PDA

View Full Version : Een oude brug op een 'nieuwe' western?



Blend
21 juli 2007, 21:40
Misschien een domme vraag;
Ik kan van een vriend van me een oude western overkopen. Nu wil ik graag zo'n oude brug op die gitaar, zoals op jazz gitaren zit en op oude akoestiese bakken (zie m'n sig).
Het is alleen maar omdat ik het onwijs leuk vind staan. Is dat mogelijk om te doen? En hoe ?
Ik zou het wel stoer vinden om zoiets erop te zetten :)

Foto's stuur ik later wel, zit nu bij een vriend van me achter de computer.

Bij voorbaat m'n hartelijke dank :)

Kristiaan.

Liefhebber
22 juli 2007, 20:44
Misschien een domme vraag;
Ik kan van een vriend van me een oude western overkopen. Nu wil ik graag zo'n oude brug op die gitaar, zoals op jazz gitaren zit en op oude akoestiese bakken (zie m'n sig).
Het is alleen maar omdat ik het onwijs leuk vind staan. Is dat mogelijk om te doen? En hoe ?
Ik zou het wel stoer vinden om zoiets erop te zetten :)

Foto's stuur ik later wel, zit nu bij een vriend van me achter de computer.

Bij voorbaat m'n hartelijke dank :)

Kristiaan.
Wel een interessant experiment!.
Even nadenkend: moet je het zadel eraf halen! Is wel te doen zonder grof geweld(zie wat Enra daar al eens over gezegd heeft).
Dan moet je een scharnierende snaarhouder monteren onderop het zijblad van de gitaar. Soms zit daar een flink blokje binnen in, dan gaat het goed. Kun je de snaarhouder erin vastschroeven met twee schroeven. Indien niet dan heb je al een probleem!
Het grootste probleem wordt de actie!
Je moet de trillingen van de snaren overbrengen op het klankbord. Dit gebeurd via het zadel. De krachten op dit zadel zijn bepalend voor de mate waarin dit gebeurt. Bij een jazzgitaar met een los zadel is de hoogte van dit zadel groter dan bij een flattop. Dit heeft te maken met de spanning die op het boven blad moet komen. De spanning die op een snaar staat geeft via het zadel een drukkracht op het bovenblad van de gitaar. De groote van deze kracht kun je berekenen door te ontbinden in vectoren( horizontaal en verticaal.) De hoek die de snaren maken met de zadelbrug is heel belangrijk in dit kader. Dan moet je denken aan de hoek gerekend vanaf de halsbrug maar ook de hoek van de snaar vanaf de de zadelbrug naar de snaarhouder.
Hoe scherper de hoek hoe meer vertikale kracht.
Kortom als je dezelfde kracht op het bovenblad wilt hebben als in de oude situatie met een gelijmd zadel met direct erachter de snaarhouder dan zul je een hoger mobiel zadel nodig hebben.
Dan heb je echter een groot probleem! De hals krijgt een veel hogere actie. Waarschijnlijk is hij niet meer bespeelbaar!
Dan moet je dus de hals gaan aanpassen door hem naar achter te trekken!
Kortom: interessante uitdaging

northernlake
23 juli 2007, 00:48
Je bedoelt een trapeze staartstuk, zoals bijvoorbeeld op deze Gibson B25-12?

http://www.waver-net.com/img/uchida-b25-b.jpg

Riky
23 juli 2007, 11:54
Dat zouden ze eigenlijk standaard moeten doen...
je kunt zo het bovenblad veel dunnermaken,
doordat de trekkracht niet meer op de brug zit maar aan de body van je gitaar. Zo kan het bovenblad veel beter kan trillen...
Mijn gitaar leraar heeft 20 jaar geleden een ovation gekocht...
nylon snarige en heeft er toen ijzeren opgezet.
De volgende dag stond het bovenblad krom.
Toen heeft ie er ook een trapeze staartstuk erop gezet.
Nu heeft ie een heel dun bovenblad met ijzeren snaren erop.
En hij klinkt echt geweldig!

