PDA

View Full Version : Recording with Steve Albini



Han S
22 juli 2007, 01:34
Klikkerdeklikkerdeklik (http://www.youtube.com/watch?v=GvKuSfsxAxY)

glennshred
22 juli 2007, 10:46
awesome.. in één woord :)

STW
22 juli 2007, 18:57
leuk, dank je!

Pun
23 juli 2007, 02:55
Heel erg cool, Han. Albini is echt een legende.

Er zijn twee mensen waarmee ik zeker nog iets wil opnemen. Eentje is Albini en de andere ben jij Han ;)

savale
23 juli 2007, 10:33
Tof videotje! Wel cool om te zien dat er door de profs toch echt analoog wordt opgenomen!

Han S
23 juli 2007, 11:14
Leuk he? Er is op gearslutz een hele discussie gaande over Steve Albini en je ziet dat hij nogal controversieel is. Sommigen zien hem als een god en anderen vinden zijn aanpak helemaal niks.

Steve zegt altijd dat hij geen producer is maar een opnametechnicus en dat wordt dan weer door sommigen overdreven, alsof een band niet weet wat ze willen en hoe ze dat willen. Bands zullen ongetwijfeld om advies vragen als ze dat nodig hebben en dat zullen ze ook krijgen. Als ze iets onmogelijks willen dan legt een engineer als Steve Albini heus wel uit waarom het niet kan.

Ook zie je mensen beweren dat hij te weinig sporen zou hebben, maar volgens mij heeft hij twee Studer A827's draaien en dan heb je de beschikking over 46 sporen. Als een bandje aan 46 sporen niet genoeg heeft dan moet er wat ernstig mis zijn.

Steve vangt 1300 dollar per dag en daar benijd ik hem wel een beetje om. :D

@ Pun: je bent van harte welkom.

savale
23 juli 2007, 16:20
Inderdaad wat moet je in *#$)@%naam met meer dan 46 sporen. Ik vind zelf digitaal editten een stuk makkelijker, maar dat komt door m'n leeftijd ook denk ik. Ik denk dat er weinig van de jongere garde nog analoog aan de slag gaat.

Volgens mij maakt het weinig uit of je het digitaal of analoog doet. Belangrijker is dat je het goed doet.

madman
23 juli 2007, 18:42
digitaal IMHO is in de ogen van een nieuwe generatie goedkoop, compact, en makkelijk in gebruik, ikzelf zou een hoop dingen anders niet kunnen doen (=betalen)
that being said; er zijn nog een hoop dingen die digitaal (nog) niet (even goed?) te reproduceren zijn, en daarom kan ik me goed voorstellen dat veel mensen nog steeds zweren bij analoog, totdat het verschil niet meer te horen is is het gewoon keuzes maken tussen de voordelen van analoog en digitaal...

oja; steven albini = god!!!

Han S
23 juli 2007, 19:06
Het verschil tussen analoog en digitaal is aan de ene kant groot en aan de andere kant weer klein, het is een ingewikkelde discussie die vaak ook kansloos verloopt. Analoog is erg duur, digitaal is een stuk goedkoper, maar de beste digitale spullen zijn ook bepaald niet goedkoop.

De reden waarom Steve Albini analoog opneemt liggen zoals velen misschien denken niet op het gebied van geluidskwaliteit of kostprijs. Steve vindt dat hij met mogelijk historische dingen bezig is, die dus bewaard moeten blijven en daar is tape het meest duurzame medium in. En dat is de hoofreden waarom hij analoog registreert.

Digitaal veroudert snel, het ene format volg het andere op en veel gaat verloren omdat het niet meer werkt. Dat zal op termijn beter worden met vast geheugen, maar wie heeft er over 50 jaar nog een Dash recorder die werkt?

Een analoge tapemachine is electronisch en mechanisch niet bizonder ingewikkeld en tape kun je over 100 jaar gewoon afspelen op werkende machines.

Over 100 jaar zul je geen CD's meer kunnen afspelen mogelijk, maar de 78 toerenplaat kun je hoorbaar maken met een stukje stopnaald en een luciferdoosje.

rjong999
23 juli 2007, 20:16
Die zelfde discussie had ik laatst bij een klant, die gegevens voor langere tijd (+50 jaar) wil kunnen opslaan, en daar hebben we het simpelweg opgelost door twee complete PC's met DVD-spelers gesealed in de backupkluis neer te zetten...

guhlenn
24 juli 2007, 11:05
tape kun je over 100 jaar gewoon afspelen op werkende machines.

