PDA

View Full Version : Galama gitaren



Pagina's : [1] 2

rinaldo
21 juli 2007, 11:59
las vanmorgen dit bericht in de leeuwarder courant.

WEER SPELEN OP EEN GITAAR VAN SNEKER ANNO GALAMA

de legendarische gitaarbouwer anno galama gaat weer gitaren maken. De fries maakte in de jaten tachtig furore met peperdure, handgemaakte instrumenten. Grootheden als Jan Akkerman en Lex Bolderdijk behoorden tot zijn klanten. Na een jarenlange periode va stilte hervat Galama nu de productie met een limited edition serie elektrische gitaren. Als gitaarbouwer verwierf de sneker destijds internationale bekendheid. Galama gitaren hebben een geheel eigen geluid dankzij het gebruik van diverse tropische houtsoorten. Zo'n tien jaar geleden werd zijn kostbare voorraad tropisch hout gestolen, de dieven werden nooit opgespoord.

ben erg benieuwd naar zijn limited edition :rockon:

jan jansen
21 juli 2007, 12:57
las vanmorgen dit bericht in de leeuwarder courant.

WEER SPELEN OP EEN GITAAR VAN SNEKER ANNO GALAMA

de legendarische gitaarbouwer anno galama gaat weer gitaren maken. De fries maakte in de jaten tachtig furore met peperdure, handgemaakte instrumenten. Grootheden als Jan Akkerman en Lex Bolderdijk behoorden tot zijn klanten. Na een jarenlange periode va stilte hervat Galama nu de productie met een limited edition serie elektrische gitaren. Als gitaarbouwer verwierf de sneker destijds internationale bekendheid. Galama gitaren hebben een geheel eigen geluid dankzij het gebruik van diverse tropische houtsoorten. Zo'n tien jaar geleden werd zijn kostbare voorraad tropisch hout gestolen, de dieven werden nooit opgespoord.

ben erg benieuwd naar zijn limited edition :rockon:

Toevallig las ik dat ook vanochtend in dezelfde krant...toeval?Heb nog nooit van de gitaren gehoord en wie is Lex Bolderdijk?

JJ

rinaldo
21 juli 2007, 13:33
google maar eens op galama gitaren, dan kom je er vast een paar tegen.

anno galama was indertijd een van de beste gitaarbouwers in nederland, had in het begin een winkeltje in groningen als ik het mij goed herrinner, en ben daar toen een keer geweest met de gitarist van onze band van toen, ik weet niet of hij toen al bouwde, maar het was een hele ervaring voor mij '' ik was toen nog een broekie van een jaar of 16'' om in zo'n customize winkeltje te mogen rondneuzen.

later werd er regelmatig een artikel over hem in de musicmaker geschreven en ik ben altijd zeer geintereseerd geweest in deze man en zijn gitaren, hij bouwde voornamelijk strats, tele's en les pauls, voor zover bij mij bekend, maar met een precisie en vakmanschap die je zelden ziet.

vooral zijn houtkeuze was altijd erg smaakvol, het zijn allemaal prachtige instrumenten om te zien, en te horen uiteraard.

o,ja lex bolderdijk is een sessie gitarist die voor vele artiesten heeft gespeelt.

Chris Winsemius
21 juli 2007, 14:03
Anno heeft ook voor Jan Akkerman en bijvoorbeeld de sessie-gitarist van ABBA gewerkt.

Ik ken Anno sinds 'n aantal jaren, naast 'n zeer goede gitaarbouwer is hij ook 'n zeer warme persoonlijkheid imho. Hij belt me straks op, ik zal hem dan ook wat verdere info vragen omtrent het krantenbericht.

glasbier
21 juli 2007, 14:36
Anno heeft ook voor Jan Akkerman en bijvoorbeeld de sessie-gitarist van ABBA gewerkt.

Ik ken Anno sinds 'n aantal jaren, naast 'n zeer goede gitaarbouwer is hij ook 'n zeer warme persoonlijkheid imho. Hij belt me straks op, ik zal hem dan ook wat verdere info vragen omtrent het krantenbericht.

Er zijn ook mensen die daar héél anders over denken......

Rinze
21 juli 2007, 16:28
Lex Bolderdijk is toch die druilsnor die je jaren lang bij zo'n beetje elke muziektoestand op tv in het orkest zag met een gitaar?

Anno Galama was inderdaad best wel bekend, heeft zelfs meerdere keren in de Musioc Maker gestaan zo'n twintig jaar geleden.

in de tijd dat er nog wel eens iets in de MM stond, dus

ernieman
21 juli 2007, 21:06
Er zijn ook mensen die daar héél anders over denken......

Tja, en daar kan ik misschien wel een van zijn. Ik ken hem niet echt persoonlijk en waarschijnlijk is het een beste kerel, maar zijn verkoopspraktijken van rio-palissander via de telefoon vond ik nu niet zo erg netjes.

Enra
21 juli 2007, 21:36
Tja, en daar kan ik misschien wel een van zijn. Ik ken hem niet echt persoonlijk en waarschijnlijk is het een beste kerel, maar zijn verkoopspraktijken van rio-palissander via de telefoon vond ik nu niet zo erg netjes.

Ik ben waarschijnlijk een van de (vele?) anderen. En ik sluit me aan bij een versie van het verhaal van Ernieman!

glasbier
21 juli 2007, 21:57
Ik ken hem persoonlijk....

no 1 hops
22 juli 2007, 09:41
ik heb hem 1 keer meegemaakt en vond hem zeer vriendelijk.
en dat terwijl de tijd en wat daarin gebeurde voor hem niet vriendelijk is geweest.
' don't judge a man untill you have bin in his shoes for three month'

zou best wel een gitaar van hem willen kopen (mits ik het kon betalen)
die kleine firebird met twee Bill Lawrence pickups.
met BL had Galama persoonlijk goed contact meen ik in die jaren 80.
twee excentrieke mensen met een eigen mening over hoe je een gitaar en sound moest maken.
BL leeft nog, dus wie weet wat voor moois er nog komt!
ik gun hen beide dat van harte

FC Spoiler
24 juli 2007, 13:12
1 van de gitaristen in m'n band heeft een Galama flying V, heeel erg mooie (1-delige gevlamde top) M'n '87 Spoiler komt ook bij Galama weg, de verkoper (waar ik hem van gekocht heb) had hem bij Galama gekocht en verkocht hem om door Galama een nieuwe bas te kunnen laten bouwen. Galama heeft de koffer die bij de Alembic zat (en die hij dus nog had) destijds nog bij me thuis afgeleverd.
De custom Galama laat nog tot op de dag van vandaag op zich wachten, zal hem binnenkort eens vragen hoe het lijkt. (hout was toen al uitgezocht)...

ernieman
24 juli 2007, 16:02
Wat is er dan zo speciaal aan "Galama"? Of gaat het hier ook weer eerder om een "merk" zoals bv Martin - acoustics die volgens vele echt heeeeel erg goed zijn. Maar zoals iedereen weet kan elke fatsoenlijke gitaarbouwer voor hetzelfde geld wat je daarvoor betaald een stukken betere gitaar bouwen.

Nu niet om neerbuigend te doen hoor, maar een electrische gitaar is feitelijk gezien niet meer dan een plank met gaten gefreesd.
:hippie: nu ga ik hier een hoop mensen boos maken joh! :hippie:
Natuurlijk speelt het model en de afwerking en de materialen die je gebruikt mee, maar inprincipe zou eenieder van ons dat dan toch ook kunnen maken (mits veel precisie en inzet!). Of heb ik het nu echt mis?

frekie
24 juli 2007, 16:47
Zal Wim Heins leuk vinden :cooler: Google maar eens even zou ik zeggen, die gitaren zijn legendarisch en inmiddels vrij prijzig. Je ziet ze nog maar zelden langskomen. Hij gebruikte allerlei ongebruikelijke houtsoorten zoals ceder. Hij was toch wel een van de pioniers in NL op het gebied van bouwen en customizen van electrische gitaren.

FC Spoiler
24 juli 2007, 17:25
De geruchten schijnen wel waar te zijn: Klik (http://www.galamaguitars.com/Anno%20Galama.htm)

Harry L.
25 juli 2007, 22:34
De firebird links op de foto was midden jaren tachtig in bezit van Lex Bolderdijk.

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/228949313.jpg

Hier is een foto uit de Music Maker, ca 1985.

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/263379460.jpg

no 1 hops
25 juli 2007, 22:43
dan zou je toch eerder zeggen de rechter want op die onderste foto heeft hij wel de bill lawrence l500 zitten, maar aan de volume tone knoppen te zien is het wel de linkse.

FC Spoiler
26 juli 2007, 08:15
Dit is de Galama V van "Jan de snelle vingers man" (onze solo gitarist)

http://members.home.nl/fclandstra/GalamaV.jpg

Ik zal hem eens om betere foto's vragen.

Rinze
26 juli 2007, 10:44
Wat is er dan zo speciaal aan "Galama"? Of gaat het hier ook weer eerder om een "merk" zoals bv Martin - acoustics die volgens vele echt heeeeel erg goed zijn. Maar zoals iedereen weet kan elke fatsoenlijke gitaarbouwer voor hetzelfde geld wat je daarvoor betaald een stukken betere gitaar bouwen.

Nu niet om neerbuigend te doen hoor, maar een electrische gitaar is feitelijk gezien niet meer dan een plank met gaten gefreesd.
:hippie: nu ga ik hier een hoop mensen boos maken joh! :hippie:
Natuurlijk speelt het model en de afwerking en de materialen die je gebruikt mee, maar inprincipe zou eenieder van ons dat dan toch ook kunnen maken (mits veel precisie en inzet!). Of heb ik het nu echt mis?

Je gaat voorbij aan zaken als visie, vakkennis, gevoel en kunstenaarschap. Faktoren die ertoe leiden dat een bouwsel meer wordt dan de som der delen. Ik heb ook jaren gedacht dat een elektrische gitaar niet meer was dan een plank met snaren, door ervaring (en veel aan-, ver-, en miskopen) ben ik erachter dat er toch meer bij komt kijken om een echt goede (elektrische) gitaar te bouwen.

telebart
26 juli 2007, 11:58
me gitaarleraar heeft een galema firebird, dat ding speeld echt super, maar ziet er ook echt geweldig uit... vind het gaaf dat hij weer gaat beginnen!

ernieman
26 juli 2007, 14:48
Maar over zaken als visie (wat zeer beperkt is als je gewoon een firebird of een flying-V kopieert), vakmanschap, gevoel, etc heb ik het niet.

Mijn vraag was, wat er nu gewoon zo speciaal is aan een Galama.
Waarom 5000 euro (ik heb geen idee wat ze kosten) neertellen voor een gitaar die jij en ik (ervanuitgaande dat je weet hoe je een gitaar bouwt en afwerkt/stelt) ook kunnen maken maar nooit voor die prijs kunnen verkopen.
Vanwaar toch de "euforie".

Is het niet gewoon omdat een bekend persoon op die gitaren speelt dat je vanzelf er meer voor gaat vragen. Een soort van goede marketing truc dus.

PS. Ik "denk" niet dat een e-gitaar gewoon een plank is met snaren. Ik "zeg" alleen dat dat "feitelijk" gezien zo is.

no 1 hops
26 juli 2007, 16:12
@ernieman
ik denk dat je het meer moet zien in de geest van het totaal pakket.
er zijn mensen die bij anno een gitaar hebben gekocht waarna hun zoektocht naar de ideale gitaar is gestopt.
dus blijkbaar kan anno de vraag vertalen in een gitaar die dat doet.

turrrlijk, met goed gereedschap, materialen etc, kom je ver, maar een skoda van vele jaren geleden was ook een auto, en je kwam er ook mee van A naar B maar zie nu eens wat ze nu maken, dat is andere koek en toch auto.

laatst was er iemand in een discussie (niet hier) over anilco en ceramische pickups.
die zei dat ceramische pickups vaak te lijden hadden onder het feit dat er met goedkoop magneet materiaal snel een financieel aantrekkelijk product werd gemaakt tenkoste van het geluid.
ik heb nu verscheidene ceramische setjes verkocht en tot nu toe was iedereen tevreden.

je kunt dus met ceramisch materiaal een goede pup maken, maar dat is de som van alle onderdelen.

en zo is dat ook met een custom build gitaar, van welke bouwer dan ook.

Chris Winsemius
26 juli 2007, 16:54
Misschien is het beter dit topic te laten verplaatsen naar "elektrische gitaren"...

Chris Winsemius
26 juli 2007, 23:17
Dank.

(10 tekens)

bert k
26 juli 2007, 23:42
Maar over zaken als visie (wat zeer beperkt is als je gewoon een firebird of een flying-V kopieert), vakmanschap, gevoel, etc heb ik het niet.

Mijn vraag was, wat er nu gewoon zo speciaal is aan een Galama.
Waarom 5000 euro (ik heb geen idee wat ze kosten) neertellen voor een gitaar die jij en ik (ervanuitgaande dat je weet hoe je een gitaar bouwt en afwerkt/stelt) ook kunnen maken maar nooit voor die prijs kunnen verkopen.
Vanwaar toch de "euforie".

Is het niet gewoon omdat een bekend persoon op die gitaren speelt dat je vanzelf er meer voor gaat vragen. Een soort van goede marketing truc dus.

PS. Ik "denk" niet dat een e-gitaar gewoon een plank is met snaren. Ik "zeg" alleen dat dat "feitelijk" gezien zo is.
Je kent de man niet,je kent zijn gitaren niet, en je weet niet eens wat ze kosten... Toch ga je heel cynisch en wijs lopen doen. Snap je het verschil niet tussen een mooi afgewerkte, handgebouwde gitaar en een lopende band Squier?

rinaldo
27 juli 2007, 17:30
galama was indertijd een van, of mischien wel de allerbeste gitaarbouwers van nederland, en ik vind het een aanwinst voor de gitaarbouwerij dat hij weer gaat bouwen, ik heb trouwens nooit goed begrepen waarom hij destijds gestopt is, maar hij zal zijn redenen er wel voor hebben gehad.

ernieman
27 juli 2007, 18:38
Je kent de man niet,je kent zijn gitaren niet, en je weet niet eens wat ze kosten... Toch ga je heel cynisch en wijs lopen doen. Snap je het verschil niet tussen een mooi afgewerkte, handgebouwde gitaar en een lopende band Squier?

Squier? wie spreekt er hier over een Squier? Ik niet dacht ik, of heb ik het mis?

Cynisch doe ik wel ja, maar dat komt meer omdat ik zelf ook gitaren (acoustisch dan) bouw en het jammer vind dat ik geen 5000 euro er voor krijg. Misschien ben ik gewoon jaloers, het zal dat wel zijn.

En over Anno Galama heb ik geen slecht woord gesproken. Maar dit terzijde.

