PDA

View Full Version : Soloboost op scheurende Plexi.



guitarguru
22 juli 2007, 10:36
Tja, zal wel een bekend probleem zijn. Ik wil gewoon als ik ga soleren een volumeboost hebben. Dat gaat echter niet met pedaaltjes voor de versterker, want dan krijg je meer vervorming i.p.v. volume. Ik wil nou net wel de vervorming uit de amp halen, overigens een Vernet Plexi 50 watt Lead.

De boost moet dus na de preamp komen denk ik zo. Ik kan twee opties bedenken die misschien technisch te realiseren zijn. Ik hoop dat van de techneuten op dit forum te vernemen.

1. Ik heb er een mastervolume in laten bouwen. Ik kan bij elke solo de mastervolume wat hoger zetten en weer terug bij begeleiden. :mad: Dit moet toch ook via een voetschakelaar te schakelen zijn?!

2. Via een attenuator. Ik kan bij een solo snel de speakerplug overzetten naar een ingang met hoger percentage vermogen en weer terug. Dit moet toch ook wel via schakeling te realiseren zijn lijkt mij?!

Een FX-loop zou ook kunnen werken? Booster in een serieële loop?

Ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt.

q-elvis-p
22 juli 2007, 11:08
Tja, zal wel een bekend probleem zijn. Ik wil gewoon als ik ga soleren een volumeboost hebben. Dat gaat echter niet met pedaaltjes voor de versterker, want dan krijg je meer vervorming i.p.v. volume. Ik wil nou net wel de vervorming uit de amp halen, overigens een Vernet Plexi 50 watt Lead.

De boost moet dus na de preamp komen denk ik zo. Ik kan twee opties bedenken die misschien technisch te realiseren zijn. Ik hoop dat van de techneuten op dit forum te vernemen.

1. Ik heb er een mastervolume in laten bouwen. Ik kan bij elke solo de mastervolume wat hoger zetten en weer terug bij begeleiden. :mad: Dit moet toch ook via een voetschakelaar te schakelen zijn?!

2. Via een attenuator. Ik kan bij een solo snel de speakerplug overzetten naar een ingang met hoger percentage vermogen en weer terug. Dit moet toch ook wel via schakeling te realiseren zijn lijkt mij?!

Een FX-loop zou ook kunnen werken? Booster in een serieële loop?

Ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt.


Ik heb wat boosts gehoord door middel van een jekyll en hyde...
Gewoon niet te ver de gain opendraaien (hoeft ook niet als je m boost)
gain van pedaal dicht en volume open!!!! Je kan ook nog de toon en equalizer afstellen.

Of anders een volume booster? Daar heb je toch ook pedaaltjes van?
ik weet niet of het erge vervorming dan volume geeft.
In ieder geval 30 dagen niet goed geld terug: boost pedaal (http://www.thomann.de/de/seymour_duncan_sfx01_pickupbooster.htm)

Mooiste manier om ergens achter te komen natuurlijk.

q-elvis-p
22 juli 2007, 11:11
Ik heb wat boosts gehoord door middel van een jekyll en hyde...
Gewoon niet te ver de gain opendraaien (hoeft ook niet als je m boost)
gain van pedaal dicht en volume open!!!! Je kan ook nog de toon en equalizer afstellen.

Of anders een volume booster? Daar heb je toch ook pedaaltjes van?
ik weet niet of het erge vervorming dan volume geeft.
In ieder geval 30 dagen niet goed geld terug: boost pedaal (http://www.thomann.de/de/seymour_duncan_sfx01_pickupbooster.htm)

Mooiste manier om ergens achter te komen natuurlijk.

Vergeten te zeggen... vervorming van je geluid ten opzichte van je volume valt volgens mij wel mee. Misschien heb je dit al overwogen.

Wat je misschien nog kan doen is een eqaulizer in je fxloop. Daarmee schijn je ook te kunnen boosten plus dat is mischien nog wel mooier, je geluid zeer verfijnd afstellen.

q-elvis-p
22 juli 2007, 11:16
Vergeten te zeggen... vervorming van je geluid ten opzichte van je volume valt volgens mij wel mee. Misschien heb je dit al overwogen.

