PDA

View Full Version : Hagstrom (Super) Swede?!



christiaanguitar
20 juli 2007, 10:33
Hoi,

Nadat de Fender Strat van mijn verlanglijst verdween, vooral omdat ik verliefd werd op de Gibson Les Paul, ben ik via de PRS en de Epiphone dan terecht gekomen bij de Hagstrom (Super) Swede uitgekomen. Ook uiteraard om het dure prijskaartje van de echte Gibsons Les Pauls.

Ik heb op de website van Hagstrom verschillende soundsamples beluisterd en het heeft me veel meer weten te overtuigen in vergelijking tot de Epiphone.
(Daarbij hoorde ik namelijk naar de soundsamples van die vent op youtube, met 30 gitaren ofzo, en 7 dezelfde Epiphones, maar dan andere kleur :mad:, en ik vind het eerlijk gezegd niet geweldig; waarschijnlijk wel bekend bij velen)

De Hagstrom Swede en Super Swede daarentegen komt veel dichter bij het geluid van een echte Gibson.

Heeft iemand er ervaring mee?

Ik heb op hun site het verschil in spec's tussen de super en de gewone opgezocht, maar zie niet veel. Kan iemand mij vertellen wat er verschillend in het geluid is, of in de kwaliteit om te spelen?

Dan hoop ik uiteindelijk overtuigd te blijven bij de schoonheid van Hagstrom, nadat ik Fender, PRS en Epiphone had afgeschreven!

Alvast Bedankt,

groeten Christiaan

christiaanguitar
20 juli 2007, 11:19
Iemand misschien?

glacius
20 juli 2007, 11:21
waarom zou je prs afschrijven ? lijken mij beter dan hagstrom

christiaanguitar
20 juli 2007, 11:23
Nou weet je, PRS is meer voor het echte scheurwerk, en na veel te hebben vergeleken ben ik toch meer voor het Les Paul model, en dat heeft de PRS niet. Tenzij je het natuurlijk hebt over de PRS 513, maar die is me net iets te duur :hippie:

glacius
20 juli 2007, 11:24
Nou weet je, PRS is meer voor het echte scheurwerk:

hoe kom je daarbij ?

christiaanguitar
20 juli 2007, 11:25
Ja dat vind ik blijken uit verschillende samples enzo.. Ieder zn eigen smaak

rickert
20 juli 2007, 11:40
SPAM!

christiaanguitar: Je moet lekker even naar de feedback of weetikveel wat voor een winkel gaan, en daar het hele zwikkie zelf uittesten. Uitgaan van samples van de websites en wat youtubefilmpjes is niet echt DE manier van een gitaar uitkiezen!

renier
20 juli 2007, 11:42
man, koop gewoon een gibson. you know you want one!

check markplaats en tik een leuke studio op de kop voor 750 pop, inclusief koffer. heb je een heerlijke gitaar.

als je je zinnen hebt gezet op een schatje uit nashville blijf ze toch lonken tot je haar hebt gekocht.

episua
20 juli 2007, 12:33
Om antwoord op je vraag te geven. Het verschil tussen de super swede en de gewone swede zit 'm in de mensuur lengte. De super heeft een mensuur van 25,5 '' (meestal te vinden op fenders) terwijl de 'swede' een mensuur van 24,75 heeft (gelijk aan gibsons/epiphones).

wietse
20 juli 2007, 12:43
Om antwoord op je vraag te geven. Het verschil tussen de super swede en de gewone swede zit 'm in de mensuur lengte. De super heeft een mensuur van 25,5 '' (meestal te vinden op fenders) terwijl de 'swede' een mensuur van 24,75 heeft (gelijk aan gibsons/epiphones).

en de superswede heeft coilsplit, terwijl de swede nog weer een tone selector switch heeft meer geen coilsplit.

maar prs voor het echte scheurwerk? goh wist niet dat santana zo verschrikkelijk scheurde.
en in de band waar ik altijd mee op pad ben als roadie is de meest scheurende gitaar toch wel de les paul en niet de prs van de andere gitarist terwijl ze beide wel solo's spelen.(nou heeft die ook wel 1 van de eerste prsen, mischien maakt dat verschil?)
en het verschil mesa dual rectifier met lp, en prs met vox valvetronix mag je ook niet uitpoetsen.

christiaanguitar
20 juli 2007, 15:42
SPAM!

christiaanguitar: Je moet lekker even naar de feedback of weetikveel wat voor een winkel gaan, en daar het hele zwikkie zelf uittesten. Uitgaan van samples van de websites en wat youtubefilmpjes is niet echt DE manier van een gitaar uitkiezen!

