PDA

View Full Version : plectrum



fenderke
21 juli 2007, 18:29
kan iemand me zeggen wat goede plectra zijn ?

Jayjay
21 juli 2007, 18:33
kan iemand me zeggen wat goede plectra zijn ?

Ehh die dingen kosten een paar cent..koop 10 verschillende en probeer ze uit?

Indien serieuze vraag: Ik gebruik dunlops op HB gitaren en fenders op strat achtigen...

Maurice_732
21 juli 2007, 19:06
jim dunlop usa
1.00 mm

bass blom
21 juli 2007, 19:15
jim dunlop stubby small

lekker janken en piepen en knerpen :P

Rinze
21 juli 2007, 19:23
Voor allround gebruik heb ik een lading Dunlop .77 en .88. Ik kan er alle kanten mee op. Verder heb ik nog een verzameling van van alles en nog wat, maar de meeste plectra zijn beperkter imho. Het hangt ook van de setup van je gitaar en je speelstijl en gewenste geluid af.

glacius
21 juli 2007, 19:25
dunlop delrin u.s.a. 2.0 mm (paars met het schildpadje)

iwamoto
21 juli 2007, 19:26
ibanez offsprings blue zijn mijn picks of choice, maar ik zou zeggen, koop een paar, en test ze

finetuned
21 juli 2007, 19:45
Ik gebruik op mijn electrische altijd blauwe Herdim-plectrums, vanwege de 'chime' die je krijgt als je het achterstevoren houdt (à la The Edge van U2). Op mijn akoestische meestal rode dunlop tortex (geen fins). Deze plectrums klinken op mijn akoestische gewoon het beste, en ik heb er aardig wat geprobeerd.

NielsW
23 juli 2007, 10:06
Ik heb een tijdje terug een pakje Ibanez Sand Grips gekregen en dat is echt monsterlijk. Zit een soort klein zandlaagje op (schuurpapier). Ze zijn 1mm dik.

Tip!

EuroCinema
23 juli 2007, 10:42
Hangt compleet af van je snaardikte en je stijl, of je veel slag doet of niet etc. Koop inderdaad een stapel Dunlops in alle soorten en maten en experimenteren maar!

Dirk_Hendrik
23 juli 2007, 10:51
dunlop delrin u.s.a. 2.0 mm (paars met het schildpadje)

heeeeee!
Die voorkeur kom je niet veel tegen! Dus jij bent de gast die ervoor zorgt dat die altijd op zijn als ik nieuwe plectra wil kopen ;)

ivor
23 juli 2007, 19:47
Ik gebruik Alice Picks, 0,46mm kan je lekker snel mee spelen, en zijn erg sterk :rockon:

jasper159
23 juli 2007, 20:03
Fokking hell, 0.46! Das een papiertje! :o

ivor
23 juli 2007, 20:11
hahah papiertje :seriousf:

ja tis wel waar, maar spelen echt fijn hoor, niet denken dat ze na 1 slag omgevouwen zijn :P 't zijn hele sterke zoals ik al zij.
Ik heb hier trouwens ook nog een pick van 3mm das wel wat dikker 8-)

jasper159
23 juli 2007, 20:17
Jep, 3 mm, daar speel ik altijd mee :)

GunMetalBlue
23 juli 2007, 20:29
1.00 jim dunlop usa of de 1.07 van dunlop ook

de .6 voor acoustisch (jim dunlop usa ook)

pupanus1
23 juli 2007, 20:59
Dunlop USA Nylon 0.60MM

En Dunlop 1mm

minoin
23 juli 2007, 21:13
heeeeee!
Die voorkeur kom je niet veel tegen! Dus jij bent de gast die ervoor zorgt dat die altijd op zijn als ik nieuwe plectra wil kopen ;)

Jawel hoor, speel ik ook mee :P
Maar welke grootte gebruiken jullie? Je hebt namelijk de kleine en grote 2 en 3 mm's
Persoonlijk vind ik de groten iets lekkerder!

strwbrry
28 juli 2007, 19:59
ja je moet eens die dunlop stubby proberen, ik vind ze echt zwaar relaxed :cooler:

robert-gitarist
28 juli 2007, 20:26
Ik gebruik verschillende dunlops. Het meest gebruik ik de groene tortex plectrums. Geloof iets van 0.77 ofzo? En ik gebruik de Lucky13 serie van Dunlop van 1mm. Wel snij ik er altijd even wat profiel in voor de grip :)

Sten_Vampire
28 juli 2007, 20:30
ik speel graag metal / rock, metallica guns n roses enzovoort, snaardikte: 0,09

wat voor plectra zou ik moeten gebruiken, ik denk een dunne:P 0,50 ofzow?

