PDA

View Full Version : Help! Ik kan niet wennen aan een compressor



the sure thing
21 juli 2007, 14:42
Hallo,,
In mijn hele leven heb ik 2 compressors gehad: de Boss CS-2 en nu een MXR dynacomp (een oudje). Ik ben helemaal weg van funk dus iedereen zei: neem een compressor! Maar: ik kan er niet aan wennen! Ik kan niet tegen dat "schommelende" output geluid. Dat moment dat je de compressor hoort "inkicken" en het volume iets zakt. Mijn spel (ik) gaat ervan in de war en met name mijn dynamiek is voor mijn gevoel weg. Is het nou een kwestie van wennen of hebben meerdere mensen hier last van? En maakt t echt zo uit waar in de pedalenketen dat ding staat?

ant
21 juli 2007, 17:03
ik weet er niks af van compressors, heb er nog geen, maar ik weet wel dat het wel uitmaakt waar in de effects keten het moet. m'r kan het misschien zij ndat je de controls te ver open heb staan, zodat het een (te) grote verschil voor je hoorbaar is?

drap
21 juli 2007, 19:36
Voor funk heb je ook niet persé een compressor nodig. Beetje natuurlijke compressie van de buizen en een clean boostertje en moet jij 's zien wat van funkgeluid dat je daarmee kan fabriceren. Die noten en accoorden worden er veel lekkerder uitgepusht met een boostertje en het klinkt allemaal veel dynamischer. Veel meer pieken daar waar je wat harder aanslaat enzo.

Nocki
21 juli 2007, 20:44
Hoi,

Ik herken het. Zelf gebruik ik nooit geen compressors en ook geen noisegates en zo. alleen al vanwege het feit dat ze iets doen wat ik niet wil op de verkeerde momenten. dat nadeel is voor mij groter dan de voordelen van die dingen.
dan maar beter en neter spelen he,.... :)

succes!

Herrie
21 juli 2007, 21:53
Ik heb een NS-2 en daar hangt de CS-3 en de SD-1 aan. de compressor moet je inderdaad even aan wennen, is ook afhankelijk van geluidsnivo. Ik speel VOXAC30 master op maximaal en dan vind ik beetje compressie wel lekker voor slagpartij geeft wat meer balans tussen harde en zachter noten, sustain op 13:00 en attack ook. Ik gebruik ook een Barber Direct Drive en die maakt de SD-1 wat vetter met beter onderscheiden tonen.
De noisgate ben ik heel blij mee die werkt prachtig, vooral als ik de sd-1 samen met de Barber gebruik, was anders teveel noise op de stille momenten.

Mitch
21 juli 2007, 22:33
Je zou dan eigenlijk moeten kijken naar een compressor die als limiter kan werken en die niet per se de attack verandert. Carl Martin is een goede optie.

sell
22 juli 2007, 12:48
ik heb ook een probleem met mijn rexer compressor. Als ik mijn versterker harder zet moet de output van mijn pedaal ook harder. uiteindelijk staat het volume van mijn compressor altijd voluit wat weer niet zo geweldig klinkt.

Had hem eerst voor de versterker nu eens in de loop geprobeerd maar levert niet het gewenste resultaat. iemand suggesties?

marcel

zjanke
22 juli 2007, 13:48
Zonder spelen.

Ik heb zelf een Carl Martin gehad (en een CS-3, maar dat was helemaal niks), alleen spelend afgesteld en dat is te subtiel in een aantal partijen met de complete band erbij. Met de band aan het spelen en afgesteld, dan wordt het weer te veel bij andere partijen.

Als je een effect niet goed afgesteld kunt krijgen dan is het volgens mij niet je ding. Niet te dramatisch over doen en gewoon iets anders uitzoeken.

EuroCinema
22 juli 2007, 22:34
Een compressor is heel gaaf voor disco/funk a la Chic of 80s funk zoals Prince, the Time, Zapp. Als je voor ouwe JB's/Meters/Kool and the Gang en zelfs P-Funk gaat kun je heel goed (zo niet beter) zonder. Maar check je :soul: Zapp-platen voor je hem wegdoet, wat een topstijltje had die Troutman.