Over 100 jaar zul je geen CD's meer kunnen afspelen mogelijk, maar de 78 toerenplaat kun je hoorbaar maken met een stukje stopnaald en een luciferdoosje.

Dat is een drogredenering. met een werkende cd speler zal je over 100 jaar ook nog een cd kunnen afspelen. en binaire code is niet iets van de laatste paar jaar.

savale
24 juli 2007, 11:34
ach ja een .wav bestandje kun je moeilijk in een museum neerleggen he ;)

Han S
24 juli 2007, 11:37
Ik bedoelde dat je een taperecorder makkelijk kunt repareren, een DAT recorder of CD speler waarvan essentiële onderdelen kapot zijn en niet meer voorradig valt niet meer te repareren. Elke instrumentmaker zal mechanische onderdelen kunnen maken voor taperecorders omdat die bestaan uit asjes, rolletjes en stangetjes. Zelfs de aandrukrol is op eenvoudige wijze zelf te maken.

Ga jij maar eens een ingewikkeld IC maken voor een digitaal apparaat dat er al lang niet meer is. En CD's worden aangetast door schimmel waardoor de data definitief verloren gaat.

Dat is het punt, de originele tapes van de Beatles zijn onlangs weer gebruikt en die zijn tussen de 40 en 50 jaar oud. Ik heb tapes liggen van mijn bandjes uit de jaren 50/60 die het gewoon nog doen.

Over niet al te lange tijd zijn de harddisks ook history, een stick met 2Gb vast geheugen kost nu al bijna niks meer. En als die schijven een paar jaar in de kast liggen doen ze het vaak niet meer en als ze kapot zijn is er vast nog wel iemand die de content er vanaf weet te halen, maar je wilt niet weten wat dat kost.

De digitale revolutie gaat met grote stappen voorwaarts, analoog was 30 jaar geleden al uitgeëvolueerd.

guhlenn
24 juli 2007, 11:45
Sorry hoor Han, maar dat is exact dezelfde redenering van je vorige post. nee, ik kan geen IC cirquit maken (whatever dat ook is) maar ook geen bandrecorder. Dus de vergelijking loopt mank. Net als de schimmel opmerking; tape is niet onfeilbaar. als je iets verstandig opbergt gaat het heel lang mee. film heeft je ongelijk overigens al bewezen. Niks is voor eeuwig, en misschien zelfs dat niet :).

Han S
24 juli 2007, 12:10
Je snapt mijn punt niet en dat zal wel mijn schuld zijn. Stel je voor dat jij een memory stick hebt met waardevolle en onvervangbare informatie. En dat ding doet het om de een of andere reden niet meer, dan is het einde oefening.

Een taperecorder is een simpel apparaat vergeleken bij de electronisch en mechanisch veel ingewikkeldere digitale opnamegear.

Vorige week post er iemand dat hij zijn externe harddisk van de tafel heeft laten vallen, dus hij doet het niet meer. Alle foto's weg en hij had geen backup dus hij vroeg of er nog wat te redden valt. Jawel hoor, dan moet je met dat ding daar en daar heen, maar de kosten beginnen met 1500 euro.

Ik heb vorige week een Studer masterrecorder gerepareerd, ik heb nauwelijks enig verstand van electronica, ik kan goed solderen en rationeel denken.
Zes condensatortjes vervangen, kosten 14 euro en de machine draait weer als een naaimachien.

guhlenn
24 juli 2007, 12:28
een vriend van me is een handige jongen met computers. toen m'n broertje z'n computer letterlijk kapot had gemaakt door aller lei vage dingen te downloaden ( :D ) had ied e harddisk in no-toime overgzet naar een werkend systeem. Het si alleen maar de wereld die je kent. Als ik met mijn technische kennis naar een reparateur ga om de studer te laten repareren kost me dat gok ik ook bakken geld. Dat jij handig bent met elketronica maakt niet dat een studer voor één ieder makkelijk te repareren is.

Een goede cd gaat lang mee, en je kan er voor vrij weinig 100 kopietjes van laten maken. Als je ze droog, koel en donker opslaat gaan ze (waarschijnlijk net als tape) heel lang mee.

edit; ik snap je punt wel, ik ben het niet met je redenatie eens.