Teddy
28 juli 2007, 20:39
Ik speel over het algemeen heel veel metal en deze dingen werken het beste!

http://hk250.eu/baksteen1.jpg

Sten_Vampire
28 juli 2007, 20:40
Ik speel over het algemeen heel veel metal en deze dingen werken het beste!

http://hk250.eu/baksteen1.jpg

rofl:P jij wel

robert-gitarist
28 juli 2007, 20:49
ik speel graag metal / rock, metallica guns n roses enzovoort, snaardikte: 0,09

wat voor plectra zou ik moeten gebruiken, ik denk een dunne:P 0,50 ofzow?

Pff koop gewoon alle plectrums uit zn dunlop bak en test ze uit. Spul kost geen reek dus een mooie gelegenheid om uit te testen. Persoonlijk zou ik voor een maat gaan tussen de 0.77 en 1mm

Danny Drug
28 juli 2007, 20:59
heeeeee!
Die voorkeur kom je niet veel tegen! Dus jij bent de gast die ervoor zorgt dat die altijd op zijn als ik nieuwe plectra wil kopen ;)

ja die speel ik ook !!!!

Sten_Vampire
28 juli 2007, 21:05
maar wat doe thet nou, dun = sneller spelen dik = ?

of zie ik dat helemaal verkeerd?

Danny Drug
28 juli 2007, 21:34
maar wat doe thet nou, dun = sneller spelen dik = ?

of zie ik dat helemaal verkeerd?

dik of dun heeft meer met soort geluid te maken

Sten_Vampire
28 juli 2007, 21:50
dik of dun heeft meer met soort geluid te maken

okay bedankt:D

Spitfire
28 juli 2007, 23:08
Eigenlijk hangt plectrum-keuze alleen maar af van persoonlijke smaak heb ik gemerkt

gnoeontheboard
8 augustus 2007, 20:13
Ik heb het probleem dat die dingen uit mn poten glijden omdat ik zo ga zweten.
Ik heb een paar 'ruwe' .45 ( erg dun ) en die werken wel goed.
Iemand een tip tegen dat zweten met plectrumpies?

Vonk
8 augustus 2007, 20:20
Ik heb het probleem dat die dingen uit mn poten glijden omdat ik zo ga zweten.
Ik heb een paar 'ruwe' .45 ( erg dun ) en die werken wel goed.
Iemand een tip tegen dat zweten met plectrumpies?

Zwitsal babypoeder, heel licht je handen inwrijven.

Niemand hier ULTEX? ULTEX!

Gitaristje 18
8 augustus 2007, 20:26
Ik speelde normaal altijd met de Dunlop Tortoise als ik het goed heb. Ik speelde op de gele, die was best glad maar ik vond het erg lekker spelen. Je had daarmee een goede controle bij het spelen en een mooi geluid.
Deze zijn idd wat te glad.
Toen ontdekte ik de Dunlop met die aligator erop. Ik speel op de paarse, .71 mm. Nou dit was echt een vonst. Deze zijn lekker ruw en ze spelen heerlijk. Je hebt er echt een goede controle over en een enorm mooi geluid. Nu speel ik in principe alleen maar op die plectrums, ik ben helemaal verkocht.

isa1984
8 augustus 2007, 20:32
Wegen picks! Dingen zijn wel 15 euro maar gaan heel lang mee. De dikke gebruik ik voor gipsy-jazz, de iets dunnere op mn strat.

www.wegenpicks.com

FruscianteFan
8 augustus 2007, 20:35
Ik gebruik nu Tortex Triangles, die van 1 mm (blauw).

Mike McCready
8 augustus 2007, 20:47
Jim Dunlop Jazz III sinds jaar en dag. Lekker klein, lekker stevig ;-)

eazy G
9 augustus 2007, 03:06
Dunlop Matchpiks 1.00/0.88

http://www.audiocity.ie/store/images/match_pik.JPG

handy!

bicky
9 augustus 2007, 09:35
De groene Dunlops Tortex (met de schildpad).

Allround en gaan lekker lang mee !

Nellyrocks
9 augustus 2007, 09:39
Ik gebruikt roze. Geen idee welk merk dat is. Volgens mij Dunlop. 1.14mm

EuroCinema
9 augustus 2007, 09:47
De groene Dunlops Tortex (met de schildpad).

Allround en gaan lekker lang mee !

