PDA

View Full Version : Shure Microfoon



vox
22 juli 2007, 21:52
Mijn Samson microfoon is kapot gegaan.. nu zit ik te kijken naar Shure microfoons en overweeg de PG48 te kopen. qua prijs en er wordt veel goeds over gesproken zowel qua merk en type en de prijs. Nu staat er in de gebruiks handleiding die ik van de shure site, dat ie gebruikt "kan" worden voor spoken word en karaoke.. een type hoger uit de PG serie, de PG58 is echter voor lead vocal en backing vocals. Wat is het verschil? karaoke is toch ook zingen???

Manual (http://www.shure.com/stellent/groups/public/@gms_gmi_web_ug/documents/web_resource/us_pro_pg_mics_en_ug.pdf)

harrie-beton
22 juli 2007, 21:59
De merknaam shure zegt niet alles.
het is echt een low budget microfoon, wat is je budget en wat ga je er mee doen?

vox
22 juli 2007, 22:06
een naam zegt meestal ook niks, met het zelfde gemak neem ik zo weer een nieuwe samson microfoon.. deze viel me op bij feedback.. hij is voor door te zingen.. budget heb ik niet wil gewoon een goede microfoon... maar wil wel binnen de 100 euro blijven.. ik zit te overwegen deze of de shure sm58...

wil alleen ff weten of deze ook goed genoeg is..

Erikt
22 juli 2007, 22:13
sm58 en 57 zijn voor vele doeleinden geschikt, is deze dat ook dan?

vox
22 juli 2007, 22:22
sm58 en 57 zijn voor vele doeleinden geschikt, is deze dat ook dan?

ik denk zelf wel.. maar de sm58 is toch tikkeltje beter.. dan deze shure low budget lijn (PG)

was allee benieuwd of deze ook goed genoeg is en wat nou het verschil is dat deze beschreven wordt in de manual als karaoke en spoken word microfoon.. want dan heb ik zoiets van kan "spoken word" dan niet met de PG58 omdat die beschreven wordt als microfoon voor lead en bacing vocals..

Dastard
22 juli 2007, 22:50
De PG48 is de slechtste uit de lijn van Shure, voor vocalen zou ik voor de SM58 gaan, wil je ook nog andere dingen doen met de mic. dan alleen vocalen, dan kan je voor de SM57 gaan, is ook prima geschikt voor zang, iets andere kwaliteit dan de SM58 maar weer wel multi inzetbaar als je gitaren wilt opnemen.
Ik denk dat ze bedoelen met Spoken Word is dat je hem gebruikt voor een presentatie.

vox
22 juli 2007, 22:58
De PG48 is de slechtste uit de lijn van Shure, voor vocalen zou ik voor de SM58 gaan, wil je ook nog andere dingen doen met de mic. dan alleen vocalen, dan kan je voor de SM57 gaan, is ook prima geschikt voor zang, iets andere kwaliteit dan de SM58 maar weer wel multi inzetbaar als je gitaren wilt opnemen.
Ik denk dat ze bedoelen met Spoken Word is dat je hem gebruikt voor een presentatie.

oke, ik ga het allemaal ff op een rijtje zetten...

David1223
23 juli 2007, 00:26
Krijg je ook een geod geluid als je die SM58 voor je versterker zet??
Of is dan de SM57 beter? en zit er kwa zang veel verschil in geluid tussen SM58 en SM57?

Dastard
23 juli 2007, 00:42
Ja maar de sm57 klinkt voor gitaar iets beter.
Een sm58 klinkt voor zang iets beter, tja hoe zeg je dat, wat meer dynamiek.

http://www.shure.com/ProAudio/Products/WiredMicrophones/us_pro_sm_overview_content

David1223
23 juli 2007, 00:52
Maar als je één microfoon zou aanraden voor bijde doelen (zang en instrument) welke zou dat dan zijn?

vox
23 juli 2007, 01:21
de 57, die schijnt ook goed te zijn voor zang en is gemaakt voor instrumenten..

maargoed ff terug komend op mijn post.. ik neem de PG microfoon.. voor nu en overweeg daarna wel de SM58.. nu niet zoveel geld en hard een vervanger nodig...