PS. Wat kosten die gitaren nu eigenlijk?

Negative K3 fan
27 juli 2007, 19:22
De firebird links op de foto was midden jaren tachtig in bezit van Lex Bolderdijk.

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/228949313.jpg


op zich mooi, maar ook een beetje een gedateerd uiterlijk. Die gitaren hebben best wel wat weg van Dean.

wietse
27 juli 2007, 19:39
op zich mooi, maar ook een beetje een gedateerd uiterlijk.
en laten de meeste gitaristen nu zo conservatief als de pest zijn wat gitaren aangaat, strat, tele,lp en sg zijn niet voor niks al jaren de populairste modellen.
en die stammen allemaal ook al uit de 50er jaren.
mooi dat hij weer begint heeft heins ook weer eens concurentie in sneek :D, niet dat hij er veel last van zal hebben want een heins en een galama zijn werelden van verschil beide erg goed maar heel anders.

Negative K3 fan
27 juli 2007, 19:56
je hebt groot gelijk eigenlijk een kutargument ofzo, maar toch hebben ze iets achterhaalds imo. ze doen me ook een beetje aan hamer denken.

Mattia
27 juli 2007, 19:57
Tja, het gaat altijd om de naam. Kwaliteit zal ook wel prima zijn, maar het dure prijskaartje verklaar je door een reputatie. En hoe je daaraan komt, tja, dat wisselt nogal heel erg.

Verder, handgemaakte gitaren gaan makkelijk voor meer dan 5000 euro per stuk over de toonbank. Als je de bekendheid hebt.

Enfin, ik gun die man van harte z'n success (al vind ik de nogal directe copieen aanpak wel wat gek...eigen versies van oude bekende modellen kunnen toch ook, zou je zeggen, maargoed, ik heb een beetje hetzelfde met John Suhr...)

rinaldo
27 juli 2007, 20:45
deze modellen doen mischien idd wat gedateerd aan, maar kijk eens naar zijn tele's, dat vind ik nou mooie gitaren, een soort van super teles, dat is wat mij aanspreekt, het oer model van de tele maar dan op een sjieke manier gebouwd,
zonder lelijke slagplaat, twee humbuckers en met gelijmde hals, en altijd met een prachtig topje.

sterker nog de teles van anno galama hebben mij er toe aangezet om zelf ook gitaren te bouwen. :rockon:

Pepe
27 juli 2007, 21:05
hmmm, Galama niet origineel?
Een Galama haal ik overal uit, dat kan ik dan weer niet met een vd Haar die op dit forum zo populair is.
raar.
Tis mooi dat er gebouwd wordt in Nederland mensen. Mooie amps en gitaren van eigen bodem geven dit forum ook meer glans.

Harry L.
28 juli 2007, 01:00
Misschien dat wat meer fotos enige duidelijkheid geven.
Deze strat. heeft een loofceder body en neck. Een braz. rosewood top en achterkant.

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/242279614.jpg

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/242279619.jpg

Pepe
28 juli 2007, 02:17
mooi hoor. Je ziet een snufje Schecter terug -de oude Schecter, toen ze nog classy stuff maakten.
Linke gitaarshoot trouwens.

niekb
28 juli 2007, 02:20
Misschien dat wat meer fotos enige duidelijkheid geven.
Deze strat. heeft een loofceder body en neck. Een braz. rosewood top en achterkant.

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/242279614.jpg

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/242279619.jpg

iemand een idee hoe je zo'n afdekplaatje maakt? dus dat de nerf gewoon doorloopt...

FC Spoiler
28 juli 2007, 08:53
Uit de achterplaat zagen. Daar maak je een fineer van, die bouw je weer op met verschillende lagen hout voor de stevigheid en de juiste hoogte.

Negative K3 fan
28 juli 2007, 12:37
Misschien dat wat meer fotos enige duidelijkheid geven.
Deze strat. heeft een loofceder body en neck. Een braz. rosewood top en achterkant.

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/242279614.jpg

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/242279619.jpg

ik vind de vorm te superstrat, maar eigenlijk een prachtig gitaartje met dat hout allemaal.

EdJ
28 juli 2007, 21:30
Ik kan me vergissen maar volgens mij is die strat van mij geweest.

Antoon
28 juli 2007, 21:52
Al die bouwsels van tropisch hardhout en enorme messing bruggen leverden in het begin jaren 80 vooral loodzware gitaren met een afgeknepen geluid op. Wat mij betreft was die rage 20 jaar geleden overal voorbij. Ik associeer ze echt met grote rekken met 19" apparatuur, witte sokken en "symfonische rock". Kennelijk is er met name in Nederland een groepje dat hier hardnekkig aan vasthoudt. Ik begrijp er niets van..

EdJ
28 juli 2007, 22:03
Klaarblijkelijk heb je er nog nooit een in handen gehad want deze woog minder dan een gewone strat.

glasbier
28 juli 2007, 22:05
Al die bouwsels van tropisch hardhout en enorme messing bruggen leverden in het begin jaren 80 vooral loodzware gitaren met een afgeknepen geluid op. Wat mij betreft was die rage 20 jaar geleden overal voorbij. Ik associeer ze echt met grote rekken met 19" apparatuur, witte sokken en "symfonische rock". Kennelijk is er met name in Nederland een groepje dat hier hardnekkig aan vasthoudt. Ik begrijp er niets van..

T'is maar net waar je van houdt....ik ben ook een symfo-liefhebber/speler maar draag zeker geen witte sokken en heb geen 19"...
Beetje 'rare' vergelijking Antoon!

Sten_Vampire
28 juli 2007, 22:07
:o, wat een prachtgitaar, ik vind standard strats een beetje te normaal eruitzien, saai zeg maar:P maar deze vind ik toch zo vet:D

zal wel een flink prijskaartje aan hangenxD

glasbier
28 juli 2007, 22:16
nee hoor,bij de kringloopwinkel zijn ze voor een habbekrats te krijgen!

Pepe
29 juli 2007, 01:09
Al die bouwsels van tropisch hardhout en enorme messing bruggen leverden in het begin jaren 80 vooral loodzware gitaren met een afgeknepen geluid op. Wat mij betreft was die rage 20 jaar geleden overal voorbij. Ik associeer ze echt met grote rekken met 19" apparatuur, witte sokken en "symfonische rock". Kennelijk is er met name in Nederland een groepje dat hier hardnekkig aan vasthoudt. Ik begrijp er niets van..

Galama gebruikte een hoop ceder in zijn gitaren, de LP die ik ken is een stuk lichter dan de gemiddelde Gibson. Tropische houtsoorten zijn trouwens niet per definitie zwaarder dan den Es of Elz.

ernieman
29 juli 2007, 09:25
Volgens mij gaat het hier dus toch om een "mytische" naam in de gitaarbouw ofzo, want blijkbaar weet niemand echt hoeveel een "galama" nu echt kost.

no 1 hops
29 juli 2007, 10:54
wat een galama kosten ZAL.

want laatst stond er nog een mooie LP op marktplaats voor rond de 700 euro.
jammer genoeg voor mij te ver weg, en slechte communicatie de reden dat ik die misliep.
al had ik liever zo'n kleine firebird of strat.

je kunt moeilijk een prijsmaken op iets dat nog gebeuren moet en ook niet vergelijken met wat ze vroeger kosten.
zo is de prijs van goed materiaal zoals hout , weet ik niet hoeveel hoger geworden.
hardware van goed kwaliteit zal ook alleen maar duurder worden door de grote vraag van de chineese industrie naar metalen, en de beperkte hoeveelheid ervan.
eigenlijk zijn alleen de pickups van bill lawrence nog spotgoedkoop
vergeleken met de tijd dat galama ze gebruikte in zijn gitaren

ernieman
29 juli 2007, 11:49
Toch raar hé, Galama heeft gitaren gebouwd, maar die kosten dus blijkbaar niks (800 euro voor een handgebouwde gitaar vind ik echt niks).
En een kostprijs berekenen op een nieuw te bouwen instrument is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Een vraagprijs is natuurlijk iets anders. Als Meneer Galama ziet dat er zoveel vraag is naar zijn gitaren kan hij het natuurlijk heel leep spelen en in een keer rijk worden. Dan verkoopt hij zijn gitaar voor bijvoorbeeld 3000 euro, terwijl die gitaar aan kostprijs maar 1000 euro zal zijn.
Ofwel speelt hij het eerlijk en zegt ie: ik wil goede gitaren maken die voor "iedereen" bereikbaar zijn (pakweg 1200 euro dan. Moet je wel even sparen), maar dan wordt hij dus niet rijk.

bert k
29 juli 2007, 12:06
Ernieman, ik wordt dat gehak over prijzen een beetje zat. Laat het vallen, het wordt vervelend.


Bert K, mod

Mattia
29 juli 2007, 12:10
Ik moet zeggen dat ik een verkoopprijs van 3 x de materiaalkosten een absoluut minimum vind voor iemand die z'n brood mee wil verdienen. Ik kom daar nooit aan, maar het zou wel een eerlijke, misschien zelfs 'te eerlijke' prijs zijn.

En daar moet nog electra/gas/water/huur, uurloon, etc. uitkomen.

Pepe
29 juli 2007, 15:17
wat een gedoe over geld
Een Fender masterbuild is gauw 4000 euro en in die klasse zal een bouwer met de fame en kunde als Galama ook wel zitten.
De meeste gitaarbouwers doen ook aan import en verkoop omdat het simpelweg niet loont om full time bouwer te zijn in Nederland, te kleine markt. Mijn gitaarbouwer -Piet vd Brink- bouwt niet meer om die reden.

Het is mij een raadsel hoe Erik vd Haar zijn prijzen zo laag kan houden. Hij werkt veel met prefab en dat is niet te vergelijken met bound en setnecks exotics maar ik neem aan dat hij zijn necken en bodies zelf lintzaagt? Geen idee trouwens.

EdJ
29 juli 2007, 16:04
Helemaal met je eens pepe.
Bij nader inzien is de Strat op de foto`s toch niet de mijne geweest.Die van mij had meer de voorkant zoals deze achterkant en er zat een badass met fijnstemmers op.

Ik vind trouwens het citaat uit de LC vreemd;Galama woont toch nog steeds in Haskerdyken?Of is ìe verhuisd?

arjanb01
29 juli 2007, 16:07
Erik vd Haar werkt niet met prefab materiaal. Hij schuurt en zaagt zn nekken en bodies zelf. Het enige wat prefab is is de hardware en de elementen die hij gebruikt.

Chris Winsemius
30 juli 2007, 23:53
Vorige week maandag ben ik gebeld door VARA radio omtrent dit gebeuren en dit topic. Qua artikel in de LC: allemaal te voorbarig, te vroeg en zonder weten/toestemming van Anno Galama.

Zodra d'r meer nieuws is zal ik dat posten + link.

glasbier
30 juli 2007, 23:57
Hé Chris,
ik heb je vandaag een mail gestuurd en een PM.....

Chris Winsemius
31 juli 2007, 00:01
Hé Chris,
ik heb je vandaag een mail gestuurd en een PM.....

Ik werk van 10-17 uur van dinsdag t/m zaterdag maar zal zo jouw email ff checken.

Fijne avond!

EDIT: vraag omtrent Marshall amp net beantwoord.

glasbier
31 juli 2007, 00:04
Fijne nacht!

EdJ
31 juli 2007, 18:45
Lezen ze bij de VARA de LC?
Hoe staat Anno zelf ten opzichte van dit alles Chris?

Neals
31 juli 2007, 18:53
Ben benieuwd, vind die Galama's er toch erg goed uitzien. Heins bouwt overigens een meer eigenzinnigere gitaar, die je van gigantische afstand al herkent.

Kaïn
31 juli 2007, 19:26
Al die bouwsels van tropisch hardhout en enorme messing bruggen leverden in het begin jaren 80 vooral loodzware gitaren met een afgeknepen geluid op. Wat mij betreft was die rage 20 jaar geleden overal voorbij. Ik associeer ze echt met grote rekken met 19" apparatuur, witte sokken en "symfonische rock". Kennelijk is er met name in Nederland een groepje dat hier hardnekkig aan vasthoudt. Ik begrijp er niets van..

Nou, ik ben 19, en ik vind dat soort gitaren ook gaaf om te zien. En ik draag geen witte sokken, en speel met een combo :p dus het gaat nie helemaal op.

Chris Winsemius
31 juli 2007, 20:12
Lezen ze bij de VARA de LC?
Hoe staat Anno zelf ten opzichte van dit alles Chris?

Blijkbaar en zelfs GitaarNet! :) maar ik denk ook dat Anno onder de wat oudere muziekliefhebbers redelijk bekend is gezien zijn werk in de jaren 70 en 80.

Voor Anno heeft het op dit moment 2 kanten naar ik begreep; enerzijds oprecht zeer positief qua aandacht/etc. maar anderzijds gaat het allemaal opeens zeer/te snel en 'n beetje buiten hem om.

Vorige week heb ik diverse keren contact met Anno gehad en zodra er "echt" nieuws is zal ik het hier posten.

NB. Qua tropische houtsoorten/gewicht: alle Galama-gitaren die ik in m'n handen heb gehad waren absoluut niet zwaar. 19" + Witte sokken lijkt mij trouwens helemaal niet van toepassing..... :)

EdJ
31 juli 2007, 21:30
Tof!En hoe zit dat nou met *Sneker*?Of was dat gewoon een foutje?
Als ik wat meer tijd heb zal ik er `ns langs.Tenminste als dat Sneker een foutje is.

Chris Winsemius
31 juli 2007, 22:00
Sneek is idd 'n foutje, contact hem even van te voren.

Harry L.
31 juli 2007, 23:11
Chris, doe Anno de groeten als je hem spreekt.
Ik draag meestal laarzen, maar witte sokken staan erg mooi bij het spierwitte topkammetje van echt ivoor op deze Les Paul.

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/228949304.jpg

Harry L.
31 juli 2007, 23:44
Dat de Galama's gedateerd zouden zijn lijkt me niet helemaal correct.
Met de volgende durf ik nog best in het openbaar te verschijnen.

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/228948718.jpg

Voor het laagje esdoorn op de achterkant hoeft Galama zich ook niet te schamen.

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/228948697.jpg

Neals
1 augustus 2007, 11:03
Serieus vette gitaren! ik ruik een hype!

Pepe
1 augustus 2007, 12:10
Ach wat gedateerd. Style goes never out of fashion, zei mijn moedertje altijd.

De "52 telecaster is gedateerd, de naam zegt het al. Een LP r.i is gedateerd, de naam ....

Wat symphonische rock betreft, er is net een nieuwe cd uit van de Flower Kings. Nou nog The Mars Volta...


Hee Harry, Lex Bolderdijk en Hollestelle... spaar je ze allemaal?
Ik heb een 345 die zich onsterfelijk heeft gemaakt bij Doe Maar en De Toekomst, funny..

