PDA

View Full Version : Soms een raar geluid en de reden is onduidelijk



Gitaristje 18
20 juli 2007, 22:59
Ik heb nu een nieuwe externe geluidskaart gekocht die nu wel met Vista om kan gaan in tegenstelling tot de Tascam US 122 L. Heb nu een Alesis IO/2. Hij bevalt wel goed alleen wel wat gezeik met alles weer installeren, met cubase enzo. MIDI ging erg lastig, werkt nu wel, vraag me alleen niet hoe.Vroeger ging het installeren in een handomdraai en nu ging het een stuk minder, maar goed.
Maar nu heb ik dus iets vaags, soms klinkt het gemonitorde geluid net of er een ring modulator overheen zit. Dat heb ik als ik bijvoorbeeld gitaar speel via cubase of iets via de MIDI speel. Ik heb geprobeerd verschillende dingen te veranderen, de buffer instellingen van de geluidskaart hetzelfde te maken als die van Cubase, de ASIO driver niet op de achtergrond te laten lopen, en onder de Expert settings, bij Device setup- VST multitrack, None buffered read en Non buffered write uitgezet. Als ik dat doe werkt het wel, maar dan later weer niet. Ik kan er iig mijn vinger niet op leggen wat nou precies de oorzaak is. Als ik bijvoorbeeld gitaar speel via de geluidskaart en dat direct naar de boxen leidt, dan gebeurd dat nooit, dus ikzelf ga er vanuit dat het softwarematig is.
Dat de processor het niet aan kan is het ook niet, want mijn processor hoeft nauwelijks te werken als ik kleins met MIDI of de gitaar doe. Ik heb een dual core dus die redt het wel.
Weet iemand van jullie wat het is en hoe ik het aan kan passen.

Dankje :satisfie:

harrie-beton
21 juli 2007, 00:39
een van de eerst dingen die ik zou proberen is de kaart even testen op Windows XP.

Wist je dat XP sneller is dan Vista?
zie de nieuwe computertotaal

telepathic
25 juli 2007, 10:32
Als ik bijvoorbeeld gitaar speel via de geluidskaart en dat direct naar de boxen leidt, dan gebeurd dat nooit, dus ikzelf ga er vanuit dat het softwarematig is.

Lijkt op het rondkoppelen (feedback) van het geluid. Heb je het alleen als je aan het spelen bent of ook als je alleen een track afspeelt?

Ic3gl0vE
26 juli 2007, 11:37
Ergens bij preferences kun je midi thru uitzetten, probeer dat eens.
Welke versie van cubase heb je? Cubase werkt officieel pas op vista vanaf versie 4

Gitaristje 18
27 juli 2007, 19:02
Ergens bij preferences kun je midi thru uitzetten, probeer dat eens.
Welke versie van cubase heb je? Cubase werkt officieel pas op vista vanaf versie 4

Ik heb het ook als er geen geluid is. Het is niet echt een rond zingend geluid, het is meer alsof het geluid in 8 bit omschakelt, maar dat lijkt het me niet te zijn.
MIDI Thru staat ook al ingeschakeld, maar dat helpt ook niet.
Wat ik wel heb gemerkt, is als ik RESET klik bij VST Multitrack, dat het rare geluid weg gaat. Daarnaast heb ik ook ontdekt dat dat rare geluid niet op de opnamen komt, alleen maar bij het signaal dat naar de speakers wordt gestuurd.
Ik heb zelf nog Cubase LE. Ik weet het, beetje een instapversie;)
Ik koop binnenkort nog wel een keer een betere versie van Cubase. Beetje financieel beperkt, ga binnenkort een Fender USA (Deluxe) kopen, dus kan ff geen andere grote aankopen doen :satisfie:
Maar voor de rest werkt het wel, ik ben al bezig met een nieuw nummer, zal ik in de nabije toekomst posten op het forum als het klaar is.
Wat ik wel heb, ik vertelde in het begin van dit topic dat MIDI wel werkte, maar dat doet het nu dus niet meer. Mijn externe geluidskaart ontvangt het signaal wel, maar Cubase dus niet. Ik heb als signaal ontvanger alle MIDI inputs gedaan, mijn keyboard stuurt met poort 1 en cubase ontvangt met poort 1. Mijn keyboard stel ik altijd in op "G" (GM) maar als je hem uit zet en daarna weer aan, dan springt het weer naar "N". Misschien zit het in het keyboard of in Cubase. Ik kan iig geen reset knop vinden van het keyboard.
Wie weet wat ik moet doen? Ligt het aan Cubase of aan mn keyboard of iets anders?