Wat je misschien nog kan doen is een eqaulizer in je fxloop. Daarmee schijn je ook te kunnen boosten plus dat is mischien nog wel mooier, je geluid zeer verfijnd afstellen.

daar ben ik weer, bedacht net dat t natuurlijk ook met een volume pedaal kan... hehe dat is nog wel het makkelijkst en het goedkoopst, bijvoorbeeld voor slag driekwart open en voor solo's vol open! (wel je versterker op 11!!)

Aca Ilic
22 juli 2007, 11:26
of evt. zo'n volume pedal die in active stand ook als een volume boost werkt

http://visualsound.net/Pedal_vv.htm

guitarguru
22 juli 2007, 11:26
daar ben ik weer, bedacht net dat t natuurlijk ook met een volume pedaal kan... hehe dat is nog wel het makkelijkst en het goedkoopst, bijvoorbeeld voor slag driekwart open en voor solo's vol open! (wel je versterker op 11!!)

Bedankt voor het meedenken q-elvis-p, maar ik heb geen fx-loop! Het is een vintage-achtige amp zonder toeters en bellen.
En ik laat mijn amp dus lekker scheuren, gooi de 2 gelinkte niet-schakelbare kanalen ver open. Alle gain of cleane boosts die je ervoor zet resulteert alleen maar in meer vervorming, echt waar.

Nee, het moet m.i. na de preamp gebeuren.

bass blom
22 juli 2007, 12:05
aanleren met je volumeknop te spelen?

http://www.youtube.com/watch?v=Y2_12Ler9B8

BLOK182
22 juli 2007, 12:06
Het mooiste en makkelijkste lijkt me het inbouwen van een fxloop (je sloopt er geen vintage plexi mee), en daar een equalizerpedaaltje of (clean)booster in te zetten, bijv. Fulltone Fatboost e.a. Uit gebeurt er niks, en wanneer je em aantrapt heb je een dosis volume erbij. Ikzelf heb met mijn versterker hetzelfde probleem en die oplossing werkt het beste. Volumepedalen vind ik zelf live erg lastig, omdat je em niet altijd precies in de goede stand terugzet, en je zodoende een beetje in de mix kan schommelen qua sound. Vooral als je nog eens beweegt en energiek bent on stage:-)

q-elvis-p
22 juli 2007, 12:08
Bedankt voor het meedenken q-elvis-p, maar ik heb geen fx-loop! Het is een vintage-achtige amp zonder toeters en bellen.
En ik laat mijn amp dus lekker scheuren, gooi de 2 gelinkte niet-schakelbare kanalen ver open. Alle gain of cleane boosts die je ervoor zet resulteert alleen maar in meer vervorming, echt waar.

Nee, het moet m.i. na de preamp gebeuren.

mmm dat wordt lastig.. het enige mischien een beetje flauw is met je volume knop op je gitaar wat te doen.. of mischien zo'n preamp erin bouwen van guitarfetish

q-elvis-p
22 juli 2007, 12:15
Het mooiste en makkelijkste lijkt me het inbouwen van een fxloop (je sloopt er geen vintage plexi mee), en daar een equalizerpedaaltje of (clean)booster in te zetten, bijv. Fulltone Fatboost e.a. Uit gebeurt er niks, en wanneer je em aantrapt heb je een dosis volume erbij. Ikzelf heb met mijn versterker hetzelfde probleem en die oplossing werkt het beste. Volumepedalen vind ik zelf live erg lastig, omdat je em niet altijd precies in de goede stand terugzet, en je zodoende een beetje in de mix kan schommelen qua sound. Vooral als je nog eens beweegt en energiek bent on stage:-)

je hebt toch van die pedalen die je op twee volumes kan instellen??

guitarguru
22 juli 2007, 12:31
aanleren met je volumeknop te spelen?

http://www.youtube.com/watch?v=Y2_12Ler9B8

Wauwwww, dat is spelen zeg!! Gewoon 8-) een gitaar en een amp en gaan, van clean tot super scheur. Zo kan het ook. Maar kan ik het zo? :rockon:

bass blom
22 juli 2007, 13:39
Wauwwww, dat is spelen zeg!! Gewoon 8-) een gitaar en een amp en gaan, van clean tot super scheur. Zo kan het ook. Maar kan ik het zo? :rockon:

oefenen..
volgende week, oefenen.
weer wat later, oefenen.
blijven oefenen..

en op een dag merk je dat je het kan :D

BLOK182
22 juli 2007, 14:31
je hebt toch van die pedalen die je op twee volumes kan instellen??
Ja klopt, maar als je je scheur niet uit een pedaal haalt maar uit de amp, heb je daar niezo heel veel aan. Een een cleanbooster in de loop met 2 volumes, tja...aan/uit geeft je ook al een verschil tussen rhythm en lead:-)

Thijssie
22 juli 2007, 14:37
Bekend "probleem" bij 1-kanaals versterkers.

Als je echt een flinke boost nodig hebt, dan is een (clean) booster in je fx-loop echt de enige oplossing (buiten versterker modificaties).

In mijn huidige band met alleen bas, gitaar, drums en zang redt ik het zonder; ik ben gewoon alle begeleidingspartijen veel cleaner gaan spelen en bij solo's gebruik ik een pedaaltje gewoon tussen gitaar en amp. Je hebt dan geen zwaar vervormd geluid op lagere geluidsniveaus maar daar kan ik mee leven.

Met die setup redde ik het overigens niet met een 2e gitarist of toetsen, dan heb je echt een groter volumeverschil nodig om boven de rest uit te komen....

DeiDRagonas
22 juli 2007, 14:43
Als je zo'n plexi-achtige amp echt helemaal open zet kun je idd geen volumeboost meer maken. ALLES wat je voor de pre-amp gaat zetten resulteerd zeker weten alleen in meer/andere vervorming... Niet in een volumetoename. Ik zou dan ook een fx-loop in laten bouwen, it's that easy...

grt Roy.

guitarguru
22 juli 2007, 14:51
Bedankt voor het meedenken allemaal tot dusverre.

Toch zou ik nog eens wat willen door filosoferen over mijn eerder genoemde opties over die schakelbare mastervolume en attenuator. Lijkt mij wel een vraag voor de techneuten/ampbouwers op dit forum. Een attenuator/soloboost apparaat? Ga alvast patent aanvragen..... :cooler:
Maar de fx loop in laten bouwen is natuurlijk ook een goede optie.

Chris Winsemius
22 juli 2007, 14:53
'n Fx-loop in 'n lead-plexi, zeker met 'n post pi mv, is echt 'n sound-sucker imho.

Relais, clevere keuze mv-potmeters qua schakeling en waardes, wat weerstandjes/etc., boormachine, klemmenboardje en 'n footswitch + aansluiting geven je de mogelijkheid van 2 MV opties. 1tje Voor ritme-volume en de ander voor solo-volume.

guitarguru
22 juli 2007, 14:59
'n Fx-loop in 'n lead-plexi, zeker met 'n post pi mv, is echt 'n sound-sucker imho.

Relais, clevere keuze mv-potmeters qua schakeling en waardes, wat weerstandjes/etc., boormachine, klemmenboardje en 'n footswitch + aansluiting geven je de mogelijkheid van 2 MV opties. 1tje Voor ritme-volume en de ander voor solo-volume.

Kijk, daar zat ik nou op te wachten. Dat is dus wel te realiseren. Gaat zeker wel wat tijd (=geld) in zitten, vrees ik? Heb je zo'n mod al eens eerder uitgevoerd, en zo ja hoe beviel dat?

Negative K3 fan
22 juli 2007, 15:41
aanleren met je volumeknop te spelen?

http://www.youtube.com/watch?v=Y2_12Ler9B8


mooie rig, tering, lekker geluidje ook,

renier
23 juli 2007, 14:56
Het mooiste en makkelijkste lijkt me het inbouwen van een fxloop (je sloopt er geen vintage plexi mee), en daar een equalizerpedaaltje of (clean)booster in te zetten, bijv. Fulltone Fatboost e.a. Uit gebeurt er niks, en wanneer je em aantrapt heb je een dosis volume erbij. Ikzelf heb met mijn versterker hetzelfde probleem en die oplossing werkt het beste. Volumepedalen vind ik zelf live erg lastig, omdat je em niet altijd precies in de goede stand terugzet, en je zodoende een beetje in de mix kan schommelen qua sound. Vooral als je nog eens beweegt en energiek bent on stage:-)

dat kan toch ook met een boss ge-7 of andere eq?

gewoon de main wat hoger zetten, en vervolgens met aan en uit volume schakelen.

guitarguru
23 juli 2007, 17:38
dat kan toch ook met een boss ge-7 of andere eq?

gewoon de main wat hoger zetten, en vervolgens met aan en uit volume schakelen.

Ja, lijkt mij wel. Ik heb alleen geen fx-loop en zo'n ding in laten bouwen is mij ontraden als zijnde een tone-sucker. Misschien met de tijd twee voet-schakelbare mastervolumes in laten bouwen dan maar.....

BLOK182
23 juli 2007, 20:39
Het kan ook zeker met een GE-7, alleen die is weer niet true bypass, en met zijn 7 schuifjes niet altijd even handig als stompbox-voor-de-energieke pedalentrapper:p Fatboost kan je geluid ook net wat dikker maken, mocht je dat willen. En bij zo'n mooie Vernet plexi hoort een mooi pedaal:-)

guitarguru
23 juli 2007, 20:44
Het kan ook zeker met een GE-7, alleen die is weer niet true bypass, en met zijn 7 schuifjes niet altijd even handig als stompbox-voor-de-energieke pedalentrapper:p Fatboost kan je geluid ook net wat dikker maken, mocht je dat willen. En bij zo'n mooie Vernet plexi hoort een mooi pedaal:-)

8-) 8-) Yes, mooie Vernet ja, maar eh..............................
Ik heb geen fx-loop 8)

BLOK182
23 juli 2007, 20:47
Jaja had het al gelezen, was meer een reactie op het advies van een GE-7, wie weet leest iemand anders het nog die er wat aan heeft:-) Succes met de mastervolumes!

Chris Winsemius
23 juli 2007, 21:22
Kijk, daar zat ik nou op te wachten. Dat is dus wel te realiseren. Gaat zeker wel wat tijd (=geld) in zitten, vrees ik? Heb je zo'n mod al eens eerder uitgevoerd, en zo ja hoe beviel dat?

Wel schakelbare pre pi mv's in JCM800s etc. met goed resultaat. Schakelbare post pi mv's in plexies zijn zeker ook mogelijk maar kosten (ook) tijd en onderdelen, wat meer moeite, tijde en onderdelen dan in 'n Marshall 2203/23204 en ik kan ook niet gelijk zeggen of zo'n Ceriatone trafo de extra belasting v/e relais/etc. aan kan.

guitarguru
24 juli 2007, 09:15
Wel schakelbare pre pi mv's in JCM800s etc. met goed resultaat. Schakelbare post pi mv's in plexies zijn zeker ook mogelijk maar kosten (ook) tijd en onderdelen, wat meer moeite, tijde en onderdelen dan in 'n Marshall 2203/23204 en ik kan ook niet gelijk zeggen of zo'n Ceriatone trafo de extra belasting v/e relais/etc. aan kan.

Tja, de Ceriatone trafo's. Hier houdt mijn kennis op. Ik als leek denk dan maar; een kloon is een kloon, dus alle onderdelen zijn van vergelijkbare kwaliteit als het origineel. Zo niet, dan zou dit ook gevolgen moeten hebben voor de uiteindelijke sound en is er geen sprake van een 1 op 1 kloon in al zijn glorie. Maar daar houdt ook mijn kennis op, ik heb nooit over echte vintage Marshalls gespeeld :sneaky: :chicken:

Negative K3 fan
24 juli 2007, 15:34
klonen kan altijd maar tot op zekere hoogte, vooral als je nagaat hoeveel factoren je wel niet kunt bedenken. Geen enkele trafo is precies hetzelfde en waarschijnlijk zit er wel een verschil tussen oude marshall trafo's en de trafo's die ceriatone gebruikt.

guitarguru
24 juli 2007, 16:57
klonen kan altijd maar tot op zekere hoogte, vooral als je nagaat hoeveel factoren je wel niet kunt bedenken. Geen enkele trafo is precies hetzelfde en waarschijnlijk zit er wel een verschil tussen oude marshall trafo's en de trafo's die ceriatone gebruikt.

Je kunt toch trafo's volgens dezelfde specificaties maken als het origineel? Alleen kosten die waarschijnlijk meer dan CeriaTone ervoor wil uitgeven voor hun klonen. Het moet commercieel technisch wel een aantrekkelijk product blijven.

Als CeriaTone dan evt. 'mindere' componenten gebruikt, bestaan er merken/bouwers die wél heel erg ver gaan in hun poging een exacte kopie te maken van vintage amps (Marshalls)? Dan praat je ook over andere prijskaartjes. You get what you pay for zal het uiteindelijk wel zijn.

Negative K3 fan
24 juli 2007, 17:18
Je kunt toch trafo's volgens dezelfde specificaties maken als het origineel? Alleen kosten die waarschijnlijk meer dan CeriaTone ervoor wil uitgeven voor hun klonen. Het moet commercieel technisch wel een aantrekkelijk product blijven.
dat niet alleen, er is vaak bij vintage amps namelijk ook geen sprake van 'het' origineel omdat er vroeger (helemaal door marshall) nog niet zo superconsistent werd gewerkt, daarnaast is er ook een grote kans aanwezig dat door regelgeving (milieu, veiligheid, arbo weetikveel) ze niet meer mogen worden gemaakt volgens antieke specificaties



Als CeriaTone dan evt. 'mindere' componenten gebruikt, bestaan er merken/bouwers die wél heel erg ver gaan in hun poging een exacte kopie te maken van vintage amps (Marshalls)? Dan praat je ook over andere prijskaartjes. You get what you pay for zal het uiteindelijk wel zijn.

ja die zijn er, eerste wat me binnenschiet is de V-plex van voodoo amps (vriendje van Chris). http://www.voodooamps.com/vplex.html

guitarguru
24 juli 2007, 18:30
ja die zijn er, eerste wat me binnenschiet is de V-plex van voodoo amps (vriendje van Chris). http://www.voodooamps.com/vplex.html

Wauw, dat ziet er gaaf uit hoor! Met de bijbehorende prijskaartjes ook.......... ik hou het nog maar even bij mijn Vernet (CeriaTone)

Negative K3 fan
24 juli 2007, 18:53
Wauw, dat ziet er gaaf uit hoor! Met de bijbehorende prijskaartjes ook.......... ik hou het nog maar even bij mijn Vernet (CeriaTone)

als je de belachelijke dollarkoers in je hoofd houdt bij het bekijken van die prijzen, dan valt het nog enigszins mee, maar toch, kost wat, maar dan betaal je ook wat.

Chris Winsemius
24 juli 2007, 19:04
Tja, de Ceriatone trafo's. Hier houdt mijn kennis op. Ik als leek denk dan maar; een kloon is een kloon, dus alle onderdelen zijn van vergelijkbare kwaliteit als het origineel. Zo niet, dan zou dit ook gevolgen moeten hebben voor de uiteindelijke sound en is er geen sprake van een 1 op 1 kloon in al zijn glorie. Maar daar houdt ook mijn kennis op, ik heb nooit over echte vintage Marshalls gespeeld :sneaky: :chicken:

Nieuwe onderdelen klinken helaas altijd anders dan oude onderdelen, vele onderdelen worden op 'n totaal andere manier gemaakt tegenwoordig en vooral bij trafo's is de juiste materiaal en wikkel keuze van behoorlijke invloed.

Ik heb het geluk/mazzel gehad over 'n aantal toffe plexies te (mogen) spelen, de best klinkende daarvan (hoewel er ook nog 'n andere was die meer into clean/blues was) gebruik ik als basis voor m'n eigen Plexi + versterkers.

Je hebt klonen en klonen, 'n gemiddelde reïssue v/e groot/bekend merk haalt het bijna nooit ivm. 'n echte oude. Daarnaast is het ook mogelijk wat subtiele updates (zoals bijvoorbeeld 'n post pi mv in 'n 1987/1959) toe te voegen zodat de versterker beter toepasbaar is op diverse volume-nivo's en met meerdere typen gitaren.

Qua trafo's heb ik het in dit geval puur over stroom/spanning v/e bepaalde wikkeling v/d voedingstrafo voor de aansturing van een relais. Hoewel ik 'n aantal Vernet versterkers heb gehoord heb ik er nog nooit 1 gehoord met Ceriatone trafo's dus daar kan ik nu klank/etc.-matig geen oordeel over geven. Ik krijg over 'n tijdje 'n Vernet plexi binnen voor mods/etc.

@Negative K3 fan:

ja die zijn er, eerste wat me binnenschiet is de V-plex van voodoo amps (vriendje van Chris). http://www.voodooamps.com/vplex.html

Klopt, Trace is cool! Er zijn nog wat andere (amerikaanse) merken die op behoorlijk nivo diverse plexies namaken, klant van m'n laatste Plexi + vond 'm kwalitatief vergelijkbaar qua sound met de v-plex, voel me wel trots :)

Negative K3 fan
24 juli 2007, 19:49
trace heeft een keer wat achtergrond info over die v-plex gepost, uit een hele rits plexi's die hij over de jaren had verzameld had ie de beste klinkende gekozen en daar zat een 'fout' in, die fout heeft hij ook toegepast in zijn v-plex, maar is meteen ook het geheim van de smit :)

maargoed, ik ben nu al 2 dagen volop aan het prakkezeren over mijn eerste plexi en dat is echt een hoofdbreker, niet normaal. Ik zit nu in een stadium om een 70s plexi na te maken, met 1 input en intern gebridgde kanalen. Daarnaast nog wat master volumes erbij en evt. nog wat push pull schakelingen.

Maar ik moet er sowieso nog een nachtje over slapen want de ideeen schieten door mn kop.

Chris Winsemius
24 juli 2007, 20:03
trace heeft een keer wat achtergrond info over die v-plex gepost, uit een hele rits plexi's die hij over de jaren had verzameld had ie de beste klinkende gekozen en daar zat een 'fout' in, die fout heeft hij ook toegepast in zijn v-plex, maar is meteen ook het geheim van de smit :)

maargoed, ik ben nu al 2 dagen volop aan het prakkezeren over mijn eerste plexi en dat is echt een hoofdbreker, niet normaal. Ik zit nu in een stadium om een 70s plexi na te maken, met 1 input en intern gebridgde kanalen. Daarnaast nog wat master volumes erbij en evt. nog wat push pull schakelingen.

Maar ik moet er sowieso nog een nachtje over slapen want de ideeen schieten door mn kop.

:) Er zijn behoorlijk wat verschillen tussen plexies, zelfs van hetzelfde type...

in de 70s had je geen [nieuwe] plexies.... (werden tot halverwege '69 gemaakt)

Negative K3 fan
24 juli 2007, 20:05
een 70s 1959 dan :)

en ja, ik begin het ook al door te krijgen, al die verschillende schema's... je wordt er wel een beetje tureluurs van, maar goed, niet iedereen heeft de kans gezegend te zijn met minstens 5 100 watt marshalls van rond de jaren 70 :)