Daar heb je een punt!
Maar Feedback is zo ver voor me, en bij mij in de buurt zijn maar een paar muziekwinkeltjes, met hier en daar een fender en ibanez, dus daar ga ik echt niet mijn droomgitaar vinden. Ik ben namelijk pas 17, anders had ik al een maand of 2 geleden de auto genomen naar eindhoven of rotterdam. Ik woon in België, vlak bij Maastricht, en in de buurt bestaat geen echt grote muziekwinkel helaas...
vandaar mijn zoektochten op youtube, ect.

bart_g
20 juli 2007, 17:26
Daar heb je een punt!
Maar Feedback is zo ver voor me, en bij mij in de buurt zijn maar een paar muziekwinkeltjes, met hier en daar een fender en ibanez, dus daar ga ik echt niet mijn droomgitaar vinden. Ik ben namelijk pas 17, anders had ik al een maand of 2 geleden de auto genomen naar eindhoven of rotterdam. Ik woon in België, vlak bij Maastricht, en in de buurt bestaat geen echt grote muziekwinkel helaas...
vandaar mijn zoektochten op youtube, ect.

Neem van mij aan dat het echt de moeite is om te gaan testen. Ik heb pas een Super Swede gekocht, welke mij goed bevalt trouwens.

De keuze heb ik gemaakt toen ik hem bespeelde. Ik heb veel modellen getest en bepaalde modellen die op internet goed klonken of goede reacties kregen, lagen mij helemaal niet.

Het waren absoluut geen slechte gitaren, maar het was gewoon niet mij ding. Ga dus zeker testen.

glasbier
20 juli 2007, 17:35
Ik heb een tijdje terug de Super Swede in handen gehad,en vond hem niet verkeerd.
Maar het is altijd iets persoonlijks....

Rinze
20 juli 2007, 18:05
De Super Swede heeft ook een esdoorn top, de Swede niet als ik me goed herinner uit de tests die in de Gitarre & Bass hebben gestaan.

Rinze
20 juli 2007, 18:07
maar prs voor het echte scheurwerk? goh wist niet dat santana zo verschrikkelijk scheurde.


Dat hangt er met name van af wat voor elementen in die PRS en Gibson zitten, kan bij beide merken variëren van PAF-achtig vintage geluid tot behoorlijk high output.

glasbier
20 juli 2007, 18:09
Ben benieuwd hoe die Airzones klinken die in mijn pRS komen.......

Rinze
20 juli 2007, 19:01
Airzones, weer wat anders?

glacius
21 juli 2007, 15:00
Dat hangt er met name van af wat voor elementen in die PRS en Gibson zitten, kan bij beide merken variëren van PAF-achtig vintage geluid tot behoorlijk high output.

en natuurlijk ook aan de hoeveelheid gain je gebruikt op je amp, ik bedoel .. als je een emg over een fender twin speelt met gain op 3 dan zal hij echt niet scheuren hoor...

GunMetalBlue
21 juli 2007, 15:54
SPAM!

christiaanguitar: Je moet lekker even naar de feedback of weetikveel wat voor een winkel gaan, en daar het hele zwikkie zelf uittesten. Uitgaan van samples van de websites en wat youtubefilmpjes is niet echt DE manier van een gitaar uitkiezen!

echt niet zelfs

guitartub
21 juli 2007, 17:35
Ben vanmorgen met een pupil van me de Hagstrom Swede wezen halen bij Feedback R, na uitgebreid vergelijken met een aantal gitaren in dezelfde prijsklasse. De Swede bleek mede door de tone/coil switch een behoorlijk veelzijdige gitaar die warm en helder klonk. Ik denk dat die knaap er veel plezier aan gaat beleven.

wikwakka
21 juli 2007, 20:07
Ik heb ook 2 weken gelden een Super Swede aangeschaft. En ik vind het een heerlijk gitaartje. Erg mooie looks en lekker, redelijk veelzijdig geluid mede dankzij de coilsplit. Ik raad hem zeker aan! Ook kwam hij eigenlijk al perfect afgesteld uit de fabriek [Tonika hoefde niks meer te doen] en hij is echt heel sterk gebouwd. Eigenlijk vind ik de bouwkwaliteit beter dan mijn Std Fender Tele. Het is gewoon een erg goede gitaar voor niet veel geld!

marcelvw
1 augustus 2007, 12:01
Aaah Guitartub dus jij hebt die Hagstrom voor mijn neus weggehaald ;)

Zaterdag naar Feedback Rotterdam geweest om daar een Hagstrom super swede (nieuw in het assortiment van Feedback, waarschijnlijk hebben ze er maar 1 gehad:S) uit te proberen.