EdJ
1 augustus 2007, 12:32
Even een kleine toevoeging als aardig weetje.
Anno gebruikte alleen ivoor van olifanten die een natuurlijke dood zijn gestorven.
Het gestreepte maple is niet het gewone spul wat normaal in gitaren wordt gebruikt maar hout bestemd voor chellobouw.
Een streepje beter dus.
Zijn misschien kleine dingen maar verschil moet er wezen.

Chris Winsemius
1 augustus 2007, 15:01
@Harry L.:

Ik zal Anno zeker de groeten doen als ik hem weer spreek, hij wist precies wie je was toen we het over jouw foto's hadden. Ik heb trouwens het sterke vermoeden dat je 'n zeer mooie gitaarcollectie hebt :)

@Pepe:

Nog even bedankt voor je positieve postings in dit topic, ’n stukje daarvan staat nu in m’n sig.

@EdJ

+1!
Van het maple wist ik al maar van dat ivoor niet, ’t doet me aan ’n stukje uit m’n eigen versterker-handleidingen denken:
“Tijdens het ontwerp en de bouw zijn niet of nauwelijks hippies en/of zeehondjes mishandeld.” :)

@all:

Over ’n tijdje volgt zeker meer info, misschien is het ook tof om de geposte foto’s hier in de toekomst naar Anno te sturen.

fred dons
1 augustus 2007, 15:07
Even een kleine toevoeging als aardig weetje.
Anno gebruikte alleen ivoor van olifanten die een natuurlijke dood zijn gestorven.
Het gestreepte maple is niet het gewone spul wat normaal in gitaren wordt gebruikt maar hout bestemd voor chellobouw.
Een streepje beter dus.
Zijn misschien kleine dingen maar verschil moet er wezen.

op zich leuk en aardig maar nog steeds verboden dat Ivoor omdat niet na te gaan is dat dit Ivoor inderdaad van Olifanten komt die een natuurlijke door zijn gestorven (een betere variant is ivoor van Mammoet wat wel toegestaan is)
en "speciaal hout voor chellobouw" of nog beter "voor vioolbouw" (ook vaak gebruikt) is BS, er zijn geen speciale bomen voor violen of chello's, je hebt esdoorn of sycamore en dat is al dan niet lucht gedroogd of gewaterd maar dan houd het dan ook op ;)

Orgasmocaster
1 augustus 2007, 16:43
Misschien dat wat meer fotos enige duidelijkheid geven.
Deze strat. heeft een loofceder body en neck. Een braz. rosewood top en achterkant.

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/242279614.jpg

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/242279619.jpg

fucking hell!! dat lijkt wel mijn volgende projectje!! BRW top en geen inlay..
alleen die van mij krijgt een korina body en ziricote nek..
deze had ik al es paar maand geleden in het kiskea topic gepost:
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/BrazilianStrat-1.jpg

fred dons
1 augustus 2007, 16:55
het zijn wel prachtige gitaren :eek:

no 1 hops
1 augustus 2007, 17:10
het zijn wel prachtige gitaren :eek:ik denk dat ik juist die soberheid zo mooi vind.
de reisgitaar van mattia sprak mij daarom ook zo aan.

het hout spreekt voor zichzelf en heeft geen tierelantijnen nodig.

maar ik denk dat het goed is als anno de draad weer oppakt, iemand met een eigen idee (nee ik bedoel niet de modellen) en die het ook kan maken.

zo heb je heins en je had/hebt ook nog rose guitars, maar daar hoor je niks meer van en vraag mij af of die nog bezig is.
en wat keuze in friesland wat betreft custom bouwers is nooit weg.
(al zal ik er zelf waarschijnlijk wel nooit een kunnen kopen ;-) )

fred dons
1 augustus 2007, 17:15
ik ben wel bang dat de markt voor dergelijke gitaren in nederland helaas redelijk beperkt is, in een winkel waar ik een tijdje in het weekend gewerkt heb hing er een Galama tele in consignatie en die heeft daar heel erg lang gehangen gewoon omdat mensen de gitaar niet kenden (prijs had er ook wel een beetje mee te maken)

Chris Winsemius
1 augustus 2007, 17:20
Veel van Anno's gitaren zijn naar Zweden en de states gegaan.

fred dons
1 augustus 2007, 17:25
weet ik, maar de mark toen en de markt nu is heel anders, Galama was een relatief grote speler in de periode dat je eigenlijk alleen Schecter had die een vergelijkbaar product maakte (maar dan in de bolt on variant)
nu zijn er veel meer boutique bouwers en zal hij daar tegen op moeten boksen en dan is de vraag of zijn naam in het buitenland nog "bekend" genoeg is om voldoende vraag te genereren om er van te kunnen bestaan.
het is hem overigens van harte gegunt maar ik hoop wel dat hij er nog een baan bij heeft :D

EdJ
1 augustus 2007, 21:21
Fred,ik had het over kwaliteit,niet over boomsoorten.
Als je Anno kent snap je dat van dat ivoor ook.
Het doet er misschien op het eerste gezicht weinig toe maar het zijn nou nèt dat soort details die ze zo goed maakt.
Ken je dat fragment uit Spinal Tap over de sustain van die 59 er LP?
Zo`n sustain hebben Galama`s ook.

Pepe
1 augustus 2007, 21:24
Nigel: "The sustain, listen to it."
Marty: "I'm not hearing anything."
Nigel: "You would, though, if it were playing because it really-- It's famous for it's sustain. I mean, you can just hold it."
Marty: "I mean..."
Nigel: "Ahhhhhh! You could go and have a bite and, ahhhhh, you still be hearing that one."

Chris Winsemius
1 augustus 2007, 21:27
Don't touch it!

:)

ernieman
1 augustus 2007, 22:27
Fred,ik had het over kwaliteit,niet over boomsoorten.
Als je Anno kent snap je dat van dat ivoor ook.
Het doet er misschien op het eerste gezicht weinig toe maar het zijn nou nèt dat soort details die ze zo goed maakt.
Ken je dat fragment uit Spinal Tap over de sustain van die 59 er LP?
Zo`n sustain hebben Galama`s ook.

Fred had het ook over kwaliteit, als je tussen de regels leest tenminste.

En een detail als ivoor. Het blijft ivoor en waar Fred gelijk in heeft, dat is heel moeilijk te achterhalen of het legaal is. Het maakt het meer een leuk aardigheidje dan dat je kunt zeggen dat het echt iets aan het geluid doet (tov been dan, niet plastic).

EdJ
1 augustus 2007, 22:40
Wellus! Nietus!Wellus!Nietus!

ernieman
1 augustus 2007, 22:48
Idd, over kwaliteit valt zeker te twisten.
Over gebruik van ivoor heel weinig omdat dat gewoon aan regels gebonden is.
Maar ach ja, waar maken we ons / maak ik me druk om.

glasbier
1 augustus 2007, 22:54
Ik vind dat er nogal wat ophef is over de Galama's.
Het is maar een gitaar.
Ik heb er ook één gehad,een telecaster,en heb hem niet lang gehad.....

Harry L.
1 augustus 2007, 23:01
Anno is vegetarier. Hij zou nooit ivoor gebruiken als hij niet zeker zou weten dat de olifant een natuurlijke dood was gestorven.
Zoals Fred D. al aangeeft is de handel in ivoor tegenwoordig verboden, maar begin jaren tachtig ging men hier waarschijnlijk anders mee om.
Wat ivoor met de klank doet kan ik moeilijk inschatten.

drap
1 augustus 2007, 23:10
Was Harrie Beton z'n gitaar ook niet bij de beste man gebouwd btw?

bert k
1 augustus 2007, 23:20
Maar die Galama's zijn allemaal twintig jaar oud, toen waren de ivoor-regels anders. Nu is het vooral beel wat ze gebruiken, en soms mammoet-ivoor! Dat mag namelijk wel, de kans dat de mammoet uitsterft is klein...

Quink
1 augustus 2007, 23:57
Anno is vegetarier. Hij zou nooit ivoor gebruiken als hij niet zeker zou weten dat de olifant een natuurlijke dood was gestorven.

Hoe weet hij dat zeker dan? Heeft tijdens de laatste ademtochten naast de stervende dikhuid gezeten en zijn pootje vastgehouden?? :???:

Harry L.
2 augustus 2007, 00:08
Hoe weet hij dat zeker dan? Heeft tijdens de laatste ademtochten naast de stervende dikhuid gezeten en zijn pootje vastgehouden?? :???:

Zou best kunnen. Hij beleefde bijzondere avonturen in India.
Maar ik zal hem de details vragen binnenkort.

bert k
2 augustus 2007, 00:36
Toen hij de leverancier vroeg hoe het afgelopen was met de olifant kreeg hij als antwoord: 'O, die is natuurlijk dood.'

Quink
2 augustus 2007, 01:13
Toen hij de leverancier vroeg hoe het afgelopen was met de olifant kreeg hij als antwoord: 'O, die is natuurlijk dood.'

Hi hi :D








(Eigenlijk moet mijn bericht minimaal 10 karakters zijn, maar goed....) :sssh:

fred dons
2 augustus 2007, 08:48
Fred,ik had het over kwaliteit,niet over boomsoorten.
Als je Anno kent snap je dat van dat ivoor ook.
Het doet er misschien op het eerste gezicht weinig toe maar het zijn nou nèt dat soort details die ze zo goed maakt.
Ken je dat fragment uit Spinal Tap over de sustain van die 59 er LP?
Zo`n sustain hebben Galama`s ook.

wat Ernieman al zegt, wat ik bedoel is dat cello esdoorn van de zelfde boom komt als gitaar esdoorn, er is geen gradatie in esdoorn varierend van bijvoorbeeld tafelpoot esdoorn tot cello-esdoon; het is allemaal esdoorn, waar je wel naar kunt kijken is de kwaliteit van het hout (nerf, hoe gedroog en hoe lang gedroog) maar dat maar een stuk esdoorn nog niet tot "cello esdoorn"
En als laatste, de esdoorn op een cello is voornamelijk cosmetisch, het wordt gebruikt voor de achterkant en de klankt wordt voornamelijk opgewekt door de houtsoort op de voorkant, cello en viool bouwers proberen daarom een esdoorn te gebruiken met een mooie houttekening waarvan veel gitaarbouwers weer zeggen dat dat niet perse de best klinkende houtsoort oplevert

en je hebt toch wel begrepen dat Spinal tap een parodie is ? ;)

FC Spoiler
2 augustus 2007, 09:09
en je hebt toch wel begrepen dat Spinal tap een parodie is ? ;)
Is Spinal Tap een parodie?

fred dons
2 augustus 2007, 09:21
nou dat hebben ze mij verteld maar ik geloof het niet zo, ze kunnen wel alles zeggen, dadelijk vertellen ze je dat Milli Vanilli wel echt gezongen hebben op hun platen :D

FC Spoiler
2 augustus 2007, 09:27
http://alembic.com/club/clipart/rofl.gif

On topic: Ik zal ASAP (na de bouwvak) foto's maken van de Galama Flying V :D

fred dons
2 augustus 2007, 10:29
cool, ben wel benieuwd (en waarom pas na de bouwvak ??)

FC Spoiler
2 augustus 2007, 10:31
Dan zie ik "Jan de snelle solo man" (onze gitarist, bezitter van de V) weer ;)

EdJ
2 augustus 2007, 13:32
Hè Fred,jammer.
Ik heb in het verleden het genoegen gehad kennis te nemen van Anno`s hout en zijn kennis hierover.
Sorry,ik ken jou verder niet, maar vooralsnog schat ik Anno`s kennis omtrent hout en de verschillende kwaliteiten hoger in dan van wie ook hier op het forum.
Tot het tegendeel bewezen is zal ik maar zeggen.
Dat is niet als belediging bedoeld en zo moet je het dus ook niet opvatten het is gewoon mijn mening.

fred dons
2 augustus 2007, 13:45
no offense taken, ik begrijp dat je Arno goed kent en ik neem zelf ook niet gelijk alles aan wat op het internet beweerd word
maar doe je zelf een plezier en neus wat rond in de hout literatuur, ga wat houthandels af en doe zelf onderzoek naar wat er te ontdekken is over hout, tis een prachtig product waar helaas heel veel onzin over wordt verteld en wordt door verteld (gitaarbouwers zijn enorme romantici en die willen het product nog wel eens mooier maken dan het is)
Ik wil zeker Galama's kennis inzake hout niet in twijfel trekken, hij is een pionier op dit gebied maar mensen die termen als cellohout, vioolhout etc gebruiken heb ik inmiddels een allergie voor ontwikkeld die verder niets met de houtsoort zelf te maken heeft :D
(en ik heb zelf een aardige collectie esdoorn in verschillende kwaliteiten dus ik weet wel een klein beetje van het product af)

EdJ
2 augustus 2007, 14:06
Bedankt Fred.
Ik zal de term cellohout niet meer gebruiken:-)
Anno is inderdaad een pionier en heeft zo`n beetje alles zelf uit moeten vogelen.
Heb in de loop der jaren schitterende verhalen gehoord over bijvoorbeeld het humbucking maken van een P90,zelf toonfilters maken en nog veel meer.
Ik gun de man gewoon zijn goede naam,heb zelf niet eens een Galama.
In mijn enthousiasme ging ik wellicht wat te ver,excuses daarvoor.

glasbier
2 augustus 2007, 14:22
Bedankt Fred.
Ik zal de term cellohout niet meer gebruiken:-)
Anno is inderdaad een pionier en heeft zo`n beetje alles zelf uit moeten vogelen.
Heb in de loop der jaren schitterende verhalen gehoord over bijvoorbeeld het humbucking maken van een P90,zelf toonfilters maken en nog veel meer.
Ik gun de man gewoon zijn goede naam,heb zelf niet eens een Galama.
In mijn enthousiasme ging ik wellicht wat te ver,excuses daarvoor.

Anno heeft zelf niet de toonfilters ontwikkeld.
Dat was,als ik mij niet vergis,Bill Lawrence.
Anno heeft gewoon die filters gebruikt.
Zo,weer een fabeltje de wereld uit.

fred dons
2 augustus 2007, 14:26
Bedankt Fred.
Ik zal de term cellohout niet meer gebruiken:-)
Anno is inderdaad een pionier en heeft zo`n beetje alles zelf uit moeten vogelen.
Heb in de loop der jaren schitterende verhalen gehoord over bijvoorbeeld het humbucking maken van een P90,zelf toonfilters maken en nog veel meer.
Ik gun de man gewoon zijn goede naam,heb zelf niet eens een Galama.
In mijn enthousiasme ging ik wellicht wat te ver,excuses daarvoor.

geen enkele reden voor excuses hoor, dit is een nette discussie waar ik ook nog van leer:hippie:

Chris Winsemius
2 augustus 2007, 18:18
Anno heeft zelf niet de toonfilters ontwikkeld.
Dat was,als ik mij niet vergis,Bill Lawrence.
Anno heeft gewoon die filters gebruikt.
Zo,weer een fabeltje de wereld uit.