Pais
23 juli 2007, 15:45
Mijn gitaar leraar heeft 20 jaar geleden een ovation gekocht...
nylon snarige en heeft er toen ijzeren opgezet.
De volgende dag stond het bovenblad krom.


Dan was je gitaarleraar 20 jaar geleden toch best onnozel bezig :eek:

Blend
23 juli 2007, 17:54
Je bedoelt een trapeze staartstuk, zoals bijvoorbeeld op deze Gibson B25-12?

http://www.waver-net.com/img/uchida-b25-b.jpg

Jep, zoiets bedoel ik.

Blend
23 juli 2007, 17:56
Wel een interessant experiment!.
Even nadenkend: moet je het zadel eraf halen! Is wel te doen zonder grof geweld(zie wat Enra daar al eens over gezegd heeft).
Dan moet je een scharnierende snaarhouder monteren onderop het zijblad van de gitaar. Soms zit daar een flink blokje binnen in, dan gaat het goed. Kun je de snaarhouder erin vastschroeven met twee schroeven. Indien niet dan heb je al een probleem!

Klopt, ik heb er al naar gekeken hoe het in elkaar zit. Maar goed, het was een wild idee, als ik die gitaar eenmaal héb, ga ik er zeker aan beginnen! Een vriend van mij heeft 2 van zulke gitaren liggen, (ook om op te knappen) en het leek me gewoon wel lache om te doen.


Kortom: interessante uitdaging

Zeer zeker! Bedankt voor de info! :)

Liefhebber
24 juli 2007, 17:05
Grappig en succes!

Laser
25 juli 2007, 07:53
Dan was je gitaarleraar 20 jaar geleden toch best onnozel bezig :eek:

LOL
Dat is nog eens een eufemisme.

Saf
25 juli 2007, 11:07
je ehbt prive bericht heb er nog liggen heb eventueel ook wel een spaanse liggen waar de brug al vanaf is kun je op testen ofzo.

Riky
25 juli 2007, 11:21
Dan was je gitaarleraar 20 jaar geleden toch best onnozel bezig :eek:

lol :???: opzich zou ik ook verwachten dat het bovenblad van
een ovation het wel aanzou kunnen....
Ik weet niet of je er al eens een hebt vast gehad,
maar de dikte van het blad is dus niet te zien,
omdat er een dikke plastic rand met inlay erin om het klank gat zit...

Pais
25 juli 2007, 14:00
De hele constructie is anders. En ik weet het niet hoe het met ovations zit, maar nylonstrings hebben over het algemeen geen halspen dus is de hals ook niet opgewassen tegen de trekkracht van stalen snaren (60 kg ofzo?)
Het lijkt me onmogelijk om een nylonstring gitaar zo gefixeerd te maken dat hij stalen snaren aankan, maar waar nog steeds geluid uit komt indien nylon besnaard.

Riky
25 juli 2007, 17:12
De hele constructie is anders. En ik weet het niet hoe het met ovations zit, maar nylonstrings hebben over het algemeen geen halspen dus is de hals ook niet opgewassen tegen de trekkracht van stalen snaren (60 kg ofzo?)
Het lijkt me onmogelijk om een nylonstring gitaar zo gefixeerd te maken dat hij stalen snaren aankan, maar waar nog steeds geluid uit komt indien nylon besnaard.

hmm hij heeft hem nog steeds... in die van hem zit wel een pin volgens mij... hij heeft in ieder geval wel een hals uit meerder houtsoorten... en hij is al 20 zo mee gegaan (of langer) dus zal wel goed zijn :P

Saf
25 juli 2007, 20:52
opzich moet het toch wel te doen zijn. zou de orginele brug laten zitten kun je misschien aan de achterkant iets bijwerken laat je de snaren vanuit het staartstuk over de orginele kam lopen al is het maar op uit te proberen hoe het klinkt etc.