PDA

View Full Version : Natuurlijk flageolet



SonofDestiny
22 juli 2007, 20:24
Ik weet niet of ik dit hier moet posten, maar ik vraag me nu al een hele tijd het volgende af: waarom klinken de natuurlijke flageoletten steeds hoger, naarmate je ze op een lagere fret pakt?

Eigenlijk is de vraag helemaal niet relevant, maar het leek me leuk om te weten. En als je niets vraagt, blijf je dom :)

Pun
23 juli 2007, 02:42
Ik weet niet of ik dit hier moet posten, maar ik vraag me nu al een hele tijd het volgende af: waarom klinken de natuurlijke flageoletten steeds hoger, naarmate je ze op een lagere fret pakt?

Eigenlijk is de vraag helemaal niet relevant, maar het leek me leuk om te weten. En als je niets vraagt, blijf je dom :)

Volgens mij heeft dat te maken met het aantal knopen dat je in de trilling van je snaar krijgt. (Als je vanaf fret 12, het midden van de snaar, verder omhoog gaat, krijg je precies een omgekeerde ontwikkeling). Hoe lager je de flagiolette pakt, hoe korter het stuk van de topkam tot de eerste knoop (waar je de flagiolette pakt), dus hoe meer knopen. Vanaf de 12e fret omhoog gaat het om de eerste knoop vanaf de brug, en is het dus eigenlijk gewoon gespiegeld van de lagere noten.

Maar zeker weten doe ik dit ook niet. Maar dit lijkt mij het meest logische.

Bl44t44p
23 juli 2007, 10:15
http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic

Leesvoer! Ziet er misschien ingewikkeld uit maar het is eigenlijk heel logisch...