Anno had al veel met spoelen/etc. geprobeerd voordat ie B.L.-onderdelen ging gebruiken naar mijn weten.....

EdJ
2 augustus 2007, 22:09
Dat is ook mijn idee Chris.Anno vertelde me eens hoe je zo`n tone filter kunt maken van een(bijvoorbeeld kapot)element en van het één kwam het ander..
Ik hoop dat iedereen een keer de kans krijgt op een Galama te spelen zodat hij daar verder z`n eigen mening over kan vormen danwel z`n voordeel mee kan doen bij het zelf bouwen.
Bedankt voor de fijne discussie Heren!

glasbier
2 augustus 2007, 23:25
Sorry jongens,ik hoef echt mijn gelijk niet en wil er geen discussie over maar Anno heeft mij toendertijd wel wat anders verteld...

Saf
3 augustus 2007, 00:11
ik dacht dat het algemeen bekend was dat de gitaren van anno erg goed waren. ik krijg hier het idee dat er op dit forum mensen rond lopen die dit in twijfel trekken of anno zijn sucses misgunnen.

glasbier
3 augustus 2007, 00:20
Ik gun Anno alle geluk.

bass blom
3 augustus 2007, 00:26
http://www.lucan.nl/gitaar/gitaarplaatjes/galamatebub2.jpg


Een van de mooiste Teles die Anno ooit gebouwd heeft. Door omstandigheden, waar ik hier niet op in wil gaan helaas niet meer in mijn bezit.
Wederom doet de foto de gitaar totaal geen recht.

Mijn mooiste Galama Tele (bubinga)

http://www.lucan.nl/gitaar/spijt.php

nog twee of meer http://www.lucan.nl/gitaar/geenspijt.php

FC Spoiler
3 augustus 2007, 00:41
Idd meer:

http://www.lucan.nl/gitaar/gitaarplaatjes/galama-blond-tele.jpg http://www.lucan.nl/gitaar/gitaarplaatjes/galama-rosewood-strat.jpg http://www.lucan.nl/gitaar/gitaarplaatjes/galama-blond-lp.jpg

FC Spoiler
3 augustus 2007, 00:42
http://www.lucan.nl/gitaar/gitaarplaatjes/galamav.jpg http://www.lucan.nl/gitaar/gitaarplaatjes/galamatelzwart.jpg http://www.lucan.nl/gitaar/gitaarplaatjes/GalamaStratOlle-half.jpg http://www.lucan.nl/gitaar/gitaarplaatjes/GalamaStrat-headOlle.jpg

bass blom
3 augustus 2007, 01:06
ja hans elmers vreet (vrat?) nee vreet :D gitaren.

fred dons
3 augustus 2007, 07:49
ik dacht dat het algemeen bekend was dat de gitaren van anno erg goed waren. ik krijg hier het idee dat er op dit forum mensen rond lopen die dit in twijfel trekken of anno zijn sucses misgunnen.

ik denk dat het een beetje onbekend, is onbemind is, de mensen die de gitaren kennen weten dat het goede gitaren zijn maar "algemeen bekend" is een beetje een groot woord hier :)

Rinze
3 augustus 2007, 08:48
Ik vind vooral de Les Pauls mooi, zou graag eens zo'n ding vasthouden (het geld ervoor heb ik toch niet, maar goed).

no 1 hops
3 augustus 2007, 10:01
probleem is denk ik het gat van zo'n 20 jaar dat hij buiten beeld is geweest, en geen ' top ' gitaristen die zijn producten bleven promoten.

ik hoop dat hij gewoon weer gitaren gaat bouwen zoals hijzelf denkt dat het moet.
en zich niks aantrekt van de ware of onware verhalen over hem.
gewoon weer maken waarin hijzelf vertrouwen heeft en dan komen diegenen die daar een goed instrument inzien vanzelf.
maar de geposte foto's hier is al genieten

rinaldo
3 augustus 2007, 21:23
ik ben eigenlijk wel benieuwd of galama deze site zelf wel eens bezoekt, en wat hij vind van deze hele discussie over zijn persoon en zijn gitaren, eigenlijk denk ik dat het hem een worst zal zijn en dat hij eigenzinnig genoeg is om zijn eigen weg te volgen.

dat heeft hij volgens mij meer dan bewezen door zijn gitaren, en bovendien het is een fries, dus aan eigenzinnigheid geen gebrek dacht ik zo. :p

en ik kan het weten want ik ben er zelf ook een. ha ha :rockon:

Rinze
3 augustus 2007, 21:53
Ik denk niet dat ie tijd heeft om op deze site rond te hangen, das alleen voor kansloze types zoals wij :satisfie:

rinaldo
3 augustus 2007, 22:08
ha,ha ik denk dat je gelijk hebt, hij heeft deze site ook helemaal niet nodig natuurlijk, als er iemand verstand van gitaarbouwen heeft is hij het wel,

maar het zou wel leuk zijn als hij hier zo nu en dan wat tips zou geven bv.

dat hij als een soort van nestor over de zelfbouwers zou waken met tips en goede adviezen, maar ja daar heeft idd vast geen tijd voor.

Pepe
3 augustus 2007, 22:56
dit forum heeft een aantal autoriteiten
tis jammer dat dit niet altijd onderkend wordt

Chris Winsemius
3 augustus 2007, 23:07
Z'n huidige website is voor hem gemaakt en blijkelijk te snel/etc. online gegaan, Anno heeft dit topic ook gezien, in ieder geval ruim 'n week geleden.

Anno is (nog) niet zo "into internetten"/etc. Ik heb heb vorige week 'n aantal keren met hem gesproken over z'n nieuwe activiteiten/etc. en we zullen allemaal wat geduld moeten hebben. :)

glasbier
3 augustus 2007, 23:20
Z'n huidige website is voor hem gemaakt en blijkelijk te snel/etc. online gegaan, Anno heeft dit topic ook gezien, in ieder geval ruim 'n week geleden.

Anno is (nog) niet zo "into internetten"/etc. Ik heb heb vorige week 'n aantal keren met hem gesproken over z'n nieuwe activiteiten/etc. en we zullen allemaal wat geduld moeten hebben. :)

Dan heeft 'ie vast mijn post ook gelezen en weet hij waarschijnlijk ook wie ik ben....

Harry L.
4 augustus 2007, 00:06
Ik heb laatst een versterker verkocht aan iemand die in de jaren 80 een Galama strat. bezat.
Bij het zien van de mijne kwamen er wat herinneringen boven.
De volgende dag mailde hij een foto die ik waarschijnlijk wel mag plaatsen van hem.
Misschien zitten jullie niet op nog meer plaatjes te wachten, maar ik vind hem zeer bijzonder en het posten waard.

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/263498370.jpg

fred dons
4 augustus 2007, 08:32
dat soort plaatjes mag je altijd plaatsen (het lijkt bjna het mooie dames topic :D )

Rinze
4 augustus 2007, 10:12
Een paar maand geleden werd er op MP nog een Galama strat aangeboden, leek hier wel op behalve de EMG's dan, er zaten OBL's op. Ik had natuurlijk geen geld, dus dat scheelde weer een hoop gedoe en onrust.

rinaldo
4 augustus 2007, 11:20
maar klopt het trouwens dat galama vroeger een werkplaats, winkeltje in de stad groningen had? ik kan mij vaag herinneren dat ik er geweest ben, dat moet in 78 of 79 geweest zijn, maar ik weet eigenlijk niet helemaal zeker of het galama was.

de gitarist van onze toenmalige band kocht er twee bill lawrence pickups, dus wat dat betrft zou het wel eens zo kunnen zijn, galama en bill lawrence hadden een soort van overeenkomst meende ik.

maar ik kan me wel herinneren dat er ook gwone merk gitaren te koop stonden,
ik heb er nog even op een guild gespeelt die voorzien was van een houten slagplaat, en er zat volgens mij ook zo,n galama vogeltje op de slagplaat.

dus is hij waarschijnlijk begonnen met het customizen van gitaren, en vandaaruit in het bouwen gerold?

Harry L.
4 augustus 2007, 12:38
maar klopt het trouwens dat galama vroeger een werkplaats, winkeltje in de stad groningen had? ik kan mij vaag herinneren dat ik er geweest ben, dat moet in 78 of 79 geweest zijn, maar ik weet eigenlijk niet helemaal zeker of het galama was.

de gitarist van onze toenmalige band kocht er twee bill lawrence pickups, dus wat dat betrft zou het wel eens zo kunnen zijn, galama en bill lawrence hadden een soort van overeenkomst meende ik.

maar ik kan me wel herinneren dat er ook gwone merk gitaren te koop stonden,
ik heb er nog even op een guild gespeelt die voorzien was van een houten slagplaat, en er zat volgens mij ook zo,n galama vogeltje op de slagplaat.

dus is hij waarschijnlijk begonnen met het customizen van gitaren, en vandaaruit in het bouwen gerold?

Kan niet missen denk ik, hoewel iets voor mijn tijd. (Ik kwam van de lagere school in 1979)
Dit was mijn eerste kennismaking mat Galama gitaren. De music maker van sept. 1984.
Ik heb de firebird van de voorpagina laatst kort kunnen bespelen en bekijken.
Een bijzonder ervaring om iets wat je 23 jaar van een foto kent ineens in je handen te hebben.

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/269634977.jpg

Kun je je iets herinneren over Hamer gitaren? Volgens mij was Anno Hamer importeur eind jaren 70.
Een van mijn andere liefdes zijn Hamer sunbursts uit deze periode. Anno zag er laatst een staan hier en zijn eerste opmerking was:
"Die heb je niet uit Europa" (wat klopte). Hij kon het zien aan de topkam omdat hij deze destijds plaatste of veranderde.

Rhythm Machine
4 augustus 2007, 12:50
Jaaaa, die MM heb ik ook. Ik vond die Galama's toen te gek maar had er helaas het geld niet voor. Nu wel maar nu zie je er zelden of nooit een te koop (ik toch niet).

rinaldo
4 augustus 2007, 13:09
ja die MMs heb ik natuurlijk ook, ik heb ze helemaal stuk gelezen, het boeide mij enorm die gitaarbouw, ik heb indertijd toen mijn eerste gitaar gebouwd van een stuk sipo mahonie, ik wist van niks, dus er klopte ook geen reet van die gitaar, scale lenght, fret spacing ed. klopte niks van. dus hij was ook zo vals als een kraai.

gelukkig weet ik nu beter, maar zoals galama ze bouwde daar zal ik nooit aan kunnen tippen.

maar van de hamer gitaren weet ik niks van, dat galama die importeerde zou best kunnen kloppen, maar dat is mij verder niet bekend.

ik heb een jongen gekend die vroeger bij hem gewerkt heeft, maar die leeft helaas niet meer, die had ons vast een heleboel meer kunnen vertellen.

no 1 hops
4 augustus 2007, 15:12
dat soort plaatjes mag je altijd plaatsen (het lijkt bjna het mooie dames topic :D )dit is beter, dames krijgen uiteindelijk rimpels en ander cosmetisch ongemak over de jaren ;-)

no 1 hops
4 augustus 2007, 15:16
nog even over die firebird modellen, ogen die nu behendiger wat betreft body of zijn ze dat ook?

Harry L.
4 augustus 2007, 17:37
nog even over die firebird modellen, ogen die nu behendiger wat betreft body of zijn ze dat ook?

Ze zijn wat ronder afgewerkt. Met name aan de achterkant.
Dit maakt ze in mijn beleving wat comfortabeler en eleganter. De constructie is ook anders.
Door de andere hout- en element keuze is de klank ook heel anders dan hun amerikaanse broeders.
Deze is niet van mij, maar kwam hier ooit logeren.

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/228947503.jpg

Rosewood achterkant op de mijne:

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/228948766.jpg

no 1 hops
4 augustus 2007, 18:21
ik denk dat dit mijn droomgitaar zou kunnen zijn.
galama en bill lawrence l500 pickups.
misschien ook nog met een q filter.
doet mij veel denken aan mijn washburn stage die ik ooit gehad heb
mooie foto trouwens

Dirtypool
11 augustus 2007, 00:48
Mooie gitaartjes van Galama.
Altijd zwak voor gehad, niet in de laatste plaats omdat ook ik in Fryslan geboren en getogen ben.

Een beetje off-topic maar kent een van jullie dan ook het werk van Rosenau?
Ik meen mij te herinneren dat Erwin Jawa vroeger op zo'n Rose gespeeld heeft maar kan ook andere gitarist zijn geweest.

Op Gearpage vraagt trouwens net iemand een Galama om te kopen...

Grtz Richard (hoi Fred :-) )

glasbier
11 augustus 2007, 10:25
Mooie gitaartjes van Galama.
Altijd zwak voor gehad, niet in de laatste plaats omdat ook ik in Fryslan geboren en getogen ben.

Een beetje off-topic maar kent een van jullie dan ook het werk van Rosenau?
Ik meen mij te herinneren dat Erwin Jawa vroeger op zo'n Rose gespeeld heeft maar kan ook andere gitarist zijn geweest.

Op Gearpage vraagt trouwens net iemand een Galama om te kopen...

Grtz Richard (hoi Fred :-) )

Rosenau maakt(e) voornamelijk Les Paultjes die in mijn ogen beter waren dan Galama's.
Rosenau bouwde onder de naam 'Rose' en is ook een Friese bouwer!
Voornamelijk gebruikte hij Seymour-Duncans en ik meen de Sethlovers.
Erwin Java heeft inderdaad een tijdje op een Rose Les Paul gespeelt.
Ik heb een Galama tele gehad(zeer kort) en heb de eer gehad om ook een avond op een Rose Les Paul te spelen.
Persoonlijk hou ik niet van Les Pauls maar deze van Rose vond ik tich keer mooier en beter.
Verder hebben we in Friesland natuurlijk Heins en Gijs de Wit(vriend van me).
Gijs bouwt niet meer omdat het gewoon een moeilijke markt is.
Ik vind Gijs tot de absolute top behoren.
Hij bouwt alleen voor de fun hele aparte akoestische gitaren.
Zo zie je maar weer,Friesland heeft een paar hele goede bouwers!

