PDA

View Full Version : JazzCaster (tele/jazzmaster hybride)



FenderBender
20 juli 2007, 18:22
Een tijdje geleden heb ik mn big apple strat laten costumizen. Nieuwe hals, slagplaat en element. Eigenlijk is het enige originele onderdeel de body.
Als ik nou een nieuwe body laat maken, dan heb ik een volledig eigen gitaar + mijn oude gitaar weer terug :-).

Mn model wordt een Jazzcaster:

http://i26.photobucket.com/albums/c119/fenderberg/jazzcaster-1.jpg

Het enige wat ik nodig heb zijn een body, een lipstick element, een tele brug en slagplaat en electronica.
Aangezien ik handiger ben met photoshop dan met schroeven, lakken, moeren en schaven, laat ik dit denk weer doen bij Vox Humana. Ze hebben de vorige keer puik werk afgeleverd.

Welke houtsoort en welke lipstick heb ik nog geen idee van. Welke van de ontwerpen ook nog niet (hoewel ik het meeste neig naar rechtsonder).
Wat vinden jullie ervan?

nickbongers
20 juli 2007, 20:05
het model en constructie van de 5e, met de kleur rood (of top) van de 2e, en de slagplaat van de 6e.

jan jansen
20 juli 2007, 20:21
[QUOTE=nickbongers]het model en constructie van de 5e, met de kleur rood en een teleneck erop is ie toppie.....,

JJ

stumpy
20 juli 2007, 20:31
Ik vind die rechtsonder het mooist. Maar ik zou hem wel met een echt zwarte slagplaat pakken, dus niet die grijze.

Joey Handsome
20 juli 2007, 20:40
Die vijfde, zonder twijfel.

fred dons
20 juli 2007, 20:45
staat een mooie jazz body bij warmoth te koop voor usd 250 (lijkt mij goedkoper dan Vox)
http://www.warmoth.com/showcase/bodies/JM38a.jpg

Ash ketchum
20 juli 2007, 20:50
de vijfde!!!!

Negative K3 fan
20 juli 2007, 21:08
het model en constructie van de 5e, met de kleur rood (of top) van de 2e, en de slagplaat van de 6e.

dat zou ik ook zeggen, en dan zonder die doorlopende hals achter de brug, dat siert hem niet zo. Misschien wat racing stripes erop??

wat ik persoonlijk esthetisch gezien ook zou kiezen is een matching headstock en zonder die lelijke zwarte dots in de toets. En ik zou zelfs denken dat een donkere kleur toets ook mooier is bij de donker rode body, ik vind sunburst telecasters ook veel mooier met een rosewood fretboard.

FenderBender
20 juli 2007, 22:22
staat een mooie jazz body bij warmoth te koop voor usd 250 (lijkt mij goedkoper dan Vox)


Das grappig, dit plaatje heb ik ook gebruikt om de gitaren te photoshoppen. 250 USD is idd niet duur, maar dan moet -ie volgens mij nog gelakt worden wat 200USD kost. Plus verzendkosten en douane....
Vox kan voor 350E de body op maat maken. Lakken kost 210E. Volgens mij kom je op hetzelfde uit. Maar ik heb eerlijk gezegd verder ook geen ervaring met Warmoth, dus in principe sta ik open voor alles.


Hoe gaaf ik een echte tele-hals hier ook bij zou vinden, dit is de hals waar het mee gaat gebeuren. Deze heb ik nmlk :-)

een Donkere toets staat misschien mooi, maar ik ben best verknocht aan een maple toets. Lekker direct.

Ik kwam er trouwens niet helemaal uit welke gitaren iedereen bedoeld, dus ik heb ze genummerd.

Komen mijn getallen over met jullie getallen?

fred dons
21 juli 2007, 07:49
nou je het zegt tis inderdaad dezelfde houttekening :D

met de lage dollar koers kom je (ex verzenden en btw + invoerrechten) op eur180 uit voor de kale body, dan zou je hem nog kunnen laten spuiten bij Vox (ik vind de flame tops van vox altijd een beetje tegenvallen)

eur 250 vind ik btw voor Vox begrippen erg goedkoop, zit daar de maple top al inbegrepen ?