Nope dikke pech, er is er geen enkele te vinden.

Maar hoe speelt dat ding dan en hoe is de sound als hij clean en distorted gezet word? Hoe zag deze Hagstrom eruit?

Ben wel erg benieuwd naar de Hagstrom namelijk.
:)

marcelvw
3 augustus 2007, 11:37
Iemand misschien ervaring met een Hagstrom?

Bij voorkeur een Super swede maar ander model ben ik net zo benieuwd naar.

Alvast bedankt.

Jay75
3 augustus 2007, 12:23
Ik heb er eentje, een SG achtig type met Jazzmaster looks, F200P is het type..vet ding, met P90s. Erg licht ook, klinkt lekker vind ik, ik zou ze zeker eens testen als je ze ziet. Ik heb die van mij ook te koop staan trouwens maar niet omdat ik t niks vind, ik heb gewoon effe teveel gitaren haha, als je interesse hebt, dan PM maar...spammerdebammer.

Ik zag bij de feedback in Eindhoven laatste het LP model hangen, zwart, erg erg mooi vond ik, met mooiere headstock dan een echte Gibson. Misschien ga ik er zaterdag effe heen om te testen..:)

ben79
3 augustus 2007, 12:27
beyers gaat in zen winkel in keulen zen PRS tegen heel erg goedkope prijzen verkopen omdat ze ze weg willen omdat ze niet goed meer verkopen, de hype is over blijkbaar..
en anders (spam) heb ik ook nog wat te koop staan (spam)

guitartub
3 augustus 2007, 13:34
Aaah Guitartub dus jij hebt die Hagstrom voor mijn neus weggehaald ;)

Zaterdag naar Feedback Rotterdam geweest om daar een Hagstrom super swede (nieuw in het assortiment van Feedback, waarschijnlijk hebben ze er maar 1 gehad:S) uit te proberen.

Nope dikke pech, er is er geen enkele te vinden.

Maar hoe speelt dat ding dan en hoe is de sound als hij clean en distorted gezet word? Hoe zag deze Hagstrom eruit?

Ben wel erg benieuwd naar de Hagstrom namelijk.
:)

Ik was met een pupil die zelf al geïnteresseerd was in die Hagström. Toen hij hem niet in de winkel vond heeft ie het aan de balie gevraagd en toen bleken ze er in het magazijn een te hebben staan. Ik heb m toen voor hem getest en mijn bevindingen waren een veelzijdige gitaar, mede door de coil split. Zowel goede cleane als overstuurde sounds getest over een Laney VC15 en een Fender Blues jr. Uiteindelijk werd het een moeilijke keus tussen de Hagström en de Godin Freeway Classic. (Overigens ook een uitstekende gitaar) Hij heeft toen die Super Swede meegenomen en na het bestuderen van zijn financieën heeft ie er een belletje aan gewaagd en die Godin erbij besteld.
DE BOFFERD!!
Die Hagström SS is wat mij betreft een vette aanrader!

marcelvw
3 augustus 2007, 16:17
Dat is zeker een bofferd :satisfie: .

Deze zaterdag ga ik er 1 testen het word dan een Hagstrom Super Swede Vintage Sunburst.

Ik zal hem waarschijnlijk wel meteen meenemen alleen zit er waarschijnlijk geen Hagstrom koffer bij wat ik wel jammer vind.

Mogelijk meteen een fender blues erbij kopen :hippie:

Mark1990
3 augustus 2007, 16:47
ik heb vorige week bij musicallin een Hagstrom ultralux gekocht. hij speelt heerlijk, ik moet alleen nog ff wennen aan de knoppen.
http://i76.photobucket.com/albums/j24/xiburema/P7280008.jpg

gnoeontheboard
3 augustus 2007, 18:22
Dat is een hele mooie top, ik kan niet anders zeggen!

marcelvw
3 augustus 2007, 21:40
Zeker een mooi gitaartje.

Ik snap ook niet dat ze in NL zo schaars verkrijgbaar zijn.

guitartub
3 augustus 2007, 21:55
Ik zal hem waarschijnlijk wel meteen meenemen alleen zit er waarschijnlijk geen Hagstrom koffer bij wat ik wel jammer vind.

:

Hij is nog een tijdje bezig geweest om er een passende koffer bij te vinden. Door de vrij grote headstock past ie niet in een standaard LP koffer. Uiteidelijk heeft ie er een softcase bij kunnen kopen.

marcelvw
7 augustus 2007, 11:11
Nou ik heb hem gekocht.
Hagstrom ss Vintage sunburst.
Een heel mooi gitaartje met en lekker geluid.
Heb er meteen een Fender blues pro bij gekocht.