Pun
23 juli 2007, 02:31
Dan vraag ik me toch met jouw af, wat het verschil is tussen karaoke en lead vocal, voor een microfoon dan.

vox
23 juli 2007, 03:28
Dan vraag ik me toch met jouw af, wat het verschil is tussen karaoke en lead vocal, voor een microfoon dan.

jah ik snap het ook niet..

karaoke = zingen in dronken bui wordt het blehren

lead vocals (band verband) = zingen en in een dronken bui wordt het ook blehren..

gaan ze speciaal een microfoon type maken voor karaoke en weer een andere voor zingen???

q-elvis-p
23 juli 2007, 04:42
jah ik snap het ook niet..

karaoke = zingen in dronken bui wordt het blehren

lead vocals (band verband) = zingen en in een dronken bui wordt het ook blehren..

gaan ze speciaal een microfoon type maken voor karaoke en weer een andere voor zingen???

ik snap het ook niet,

is het niet zo dat het voor karaoke en andere dingen waarmee je in aanraking komt met mensen die geen ene reed verstand hebbben van geluid, het ook geen ene reed uitmaakt wat voor microfoon je hebt?

als je een beetje knap zang wilt opnemen: condensator microfoon, alleen voor optreden waarschijnlijk waardeloos...

voor alles indd de 57... beste allround low budget microfoon...

Wanneer wordt er nou eens een vraag gesteld waarbij de steller eerst even googled en dan zijn antwoord vindt?

vox
23 juli 2007, 05:34
ik snap het ook niet,

is het niet zo dat het voor karaoke en andere dingen waarmee je in aanraking komt met mensen die geen ene reed verstand hebbben van geluid, het ook geen ene reed uitmaakt wat voor microfoon je hebt?

als je een beetje knap zang wilt opnemen: condensator microfoon, alleen voor optreden waarschijnlijk waardeloos...

voor alles indd de 57... beste allround low budget microfoon...

Wanneer wordt er nou eens een vraag gesteld waarbij de steller eerst even googled en dan zijn antwoord vindt?

als we alles gaan googlen, dan blijft dit forum leeg qua vragen/hulp en worden er alleen maar fotos gepost van "kijk eens naar mijn ohh zo geille gitaar"

ik had mijn keus al gemaakt voor de PG48 zodra ik weer wat strakker sta met mijn geld koop ik de sm58 heb alleen nu snel weer een microfoon nodig..

Mitch
23 juli 2007, 09:28
Jongens, wat is hier nou zo moeilijk aan ? Voor Karaoke doet de geluidskwaliteit er niet toe en bij leadzang wel. Het is dus niet zo dat ze "speciaal voor karaoke een microfoon ontwikkelen" maar ze geven gewoon op een eufemistische manier aan dat de geluidskwaliteit kut is.
In deze lage prijsklasse zou ik voor iets anders dan Shure kijken. Pas vanaf de Beta-lijn worden die hun geld waard.

q-elvis-p
23 juli 2007, 13:12
als we alles gaan googlen, dan blijft dit forum leeg qua vragen/hulp en worden er alleen maar fotos gepost van "kijk eens naar mijn ohh zo geille gitaar"

ik had mijn keus al gemaakt voor de PG48 zodra ik weer wat strakker sta met mijn geld koop ik de sm58 heb alleen nu snel weer een microfoon nodig..

je hebt gelijk, ik kwam net uit de kroeg en waarschijnlijk ff verkeerd gekeken!!!

vox
23 juli 2007, 16:57
je hebt gelijk, ik kwam net uit de kroeg en waarschijnlijk ff verkeerd gekeken!!!

oke, dont we all ;)

DeiDRagonas
23 juli 2007, 20:24
Maar als je één microfoon zou aanraden voor bijde doelen (zang en instrument) welke zou dat dan zijn?


Zeker weten de SM58... Die is namelijk identiek aan de 57! Draait t kapje eraf en... voila!

Grt Roy.

jaap-regelink
23 juli 2007, 20:35
Jongens, wat is hier nou zo moeilijk aan ? Voor Karaoke doet de geluidskwaliteit er niet toe en bij leadzang wel. Het is dus niet zo dat ze "speciaal voor karaoke een microfoon ontwikkelen" maar ze geven gewoon op een eufemistische manier aan dat de geluidskwaliteit kut is.
In deze lage prijsklasse zou ik voor iets anders dan Shure kijken. Pas vanaf de Beta-lijn worden die hun geld waard.

yup, groot gelijk. bij Karaoke is het meeste toch stomdronken, en verstaan ze er geen woord meer van, . maar als jij op een optreden staat wil je toch niet een microfoon waarvan de geluidskwaliteit kut is ?

vox
23 juli 2007, 21:25
heb geld erbij kunnen lenen en ben gegaan voor de microfoon die ik eigelijk al in het begin wilde hebben de SM58

q-elvis-p
23 juli 2007, 23:57
goede keus! veel plezier ervan!

vox
24 juli 2007, 00:33
goede keus! veel plezier ervan!