Pepe
11 augustus 2007, 12:47
Ik vroeg me al af waar Gijs gebleven was,
in de jaren 80 een paar keer met hem te maken gehad, het staat me vooral bij dat hij een enorme symphatieke knaap was en totaal geen dollar tekens in zijn ogen had staan.
Kwammie naar Arnhem toe om iets te brengen omdat hij toch toevallig in Zwolle moest zijn....
Another one bites the dust. Jammer.

bass blom
11 augustus 2007, 13:03
Rosenau.. bolsward?
ik ben ooit met een vriend in bolsward geweest bij iemand die een hoop les pauls had.
was in een wat wazige periode dus ik weet niet meer of dat een bouwer was of meer een handelaar of beiden.. naam rinkelt wel een belletje :D

Dirtypool
12 augustus 2007, 01:00
Hier is de topic op de Gearpage, waar de starter er een Galama te koop vraagt.
Wellicht weet een van jullie wat om de man te helpen.

Grtz Richard

WTB: total long shot, Galama guitar?
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=278603

keerl van stoal
12 augustus 2007, 11:47
Beste Chris, het lijkt er op dat jij de woordvoerder van Anno Galama bent op dit forum. Als Anno iets wil melden doet hij dat zelf en onder zijn eigen naam. Daar ken ik hem goed genoeg voor.

Pepe
12 augustus 2007, 18:22
Beste Chris, het lijkt er op dat jij de woordvoerder van Anno Galama bent op dit forum. Als Anno iets wil melden doet hij dat zelf en onder zijn eigen naam. Daar ken ik hem goed genoeg voor.

voorlichterstwist?

kouwe kak zeggen we in Amsterdam

glasbier
12 augustus 2007, 18:30
Beste Chris, het lijkt er op dat jij de woordvoerder van Anno Galama bent op dit forum. Als Anno iets wil melden doet hij dat zelf en onder zijn eigen naam. Daar ken ik hem goed genoeg voor.

Pffffffff!

bert k
12 augustus 2007, 18:57
Beste Chris, het lijkt er op dat jij de woordvoerder van Anno Galama bent op dit forum. Als Anno iets wil melden doet hij dat zelf en onder zijn eigen naam. Daar ken ik hem goed genoeg voor.
Hm, je eerste post, je stelt je niet voor, en je hebt commentaar op andere bekenden van AG... Wie ben jij dat wel dat je woordvoerder bent van Anno?

ernieman
12 augustus 2007, 19:25
Misschien is het Anno zelf wel :seriousf: , maar ja, dan zou ie zich toch wel gewoon "anno" oid noemen niet? hoewel de nick wel doet denken aan iemand uit een streek waar ze een of ander dialect spreken... (ja ok, Fries is geen dialect, ik weet het)

glasbier
12 augustus 2007, 19:30
van Stoal is zeker geen Fries,maar misschien komt 'ie van 'stal'? :dance:

Gewoon late lulle!

keerl van stoal
12 augustus 2007, 20:45
Tsjonge jonge, gevoelige types hoor op dit forum. Ik zal me voorstellen; ik ben Bennie Van Stoal, kom uit de achterhoek (Zelhem) en ben in het bezit van twee Galama-gitaren en ken Anno zeeeer goed. De achterhoekse Keerl van Stoal is als de Grutte Pier voor de Friezen. Als Grutte Pier kon gitaarspelen had hij zeker een Galama-Strat gehad... Ride On !!

Pepe
12 augustus 2007, 21:14
.. kijkaan! Ook de woordvoerder van Grote Pier!
Welkom Ben.

EdJ
12 augustus 2007, 21:17
Nog ff over Rose guitars;ik heb er één.
Fijne gitaar hoor,lekker stevig en het geluid is ook goed maar het is géén Galama.

glasbier
12 augustus 2007, 22:07
Nog ff over Rose guitars;ik heb er één.
Fijne gitaar hoor,lekker stevig en het geluid is ook goed maar het is géén Galama.

Nee,dat lijkt mij ook;een Gala is geen Rose!

Dirtypool
12 augustus 2007, 23:38
Maar uit Edj's reactie proef ik dat hij de Galama's die hij in handen heeft gehad , beter vond.
Uit de jouwe blijkt dat je het tegengestelde vindt.

Grappig.
Wat mankeerde er volgens jou dan aan die tele, dat je hem maar zo kort gebruikt hebt?


Grtz Richard
btw, ik zou het niet erg vinden om een Galama, Heins en Rose aan mn schamele collectie toe te voegen :-)

Lacoste
25 december 2008, 21:32
Misschien dat wat meer fotos enige duidelijkheid geven.
Deze strat. heeft een loofceder body en neck. Een braz. rosewood top en achterkant.

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/242279614.jpg

http://pic19.picturetrail.com/VOL1030/6131550/15146353/242279619.jpg

Ja daar zou ik mijn dure gitaar ook neerleggen.

groovieguitarguus
25 december 2008, 23:56
Ja daar zou ik mijn dure gitaar ook neerleggen.

Wat we met deze opmerking moeten is mij niet duidelijk????

Wel gaaf dat daardoor deze fantastische gitaren weer onder de aandacht komen, dus bovenin de lijst komen.
Wat een super gave gitaren!!! Kan me nog heel goed de foto van Lex Bolderdijk rockend met een 'firebird' model...

Gaaf spul!!!!!!!

richwoodplayer
26 december 2008, 00:13
Wat we met deze opmerking moeten is mij niet duidelijk????

Wel gaaf dat daardoor deze fantastische gitaren weer onder de aandacht komen, dus bovenin de lijst komen.
Wat een super gave gitaren!!! Kan me nog heel goed de foto van Lex Bolderdijk rockend met een 'firebird' model...

Gaaf spul!!!!!!!

, hij hoeft maar te kantelen en *plons* hij licht in het water:chicken:

Dude
26 december 2008, 00:21
hij ligt al sinds 4 augustus 2007 zo en is nog steeds niet gevallen.... ik denk daarom dat het een van de meest veilige plekken is om je gitaar te leggen....................

wietse
26 december 2008, 06:57
, hij hoeft maar te kantelen en *plons* hij licht in het water:chicken:

heeft ie lampjes die speciaal voor in het water bedoeld zijn?
het is ligt en niet licht, trouwens hout blijft drijven.

Eko
26 december 2008, 09:56
Ik ben sinds deze week de eigenaar van een Galama Les Paul. Apart gebouwd, dat is een understatement. Er zitten 2 EMG`s in. Nog met het grote logo op het plastic. Not my cup of tea, maar dat zien we wel. Er zijn meer dingen die niet goed zijn, zoals een slechte topkam , die in de in de loop der jaren door vorige eigenaren zijn aangericht.
Deze gaat eerst eens naar een goede gitaarbouwer/techneut.

Saf
26 december 2008, 10:08
allereerst gefeliciteerd met je kerstkado

ten tweede, foto!

Iceman
26 december 2008, 11:12
Vroeggah, toen ik als jong ventje nergens centjes voor had, kwam ik vaak bij BigOneZwolle. Daar ben ik een galama Les Paul en een zwarte Vee (met BL L500 elementen) tegen gekomen. was erg mooi spul.

Overigens boeit het me niet of een gitaarbouwer aardig is of niet, als zijn gitaren maar goed zijn.

JeroenSchaaf
26 december 2008, 12:20
Ik ben sinds deze week de eigenaar van een Galama Les Paul. Apart gebouwd, dat is een understatement. Er zitten 2 EMG`s in. Nog met het grote logo op het plastic. Not my cup of tea, maar dat zien we wel. Er zijn meer dingen die niet goed zijn, zoals een slechte topkam , die in de in de loop der jaren door vorige eigenaren zijn aangericht.
Deze gaat eerst eens naar een goede gitaarbouwer/techneut.

Ja volgens mij heb ik hem zien staan op marktplaats!

Wat heb je er uiteindelijk voor betaalt?

Harry L.
26 december 2008, 12:36
Gefeliciteerd Eko. Waarschijnlijk is deze uit dezelfde periode als de mijne. (1979)
OP de foto hieronder nog met de EMG's. Inmiddels vervangen door Lollar imperials.
Nog steeds tevreden met de Marble Roadking?

http://pic19.picturetrail.com:80/VOL1030/6131550/15146353/228949304.jpg

ruhan
29 juni 2009, 21:10
Ja ik beaam dat ceder voor de gitaareen lichte houtsoort zeer geschikt is voor een elektriche gitaar mits met een zware brug,ik gebruik mede door de kenis van galama deze houtsoort voor mijn gitaren

Plant
29 juni 2009, 21:35
Lex Bolderdijk is / was sessiemuzikant die halverwege de jaren '90 veel reclame maakte voor Ibanez gitaren i.c.m. Dolf Koch versterkers. "Perfekt spul" noemde hij het in advertenties.

Die 'druilsnor' heb ik op Music & Harmony een keer dat 'perfekte spul' horen demonstreren. Daar hoef je als fabrikant niet blij mee te zijn :( .
Hij stond daar tussen een aantal andere BN'ers op gitaargebied en zijn geluid was het slechtst van allemaal: boze wespen opgesloten in een jampot.

Toevoeging: ik zie nu ineens dat ik reageer op iets van Jan Jansen uit 2007 :soinnocent:

Nu, voor iedereen die Lex niet kent... je hebt niks gemist.

pueblo
29 juni 2009, 21:44
alweer een BUMP! :p

Dirtypool
30 juni 2009, 00:07
Hee Fred, hoe is ie :-)

Ik had al van Galama gehoord toen ik nog op school zat, net als Heins en Rose (-enau) maar ja, ik kom dan ook uut Fryslan
Helaas nog nooit eentje mogen bewonderen

FenderPlayer
30 juni 2009, 14:26
Waarom die bump?

Harry
30 juni 2009, 15:00
Lex Bolderdijk is / was sessiemuzikant die halverwege de jaren '90 veel reclame maakte voor Ibanez gitaren i.c.m. Dolf Koch versterkers. "Perfekt spul" noemde hij het in advertenties.

Die 'druilsnor' heb ik op Music & Harmony een keer dat 'perfekte spul' horen demonstreren. Daar hoef je als fabrikant niet blij mee te zijn :( .
Hij stond daar tussen een aantal andere BN'ers op gitaargebied en zijn geluid was het slechtst van allemaal: boze wespen opgesloten in een jampot.

Toevoeging: ik zie nu ineens dat ik reageer op iets van Jan Jansen uit 2007 :soinnocent:

Nu, voor iedereen die Lex niet kent... je hebt niks gemist.

hij heeft ook de eerste cd van Anouk ingespeeld. Klinkt toch niet verkeerd dacht ik.

Neals
30 juni 2009, 23:49
Topic is al 2 jaar oud. Maar de vraag is..... Heeft meneer Galama ondertussen alweer eens nieuwe gitaren gebouwd?

Chris Winsemius
30 juni 2009, 23:55
Topic is al 2 jaar oud. Maar de vraag is..... Heeft meneer Galama ondertussen alweer eens nieuwe gitaren gebouwd?

Zover ik weet niet.
Vooral in de 70s/80s was Anno druk bezig, op dit moment niet meer.

Neals
1 juli 2009, 00:07
Jammer. Ben toch wel benieuwd naar eigenzinnige uitingen op de moderne gitaren.

Eko
1 juli 2009, 16:47
Als aanvulling op een eerdere melding. Ik ben de gelukkige eigenaar van een Galama. Ik heb er bij John van Tone for days een stel HB`s voor laten wikkelen. Nu kan de gitaar naadloos op een avond worden gebruikt tussen singlecoils in zonder de hele set-up te moeten wijzigen. De eerste serie EMG`s zitten in de doos voor een eventuele volgende eigenaar die hem origineel wil hebben. Die EMG`s waren zo krachtig dat ze totaal niet inzetbaar waren.
De nieuwe HB`s hebben een heel mooi vintage geluid met een lage output.

Orpheo
1 juli 2009, 17:44
Als aanvulling op een eerdere melding. Ik ben de gelukkige eigenaar van een Galama. Ik heb er bij John van Tone for days een stel HB`s voor laten wikkelen. Nu kan de gitaar naadloos op een avond worden gebruikt tussen singlecoils in zonder de hele set-up te moeten wijzigen. De eerste serie EMG`s zitten in de doos voor een eventuele volgende eigenaar die hem origineel wil hebben. Die EMG`s waren zo krachtig dat ze totaal niet inzetbaar waren.
De nieuwe HB`s hebben een heel mooi vintage geluid met een lage output.jij ook al bij jon besteld! Ik ook! ik ben zo benieuwd hoe jou pups bevallen! kan je me specs geven van die pups? (en meer foto's van die super les paul van je!)

groovieguitarguus
1 juli 2009, 22:25
hij heeft ook de eerste cd van Anouk ingespeeld. Klinkt toch niet verkeerd dacht ik.

Lex Bolderdijk speelde vroeger idd op een te gekke Galama Firebird.
Volgens mij toen nog met genoeg passie. Speelde vroeger in de Margriet Eshuijs band... Black Pearl en andere te gekke nummers (vergis jullie niet... ;-). Was destijds een complete sessie band. Ook de nummers op de eerst plaat van Anouk klinken erg goed.
Maar inderdaad kan ik hem de laatste tijd niet meer betrappen op passie of een lekker stukje gitaarwerk... soms zelfs slecht. Jammer.

Rinze
1 juli 2009, 23:12
Ik heb Lex zo rond '83 nog eens met Margriet Eshuys gezien, niet echt mijn smaak maar ze waren wel goed. Toen speelde hij trouwens over een Gibson Les Paul en een Boogie.

Pepe
1 juli 2009, 23:33
Lex is popgeschiedenis in een notedop, hij is te horen op honderden platen, meer dan je denkt. Als Leendert Haaksma 60 is dan zullen er ongetwijfeld ook gitaristen zijn die hem meewarig aankijken maar enig respect is zeker op zijn plaats.
De 'ol gang" waar hij deel van uitmaakte is goud van oud maar een aantal jaren geleden kwam ik hem nog wel eens tegen in een studio, dan werd hij opgtrommeld om een partijtje even over te doen van een gitarist maar "dan goed". Maarja, de tijd schreidt voort he.

Harry L.
2 juli 2009, 00:53
http://pic19.picturetrail.com:80/VOL1030/6131550/15146353/263379460.jpg

Dit is een foto uit de Music Maker van januari 1986. Ik was een jaar of 17, de tijd van mijn eerste bandje.
Elke week keek ik op zaterdag naar de los-vast band op TV. Ik was destijds zo onder de indruk van die kerel met die firebird, dat beeld staat na al die jaren nog op mijn netvlies.
Een jaar of vijf geleden kwam ik door een onbeschrijvelijk toeval een Galama firebird op het spoor in brabant.
Ik vroeg de eigenaar of hij leek op de gitaar van Lex destijds, en vertelde over mijn herinneringen aan die gitaar.
Blijkt het om diezelfde gitaar te gaan. De eigenaar is inmiddels in de zestig en heeft ook nog een Galama telecaster. De firebird wilde hij eventueel wel verkopen.
Ik ben in de auto gestapt en heb die gitaar gehaald.

http://pic19.picturetrail.com:80/VOL1030/6131550/15146353/284749762.jpg

arjanb01
2 juli 2009, 07:33
Lex is popgeschiedenis in een notedop, hij is te horen op honderden platen, meer dan je denkt. Als Leendert Haaksma 60 is dan zullen er ongetwijfeld ook gitaristen zijn die hem meewarig aankijken maar enig respect is zeker op zijn plaats.
De 'ol gang" waar hij deel van uitmaakte is goud van oud maar een aantal jaren geleden kwam ik hem nog wel eens tegen in een studio, dan werd hij opgtrommeld om een partijtje even over te doen van een gitarist maar "dan goed". Maarja, de tijd schreidt voort he.