FenderBender
22 juli 2007, 16:57
Het is bij Vox 350 E zonder gelamineerde top. Ik zie bij Warmoth trouwens alleen Jazzmaster bodies met tremolo uitsparing. Kun je alleen bestellen wat ze hebben, of kun je ook iets op maat laten maken, want ik ben geen tremolo gitarist.

trouwens verder gaan photoshoppen (ook aan de hand van jullie tips) en heb nu het idee om voor een jaguar stijl spiegelende slagplaat te gaan. met de chrome telecaster plaat en het jaguar-plaatje gaat dat er volgens mij zeer stoer uitzien.

http://i26.photobucket.com/albums/c119/fenderberg/jazzcaster2.jpg

Jayjay
22 juli 2007, 18:01
Dan vind ik nu 3 en 4 de mooiste op het plaatje met de 4 gitaren!

fred dons
22 juli 2007, 18:35
bij warmoth kun je laten bouwen wat je wilt (in de beschikbare bodyshapes) dus ook een hardtail of stoptail jazzmaster, alle frezingen zijn gratis , je betaald alleen voor de body (shape) + top

FenderBender
22 juli 2007, 19:55
hmmm. Dan wordt dat steeds interessanter. Misschien toch maar is met ze mailen om te kijken wat het in totaal kost. Ik zal me wel goed moeten informeren, want ik ben als de dood dat ik wat verkeerds bestel.

Weet iemand toevallig of er in de buurt van Katwijk/Leiden een zaak (of een forumlid) is die gitaren assembleert? Dat scheelt me een hele trip.

madman
22 juli 2007, 21:17
van dat eerste plaatje de 5e, en van het 2e plaatje de 2e, ziet er echt heel vet uit...

idno
23 juli 2007, 08:53
die rechtse van het laatste plaatje ziet er goed uit.

als je gitaar wilt laten assembleren in omgeving Katwijk/Leiden, vraag ik me af of die man van Redhouse in 't Heen het kan, die bouwt toch ook?
Zelf weet ik niet of het aandurf met een gitaar van een ander, voor mezelf zou ik wel doen iig; moeilijk is het namelijk niet.

fred dons
23 juli 2007, 09:30
hmmm. Dan wordt dat steeds interessanter. Misschien toch maar is met ze mailen om te kijken wat het in totaal kost. Ik zal me wel goed moeten informeren, want ik ben als de dood dat ik wat verkeerds bestel.

Weet iemand toevallig of er in de buurt van Katwijk/Leiden een zaak (of een forumlid) is die gitaren assembleert? Dat scheelt me een hele trip.

een klein beetje spam, in Leiden zit tegenwoordig Marcus van Engelen gitaarbouw (zat eerst in monnickendam) en ik doe het lakwerk voor hem

FenderBender
23 juli 2007, 10:01
vraag ik me af of die man van Redhouse in 't Heen het kan, die bouwt toch ook?

Die van Redhouse zit jammergenoeg thuis met een chronische Hernia. Het zit er niet in dat hij ooit nog een gitaar in elkaar gaat zetten :-(

Heb trouwens even om zitten rekenen van dollar naar euro. Sodeflubber, nu realiseer ik me pas hoe laag die dollar staat. Warmoth wordt steeds aantrekkelijker iig. Marcus van Engelen ga ik zeker ook checken. Thanx voor de tips allemaal.

FenderBender
4 januari 2009, 18:40
update: ik liep al een tijd rond met de plannen voor de Jazzcaster, maar het krijgt nu een vervolg.

2 maanden geleden kwamen mn oom en tante uit Australie over.

Ik had ze nog nooit eerder gezien, dus dat was zowieso leuk. mn oom bleek een groot bluesfanaat en speelt ook mondharmonica in een bluesband. Daarnaast is hij ook meubelmaker.

We raakte aan de praat over gitaren en hij merkte op dat hij zo'n gitaarbody best zou kunnen maken (wooohooooo!!!!!).

Ik had het design voor de jazzcaster nog liggen. Tevens heeft hij de body van mn huidige jazzmaster overgetrokken, en heb ik op internet nog wat bouwtekeningen gevonden. ook had ik nog een fenderhals liggen, van mijn vorige costum project.

Hij gaat de gitaarbody in Australie maken. (hij heeft de hals meegenomen)
Omdat ik het een te grote gok vond om hem ook al de uitsparingen voor de electronica en de brug te laten maken, maakt hij een 'blank' Jazzmaster body met uitsparing voor de hals. Het assemblren van de gitaar wil ik in Nederland laten doen.

Het hout was nog wel een probleem, want hij kan in australie moeilijk aan ash of alder komen, wat toch de fenderhoutsoorten zijn.

Via de Warmoth site kwam ik te weten over Lacewood. een Australische houtsoort, gescikt voor bodies. en het ziet er supermooi uit :

http://www.superiorveneer.com/lacewood.jpg

vind het hout zelfs zo gaaf, dat ik niet zeker weet of het nog geverfd moet worden :)

ik hou jullie op de hoogte