PDA

View Full Version : Nieuwe epiphone PR 365 MPL [paar vraagjes]



rhcp_schipper
20 juli 2007, 22:29
Vandaag via marktplaats een erg mooie epiphone gitaar gevonden. Heb de gitaar vandaag gelijk maar gekocht opgehaald, omdat er een erg leuke prijs aan hing, en ik graag zo'n model gitaar wilde hebben.

Maar nu ben ik heel erg benieuwd of iemand mij meer kan vertellen over deze gitaar. Ik heb me helemaal kapot gezocht op internet, maar kan er niets over vinden. Misschien dat iemand er wat meer over weet.

Het model van de gitaar is: PR-365MPL.
Het serienummer is: 08780220.

De gitaar is niet helemaal origineel meer, er is een piezo elemten ingezet onder de brug, en daarom een gat geboord in de body voor de jack aansluiting, een van de stemmechanieken is anders. Maar dat vervang ik allemaal wel, dat is helemaal geen probleem. Het wat mij ook opvalt, is de manier bij de topkam (zie foto)

Maar nu had ik nog wel een vraagje over de snaren die ik erop wil. Er moeten dus echt wel nieuwe snaren op, omdat er nu elektrische gitaarsnaren opliggen.
Welke snaren moet ik nu eingelijk kiezen, ik speel dus normaal eingelijk alleen maar elektrisch, en daarop heb ik altijd D'addario EXL110 (.010 ) snaren liggen, nu weet ik dus niet echt goed welke snaren ik moet kiezen voor op de epiphone. Welke dikte, wat voor een soort, kan iemand mij hiermee helpen?

Hier wat foto's van de gitaar.

http://mijnalbum.compuserve.nl/Foto=46F44BF3

http://mijnalbum.compuserve.nl/Foto=4MAESNXV

http://mijnalbum.compuserve.nl/Foto=86BSFZBE

rhcp_schipper
20 juli 2007, 22:30
Nog wat meer foto's:

http://mijnalbum.compuserve.nl/Foto=S6Y3ZC37

http://mijnalbum.compuserve.nl/Foto=N4MGCMCZ

dede
20 juli 2007, 22:42
Als ik me niet vergis is dit geen jong veulentje meer, een Epi van voor de Gibson take over ;). Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar deze zouden toch stukken beter zijn dan de huidige epi's...
Probeer eens een setje Martin groen (lights) vooral als je elektrisch gewend bent.

rhcp_schipper
20 juli 2007, 22:49
Als ik me niet vergis is dit geen jong veulentje meer, een Epi van voor de Gibson take over ;). Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar deze zouden toch stukken beter zijn dan de huidige epi's...
Probeer eens een setje Martin groen (lights) vooral als je elektrisch gewend bent.


Bedankt voor je reactie! Weet ik al weer iets meer over de gitaar.

northernlake
20 juli 2007, 22:57
Ik zou toch zo snel mogelijk proberen te wennen aan dikkere snaren op een dergelijke gitaar. Wel zou ik experimenteren met wat je het beste vindt klinken: 80/20's of Phosphor Bronze. Vrijwel alle snaarmerken bieden beide typen aan. Zelf hou ik het meestal bij D'addario EJ-17 (0.13) of EJ-16 (0.12).

Hoe dan ook, gefeli met je nieuwe aankoop!

rhcp_schipper
20 juli 2007, 22:58
Ik zou toch zo snel mogelijk proberen te wennen aan dikkere snaren op een dergelijke gitaar. Wel zou ik experimenteren met wat je het beste vindt klinken: 80/20's of Phosphor Bronze. Vrijwel alle snaarmerken bieden beide typen aan. Zelf hou ik het meestal bij D'addario EJ-17 (0.13) of EJ-16 (0.12).

Hoe dan ook, gefeli met je nieuwe aankoop!


Bedankt.

Hoezo dikkere snaren als ik vragen mag? Beter voor de gitaar?

dede
20 juli 2007, 22:59
Ooops kleine kameel geschoten, Norlin was of is wel degelijk eigenaar van Gibson, als mijn info klopt zou het jaar van geboorte weleens 1967 kunnen zijn, ze laat me wel wat aan een EKO denken vooral hoe de arm is bevestigd.


http://www.provide.net/~cfh/epiphone.html
http://www.provide.net/~cfh/gibson.html

rhcp_schipper
21 juli 2007, 20:11
Niemand die nog wat meer info over deze gitaar heeft?

Ik ben toch wel meer dan benieuwd.

Harald
21 juli 2007, 21:28
Bedankt.

Hoezo dikkere snaren als ik vragen mag? Beter voor de gitaar?

Op een akoestische klinken dikkere snaren meestal beter. Meestal is de intonatie dan ook wat beter. Hangt een beetje van de gitaar af. Kwestie van experimenteren .010 is meestal te licht. Speelt misschien lekker, maar bij de meeste gitaren heb je dan toch echt minder toon. .011 is meestal goed te doen, tot .013. Welke het beste werkt hangt dan weer van de gitaar af. Meest gangbaar op steelstring is waarschijnlijk .012 .013 geeft net wat meer toon en volume maar dan moet de gitaar goed afgesteld zijn, en het bovenblad moet het kunnen hebben. Opduwen wordt dan wel duidelijk lastiger, zeker als je alleen elektrisch gewend bent. .011 kan een aardige tussenstap zijn.


Veel plezier met de gitaar!

LaurentB
21 juli 2007, 21:46
Ik zag dat je gitaar gemaakt is onder het Norlin bewind van Gibson. Ik kwam deze tekst tegen:

" In 1969 Gibson became the property of Norlin, a company formed by the merger of CMI and ECI, an Ecuadorian brewery. It was the beginning of a dark era that many collectors feel had negative repercussions equivalent to those associated with the CBS takeover of Fender.

A few products of note came out during the '70s, including the L-5S and the Kalamazoo Award. However, most of the models were dismal commercial failures, such as the ill-fated Mark-series acoustics and the Marauder, S-1, and RD electrics. Nonetheless, demand for Gibson guitars was brisk, and the company opened an additional production plant in Nashville in 1974. Gibson's follies continued into the early '80s. Sales declined, and the company was forced to close its Kalamazoo factory in '84. Several poorly received new models were introduced and discontinued in a flash, including the Victory, Sonex, Futura, Corvus, Challenger, Invader, and Spirit solidbodies. There were a few bright spots, namely the Chet Atkins Standard classical electric and the Chet Atkins SST steel-string electric/acoustic, both still in production. Norlin eventually woke up, smelled the polyurethane, and decided to bail out of the guitar business."

op http://www.themomi.org/museum/articles/Lloyd/3.html

Dus hij zal ergens van tussen 1969 en 1984 zijn. Een oudje!

dede
22 juli 2007, 12:09
Toch nog wat info gevonden:

http://www.gibson.com/products/epiphone/forum/toast.asp?sub=search&action=posts&fid=3&author=&subject=&message=NORLIN&dayprune=-1&advanced=&page=2


Unfortunately, the serial numbers on 1970's Epiphones are *very* random, and it's difficult - if not impossible - to date your guitar that way. Generally, though, blue labels were used until about 1975 or so, and then they changed to tan, so that can give you a *general* idea.

Dus zal ze waarschijnlijk van na 1975 zijn.

Nogal wat ongerustheid over de geschroefde nek, sommigen bleken hier zeer gevoelig te zijn.

jaap50
22 juli 2007, 13:14
Ik ben wel een beetje jaloers dat je die Epi hebt gevonden.
Zo ben ik een tijdje geleden aan een oude japanse Texan gekomen. Volgens het serie nummer zou ze uit 1964 komen. De eerste eigenaar had haar altijd in een koffer bewaard dus zag er echt fantastisch uit. Toen ik op het net ging zoeken en graven bleek het een gitaar te zijn die waarschijnlijk heel veel geld waard is. Ik heb er .12 phosphor bronze van Martin opgezet en het geluid is prachtig en krachtig. Maar de aktie is ongelooflijk laag!!!! Nog niet veel meegemaakt bij akoesten.
Gefeliciteerd met je aanwinst. Als je hem om één of andere reden weer kwijt wil mag je mij wel contacten.

rhcp_schipper
22 juli 2007, 13:16
Toch nog wat info gevonden:

http://www.gibson.com/products/epiphone/forum/toast.asp?sub=search&action=posts&fid=3&author=&subject=&message=NORLIN&dayprune=-1&advanced=&page=2



Dus zal ze waarschijnlijk van na 1975 zijn.

Nogal wat ongerustheid over de geschroefde nek, sommigen bleken hier zeer gevoelig te zijn.

Ik heb er niet veel voor betaald, en het gitaarje lijkt me behoorlijk stabiel....de man waarvan ik hem had gekcoht, had hem al 20 jaar.