+1 Tuurlijk is/was Lex een goeie sessiegitarist maar tijden veranderen en gitaristen worden beter. Vergelijk het met het voetbal uit de jaren 70 en nu. Nu meer kracht, snelheid en ontwikkeling.
Ook Leendert zal tegen die tijd voor en tegenstanders hebben, maar allebei blijven het grote jongens in de muziekwereld.

groovieguitarguus
2 juli 2009, 23:19
http://pic19.picturetrail.com:80/VOL1030/6131550/15146353/263379460.jpg

Dit is een foto uit de Music Maker van januari 1986. Ik was een jaar of 17, de tijd van mijn eerste bandje.
Elke week keek ik op zaterdag naar de los-vast band op TV. Ik was destijds zo onder de indruk van die kerel met die firebird, dat beeld staat na al die jaren nog op mijn netvlies.
Een jaar of vijf geleden kwam ik door een onbeschrijvelijk toeval een Galama firebird op het spoor in brabant.
Ik vroeg de eigenaar of hij leek op de gitaar van Lex destijds, en vertelde over mijn herinneringen aan die gitaar.
Blijkt het om diezelfde gitaar te gaan. De eigenaar is inmiddels in de zestig en heeft ook nog een Galama telecaster. De firebird wilde hij eventueel wel verkopen.
Ik ben in de auto gestapt en heb die gitaar gehaald.

http://pic19.picturetrail.com:80/VOL1030/6131550/15146353/284749762.jpg

Retegaaf!!!!!! Wat een onwijs gave gitaar. Nu nog de (orignele) L500's er in. Mooi hoor. Voor mij ook een stukje nostalgie.

Toontje Hoger
9 juli 2009, 21:42
http://i848.photobucket.com/albums/ab49/tonqaz/DSC00111a-1.jpg[/IMG]

http://i848.photobucket.com/albums/ab49/tonqaz/DSC00411.jpg[/IMG]

geert1976
10 juli 2009, 00:04
+1 Tuurlijk is/was Lex een goeie sessiegitarist maar tijden veranderen en gitaristen worden beter. Vergelijk het met het voetbal uit de jaren 70 en nu. Nu meer kracht, snelheid en ontwikkeling.
Ook Leendert zal tegen die tijd voor en tegenstanders hebben, maar allebei blijven het grote jongens in de muziekwereld.

Nou nou, vlak de oldies niet uit hoor, jongens als Kooijmans en Akkerman behoren ook al wel tot de oldies, maar zitten imo nog steeds in de top hoor, de goeie pik je er met name uit als ze acoustisch spelen dus geen vervorming of verwatering van het pure geluid en dan komt een jongen als Kooijmans daar heel goed uit, jongetjes als Dennis van Leeuwen vallen dan door de mand.

Als ik de Earring live zie geniet ik nog steeds en dan laat Kooijmans zijn kunnen ook zien, veel meer dan dat die op de studio albums doet

edje kadetje
10 juli 2009, 00:28
T'is maar net waar je van houdt....ik ben ook een symfo-liefhebber/speler maar draag zeker geen witte sokken en heb geen 19"...
Beetje 'rare' vergelijking Antoon!

Ik ben ook zo'n liefhebber van prog en houd dus ook niet van de genoemde cliché's. Dat gezegd hebbende ... ik geloof wel dat edwin roes van for absent friends een tijd op galama les pauls heeft gespeeld.

arjanb01
10 juli 2009, 07:36
Nou nou, vlak de oldies niet uit hoor, jongens als Kooijmans en Akkerman behoren ook al wel tot de oldies, maar zitten imo nog steeds in de top hoor, de goeie pik je er met name uit als ze acoustisch spelen dus geen vervorming of verwatering van het pure geluid en dan komt een jongen als Kooijmans daar heel goed uit, jongetjes als Dennis van Leeuwen vallen dan door de mand.

Als ik de Earring live zie geniet ik nog steeds en dan laat Kooijmans zijn kunnen ook zien, veel meer dan dat die op de studio albums doet

Ben het gedeeltelijk met je eens. Ik had erbij moeten zeggen dat ik het over nieuwe sessie gitaristen heb. Wat dacht je van Leendert Haaksma, Martijn van Agt, Jesse van Ruller, Martijn van Itersom, Arnold van Dongen, Joost Vergoossen... allemaal jongens die gewoon beter zijn zowel akoestisch als elektrisch dan Kooijmans.
Kijk als je Kooijmans gaat vergelijken met die jongen van Kane, ja, makkelijk maar de echte top zijn de bovengenoemde namen.
En over een oudje gesproken, vlak Peter Tiehuis zeker niet uit... die is voor mij de echte top van NL en omstreken. Heb hem live gezien zowel akoestisch als elektrisch en die is echt belachelijk goed gewoon.... Mijn oude gitaarleraar kent hem goed en heeft bij hem in de klas van het conservatorium gezeten en die beaamt dit ook.

Rinze
10 juli 2009, 07:55
Is toch appels met peren vergelijken. Al die gitaristen zullen wel heeeel goed zijn maar ze hebben Radar Love niet geschreven. Dus waar heb je het dan over..

Tegenwoordig ligt de technische en vaak ook theoretische meetlat een stuk hoger dan een kwart eeuw geleden. Dat hoor ik ook aan beginnende bandjes, het klinkt allemaal heel aardig. De voortschrijdende techniek helpt ook, je hoort alles tegenwoordig goed. Of er daardoor nu beter muziek gemaakt wordt is een vraag die ik niet zou durven beantwoorden.

De vraag die in dit topic opduikt is: wat maakt een muzikant goed? En die vraag wordt denk ik door iedereen verschillend benaderd en dus beantwoord. Een sessiemuzikant/sideman heeft een heel andere funktie dan een componist/frontman.

Lennert
10 juli 2009, 09:39
@ Harry L.

Super mooie gitaar! En wat gaaf voor je dat je de droomgitaar van je jeugd hebt weten te bemachtigen!

Maar één ding snap ik dan niet, en dat zie ik vaker op dit forum. Nu heb je dus die supermooie droomgitaar en dan zet je hem zo baf buiten op een stel ruwe stenen neer! Ik zou het risico dat ie beschadigt raakt niet willen lopen!

munkie
10 juli 2009, 11:57
De Galama Firebird van Lex Bolderdijk, hoezo jeugdsentiment :hippie:

Laatst gelezen dat weer een grote studio in H'sum failliet is (Bullet Sound?). Vroeger had je in de USA de Californische studio mafia met de leden van Toto, Larry Carlton etc. In NL had je de Hilversumse mafia met drummer Ton op 't Hof, Lex Bolderdijk etc. Een topstudio als Wisseloord draaide op volle toeren. Die tijd is voorbij, niemand koopt nog Cd's en iederen zit thuis achter de computer op te nemen.

Tja zijn gitaristen tegenwoordig beter dan vroeger. Ik was laatst op een soort eind examen concert van een gitaarschool in L'warden. Technisch zaten daar een paar zeer goede gitaristen bij maar ik heb geen nummer van na 1980 gehoord! Ze speelden allemaal ouwe shit uit de 60s en 70s, Jeff Beck etc. En dan missen ze toch de "feel" van de betere oudjes die in die tijd zijn opgegroeid.

geert1976
10 juli 2009, 12:54
Is toch appels met peren vergelijken. Al die gitaristen zullen wel heeeel goed zijn maar ze hebben Radar Love niet geschreven. Dus waar heb je het dan over..

Tegenwoordig ligt de technische en vaak ook theoretische meetlat een stuk hoger dan een kwart eeuw geleden. Dat hoor ik ook aan beginnende bandjes, het klinkt allemaal heel aardig. De voortschrijdende techniek helpt ook, je hoort alles tegenwoordig goed. Of er daardoor nu beter muziek gemaakt wordt is een vraag die ik niet zou durven beantwoorden.

De vraag die in dit topic opduikt is: wat maakt een muzikant goed? En die vraag wordt denk ik door iedereen verschillend benaderd en dus beantwoord. Een sessiemuzikant/sideman heeft een heel andere funktie dan een componist/frontman.

mmja, aan de andere kant tegenwoordig is er zoveel digitaal weg te poetsen dat slechtere gitaristen op een geluidsdrager is beter uit komen en dat had je vroeger niet

Was je gitaar vals, klonk die op de LP ook vals en als je techniek te wensen over liet, hoorde je dit duidelijk terug.

Tevens waren de 60's en 70's wel de periode dat je werd afgerekend op kwaliteit en vernieuwing, toen is ook de basis gelegd voor de moderne rock en metall, vergeet niet dat bands als de Earring, black sabath Zeppelin Deep Purple aan de wieg hiervan hebben gestaan en indien je de LP's goed luisterd hoor je het gitaarspel erg goed en is er niets opgepoetst en was de diversiteit en kwaliteit van de effecten ook niet juf en het in tegenstelling tot nu

dus ik weet niet of de huidige gitaristen beter zijn dan vroeger, tevens is een goed nummer schrijven ook een kwaliteit en daar is niet ook niet iedereen even goed in.

een definitie voor de beste gitarist?, die is er denk ik niet, wel is er een groep gitaristen die zich tot de wereldtop mogen rekenen en gelukkig zijn daar ook nederlanders in vertegenwoordigd, ik durf zelfs wel te stellen dat veel muzikale kwaliteit van eigen bodem niet door ons zelf wordt onderkend en dat is jammer in NL zit erg veel talent

mijn 2 centjes

alcatraz
24 juli 2009, 13:02
Vroeggah, toen ik als jong ventje nergens centjes voor had, kwam ik vaak bij BigOneZwolle. Daar ben ik een galama Les Paul en een zwarte Vee (met BL L500 elementen) tegen gekomen. was erg mooi spul.

Overigens boeit het me niet of een gitaarbouwer aardig is of niet, als zijn gitaren maar goed zijn.

Hallo,

Vroeggah toen ik nog een jong ventje (begin '90) was, heb ik eens een 8 weken vakantiewerk gedaan. Met dit zuurverdiende geld wilde ik toen een Gibson Les Paul Custom gaan kopen... Totdat ik bij Big One in Zwolle langs ging en daar een prachtig gevormde zwarte Les Paul zag hangen. De body was iets kleiner en had meer rondingen dan de Gibson, maar dat maakte hem juist zo opvallend. Wat me vooral opviel was dat ie zo licht was in vergelijking met de Gibson. Dat het een Galama was werd me door de medewerker van Big One verteld. De gitaar had nl. niet het kenmerkende haantje op de hals staan maar hij verzekerde mij dat ie origineel was, niet dat ik het dan wel had geweten! Ik vond het gewoon een mooie gitaar.
Tot de dag van vandaag speel ik nog steeds op deze mooie gitaar, ondertussen wel iets meer gehavend maar nog steeds met de originele Dimarzio en Bill Lawrence pickups.
Fantastische gitaar!!

ps. Ik ben al die tijd ook al op zoek naar een origineel plaatje met Galama logo voor de gitaar. Als iemand mij daar aan zou kunnen helpen...daar zou ik zeer blij van worden!

Groeten, Harry

FC Spoiler
7 augustus 2009, 08:00
Belofte maakt schuld, ik had ooit foto's van een Flying V beloofd:

http://www.painandgrief.com/aaa/fcbasssite/PWB/DSC01229.jpg

http://www.painandgrief.com/aaa/fcbasssite/PWB/DSC01231.jpg

http://www.painandgrief.com/aaa/fcbasssite/PWB/DSC01233.jpg

http://www.painandgrief.com/aaa/fcbasssite/PWB/DSC01235.jpg

http://www.painandgrief.com/aaa/fcbasssite/PWB/DSC01236.jpg

Deze is van onze leadgitarist, bij de buurman van z'n ouders staat een bijna identieke.
De EMG's zijn er later in gezet (staan op de foto)

Hier Jan (onze gitarist) met de Galama:

http://www.painandgrief.com/aaa/fcbasssite/PWB/DSC_3379.jpg

http://www.painandgrief.com/aaa/fcbasssite/PWB/IMG_0389.jpg

JeroenSchaaf
7 augustus 2009, 10:06
Mooi gitaartje man! Ziet er goed uit!

Pepe
7 augustus 2009, 11:59
Wat attent! Dank u wel :ok:

Maakt Galema nou weer gitaren dat iemand weet? Dat werd een tijdje geleden aangekondigd

FC Spoiler
7 augustus 2009, 12:15
Ik had geruchten gehoord dat er een paar bouwers gitaren gaan bouwen onder de naam Galama en dat Anno de houtselectie zou doen, maar dat is alweer een tijd geleden...
Voor zover ik begrepen heb gaat (kan) hij zelf niet meer bouwen :-(
Ik zal binnenkort wel even weer peilen.

Tijdje terug ook een Thunderbird bas van Galama in de handen gehad, erg indrukwekkend :rockon:

Chris Winsemius
7 augustus 2009, 12:33
Spoiler: TOF!!! Klopt het dat ik die Marshall ken? ;)

Pepe: Anno bouwt niet meer, was wat onduidelijkheid de wereld ingekomen door enthousiasme van anderen (als ik het goed begreep). Een vriend van Spoiler bouwt op dit moment in de "Galama stijl".

FC Spoiler
7 augustus 2009, 12:39
Die Marshall ken je idd ;) (de gitarist waarschijnlijk ook?)

Chris Winsemius
7 augustus 2009, 12:52
Die Marshall ken je idd ;) (de gitarist waarschijnlijk ook?)

Gitarist zeer zeker ook!!! (Weet niet of ik je je echte naam hier mag noemen).

@all: gitarist is ook waanzinnig! :ok:

FC Spoiler
7 augustus 2009, 13:06
No problemo, de namen staan ook op onze site: Spam (http://www.damagedjustice.nl)
De Galama (en Jan natuurlijk) is hier te horen: Spam II (http://www.painandgrief.com/aaa/fcbasssite/PWF/DamagedJusticepromoDVD/index.html) (alle leads op de studio opname door de Marshall)
Ik zal binnenkort even kijken of ik die andere "V" ook voor de camera kan krijgen (en misschien de T-bird)

Chris Winsemius
7 augustus 2009, 13:40
Net even geluisterd: echt tof, qua sound en muzikaal vakmanschap! :ok:

jimihattricks
7 augustus 2009, 15:08
http://i848.photobucket.com/albums/ab49/tonqaz/DSC00111a-1.jpg

http://i848.photobucket.com/albums/ab49/tonqaz/DSC00411.jpg[/IMG]

wow... mooi!

niekb
7 augustus 2009, 16:04
Weet iemand hoeveel gitaren de beste man gemaakt heeft?
Jammer dat er weinig plaatjes te vinden zijn op het web.