Han S
24 juli 2007, 12:34
Okay, even goede vrienden?

guhlenn
24 juli 2007, 12:35
Maar natuurlijk... :)

Gast
24 juli 2007, 21:12
Tof filmpje!!

britsie
27 juli 2007, 12:30
Over 100 jaar zul je geen CD's meer kunnen afspelen mogelijk, maar de 78 toerenplaat kun je hoorbaar maken met een stukje stopnaald en een luciferdoosje.
Over 100 jaar ben ik dood en dan maakt het mij niks meer uit. ;-)

yhcmarc
29 juli 2007, 18:43
Ik ben echt zo kei en keihard fan van die Albini drumsound, de rest ook wel, maar die drumsound die hij voor elkaar weet te toveren, fantastisch. Zijn eigen bands trek ik ook erg goed moet ik zeggen, Shellac is fantastisch, Big black vind ik ook behoorlijk gaaf en Rapeman ken ik helaas (nog) niet.

Een plaat met Albini opnemen lijkt me toch wel een hoogtepunt in mijn (muzikale) leven .. damn

Han S
29 juli 2007, 20:26
Hij wordt door heel wat collega's behoorlijk afgezeken, maar ik vind zijn drumsound ook heel erg okay. Hij legt ook gewoon microfoons op de vloer bijvoorbeeld.

madman
29 juli 2007, 20:44
ik vind het echt geniaal, verandering betekent niet altijd verbetering, maar wat steve albini doet is brilliant

bij de opnames van in utero van nirvana bijv; hele wand volhangen met microfoons, vandaar die claustrofobische sound op die cd, geniaal!!!

Han S
29 juli 2007, 22:34
Wat ik vooral ook erg goed van hem vind is dat hij zich liet uitkopen voor de productie met 100.000 dollar omdat hij gewoon vindt dat hij geen recht heeft op procenten als producer.

kevaho
29 juli 2007, 22:42
voor -$100 000- liet ik mij ook wel uitkopen :rockon: :rockon: :rockon:

Han S
29 juli 2007, 23:13
Ik weet niet hoeveel er van In Utero zijn verkocht, maar dat zijn er heel erg veel en als Steve een percentage had bedongen als producer had hij waarschijnlijk een veelvoud van die ton gevangen. maar dat wilde hij uit principe niet.

madman
29 juli 2007, 23:35
Ik weet niet hoeveel er van In Utero zijn verkocht, maar dat zijn er heel erg veel en als Steve een percentage had bedongen als producer had hij waarschijnlijk een veelvoud van die ton gevangen. maar dat wilde hij uit principe niet.

nog zoiets wat ik geweldig aan hem vind; iemand met principes en karakter...

butch vig deed het goed met nevermind, maar in utero is toch nog altijd vele malen beter!

Negative K3 fan
30 juli 2007, 15:24
in utero is inderdaad perfect, ook lekker onconventioneel

Pun
31 juli 2007, 01:10
Kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij de reacties hier. In Utero is waarschijnlijk mijn favoriete album allertijden.

Wat betreft wat Albini er voor rekent, vindt ik het ook heel erg ok, zo'n sliding scale: ben je bekend en heb je meer geld dan rekent hij meer, ben je onbekend en geen cent te makken, rekent hij minder.
Dat is een mooie manier om "met steun van" grotere bands, de kleinere bands toch goede opnames te kunnen laten maken.

Martien
1 augustus 2007, 21:58
Gaaf Filmpje inderdaad!

Hier nog een filmpje (zullen de meeste wel gezien hebben nu)
Maar wel leuk
http://www.youtube.com/watch?v=mFMU-IFUMOI&mode=related&search=

Han S
1 augustus 2007, 22:44
Bij Steve Albini hoor je altijd de ruimte waarin hij de opnamen maakt, het is vaak net of hij een stereopaartje in the 'sweet spot' heeft staan.

Je moet van dat geluid houden en niet iedereen doet dat, veel engineers proberen hem met de grond gelijk te maken, maar Steve is dus wel een grote naam en zij niet.

Ik kom er steeds meer achter dat de meeste 'self made' engineers in feite op dezelfde manier werken als Steve, altijd op zoek naar betere methoden en als je elkaar dan spreekt is het vaak: zo doe ik dat ook.

Als je een ruimte hebt die goed klinkt moet je dat gebruiken, een paar microfoons vóór het slagwerk, op de juiste plek en gericht op de overkant kunnen wonderen verrichten. Steve heeft het helemaal door.