+1
Dik genoeg voor een stevige tone, flexibel genoeg voor zestienden-slagjes.

Me_bigboy
9 augustus 2007, 10:52
Ik gebruik ook die groene tortexen (tortexes?) maar ook soms die kleine zwarte tortex, weet niet hoe die noemt

NickG
9 augustus 2007, 11:21
Wat verschillende geprobeerd, vooralsnog is de Dunlop Jazz III het lekkerst, deze lijken voor mijn handen te zijn gemaakt.

Quadrifoglio
9 augustus 2007, 12:07
Dunlop Jazz III doet het bij mij ook het beste en die rode zie je ook in een donkere omgeving ;)

Gitaro
9 augustus 2007, 12:41
http://www.vintagegitaar.nl/index.html?row2col2=tonepicks.html

Dát zijn goeie plectra :D.

edit: Aha, al gepost!


Wegen picks! Dingen zijn wel 15 euro maar gaan heel lang mee. De dikke gebruik ik voor gipsy-jazz, de iets dunnere op mn strat.

www.wegenpicks.com (http://www.wegenpicks.com/)

Tegen de tijd dat alle andere gitaristen 50 plectrums hebben versleten zal ik mijn Tonepick nog steeds gebruiken :)

Quadrifoglio
9 augustus 2007, 12:57
En wat kost een TonePick?

Luciano
9 augustus 2007, 21:18
Dunlop Jazz III

Heb veel anderen geprobeerd maar kom weer telkens op deze terug.

Gitaro
9 augustus 2007, 21:26
En wat kost een TonePick?

€12, als ik het me goed herinner. Wel effe wennen (zoals met alle plectra). Dat verkoopgelul over tone en sneller spelen moet je negeren, wat overblijft is gewoon een bizar fijn spelend plectrum met lekkere grip die niet glijdt. :)

Tip voor jazz IIIers: scherp mesje nemen en in alle richtingen krassen op beide kanten. Veel meer grip! Wel af en toe je zweetmeuk schoonmaken he.

Standaard Tonepick is trouwens groter dan een jazzIII en minder groot dan een standaard dunlop.

gerritje tralalalala
10 augustus 2007, 13:00
Ik gebruik tortex .60 van Jim Dunlop.
Werken prima maar soms wil ik nog wel een terugvallen op die rooie (.50 geloof ik)

bass blom
10 augustus 2007, 13:05
teckpick.


Dunlop TeckPick

HARD ANODIZED ALUMINUM PLECTRA

Red, blue, black, clear, brass and textured aluminum finishes.

TeckPick features include: Unique "dual texture" finish for combined gripping and playing comfort and articulation, aerospace aluminum material hard anodized for wear and to provide sharp brilliant tones, smooth playing edge to maintain maximum string life.

http://www.juststrings.com/teckpickdunloppicksaccessories.html

die wil ik nog wel eens proberen.
heeft iemand in .nl ze ergens te koop gezien?

Nevaratoiel
10 augustus 2007, 13:25
Ik weet alleen dat ie er ZO (http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product_thumbs/5ca684b1aaf5b4fbe6637c374944e0f3.jpg) uitziet....

isa1984
10 augustus 2007, 14:09
[QUOTE=Gitaro] €12, als ik het me goed herinner. Wel effe wennen (zoals met alle plectra). Dat verkoopgelul over tone en sneller spelen moet je negeren, wat overblijft is gewoon een bizar fijn spelend plectrum met lekkere grip die niet glijdt. :)

Wat betreft de tone: Als je akoestisch speelt is er een duidelijk verschil in tone bij verschillende plectra. Ik speel veel gipsyjazz en dan blijft er met een bv. 3mm stubby gewoon niks van je sound over. Als je er eenmaal aan gewend bent speel je deze stijl met een wegen gipsyjazzpick gewoon lekkerder en kun je vaak wat sneller. Niet voor niets gebruiken Jimmy Rosenberg, Rosenberg trio en een heleboel hotclubgitaristen deze plectra.

Als ik op mijn strat speel gebruik ik een dunnere tonepick. Verschil in tone hoor je niet heel erg omdat je versterkt speelt. De tonepick ligt lekker in je hand, ook als je veel zweet. Verder gaat deze plectrum gewoon echt veel langer mee.