Ga hem mooi een beetje opknappen, en heb ik er mooi een akoestisch gitaartje bij.

rhcp_schipper
22 juli 2007, 13:17
Op een akoestische klinken dikkere snaren meestal beter. Meestal is de intonatie dan ook wat beter. Hangt een beetje van de gitaar af. Kwestie van experimenteren .010 is meestal te licht. Speelt misschien lekker, maar bij de meeste gitaren heb je dan toch echt minder toon. .011 is meestal goed te doen, tot .013. Welke het beste werkt hangt dan weer van de gitaar af. Meest gangbaar op steelstring is waarschijnlijk .012 .013 geeft net wat meer toon en volume maar dan moet de gitaar goed afgesteld zijn, en het bovenblad moet het kunnen hebben. Opduwen wordt dan wel duidelijk lastiger, zeker als je alleen elektrisch gewend bent. .011 kan een aardige tussenstap zijn.


Veel plezier met de gitaar!


Bedankt voor je super goede en duidelijke uitleg!
Ik denk dat ik dan mar voor een setje .011 ga.

Heb je merken of soorten die je mij kunt voorschrijven?

Harald
22 juli 2007, 17:27
Snaren is heel persoonlijk, waar de een bij zweert vind een ander vreselijk, denk maar aan Elixer. Wil je weinig snaren wisselen, dan zijn ze ideaal. Maar ze klinken duidelijk anders dan ongecoate snaren, en of dat mooi is of niet, daar zijn de meningen verdeeld over. Ook reageren sommige gitaren weren beter op merk X en andere op merk Y. Dan zijn er nog van die mensen die bijna uit principe regelmatig verschillende merken gebruiken, zoals Tommy Emmanuel. Hij zegt dat dat beter is voor zijn gitaar, gebaseerd op zijn ervaring.

Eerste stap lijkt me de voor jou beste dikte te vinden, dat zou ik niet met de (nogal dure) Elixers doen. Martin (eventueel de SP serie) of D'Addario zijn een goede keuze in het begin. Ernie Ball vond ik ook wel aardig, maar hadden een net wat rauwere feel en klank. Zijn ook niet echt goedkoop. Heb je zowel 011 als 012 eens geprobeerd, en weet je wat je voorkeur heeft, zou je eens Elixer kunnen proberen. Die gaan iig duidelijk langer mee, tenzij je heel vaak verschillende open stemmingen gebruikt. Veel omstemmen vinden ze in mijn ervaring niet fijn. Dan breken ze snel, en is de winst van het langer meegaan weg. Cleartone (ook gecoat, en duur) zou je dan ook eens kunnen proberen. Die zijn anders gecoat dan Elixer en lijken wat meer op ongecoate snaren qua feel en geluid.

Ik heb wel eens van die supercheapo snaren van Darco geprobeerd (submerk van Martin lijkt het) maar die bevielen me echt niet.

rhcp_schipper
22 juli 2007, 22:28
Ik ben wel een beetje jaloers dat je die Epi hebt gevonden.
Zo ben ik een tijdje geleden aan een oude japanse Texan gekomen. Volgens het serie nummer zou ze uit 1964 komen. De eerste eigenaar had haar altijd in een koffer bewaard dus zag er echt fantastisch uit. Toen ik op het net ging zoeken en graven bleek het een gitaar te zijn die waarschijnlijk heel veel geld waard is. Ik heb er .12 phosphor bronze van Martin opgezet en het geluid is prachtig en krachtig. Maar de aktie is ongelooflijk laag!!!! Nog niet veel meegemaakt bij akoesten.
Gefeliciteerd met je aanwinst. Als je hem om één of andere reden weer kwijt wil mag je mij wel contacten.


Zal ik zekers onthouden.

Riky
23 juli 2007, 12:04
Mooi gitaartje!
De top kam noem je een nul fret.
Zo liggen de snaren vlakker en het nul punt is heel scherp (weet het niet beter te omschrijven)waardoor je gitaar in theorie zuiverder is.
Snaren zou ik gaan voor elixer snaren.
Kosten zo'n 20 euro maar daar doe je dan ook minstens een jaar goed mee.
Ik heb net gisteren mijn snaren vevangen omdat ik ook een element in mn gitaar gebouwd heb.
Mijn vorige setje zat er 1,5 jaar op...
Dat was wel een beetje te lang, maar toch viel het mee hoe erg ze versleten waren.
Denk er wel aan... als je eenmaal aan deze snaren begint wil je er niet meer vanaf xD

ps. wel jammer dat het gat voor de jack in het bovenblad gemaakt is:S waarom niet gewoon aan de zijkant... maar ja... nix meer aan te doen :P