PDA

View Full Version : Nek trekt krom?



Thijssie06
22 juli 2007, 15:14
Hey ik vroeg me af, of een nek snel krom trekt
hoe komt dit en als mijn nek krom is getrokken wat kan ik er aan doen om hem weer recht te krijgen. Kan een nek krom trekken als er geen snaren op de gitaar zitten?


Alvast bedankt :)

Einzeln
22 juli 2007, 15:33
Met welke bedoeling,..

Maurice_732
22 juli 2007, 16:55
Volgens mij trekt een nek wel krom als er geen snaren opzitten (een lang teijd dan)
Maar dan een dag snaren erop en hij is weer recht
En gaten(deuken) kan ie in een vochtige omgeving ook krom trekken
volgens mij

glacius
22 juli 2007, 18:19
en hem tegen een warme radiator aanzetten is ook een garantie voor een kromme neck ..

Thijssie06
22 juli 2007, 20:18
O ok, bedankt voor de hulp

Nobler
24 juli 2007, 12:19
Als je een gibson achtige gitaar hebt, dus met een kop onder een hoek, leg ik die nooit plat op de grond zoals veel mensen doen. Ik heb het idee dat als je je gitaar altijd zo neerlegt als je er niet op speelt, dat er dan te veel kracht op de kop komt en de hals kan kromtrekken. Ik leg mijn gitaren dus altijd zo dat de hals wordt ondersteund (zoals in een koffer) of zodat de kop over de rand van waar hij op ligt (tafel, stoel etc.) heen steekt. Ik zet de gitaar vaak zo ergens tegenaan dat de kop in de lucht steekt, maar dan natuurlijk wel zo dat hij stevig staat en niet kan omvallen.
Verder heb ik ooit een Les Paul immitatie gekocht die enkele jaren zonder snaren in een koffer had gelegen. Daar was de hals inderdaad de andere kant op krom getrokken (hals stond bol in plaats van hol). Ik heb er nieuwe snaren op gezet, maar het duurde een aantal dagen voordat hij weer enigszins bespeelbaar was en weken voor hij niet meer kletterde.

Sten_Vampire
24 juli 2007, 20:26
er zit een kabel in je hals... de trekstang genaamt, die kan je aandraaien of losser maken, daardoor verstel je de stand van de hals. op zich moet je gitaar wel wat klappen kunnen hebben wat betrefd geen snaren op je gitaar, maar dit mooet je natuurlijk niet al te lang doen. het lijkt me btw sterk dat je hals gaat kromtrekken als je hem op de grond legt...

het zal wel gewoon aan de trekstang liggen, of aan de snaren.
als de trekstang niet helpt zul je toch echt naar een gitaarreperatuur moeten gaan, want dit is natuurlijk helemaal niet goed:P

wietse
24 juli 2007, 21:02
er zit een kabel in je hals...

vreemde gitaar heb jij, kabel, het is gewoon een stuk draadeind of een hele lange bout.
maar bang zijn dat de boel kromtrekt als de hals niet ondersteund wordt is ook wat overdreven, de snaren en de trusrod geven zoveel tegenwerking dit gebeurt nooit.
het enige wat bij een headstock onder een hoek wel wil gebeuren is dat die afbreekt als je hem wat te hard plat neerlegt, en daar word je ook niet vrolijk van.

Sten_Vampire
24 juli 2007, 21:08
vreemde gitaar heb jij, kabel, het is gewoon een stuk draadeind of een hele lange bout.
maar bang zijn dat de boel kromtrekt als de hals niet ondersteund wordt is ook wat overdreven, de snaren en de trusrod geven zoveel tegenwerking dit gebeurt nooit.
het enige wat bij een headstock onder een hoek wel wil gebeuren is dat die afbreekt als je hem wat te hard plat neerlegt, en daar word je ook niet vrolijk van.

geen kabel dan, je snapt wel wat ik bedoel:P, maar met de trekstang kan je wel je hals hoek tov de body veranderen... dit om bijv kletterende snaren tegen te gaan, of dat de snaren heel moeilijk in te drukken zijn.

Danny Drug
24 juli 2007, 21:31
ook je explorer aan een muur haak hangen heeft bij mij niet veel goeds gedaan.. komt denk ik omdat het zwaartepunt van een exp niet precies recht onder de hals staat

Sten_Vampire
24 juli 2007, 21:32
ook je explorer aan een muur haak hangen heeft bij mij niet veel goeds gedaan.. komt denk ik omdat het zwaartepunt van een exp niet precies recht onder de hals staat

is dat echt zo:O ik heb een muurhaak, en ben van plan nieuwe gitaar te kopen... dat gaat kut worden:P

Danny Drug
24 juli 2007, 21:34
is dat echt zo:O ik heb een muurhaak, en ben van plan nieuwe gitaar te kopen... dat gaat kut worden:P

ik heb het gevoel dat zo'n explorer met zo'n dikke kont het een beetje naar links neigt (als je ervoor staat)

kheb me exp dus weer in standaard en me prs opgehangen

Sten_Vampire
24 juli 2007, 21:44
ik heb het gevoel dat zo'n explorer met zo'n dikke kont het een beetje naar links neigt (als je ervoor staat)

kheb me exp dus weer in standaard en me prs opgehangen

maar maakt het wat uit dat ie naar links hangt dan? ben je bang dat de hals horizontaal krom gaat staaan:O , da ken toch noooit?

Danny Drug
24 juli 2007, 21:46
maar maakt het wat uit dat ie naar links hangt dan? ben je bang dat de hals horizontaal krom gaat staaan:O , da ken toch noooit?

geen flauw idee of het kan of niet... ik heb hem lekker in de standaard :)

Sten_Vampire
24 juli 2007, 21:47
geen flauw idee of het kan of niet... ik heb hem lekker in de standaard :)

zou ik ook doen:P

lekker op safe spelen, maar andere mensen misschien die mij duidelijkheid kunnen geven... anders moet ik natuurlijk een standaard kopen... ik wil geen risico lopen op mijn toekomstige kelly

wietse
24 juli 2007, 21:52
geen kabel dan, je snapt wel wat ik bedoel:P, maar met de trekstang kan je wel je hals hoek tov de body veranderen... dit om bijv kletterende snaren tegen te gaan, of dat de snaren heel moeilijk in te drukken zijn.

nee je kan de halshoek er NIET mee veranderen, dan moet je de hals lospakken en shimmen als dit mogelijk is en bij een gelijmde of necktrough lukt dit niet.
met de halspen kan je de kromming van de hals afstellen en is niet bedoeld om de aktie te verlagen, dan draai je gewoon de brug/ zadeltjes wat naar beneden.

wat is er dan gebeurd met je explorer Danny Drug?
in principe kan er helemaal niks mee gebeuren als je de boel ophangt (zolang je maar goede schroeven en pluggen gebruikt) door de vorm lijkt hij wat scheef te hangen maar er gebeurt niks mee.

en in een standaard is het al helemaal kutten, dingen willen nooit fatsoenlijk rechtop staan.

Sten_Vampire
24 juli 2007, 21:57
nee je kan de halshoek er NIET mee veranderen, dan moet je de hals lospakken en shimmen als dit mogelijk is en bij een gelijmde of necktrough lukt dit niet.
met de halspen kan je de kromming van de hals afstellen en is niet bedoeld om de aktie te verlagen, dan draai je gewoon de brug/ zadeltjes wat naar beneden.

wat is er dan gebeurd met je explorer Danny Drug?
in principe kan er helemaal niks mee gebeuren als je de boel ophangt (zolang je maar goede schroeven en pluggen gebruikt) door de vorm lijkt hij wat scheef te hangen maar er gebeurt niks mee.

en in een standaard is het al helemaal kutten, dingen willen nooit fatsoenlijk rechtop staan.

dan heeft een geleend gitaarboekje van de bieb het fout:P, of ik heb het verkeerd gelezen... maar wat heb je dan aan een trekstang?

glasbier
24 juli 2007, 22:12
Hey ik vroeg me af, of een nek snel krom trekt
hoe komt dit en als mijn nek krom is getrokken wat kan ik er aan doen om hem weer recht te krijgen.

Als mijn nek krom trekt dan ga ik naar het ziekenhuis..

wietse
24 juli 2007, 22:15
dan heeft een geleend gitaarboekje van de bieb het fout:P, of ik heb het verkeerd gelezen... maar wat heb je dan aan een trekstang?

de kromming van de hals afstellen, als de hals bol staat of te recht dan krijg je fretbuzz, een hals moet altijd een lichte kromming hebben, soms amper zichtbaar.
als de hals te hol staat dan speelt hij zwaar en is de intonatie vaak niet goed te krijgen, en dan moet je de trusrod vastdraaien, daarbij is de trusrod erg belangrijk om te voorkomen dat de hals kromtrekt onder de spanning van de stalen snaren.
klassieke gitaren hebben namelijk geen halspen want die snaarspanning is veel lager en dat kan het hout alleen wel aan.

DeiDRagonas
25 juli 2007, 02:21
Als mijn nek krom trekt dan ga ik naar het ziekenhuis..


HAHAHAHAHA!!!!!!!

+100000