van de bovenkant af kunnen halen en zelf nieuwe slots zagen / veilen.

Ik zou zeggen, nieuw stukje bone bestellen en gewoon nog een keer proberen. De basics van afstellen/intonatie/actie/hals zijn allemaal vrij makkelijk te leren. Het levert misschien iets meer frustratie op maar je houdt wel 70 - 100e in the pocket. en op een relatief goedkope gitaar kan je het toch niet echt verklooien zegmaar...

Het was een blank met van die inkepingen erin van waar de slots ongeveer moeten komen. Die grote geulen heb ik er zelf ingeveild: :sssh:

Tot overmaat van ramp brak er nog een stuk af ook in het laatste stadium :(

maar goed ik ga een poging wagen. Genoeg info & tips op deze site.

Ennuuuh, die EC400/500 komt er ook wel :)

cas121
23 juli 2007, 13:51
Wat je kan doen is de fretslots zagen met een dun ijzerzaagje, of anders tandjes aan een voelermaat slijpen, zo kan je heel nauwkeurig de dikte van je slot reguleren. Ik wilde het deze week ook op die manier gaan proberen, gewoon met bone weliswaar.

McLambo
23 juli 2007, 14:13
Wat je kan doen is de fretslots zagen met een dun ijzerzaagje, of anders tandjes aan een voelermaat slijpen, zo kan je heel nauwkeurig de dikte van je slot reguleren. Ik wilde het deze week ook op die manier gaan proberen, gewoon met bone weliswaar.

Ik heb zelf ook voelermaatjes ongetoverd tot zaagjes, maar dat maakt het wel lastig om een goed rechte sleuf te zagen. Junior ijzerzaagje heeft tandjes opzijn staan, dus wordt het veels te breed allemaal...

madman
23 juli 2007, 18:31
Ik heb laatst in een gitaarzaak geheel willekeurig een PRS SE (trimonte) vastgehouden, en speelde zo zacht, en trefzeker... sinds dien is er een lampje gaan branden bij me van; hé! die van mij speelt wel heel slecht vergeleken met deze.

hahaha, lol, mijn main gitaar is een tremonti se:p, die is zeker fijn en trefzeker;)

Ash ketchum
23 juli 2007, 18:47
Als je een nieuwe topkam haalt stel ik h'm wel voor je af. Ik doe het regelmatig voor andere gitaristen en heb tot nu toe geen klachten gehad.

McLambo
23 juli 2007, 19:11
Als je een nieuwe topkam haalt stel ik h'm wel voor je af. Ik doe het regelmatig voor andere gitaristen en heb tot nu toe geen klachten gehad.


Heey, dat zou heel mooi zijn!

Wat moet ik dan halen? een slotted? of een blank?
Zijn er nog kosten aan verbonden?

Ash ketchum
23 juli 2007, 19:24
Je kan een slotted halen, als je de oude meeneemt als voorbeeld, kan je nooit verkeerd gaan. Let wel op dat de nieuwe minder diepe sleuven heeft dan de oude.
Bij Melodie in Putten kun je vast een topkammetje halen. Is denk ik wel het dichstbijzijnst bij jouw.
Over kosten en details moet je me maar pm'en :hippie: