PDA

View Full Version : Verschillende vragen : Blues, elektrische gitaar en riffs aan elkaar zetten



joytoy83
20 juli 2007, 02:21
Hallo,
Ik heb een aantal vragen en ik denk dat het overzichterlijker is als ik dit in een keer doe als in allemaal losse berichten.
Ik speel een paar maanden gitaar en het gaat best lekker alleen loop ik tegen een paar dingen aan:

1. Het tempo: kwartmaten, achtste enz. Zodra die door elkaar gaan lopen dan gaat het mis. Weet iemand wat hier goede oefeningen voor zijn?

2. Ik vind het leuk om stukjes te leren spelen ,vooral bv blues riffs.
Wat ik erg jammer vind is dat ikniet zo goed weet hoe ik verder moet..Hetzou natuurlijk vele malen leuker zijn als je verschillende riffjes kan ververken in een iets langer stuk. Heeft iemand tips? Voor mijn gevoel mis ik een basid ondergrondje van een blues stukje ofzo,waarin je die leuke riffjes kan plaatsen zodat het meer een liedje word. Ik kan alleen nergens duidelijk vinden wat ik dan het beste kan leren/doen..Hoe pak ik dit aan?


3. Verder zit ik er over te denken om een electrische gitaar aan teschaffen. Ik merk vooral met blues dat ik,voor mijn idee,beter een electrische gitaar kan hebben omdat ik met een acoustische gitaar niet demooie effecten er in krijg...vibrators,hammers enpull offs bv. Of is dat onzin?


en dan als laatste: ik heb een paar dagen een electrische gitaar geleend van een kennis om te kijken hoe dat is. Nu vind ik het helemaal geweldig,maar ik zit met het zelfde probleem: weer die losse stukjes. Weet iemand een makkelijk nummer om mee te beginnen. Graag wel fingerpicking stijl..
Ik ben BV helemaal weg van BB king, nou is dat misschien wat te hoog gegrepen maar is er iets wat ik kan leren wat een beetje in die richting komt? De "gevoelige" blues zeg maar??


Alvast bedankt!!

Groetjes Joy

-=JEROEN=-
20 juli 2007, 11:40
riffs kan je leren door solo's van andere te beluisteren, te bestuderen en na te spelen of stukjes er uit te pikken, ook een degelijke kennis van toonladders en toonsoort kan hier een enorme hulp bij zijn

hetzelfde geldt voor fingerpicking, speel nummers van andere na

http://www.google.nl/search?q=fingerpicking+songs
http://www.google.nl/search?q=guitar+riffs :satisfie:

voor fingerpicking speel ik het liefst op een western gitaar, voor blues solo's enzo liever electrisch, fender heeft een aantal zeer betaalbare blues gitaren

joytoy83
20 juli 2007, 23:58
Dank je wel voor je antwoord!
Ondertussen heb ik bijna blauwe vingertoppen van het spelen.
(toch wel ff wat anders dan nylon snaren ;)),maar ik ben er helemaal weg van,dus dat word zoeken naar een elektrische gitaar.
Heeft er iemand ervaring met van die starters pakketten??
en zijn de goedkopere electrische gitaren wel intressant?
Ik heb nu een acoustische gitaar, ook een goedkopere klasse maar ik merk als ik hem vergelijk met de gitaar van mijn gitaarleraar toch een duidelijk kwaliteits verschil. Nou is dat natuurlijk vrij logisch, maar ik wil me wel behoeden voor een aankoopsfout voor een electrische gitaar.
Kan iemand mij vertellen waarmee je duidelijk het verschil merkt tussen een starters gitaar en een gitaar van betere kwaliteit?
Ik zou het nl jammer vinden als ik er nu een zou aanschaffen en er over een tijdje al genoeg van heb omdat ik er bv veel minder mee zou kunnen..
Is het een idee om hem tweedehands te kopen? En zijn er bepaalde dingen waar je dan bij op moet letten als je gaat kijken naar een gitaar??

Alle tips voor de aankoop zijn welkom!

Groetjes Joy :lp:

-=JEROEN=-
21 juli 2007, 10:24
als je een 2e hands of duurdere gitaar wil gaan kopen, adviseer ik iemand mee te nemen die daar verstand van heeft

die starters pakketten zijn prima, één van mn leerlingen heeft deze gekocht:

http://www.feedback.nl/?id=55&b=GM108GPACK

zit een prima geluid in gitaar en versterker, ok het is geen super kwaliteit, de gitaar speelt wat stug bijvoorbeeld, en de versterker heeft weinig body, maar voor 95 euro kan je eigenlijk niet fout gaan, je zal er zeker veel plezier aan beleven, en ondertussen kan je doorsparen voor een 'echte' gitaar http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

jaspie
21 juli 2007, 20:24
Hallo,

3. Verder zit ik er over te denken om een electrische gitaar aan teschaffen. Ik merk vooral met blues dat ik,voor mijn idee,beter een electrische gitaar kan hebben omdat ik met een acoustische gitaar niet demooie effecten er in krijg...vibrators,hammers enpull offs bv. Of is dat onzin?

ja dat is onzin:D. Hammers, pulls en vibrato kanje op elk soort gitaar( zoniet elke snaar instrument) doen. Mss doelde je met effecten meer of overdrive ofzo??

-=JEROEN=-
22 juli 2007, 01:25
de ene gitaar speelt behoorlijk soepeler dan de ander, dus ik ben het niet helemaal met je eens

appyhaan
22 juli 2007, 16:24
de ene gitaar speelt behoorlijk soepeler dan de ander, dus ik ben het niet helemaal met je eens

Dat klopt, maar als je gitaar goed is afgesteld dan moet je elke techniek als hammer-on/pull-off vibrato bend enz. goed kunnen uitvoeren. Alhoewel op mijn eigen akoestische gitaar het benden wel vrij zwaar gaat.

-=JEROEN=-
22 juli 2007, 19:22
tja hangt ook van de techniek af

een hammer-on of een pull-off is op zich op iedere gitaar wel te doen (bij de één wat zwaarder dan bij de ander)

maar heb je wel eens geprobeerd te benden op een klassieke gitaar?

een vibrato is wel te doen, maar een full bend is bijna ondoenlijk