PDA

View Full Version : boost / volume dilemma



Soulflyhigh
21 juli 2007, 18:36
Hey jongens,

In mijn band komen mijn solo's er niet door heen. Ik heb dus iets van een volume boost nodig. Nu heb ik zelf een paar kandidaten uitgezocht. Wat vinden jullie de beste optie. Ik speel trouwens in een metalband. Ik heb zelf een 5150 en de andere gitarist heeft een Powerball.

De opties zijn:
- Boss GE 7 (tuurlijk haha)
- Ibanez tubescreamer
- Hughes & Kettner Tubefactor

Ik dus niet precies of ik voor een volume/ eq pedaal of een soort van distortion pedaal waarmee ik nog iets boost. Ik wil graag mijn warme volle lead sound behouden. Ik ben bij die distortion pedaaltjes bang dat het een overkill aan gain gaat veroorzaken in samenwerking met die 5150.

Alvast bedankt

sofa
21 juli 2007, 19:40
Hey jongens,
Ik heb dus iets van een volume boost nodig. Nu heb ik zelf een paar kandidaten uitgezocht.

De opties zijn:
- Boss GE 7 (tuurlijk haha)
- Ibanez tubescreamer
- Hughes & Kettner Tubefactor

Ik dus niet precies of ik voor een volume/ eq pedaal of een soort van distortion pedaal waarmee ik nog iets boost. Ik wil graag mijn warme volle lead sound behouden.

Alvast bedankt

Waarom heb je deze uitgezocht? Ik zou eerder echte boosters verwachten ipv overdrives, bv een AC (als je er nog wat extra gain bij wilt doen voor je solo) of RC booster (voor cleane solo's) van Xotic. En als het je puur om het volume gaat, gebruik dan de volumeknop van je gitaar. Hou je je oorspronkelijk geluid.

interessander
21 juli 2007, 19:44
Ik heb ervaring met het boosten van een 5150 in een metalband, en met een tubescreamer krijg je vrijwel geen volumeboost, hoewel de visual sound jeckyll & hyde wel een behoorlijke boost kon geven.

Een MXR microamp of een andere cleanboost wordt veel gebruikt voor dit doeleinde, de GE-7 die je noemt zou dan het beste werken in de effects loop. Ik heb wel een 19"EQ in de loop gehad en daar heb je zer veel aan qua afstelling en boosten, ik haalde er ook de allerlaagstse frequenties mee uit omdat die toch alleen maar rommel in je geluid veroorzaken.

Edit: maar was jij niet diegene die sowieso al dik boven de powerball van de andere gitarist uitkwam? En nu nog boosten ook haha!

sell
22 juli 2007, 16:00
hoi,

ik heb gewoon een eq in de loop gezet, alles op neutraal maar het volume iets hoger gezet, met als resultaat een hele cleane boost en zelfs boost als ik het clean kanaal gebruik

Erikt
22 juli 2007, 16:42
een MXR micro-amp of de nieuwe van Speeddemon? :)

artnaz
22 juli 2007, 16:43
Ik heb de Graphic EQ (10 bands) van BYOC aangeschaft. Als mijn verwachtingen goed zijn is dat precies wat ik zoek. Helaas alleen dat ik in september verder kan gaan met bouwen, want ik gebruik de apparatuur van mijn ex-school...:sneaky:

Maar met overdriven sounds moet je alle boosters toch zowiezo in de loop zetten om een echte volume-boost te krijgen?

Soulflyhigh
23 juli 2007, 13:34
Ik heb ervaring met het boosten van een 5150 in een metalband, en met een tubescreamer krijg je vrijwel geen volumeboost, hoewel de visual sound jeckyll & hyde wel een behoorlijke boost kon geven.

Een MXR microamp of een andere cleanboost wordt veel gebruikt voor dit doeleinde, de GE-7 die je noemt zou dan het beste werken in de effects loop. Ik heb wel een 19"EQ in de loop gehad en daar heb je zer veel aan qua afstelling en boosten, ik haalde er ook de allerlaagstse frequenties mee uit omdat die toch alleen maar rommel in je geluid veroorzaken.

Edit: maar was jij niet diegene die sowieso al dik boven de powerball van de andere gitarist uitkwam? En nu nog boosten ook haha!Haha dat klopt maar bij enkele noten val je toch weg he. Daarbij draait de andere gitarist z'n versterker nu ook wel wat meer open. Ik ga een kijken naar een goede EQ dan. Ik probeerde laatst die tubescreamer en daar werd idd niet geboost.

mich69
23 juli 2007, 14:57
ik heb net een EHX nano LPB-1 gekocht, voor 35 Eur bij www.freeqi.be (ook online te bestellen). Volgens mij net wat je nodig hebt.
Een spotprijs voor een super goede booster en Stef van freeqi is zelf een beetje een freak en kan je veel uitleg en tips geven!

Soulflyhigh
23 juli 2007, 16:20
Net even naar die MXR microamp gekeken. Lekker simpel pedaaltje. Alleen een gain knopje en gaan. Ik heb ook even naar een MXR 10 band EQ gekeken. Iemand ervaring met dit pedaal?

interessander
23 juli 2007, 16:25
Probeer eens een patchkabeltje in je loop te doen, de 5150 heeft een gebufferde FX loop en als je hem dan schakelt kan het zijn dat hij harder gaat, ik heb het zelf nooit geprobeerd maar ik meen het ergens een keer gelezen te hebben.