Balthazar
10 augustus 2007, 16:36
ligt eraan voor welke stijl en gitaar het is ;
mijn gipsy gitaar bespeel ik normaal met een witte Wegen 3.5 pic of eventueel ( nu ik die Wegen kwijt ben ) met een dunlop 2.0 en dan de achterkant gebruiken.
mijn jazzgitaar bespeel ik met jazzIII of ook met mn dunlop 2.0 de achterkant
mijn les paul bespeel ik met dezelfde dunlop 2.0, alleen nu gebruik ik wel de goede kant :p

vooral bij de jazzgitaar en de gipsyjazz gitaar maakt het een enorm verschil welke pic je gebruikt, een maccafferri model met een <1.5 bespelen is echt dodelijk voor de klank, bij solidbody's is het geluidsverschil iets minder heftig, maar de bespeelbaarheid is natuurlijk ook een cruciale factor

isa1984
10 augustus 2007, 16:57
Offtopic: Leuk dat er meer hotclubgitaristen op het forum rondhuizen!

http://www.swingingstrings.nl/music/DonnaLee.mp3

Hier even een linkje van een nummer wat op onze cd is verschenen, misschien vind je het wel wat!

Tin
10 augustus 2007, 17:02
Dunlop Tortex Jazz III

Lekker klein.

Balthazar
10 augustus 2007, 17:50
Offtopic: Leuk dat er meer hotclubgitaristen op het forum rondhuizen!

http://www.swingingstrings.nl/music/DonnaLee.mp3

Hier even een linkje van een nummer wat op onze cd is verschenen, misschien vind je het wel wat!

wow klinkt echt goed zeg!
wij zijn nog niet zo ver; wel enkele filmpjes op internet
http://www.youtube.com/results?search_query=sweetlake+city+ramblers

isa1984
10 augustus 2007, 18:26
Te gek dat je ook een blazer er bij hebt!, Volgens mij zag ik ook iemand op een gitane spelen klopt dat?

Balthazar
10 augustus 2007, 18:39
Te gek dat je ook een blazer er bij hebt!, Volgens mij zag ik ook iemand op een gitane spelen klopt dat?
ja vonden wij ook een grote toevoeging ! soms ook trompet en klarinet.
ja ik heb zo'n woodland nog, maar binnenkort een fatsoenlijke hoop ik.
nog tips voor een budget van ca. 1500 euro?

( dat was wellicht een beetje offtopic he.. - hier zijn ook chille plectrums te vinden
http://www.star-gipsyplectrums.nl/ )

isa1984
10 augustus 2007, 19:07
Omdat het off-topic wordt heb ik je een pm gestuurd!
Ik heb ook wel gespeeld met star plectrums, prima opzich.
Arjan Keijzer (AK picks) zijn ook te gek.

Wij hebben soms viool erbij, alleen hoe meer muzikanten, hoe minder je verdient bij schnabbels.

I-am-crazy
11 augustus 2007, 14:24
Ibanez grip wizard sand grip picks, 1mm


ik heb in het begin nog jim dunlop 1mm gehad, maar toen ik deze van ibanez ontdekte....

heerlijk gewoon!

yimmywho
16 augustus 2007, 07:54
Je moet een paar verschillende kopen van verschillende merken. De keuze van een plectrum hangt er gewoon van af wat jij fijn vindt om te spelen. Ik vind zelf gewoon de medium van fender de beste, maar het is gewoon persoonlijk

schizo910
16 augustus 2007, 09:26
dunlop delrin u.s.a. 2.0 mm (paars met het schildpadje)

heeeeee!
Die voorkeur kom je niet veel tegen! Dus jij bent de gast die ervoor zorgt dat die altijd op zijn als ik nieuwe plectra wil kopen ;)

Hier nog één, ik koop eens in het jaar een hele zak.

almarvk
16 augustus 2007, 10:13
Ik verplaats 'm ff naar Gitaar Diversen, speciaal voor Sjoerd.

Hardguitar
17 augustus 2007, 08:33
Ik gebruik meestal voor liedjes waar veel slagstukken in zitten, zoals Smells like teen spirit ik noem maar even iets:P een Roze Dunlop 1.5mm

En voor liedjes met veel alternate picking een Dunlop Jazz plectrum, deze vind ik ook erg fijn als je bijvoorbeeld triolen moet palmmuten.

Het enigste wat ik de beginners kan adviseren is: gebruik nooit de plectrums die meestal bij een beginnersgitaartje zitten want die zijn meestal klote, je kunt ze zo ombuigen en zijn reteglad(die ik erbij kreeg in ieder geval:P).

Kim Wilson
17 augustus 2007, 08:36
Sinds Gio mij zijn plectrum voor mijn kop gooide, speel ik ook op de paarse Dunlops. :)