Bij nederland muziek.

Beetje jammer is wel dat ze niet echt aan klantenbinding willen doen naar mijn idee.

Nog geen plectrum, sticker of setje snaren gratis meegekregen terwijl ik toch voor ruim 1100 euro heb uitgegeven.

Even ter vergelijking: Vorige week bij de Feedback in Rotterdam een muziekboek van 24euro gekocht en ik wilde ook 2 plectrums meenemen.
Nou wat denk je? precies ik mocht deze zomaar meenemen onder het mom van "het is lekker weer".

Kijk dat noem ik nou klantenbinding. :cheerup:

Rinze
7 augustus 2007, 11:31
Gefeliciteerd!


Kreeg je ook geen korting? Mag toch wel bij zo'n bedrag zonder inruil, lijkt mij.

marcelvw
7 augustus 2007, 11:36
Dankjewel ben erg blij met de gitaar.

En ik heb dus echt helemaal niets gekregen aan korting oid.
Ja ik ben nou eenmaal niet iemand die daarnaar gaat vragen anders was er waarschijnlijk nog wel iets te regelen.

Versterker heb ik meegekregen uit de winkel en deze zat dus ook niet in de doos met een handleiding erbij.

Kijk ik geef niet zoveel om een handleiding maar als het erbij hoort te zitten dan verwacht ik dat dan toch eigenlijk gewoon.

Orpheo
7 augustus 2007, 11:53
Nou ik heb hem gekocht.
Hagstrom ss Vintage sunburst.
Een heel mooi gitaartje met en lekker geluid.
Heb er meteen een Fender blues pro bij gekocht.

Bij nederland muziek.

Beetje jammer is wel dat ze niet echt aan klantenbinding willen doen naar mijn idee.

Nog geen plectrum, sticker of setje snaren gratis meegekregen terwijl ik toch voor ruim 1100 euro heb uitgegeven.

Even ter vergelijking: Vorige week bij de Feedback in Rotterdam een muziekboek van 24euro gekocht en ik wilde ook 2 plectrums meenemen.
Nou wat denk je? precies ik mocht deze zomaar meenemen onder het mom van "het is lekker weer".

Kijk dat noem ik nou klantenbinding. :cheerup:

ghehe, herken ik....

Dude
7 augustus 2007, 12:13
hahaha die ervaring had ik ook. Misschien moet je er om vragen, ik vind eigenlijk dat een winkel de klant wat moet paaien bij dergelijke bedragen.

Ach ja... leerpuntje ?

Dude
7 augustus 2007, 12:23
precies ik mocht deze zomaar meenemen onder het mom van "het is lekker weer".


die knakker die op kirk hammet lijkt zeker ? die gast is super, in mijn optiek degene die het kopen bij feedback intressant maakt, die gast verwacht je achter een bar in een kroegje ofzo

wikwakka
7 augustus 2007, 20:03
Ben zelf ook nog steeds tevreden met mijn zwarte Super Swede!

Dude
5 september 2007, 10:26
Gisteren bij het bekende rotterdamse gitaren warenhuis even een zwarte superswede vastgehouden en het viel me op dat de toets helemaal plat is, vrijwel geen radius zeg maar. Nou speel ik al weer een jaar of 3 alleen maar op fenders (en een sgtje dan) en heb volgens mij zelfs helemaal geen les paul meer vastgehouden maar is dat bij elk les paul model zo ?


viel me wel op dat de hals erg lekker speelt, vrij dun en niet zo'n boomstam als ik van gibson les pauls (50s neck) gewend was.

wietse
5 september 2007, 17:06
Gisteren bij het bekende rotterdamse gitaren warenhuis even een zwarte superswede vastgehouden en het viel me op dat de toets helemaal plat is, vrijwel geen radius zeg maar. Nou speel ik al weer een jaar of 3 alleen maar op fenders (en een sgtje dan) en heb volgens mij zelfs helemaal geen les paul meer vastgehouden maar is dat bij elk les paul model zo ?


viel me wel op dat de hals erg lekker speelt, vrij dun en niet zo'n boomstam als ik van gibson les pauls (50s neck) gewend was.

echte shred beesten die hagstroms, originele hebben ook zo'n lekkere hals, en die vlakke toets, inderdaad nu je het zegt veel les paul modellen hebben dat.
maar dan wel zonder een hagstrom hals.