Dankjewel :satisfie:

Ic3gl0vE
27 juli 2007, 21:02
Cubase LE is naar mijn weten niet geschikt voor vista. Een upgrade naar cubase studio 4 zou je probleem denk ik op moeten lossen, maar dat kost je >200 euro ofzo.
Misschien is het makkelijker om een dualboot te maken en winXP te installeren zodat je cubase LE gewoon kunt gebruiken. Heb je het probleem dan nog, dan kun je steinberg eens mailen met dit probleem.

hugo123
31 juli 2007, 11:58
Ik heb nu een nieuwe externe geluidskaart gekocht die nu wel met Vista om kan gaan in tegenstelling tot de Tascam US 122 L. Heb nu een Alesis IO/2. Hij bevalt wel goed alleen wel wat gezeik met alles weer installeren, met cubase enzo. MIDI ging erg lastig, werkt nu wel, vraag me alleen niet hoe.Vroeger ging het installeren in een handomdraai en nu ging het een stuk minder, maar goed.
Maar nu heb ik dus iets vaags, soms klinkt het gemonitorde geluid net of er een ring modulator overheen zit. Dat heb ik als ik bijvoorbeeld gitaar speel via cubase of iets via de MIDI speel. Ik heb geprobeerd verschillende dingen te veranderen, de buffer instellingen van de geluidskaart hetzelfde te maken als die van Cubase, de ASIO driver niet op de achtergrond te laten lopen, en onder de Expert settings, bij Device setup- VST multitrack, None buffered read en Non buffered write uitgezet. Als ik dat doe werkt het wel, maar dan later weer niet. Ik kan er iig mijn vinger niet op leggen wat nou precies de oorzaak is. Als ik bijvoorbeeld gitaar speel via de geluidskaart en dat direct naar de boxen leidt, dan gebeurd dat nooit, dus ikzelf ga er vanuit dat het softwarematig is.
Dat de processor het niet aan kan is het ook niet, want mijn processor hoeft nauwelijks te werken als ik kleins met MIDI of de gitaar doe. Ik heb een dual core dus die redt het wel.
Weet iemand van jullie wat het is en hoe ik het aan kan passen.

Dankje :satisfie:
Ik ben ook van plan die alesis te kopen(ik zit nog te twijfelen),maar hoe bevalt hij, kan je daarmee ook MIDI mee opnemen? Waar heb jij hem gekocht(liefst internet). Is Cubase meegeleverd?


hugo

rjong999
31 juli 2007, 19:31
Heb je wel de alesis drivers geinstalleerd ? Met de Microsoft drivers lijkt het goed te werken maar krijg je allerhande problemen.

bert k
31 juli 2007, 22:45
Ik heb het ook als er geen geluid is. Het is niet echt een rond zingend geluid, het is meer alsof het geluid in 8 bit omschakelt, maar dat lijkt het me niet te zijn.Dankjewel :satisfie:
Zoals je het omschrijft lijkt het alsof het signaal via twee bronnen op de uitgang gezet wordt. Zet de direct monitoring op je Tascam eens uit? Misschien is dat het.

Gitaristje 18
1 augustus 2007, 20:59
@ Hugo 123: Ik heb hem niet gekocht op internet, maar bij feedback.
Hij bevalt goed en hij heeft MIDI ingangen. Ik heb nu nog steeds wel het gezeik dat de alesis de midi signalen ontvangt, maar cubase niet. Ik weet niet of dat aan cubase ligt, of de alesis of mijn keyboard.

@ rjong999: Ja ik heb de drivers van alesis geinstalleerd. Ik heb ook de alesis ASIO geselecteerd in Cubase.

@ bert k: Bedoel je niet de alesis? ;) Bedoel je met de direct monitoring dat ik de mix knop omdraai zodat het signaal niet gelijk via de geluidskaart weer naar buiten wordt gestuurd en dus mijn pc in gaat? Ik heb hem zo ingesteld dat hij volledig de pc in gaat en niet dat er een deeltje gelijk al weer de geluidskaart uit gaat. Bedoel je dat?

STW
1 augustus 2007, 21:53
misschien de ingang waar je gitaar in zit muten in de instellingen van je geluidskaart?

bert k
1 augustus 2007, 23:27
Ja, ik bedoel de Alesis.

Dat gaat dus kennelijk met een draaiknop, het lijkt me dat die goed staat.
Kijk ook eens in de geluidskaartsoftware, of je daar direct monitoring ergens aan ziet staan? Ergens in Cubase kan je het ook aan en uitzetten. Waar ik aan denk, is dat het signaal wat de geluidskaart ingaat meteen naar de uitgang wordt doorgestuurd, en dat je opnamesoftware het vervolgens ook nog eens doet.
Een dubbel signaal met een paar milliseconden verschil geeft zo'n flanger-geluid.

Gitaristje 18
2 augustus 2007, 18:09
Wat ook gek is, het gekke geluid komt ook als ik naar de editor ga waar je de opgenomen MIDI kan editten.

rjong999
2 augustus 2007, 22:42
Kun je het geluid eens laten horen dmv een mp3tje ? Ik denk dat ik het wel ken. Probeer eens om je Alesis op een eigen voeding te zetten ipv via de USB.

hugo123
3 augustus 2007, 10:00
DAt kan toch niet.



hugo

Gitaristje 18
10 augustus 2007, 14:10
Ik ga eens proberen het geluid op te nemen. Hoe kan ik het het beste het geluid laten horen of dit forum?

bass blom
10 augustus 2007, 14:26
een of andere free host site opzoeken..
je geluid daar uploaden, linkje hier plakken.

Gitaristje 18
13 augustus 2007, 20:16
Nou ik heb het stukje opgenomen met mijn mp3 speler voor de speakers. In de mixdown of opnames komt het geluid niet terug, het zit dus alleen in de monitoring denk ik.

Dit is de link:

http://rapidshare.com/files/48772859/Raar_geluid.mp3.html