gaat wel lukken..goede verhalen gehoord en staat bekend als de oer microfoon (joey ramone had er al 1) en heb hem mooi kunnen testen... erg goed ding.. qua uiterlijk doet ie het ook...

gothax
25 juli 2007, 14:50
tipje: geef even bij de geluidsmannen aan dat je een Shure mic gebruikt, de geluidsmannen prefereren over het algemeen sennheiser omdat deze mics vaak 'actief' zijn (met een batterijtje dus) en een hoger uitgangsignaal hebben wat resulteert in minder feedback. bij de shure gaan ze meestal de preamp van de PA helemaal opendraaien, dan gaat het natuurlijk mega feedbacken, bij de SM58 moeten ze de eindtrap flink open draaien! de semi-pro's weten dat wel maar als je in een kroeg komt, tja :)

ik gebruik zelf een aparte voorversterker voor de SM58 zodat je traploos het uitgangsignaal kunt regelen (Behringer Tube Ultragain 200 - even de stock buis eruit en een EHX/JJ erin gooien) lekkere preamp voor live! (voor 60 eurootjes ofzo??)

vox
25 juli 2007, 14:56
tipje: geef even bij de geluidsmannen aan dat je een Shure mic gebruikt, de geluidsmannen prefereren over het algemeen sennheiser omdat deze mics vaak 'actief' zijn (met een batterijtje dus) en een hoger uitgangsignaal hebben wat resulteert in minder feedback. bij de shure gaan ze meestal de preamp van de PA helemaal opendraaien, dan gaat het natuurlijk mega feedbacken, bij de SM58 moeten ze de eindtrap flink open draaien! de semi-pro's weten dat wel maar als je in een kroeg komt, tja :)

ik gebruik zelf een aparte voorversterker voor de SM58 zodat je traploos het uitgangsignaal kunt regelen (Behringer Tube Ultragain 200 - even de stock buis eruit en een EHX/JJ erin gooien) lekkere preamp voor live! (voor 60 eurootjes ofzo??)

oke thanks.. we hebben weleens te maken gehad met geluids kereltjes maar sinds kort eigen p.a... dus eigen beheer

maar jah niet overal is dat nodig dus dit is een tip die ik meeneem...

dml
28 juli 2007, 03:57
tipje: geef even bij de geluidsmannen aan dat je een Shure mic gebruikt, de geluidsmannen prefereren over het algemeen sennheiser omdat deze mics vaak 'actief' zijn (met een batterijtje dus) en een hoger uitgangsignaal hebben wat resulteert in minder feedback. bij de shure gaan ze meestal de preamp van de PA helemaal opendraaien, dan gaat het natuurlijk mega feedbacken, bij de SM58 moeten ze de eindtrap flink open draaien! de semi-pro's weten dat wel maar als je in een kroeg komt, tja :)

ik gebruik zelf een aparte voorversterker voor de SM58 zodat je traploos het uitgangsignaal kunt regelen (Behringer Tube Ultragain 200 - even de stock buis eruit en een EHX/JJ erin gooien) lekkere preamp voor live! (voor 60 eurootjes ofzo??)

Dit lijkt me enorme B.S. Het merk zegt niets over het soort mic, dynamisch of condensator (wat jij actief noemt). En condensatormic's met een batterijtje zijn bij de betere geluidsmannen al helemaal uit den boze. En een hoger uitgangssignaal zegt ook bar weinig over feedback. Onder andere de karakteristiek van een mic zegt daar veel meer over. Een rondom-gevoelige condensator kan veel gevoeliger zijn voor feedback dan een dynamische mic met een hypernier karakteristiek, om maar even wat te noemen.

Laat je ook niets wijsmaken over de goedkope micpreamps a la Behringer, Art en Samson. Met elke simpele mixer kun je het ingangssignaal, NIET het uitgangssignaal, traploos regelen.

Eindtrap flink opendraaien bij een SM58?? Man, waar heb je het over????!!!!!

vox
28 juli 2007, 05:06
Dit lijkt me enorme B.S. Het merk zegt niets over het soort mic, dynamisch of condensator (wat jij actief noemt). En condensatormic's met een batterijtje zijn bij de betere geluidsmannen al helemaal uit den boze. En een hoger uitgangssignaal zegt ook bar weinig over feedback. Onder andere de karakteristiek van een mic zegt daar veel meer over. Een rondom-gevoelige condensator kan veel gevoeliger zijn voor feedback dan een dynamische mic met een hypernier karakteristiek, om maar even wat te noemen.