Dirtypool
8 augustus 2009, 03:51
Staat nu net een Galamaatje op gitaarmarkt..

Dosmanos
8 augustus 2009, 04:44
Heb een Galama Les Paul gehad en behoorlijk wat gigs en studio mee gedaan. Zeer goed klinkende en spelende gitaar, no argue! Wel een one trick pony, waarschijnlijk door de EMG's... Hard en direct.. iets teveel voor mij en daarom verkocht.
Veel gehoord over meneer Galama; wat leuk was, dat hij me zelf belde toen ik de gitaar te koop aanbood. Hij wilde weten welke het was. Tsja.. ben je toch wel een echte liefhebber lijkt me. Wat mij betreft: respect!

Teye
19 december 2009, 06:40
In 1978 al kwam ik regelmatig over de vloer bij Anno Galama in z’n winkeltje/huis/werkplaats/keuken aan de Bedumerweg in Groningen. WAT een geweldig aardige man! Ik speelde in die dagen een doorzichtige Ampeg Dan Armstrong welke ik in Londen had gekocht, en Anno zou ‘m herfretten nadat ikzelf een kopie had gebouwd samen met mijn vader. Hij had er toch geen tijd voor, en stuurde me door naar Peer dellen in Den Haag. De doorkijk was helemaal Anno’s pakkie-an niet, maar hij was er altijd erg positief over en verkocht me zelfs een stuk ivoor om er een nieuwe topkam voor te maken.

Er was ALTIJD een kop koffie voor me, en voor mijn vrienden, hoewel het duidelijk was dat we niet in de markt waren voor een gitaar van hem. En inderdaad herinner ik mij dat er ineens handenvol Hamers in de woonkamer hingen: Anno was er erg enthousiast over.

‘Even bij Anno een kop koffie gaan drinken?’ was een veelgehoorde kreet in die dagen. Ik koester die herinneringen.

Anno stond altijd klaar met een sappige anekdote, bijvoorbeeld hoe de Belg Danny Lademacher die destijds bij Herman Brood speelde, ‘s nachts in tranen bij Anno aanbelde omdat ‘ie z’n blauwe Les Paul gebroken had, en hoe Anno die in ‘t weekend weer voor ‘m repareerde, of hoe hij een dubbelhals voor Jan Akkerman maakte, maar eerst even een tijdje ermee wachte, om er zeker van te zijn dat het niet weer 1 van Jan’s korte bevliegingen was. Jan speelde er natuurlijk de onnavolgbare LP ‘Eli’ en de toer mee, samen met Kaz Lux. (Wijlen producer Richard De Bois WIST geeneens dat dit album op CD heruitgebracht was en snel stuurde ik ‘m een kopie naar LA waar hij z'n laatste woonplaats had.)

Jan spreekt trouwens altijd super-positief over Anno, hoewel er blijkbaar misverstand is betreffende een kollektie gitaren.

Het is maar moeilijk voor te stellen dat dit alles alweer zolang geleden is. Anno (en trouwens ook Jan) is het soort mens dat me nog wel eens naar Nederland terug doet verlangen. Als er iemand op dit forum is die nog wel kontakt heeft met Anno, wil je ‘m de hartelijke groeten doen van Teye? Meer info op teye.com

Bolder
19 december 2009, 09:10
Een echte Texaan op ons forum :cooler:

Pepe
19 december 2009, 12:16
Hey Teye, de Rutger Hauer van de guitar builders?

Goeie filosofie, impressed. Zou leuk zijn als je zo nu en dan in zelfbouw je neus zou laten zien. Ik zoek nog steeds naar een toonpot die doet wat een treblebooster doet bij lowering. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

De Grease Monkey... die toon heb ik sinds Live at Leeds niet meer gehoort, awsome..

Dosmanos
19 december 2009, 12:27
Hé Teye,

Heb jou ongeveer 32 jaar geleden zien performen op de (jouw) middelbare school in Drachten, waar ik als Grunneger was uitgenodigd door mijn (prachtige) friesche vriendinnetje.. zij kende jou wel redelijk goed meen ik. Ik herinner me dat ik de band prima vond, maar ja, ik was 18 en unexperienced :-) Hihi..

YannickH
19 december 2009, 13:35
prachtgitaren!
ik heb niet heel de topic doorgelezen maar kun je ze nog kopen ofzo?

schwalbe
19 december 2009, 14:06
Die van Anno Galama kun je alleen gebruikt kopen. Die van Teye zijn nieuw te koop (maar uiteraard heel anders dan die van Anno): http://teye-guitars.com/teye-guitars/

Teye
19 december 2009, 17:29
Hé Teye,

Heb jou ongeveer 32 jaar geleden zien performen op de (jouw) middelbare school in Drachten, waar ik als Grunneger was uitgenodigd door mijn (prachtige) friesche vriendinnetje.. zij kende jou wel redelijk goed meen ik. Ik herinner me dat ik de band prima vond, maar ja, ik was 18 en unexperienced :-) Hihi..

Ha! Een kompliment! Zag ik er toen ook al jong uit?
Want tegen de tijd dat ik in Drachten ging optreden was ik de middelbare school allang ontgroeid, en had ik er al een mislukte karriere als langharig sologitarist in toendertijd punk Londen opzitten...

Toontje Hoger
26 januari 2010, 18:26
http://i848.photobucket.com/albums/ab49/tonqaz/ToontjesGalamaStrat60/DSC00073vert.jpghttp://i848.photobucket.com/albums/ab49/tonqaz/ToontjesGalamaStrat60/DSC00070vert.jpg
wow... mooi!

Dank je! Sorry voor de late reactie.
Ik heb me net ook pas voorgesteld in het daarvoor bestemde forum.
zal binnenkort foto's plaatsen,want hij is nu af.:punk:

ruhan
8 februari 2010, 11:50
Ik ken de gitaren van dhr galama persoonlijk ,en ik moet zegen,heel goed.Verder is hij een aparte man zeerzeker ,maar die zijn er meer.Ik ben in het kontakt gekomen met een bouwer die helemaal niet te volgen is wat bouwen betreft ,maar ook wat een ander er van vindt,dit intereseert hem geen fluit.Deze man is gewoon een met de gitaar in hart en nieren,ik kwam bij hem binnen en vroeg na het spelen op een lp dubble cut met p 90 zelf gewikkeld klonk en speelde als een zonetje wat deze gitaar moest kosten,hij antwoorde mij je vind hem goed he ,zeker zij ik nouw omdat ik zie dat hij bij je past 600eur ik viel bijna van mijn stoel,deze gitaar is op zijn minst het driedubbele waart,komt het leukste ik vroeg hem waar deze gitaar van gemaakt was,hij antwoorde loofboom ceder.Ik vroeg hem vervolgens of hij galama kende omdat deze ook cederhout gebruikte voor zijn gitaren,hij antwoorde zeker zeker ken ik dhr Galama niet persoonlijk ,maar zijn gitaren ken ik wel ,cederhout was een goede keuse vandaar dat ik dit ook gebruikt. Dit wou ik even kwijt

beruk
8 februari 2010, 12:16
loofboom ceder.

Wat voor hout?

Edit: moet dan wel de cedro rosa zijn, alle andere zijn coniferen
http://www.wmrepresentacoes.com.br/produtos/cedro_rosa.jpg

ruhan
11 februari 2010, 22:42
Ik ken veel bouwers in Nederland ,er zijn maar een handje vol echte bouwers in Nederland.Veel bouwen met prefab bodies ,necks,dit is vrij logies Nederland staat bol van de belastingen,en dit is altijd al zo geweest.Galama deed dit ook van schekter onderdelen ik heb een gitaar van hem gekocht,gebouwd van checkter onderdelen ,hij koste toen 3000 gulden,en dan heb ik het over de jaren 70.Daarom zeg ik altijd fotos vragen als niet word vermeld dat er prefab is gebouwd.

Orpheo
11 februari 2010, 23:47
@ruhan: man, man wat zijn jou posts slecht te lezen. interpunctie is your best friend...?

Chocola
12 februari 2010, 00:30
http://i848.photobucket.com/albums/ab49/tonqaz/ToontjesGalamaStrat60/DSC00073vert.jpghttp://i848.photobucket.com/albums/ab49/tonqaz/ToontjesGalamaStrat60/DSC00070vert.jpg

Dank je! Sorry voor de late reactie.
Ik heb me net ook pas voorgesteld in het daarvoor bestemde forum.
zal binnenkort foto's plaatsen,want hij is nu af.:punk:

Hoe klinkt dat ding (hout) i.c.m. die Q-Tuners?

ruhan
12 februari 2010, 10:33
Sorry voor mijn spelingsfouten ik ben buitenlander

RS-Rik
12 februari 2010, 12:48
Het gaat niet om spelfouten maar om interpunctie, komma's, punten, Hoofdletters. No offence verder!! :)



Wat zijn die gitaren cool zeg. Heeft die hierboven nou Neodymium elementen? Ik heb een koptelefoon met neodymium magneten en die klinkt heel plat/ droog vormt het geluid nauwelijks (dat is eigenlijk wat je wil bij een koptelefoon) Sennheisser 595.

Hoe gaat dat met gitaarlementen? krijg je dan niet een beetje een piezo - sound?

Orpheo
12 februari 2010, 13:01
Het gaat niet om spelfouten maar om interpunctie, komma's, punten, Hoofdletters. No offence verder!! :)



Wat zijn die gitaren cool zeg. Heeft die hierboven nou Neodymium elementen? Ik heb een koptelefoon met neodymium magneten en die klinkt heel plat/ droog vormt het geluid nauwelijks (dat is eigenlijk wat je wil bij een koptelefoon) Sennheisser 595.

Hoe gaat dat met gitaarlementen? krijg je dan niet een beetje een piezo - sound?

jep, je krijgt een soort-van piezo-geluid. heel breed,dynamisch. enorm 'groot' in het spectrum. totaal niet wat je 'gewend' bent van een pickup, maar daarom niet minder tof ;)

Kakihara
12 februari 2010, 13:24
Wat voor hout?

Edit: moet dan wel de cedro rosa zijn, alle andere zijn coniferen
http://www.wmrepresentacoes.com.br/produtos/cedro_rosa.jpg

Nope, moet cedrela odorata (ofte Spaans ceder) zijn:

http://www.houtinfo.nl/admin/modules/vademecum/images/250_037%20CEDER%200642.jpg

Harry L.
12 februari 2010, 22:00
Nope, moet cedrela odorata (ofte Spaans ceder) zijn:

http://www.houtinfo.nl/admin/modules/vademecum/images/250_037%20CEDER%200642.jpg

Cedrela odorata en Cedro rosa is volgens mij hetzelfde.

Toontje Hoger
13 februari 2010, 21:56
Hoe klinkt dat ding (hout) i.c.m. die Q-Tuners?
Hout:
Body/hals:Honduras ceder.
Top/back:Rio Palisander (met "groene" koper-oxide vlam).
Toets:Ebben.
Elementringen/kopplaatje:Pau Rosa.
Vogeltje:Turqoois (geslepen edelsteen).

Klinkt super!!!Nu pas komen de volle klankeigenschappen van deze unieke gitaar ook uit m'n speakers.Heel veel boven-en ondertonen,ongekend!Detaillering,zelfs met 'n vette distortion,is griezelig duidelijk.Flageoletjes zingen gewoon.Dit moet je ook alleen maar aansluiten op 'n high-end systeem.(normale gitaar-amp geeft geen hoog en laag -:))Ik denk de ideale combinatie gevonden te hebben.Zelfs Anno zelf was na aanvankelijk sceptisch te zijn,na 'n paar accoorden,om.
Als je zelf 'n Galama o.i.d. hebt,ga dan zeker eens 'n Q-Tuner proberen!!
Wel direct-out aansluiten;zonder potmeters e.d.(Je jaagt het potentieel van 'n Ferrarimotor toch ook niet door 'n Lada uitlaatje?)

Ricochet
13 februari 2010, 22:01
Dit moet je ook alleen maar aansluiten op 'n high-end systeem.(normale gitaar-amp geeft geen hoog en laag -:))Ik denk de ideale combinatie gevonden te hebben.


Prachtige gitaar.

Ik herken het probleem met de Q-tuners, mag ik vragen wat die ideale combinatie van je is?

Toontje Hoger
14 februari 2010, 00:25
Prachtige gitaar.

Ik herken het probleem met de Q-tuners, mag ik vragen wat die ideale combinatie van je is?
Het probleem met Q-tuners is,dat wat 'n boer niet kent,vreet hij niet?Dat veel gitaristen nog steeds 'n strat of les paul het ultime soundje vinden,omdat hun gitaarheld daar ook op speelt,is natuurlijk prima.Zelf werd ik eerder ook beinvloed door dergelijke vooroordelen.Door veel te experimenteren,liet ik gitaarversterkers al snel staan,omdat iedere betere gitaar meer verdient dan welke gitaarversterker ook,op uitzonderingen na.Ik bedoel eigenlijk;De natuurlijke klankeigenschappen van een goed gebouwde gitaar,worden meestal niet natuurgetrouw weergegeven uit je speakers.Dit omdat elementen,volume-en toonpots,pre-amps,kabels,effectapparatuur,gitaarversterkers,enz .,deze
eigenschappen alleen maar beinvloeden,meestal negatief.Door elementen direct aan te sluiten op 'n input van 'n goede high-end huiskamerinstallatie of 'n puike PA set-up,hoor je pas de werkelijke kwaliteiten van je instrument.
En hier komt de topkwaliteit van de Q-tuner ook pas vol tot z'n recht.Heb je dan te veel hoog/laag;wat dan ook,kun je alsnog gaan filteren,toevoegen,enz.
Je kunt 'n Lada-motorblokje niet laten vlammen als 'n Ferrari,maar andersom is simpel,toch?
Omdat de Q-Tuners de eigenschappen van deze Galama Strat het mooist weten weer te geven,wat ik tot nu toe heb gehoord,maakt dit voor mij de ideale combi.