Samder
23 juli 2007, 17:46
Het is niet altijd een kwestie van .. "De solo's komen er niet doorheen, IK moet (nog) harder.." Je band zou ook op dat moment want zachter kunnen spelen.

jaap-regelink
23 juli 2007, 21:40
Het is niet altijd een kwestie van .. "De solo's komen er niet doorheen, IK moet (nog) harder.." Je band zou ook op dat moment want zachter kunnen spelen.

juist.
je hebt combo neem ik aan ?. dat ding heeft 60 watt. dat is echt wel genoeg om over een drummer heen te komen. als het mij met 50 watt al lukt. bij een drummer die met gigantishc veel geweld ramt. (per 2 weken 1 Vic Firth paar stokken erdoor). dus dan zou ik zeggen dat de rest wat zachter moet , omdat je van de drummer geen last kan hebben.

Soulflyhigh
24 juli 2007, 13:41
Het is niet altijd een kwestie van .. "De solo's komen er niet doorheen, IK moet (nog) harder.." Je band zou ook op dat moment want zachter kunnen spelen.
Dan nog moet ik schakelen tussen mijn gewone rtyhm volume en een solo volume. In feite is dat dus precies het zelfde als wat ik vraag.

EuroCinema
24 juli 2007, 14:54
Als je tevreden bent met je solosound, zou ik het niet zoeken in een boost voor de leads, maar gewoon met een volumepedaal of een EQ het totale volume wat terugschroeven als je slag speelt.

Speeddemon
24 juli 2007, 15:23
Ik zou idd gaan voor een EQ of cleanboost in de FX-loop.
Voor meer volume heb je geen vervorming uit een pedaal nodig, maar gewoon pure boost.
Met een EQ heb je het voordeel dat je de frequenties kan aanpassen, om er bijvoorbeeld meer mids in te zetten en het laagmid er een beetje uit te halen voor meer strakheid en definitie.

EuroCinema
24 juli 2007, 16:02
Aan de andere kant zit ik nu te denken: als je solo's er niet doorheen komen kan dat heel goed een kwestie zijn van EQ, niet van puur volume. Als jouw klankkleur onderscheidend is binnen het geheel, ben je al snel goed te horen.

Zo niet, dan krijg je met boosts een soort wapenwedloop: jij drukt iemand anders weg, dus die gaat dan ook weer harder etc.

Dan is een EQ of een flink kleurend pedaal als een TS weer geen slecht idee.

Speeddemon
24 juli 2007, 17:51
Dan is een EQ of een flink kleurend pedaal als een TS weer geen slecht idee.
Maar een Tube Screamer in je fx-loop is zo'n beetje het LAATSTE wat je wiL! :stop:
Koop dan idd een Japanse Boss GE-7, of een Taiwanese, en die effe een silent-mod geven.

Valoosj
24 juli 2007, 18:06
Hey Speedy

ik heb je gisterenavond laat nog gemaild ivm met mijn custom made pedaal. heb je die nog gekregen?

Speeddemon
24 juli 2007, 19:00
Hey Speedy

ik heb je gisterenavond laat nog gemaild ivm met mijn custom made pedaal. heb je die nog gekregen?
mail ik je morgen over, m'n ma is vandaag jarig.

Valoosj
24 juli 2007, 19:17
wat doe je dan hier? ga vieren man! :cheerup: :dance:

Mitch
24 juli 2007, 23:05
Het is niet altijd een kwestie van .. "De solo's komen er niet doorheen, IK moet (nog) harder.." Je band zou ook op dat moment want zachter kunnen spelen.

http://www.agayopinion.com/agp1.jpg

Negative K3 fan
25 juli 2007, 00:57
http://www.e-thug.net/pics/roflcopter.gif

vox
25 juli 2007, 07:03
Het is niet altijd een kwestie van .. "De solo's komen er niet doorheen, IK moet (nog) harder.." Je band zou ook op dat moment want zachter kunnen spelen.

is dat niet duidelijk hoorbaar voor "oplettend" publiek??? haalt hetniet een hoop power uit een nummer?

zo van raggen ragggen headbangen en dan oh wacht de solo we moeten zachter spelen..

EuroCinema
25 juli 2007, 09:51
Hangt nogal van de muziekstijl af. Maar ik vind het wel normaal om een solo te begeleiden, ruimte te latren en de intensiteit op te bouwen ipv er knoerthard overheen te raggen/meppen. Als je slaggitarist/toetsenist het hoog dichtsmeert en je drummer op zijn crash gaat rammen kun je vijf boostpedalen hebben, maar niemand gaat je goed horen. Juist in hardere muziekstijlen kun je heel veel doen met dynamiek.

Soulflyhigh
25 juli 2007, 14:23
Aan de andere kant zit ik nu te denken: als je solo's er niet doorheen komen kan dat heel goed een kwestie zijn van EQ, niet van puur volume. Als jouw klankkleur onderscheidend is binnen het geheel, ben je al snel goed te horen.

Zo niet, dan krijg je met boosts een soort wapenwedloop: jij drukt iemand anders weg, dus die gaat dan ook weer harder etc.

Dan is een EQ of een flink kleurend pedaal als een TS weer geen slecht idee.
Tubescreamer geleend van een vriend. Niet mijn pedaal en het deed niet veel bijzonders behalve dan dat er veel ruis bij kwam. Aan mijn eq kan het niet liggen denk ik. Ik gebruik al veel mids en dan zou je er op zich wel door heen moeten komen. Binnenkort even een Boss GE 7 proberen. Wat zijn er nog meer voor een volume pedalen?