Laat je ook niets wijsmaken over de goedkope micpreamps a la Behringer, Art en Samson. Met elke simpele mixer kun je het ingangssignaal, NIET het uitgangssignaal, traploos regelen.

Eindtrap flink opendraaien bij een SM58?? Man, waar heb je het over????!!!!!

ik heb hem van de week gebuikt en op de normale manier zoal we elke andere microfoon gebruiken en geen bijzonderheden...

cardinal
28 juli 2007, 09:55
57 of 58 met beiden kom je wel uit de verf hoor. Behoudt zijn waarde ook wel redelijk.

De 57 vind ik persoonlijk wat lekkerder klinken, zowel voor gitaar als zang. Maar voor zang is de 58 wat beter handelbaar, door de kap erop plopt hij veel minder bij zang. Voor gitaar klinkt de 58 wat helderder als de 57. Maar de 57 weer wat warmer.

Naja, eerst maar een 58 en daarna een 57 zou ik zeggen.

vox
28 juli 2007, 11:24
57 of 58 met beiden kom je wel uit de verf hoor. Behoudt zijn waarde ook wel redelijk.

De 57 vind ik persoonlijk wat lekkerder klinken, zowel voor gitaar als zang. Maar voor zang is de 58 wat beter handelbaar, door de kap erop plopt hij veel minder bij zang. Voor gitaar klinkt de 58 wat helderder als de 57. Maar de 57 weer wat warmer.

Naja, eerst maar een 58 en daarna een 57 zou ik zeggen.

maybe ho knows.. als deze ooit kapot gaat..het ziet er niet naar uit maar het blijft een "ding"

Piekhaar
29 juli 2007, 22:56
Heb zelf de SM57, Eigenlijk gekocht voor mijn versterker, maar tegenwoordig gebruik ik hem voor de zang, gaat ook uitstekend.

Dat geluidsmensen liever sennheiser hebben dan shure lijkt mijn grote onzin. Naar de ervaring met onze band is dit precies andersom. Wat niet wil zeggen dat dit daadwerkelijk ook zo is.

En feedbacken heb je bij Sennheiser en Shure evengoed bij de goedkopere modellen.

vox
30 juli 2007, 07:58
Heb zelf de SM57, Eigenlijk gekocht voor mijn versterker, maar tegenwoordig gebruik ik hem voor de zang, gaat ook uitstekend.

Dat geluidsmensen liever sennheiser hebben dan shure lijkt mijn grote onzin. Naar de ervaring met onze band is dit precies andersom. Wat niet wil zeggen dat dit daadwerkelijk ook zo is.

En feedbacken heb je bij Sennheiser en Shure evengoed bij de goedkopere modellen.

ik heb van de week evengoed ook een pg48 gehaald.. voor de achtergrond zang voor de drummer.. en er zijn hiermee nog geen problemen.. maar de achtergrond zang stelt bij ons niet al teveel voor...

Piekhaar
30 juli 2007, 13:39
ik heb van de week evengoed ook een pg48 gehaald.. voor de achtergrond zang voor de drummer.. en er zijn hiermee nog geen problemen.. maar de achtergrond zang stelt bij ons niet al teveel voor...

Ik bedoelde meer op gothax's bewering dat Shure microfoons eerder feedbacken dan Sennheiser. Wij gebruiken in de band 2 Shure SM57 voor zang en één Sennheiser E945 (was eerst een E835 maar de gaf te vaak feedback). En de Sennheiser gaat bij ons eerder fluiten dan de Shure microfoons.

En de meeste geluidsmensen waar wij met onze band mee te maken hadden hadden liever niet dat de Sennheiser gebruikt werd. Maar dit zal ook veel met persoonlijke voorkeur te maken hebben van de geluidsmensen. We hebben ook zo'n 2 keer meegemaakt dat er juist wel gebruik gemaakt werd van Sennheiser.

vox
30 juli 2007, 14:43
Ik bedoelde meer op gothax's bewering dat Shure microfoons eerder feedbacken dan Sennheiser. Wij gebruiken in de band 2 Shure SM57 voor zang en één Sennheiser E945 (was eerst een E835 maar de gaf te vaak feedback). En de Sennheiser gaat bij ons eerder fluiten dan de Shure microfoons.

En de meeste geluidsmensen waar wij met onze band mee te maken hadden hadden liever niet dat de Sennheiser gebruikt werd. Maar dit zal ook veel met persoonlijke voorkeur te maken hebben van de geluidsmensen. We hebben ook zo'n 2 keer meegemaakt dat er juist wel gebruik gemaakt werd van Sennheiser.

dat begreep ik maar.. in het begin van de topic was er ook iets over de PG48 vandaar ;)