Toontje Hoger
10 maart 2010, 21:52
M'n Galama Strat eindelijk klaar.



http://i848.photobucket.com/albums/ab49/tonqaz/ToontjesGalamaStrat60/PICT1235.jpg

En...


http://i848.photobucket.com/albums/ab49/tonqaz/ToontjesGalamaStrat60/PICT1237.jpg


en....


http://i848.photobucket.com/albums/ab49/tonqaz/ToontjesGalamaStrat60/PICT1238.jpg

en.....

http://i848.photobucket.com/albums/ab49/tonqaz/ToontjesGalamaStrat60/PICT1248.jpg

,

http://i848.photobucket.com/albums/ab49/tonqaz/ToontjesGalamaStrat60/PICT1252.jpg

,

http://i848.photobucket.com/albums/ab49/tonqaz/ToontjesGalamaStrat60/PICT1254.jpg

,

http://i848.photobucket.com/albums/ab49/tonqaz/ToontjesGalamaStrat60/PICT1258.jpg

Chocola
10 maart 2010, 21:57
Hoe kan die gitaar nu pas klaar zijn? Of heb je hem zelf verbouwd?

En over die Q-tuners... kan een van jullie eens een clipje posten of geluidsfragment ofzo? Ik zit er al tijden aan te twijfelen om er ook 2 te kopen maar vind ze erg duur :(.

Toontje Hoger
10 maart 2010, 23:02
Hoe kan die gitaar nu pas klaar zijn? Of heb je hem zelf verbouwd?

En over die Q-tuners... kan een van jullie eens een clipje posten of geluidsfragment ofzo? Ik zit er al tijden aan te twijfelen om er ook 2 te kopen maar vind ze erg duur :(.

Die gitaar heeft zo'n 25 jaar,casco gebouwd door Anno,in z'n koffer liggen wachten.Ik heb haar zo gekocht.Zwager van 'n vriend heeft deze gitaar laten bouwen door Anno.(Door allerlei omstandigheden,niet afgebouwd).Al die jaren onder z'n bed gelegen!!Maar,net als goeie whisky ook eerst jaren moet liggen?
Hals was gefret,maar nog niet gevlakt,gerondt en gepolijst.
Potmeter-gaten waren/zijn niet geboord.kam/brug zelf gevijld/afgesteld.
Elementringen en kopplaatje met edelstenen(turkoois) vogeltje zelf gefrutzeld.Q-Tuners had ik zelf.
Afdekplaatje potmeterruimte 25 jaar los in koffer,dus zo krom als 'n ........,nu weer perfect.Dit alles in overleg met en hout van Anno.
Vandaar dat deze gitaar nu pas klaar is en dus waarschijnlijk de enigste nieuwe Galama op deze aardkloot???

Op de site van q-tuner (http://www.q-tuner.com/download.shtml) kan je hoogwaardige samples luisteren en downloaden.Absoluut de moeite!!
Door de lage dollar valt de prijs erg mee,dus......

Greetz.

moscowits
16 juli 2010, 18:58
Ik geloof m'n ogen bijna niet wat voor "b.......t." je hier van sommige leden voorgeschoteld krijgt. Mensen als jullie nog nooit op een galama gespeeld hebben en nog nooit het gevoel van perfectie hebben geproefd, hoe kun je dan
zo'n oordeel klaar hebben over het werk van Anno. De elementen vind ik ook niet mijn ding, maar goedkoop te verhelpen. Het verschil tussen een handgebouwde en een groot merk is dat de handgebouwde gitaar van galama of gijs de wit met kop en schouder boven de gibsons en fenders uitsteken
Als ik een nieuwe gitaar uit de winkel haal staat hij geheid belabberd afgesteld.
En als je even verder zoekt dan vind je nog alles papier in de nek holte, schimmen noemen ze dat, maar is gewoon schade beperking.Hoeveel mensen kopen een gitaar met een zwevende trem en hebben ontstem problemen? Bijna alle strats die ik heb gehad waren van die gevallen.Dat zal je niet gebeuren als
je een gitaar van Anno koopt want die is tot in de puntjes met precisie ineen gezet.Geen lopende band met werknemers.
GALAMA IS EEN MEESTER.

jutter
16 juli 2010, 20:16
.....Hoeveel mensen kopen een gitaar met een zwevende trem en hebben ontstem problemen? Bijna alle strats die ik heb gehad waren van die gevallen.Dat zal je niet gebeuren als
je een gitaar van Anno koopt want die is tot in de puntjes met precisie ineen gezet.Geen lopende band met werknemers.
GALAMA IS EEN MEESTER.

Ahum, Anno bouwde geen gitaren met een trem......en als dat hij wel eens heeft gedaan dan was hij daar zeker geen voorstander van.

fred dons
17 juli 2010, 10:20
Galama bouwd inderdaad prachtige en goede gitaren maar tis misschien niet zo'n goed idee te beweren dat al zijn gitaren zo geweldig zijn afgesteld als enkele posten boven jouw post een gitaar casco is afgeleverd ;) (just kidding :D)

Frans Eduard
28 juli 2010, 21:59
Jou verhaal klopt, ik was namelijk de zwager. Vind het fijn om de gitaar nu zo weer te zien na 22 jaar;)Ik zelf ben ook in bezit van een Galama Gitaar Strat deze heb ik toen gelijk met die van jou gekocht. Groet Frans

Toontje Hoger
7 augustus 2010, 13:13
Jou verhaal klopt, ik was namelijk de zwager. Vind het fijn om de gitaar nu zo weer te zien na 22 jaar;)Ik zelf ben ook in bezit van een Galama Gitaar Strat deze heb ik toen gelijk met die van jou gekocht. Groet Frans

Als je Frans uit de paulus potterstraat bent,ben je inderdaad de genoemde zwager.Dan graag mailen,tommypoes60@gmail.com

groetjes,Toontje:strat:

peter_l
12 april 2011, 23:38
Ahum, Anno bouwde geen gitaren met een trem......en als dat hij wel eens heeft gedaan dan was hij daar zeker geen voorstander van.

Volgens mij wel, maar dan louter en alleen met Kahler.

PeterL
23 mei 2011, 20:35
Ik heb een Galama strat uit 1986. Vroeger heb ik die eens laten afstellen door Hans Pluut in Amsterdam (Anno had me gezegd, dat Hans wat hem betreft de enige was - behalve hijzelf - die dat goed kon...). Hans heeft dat inderdaad geweldig gedaan. Ik woon tegenwoordig in Limburg en Amsterdam is dus een beetje ver. Weet iemand een goed adres voor afstellen is Zuid-Oost Nederland, of Belgie?

Pepe
23 mei 2011, 20:47
Je hebt Patrick Koopman en Anton Wiegers, die waren in mid tachtig, toen ik wel eens wat liet bouwen, al klinkende namen en ze zijn nog steeds in business.

PeterL
23 mei 2011, 21:03
Je hebt Patrick Koopman en Anton Wiegers, die waren in mid tachtig, toen ik wel eens wat liet bouwen, al klinkende namen en ze zijn nog steeds in business.
Dank je, maar wel een eind rijden voor een afstelbeurtje... Misschien nog eentje wat zuidelijker?

BobvanKempen
25 mei 2011, 00:29
Dank je, maar wel een eind rijden voor een afstelbeurtje... Misschien nog eentje wat zuidelijker?

De gitaartechnicus bij Dijkmans in Breda vind ik zelf heel erg goed, misschien is dat wat dichterbij voor je.

Tristan
25 mei 2011, 12:52
Huub van Schooneveld in Berlicum (www.vanschooneveldgitaren.nl), is ook nog wel een eindje, maar hij is in ieder geval erg goed, houdt al mijn gitaren bij.

peter_l
25 mei 2011, 16:39
maar klopt het trouwens dat galama vroeger een werkplaats, winkeltje in de stad groningen had? ik kan mij vaag herinneren dat ik er geweest ben, dat moet in 78 of 79 geweest zijn, maar ik weet eigenlijk niet helemaal zeker of het galama was.

de gitarist van onze toenmalige band kocht er twee bill lawrence pickups, dus wat dat betrft zou het wel eens zo kunnen zijn, galama en bill lawrence hadden een soort van overeenkomst meende ik.

maar ik kan me wel herinneren dat er ook gwone merk gitaren te koop stonden,
ik heb er nog even op een guild gespeelt die voorzien was van een houten slagplaat, en er zat volgens mij ook zo,n galama vogeltje op de slagplaat.

dus is hij waarschijnlijk begonnen met het customizen van gitaren, en vandaaruit in het bouwen gerold?

Yep, dus. Die Guild ken ik ook wel, dat was een S60, voorzien van één Bill Lawrence element, een zwarte L500 meen ik. Die gitaar was destijds (of iets later) van Kyr v/d Werf. Hij speelde toen overigens ook op een prachtige Epiphone Caiola, ook met een houten halfrond Anno-plaatje onder de regelknoppen.
Later heeft Kyr nog op een zwarte Galama LP gespeeld (met de antieke EMG elementen met groot logo) én een fraaie Tele met bubinga top, die nog op mij ligt te wachten op Anno's zolder.
Daarna is Kyr overigens overgestapt op een Superstrat van Gijs de Wit.

rinaldo
28 mei 2011, 15:12
een beetje late reactie misschien, maar ik heb dit draadje al een tijdje niet meer gevolgd. maar ik ben blij te horen dat mijn geheugen dus nog goed is:)
ik was toen nog erg jong, en helemaal gek van gitaren en alles wat er mee te maken had. dus zo'n bezoekje aan de gitaar goeroe anno galama, vergeet je niet snel.
en het heeft mij ook nooit meer losgelaten, en ik ben nog steeds zeer onder de indruk van de man zijn bouwkunsten. trouwens gijs de wit kon er ook wat van, die heeft ooit een tele voor mij gebouwd, die ik ondertussen toch weer verkocht heb.
maar ik heb destijds van gijs begrepen dat hij regelmatig werk voor galama deed. dus niet alle galama gitaren werden door anno alleen gebouwd. jongens als gijs de wit, en misschien nog wel anderen, deden regelmatig klussen voor hem. trouwens gijs bouwt nog steeds prachtige gitaren. kijk maar eens op www.gijsguitars.nl

ik vraag me trouwens wel af hoe het nou eigenlijk precies zit met anno galama. na dat artikeltje in de leeuwarder courant is het wel angstvallig stil geworden rond zijn persoon. bouwt hij nou wel of niet meer.

peter_l
28 mei 2011, 16:13
ik vraag me trouwens wel af hoe het nou eigenlijk precies zit met anno galama.
Ik heb 'm eergisteren nog gesproken toevallig, en binnenkort weer eens die kant op derhalve. Verder zit het wel goed met Anno geloof ik ;).

rinaldo
28 mei 2011, 16:31
even correctie. het moet zijn www.dewitguitars.com

almark
6 maart 2012, 12:40
Zo en dan weer 6 jaar verder, weet iemand of Anno Galama die limited edition ooit nog gebouwd heeft?

peter_l
8 maart 2012, 01:42
Dat weet ik niet, als het gaat om een LE van 2006 dan. Ik heb hier wel een Les Paul aan de muur hangen van de destijds in Duitsland opgestarte 'serie' produktie, die Anno helaas om gezondheidsredenen heeft moeten laten varen. Is geloof ik wel de allereerste Galama met een serienummer, er staat althans 001 achter op de kop ;-). Ik meen dat 007 de laatste was, dus inderdaad een LE serie.

Heeft iemand trouwens nog een EMG Dual Mode mét groot logo over? De mijne vertikt het op 1 of andere manier.

wireman
8 maart 2012, 10:57
Gaaf... 1 van de 7 is geen limited meer... dat is fokking zeldzaam... stoer man! en dan nog 001 ook (hoewel 007 misschien wel stoerder is) ;)

TimoSomers
8 maart 2012, 12:12
Ik weet nog dat mijn pa een hele ouwe Gibson LP Custom (zwart) heeft geruild tegen een galama en een of andere flying V die uit elkaar lag.
De galama heeft ie nooit op gespeeld en de flying V nooit in elkaar gezet :D. ( :( )

postbus31
31 januari 2013, 11:56
Bijna een jaar na de laatste post wil ik toch nog even opmerken dat Galama ook top werk leverde wat betreft customizen van gitaren. Heb hier een Ibanez Les Paul Custom Agent 2405 uit midden 70's staan die destijds door Galama onder handen is genomen (oa andere frets en Dimarzio pickups) Speelt en klinkt werkelijk G E W E L D I G :-)

Midwolda
31 januari 2013, 12:39
Kerel, een Custom Agent... ga jij eens even heel snel een foto plaatsen in het Mooiste Gitaar van 2012 topic! :D

postbus31
31 januari 2013, 12:43
Zal komend weekend even wat plaatjes schieten :dance:

Moet hoe dan ook, gaat namelijk in de verkoop.

Midwolda
31 januari 2013, 13:53
... maar vanavond sluit de inzendingstermijn... :(

postbus31
31 januari 2013, 14:23
Damn, dat ga ik niet redden ......

soundbound
31 januari 2013, 19:34
Galama heeft in ieder geval een deel van zijn bijzondere houtvoorraad beschikbaar gesteld aan Dick Dijkman, die er zijn Nitrobirds van bouwt. Volgens mij bouwt hij zelf niet meer.

postbus31
10 februari 2013, 15:58
Beter laat dan nooit, foto's van de Galama Ibanez Custom Agent. Wellicht de enige in zijn soort? De originele slagplaat is helaas even niet te vinden :-( http://img.tapatalk.com/d/13/02/10/hyqu4y9e.jpg http://img.tapatalk.com/d/13/02/10/je5ahaza.jpg http://img.tapatalk.com/d/13/02/10/sesy4e6a.jpg

Pepe
10 februari 2013, 16:01
Wat is er dan Galema aan?

postbus31
10 februari 2013, 16:08
Hals, frets, afstelling, pickups.
Galama deed in die jaren (eind 70's) ook de gitaren voor Jan Akkerman. Heb nog een tijdlang een zwaar aangepaste Tele (Custom?) te leen gehad toen de Ibanez een service kreeg incl Focus flightcase. Vond Jan vast niet erg volgens meneer Galama ;-)

oigun
13 maart 2013, 16:32
Op de werkbank...
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GV3VZFIR.jpg
Kopbreuk, is al een paar keer eerder gelijmd dus nu moet het maar eens goed, helaas ontkom ik niet aan een nieuw kopfineer en dus binding...
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NFAORXVT.jpg
Wat opvalt is de wel erg hoog geplaatste brug...
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3DUBOYT7.jpg

soundbound
13 maart 2013, 22:09
auwwwww!!!!! wat staat die brug hoog zeg! niet direct fraai...

peter_l
14 maart 2013, 20:20
Een Galama Tele met 'gewone' gevlamde top en ook nog eens positiedots op de toets? En dan die brug zó hoog? Ik dacht dat Anno werkelijk nóóit zijn toetsen van inleg voorzag. Dan moet iemand bijkans een revolver tegen zijn hoofd hebben gehouden ;-).

oigun
14 maart 2013, 21:52
Is niet echt een "gewone " top, geen flamed maple iig. Deze tele is jaren van Harry Hardholt geweest.