PDA

View Full Version : 3 single coils, 1 volume en 3 on/off switches



Noid
19 juli 2007, 23:31
Heeft iemand ervaring met drie single coils met 3 on/off switches? (http://www.seymourduncan.com/support/schematics/3s_1v_1t_3on_offswitches.html)Ik heb dit in een gitaar gebouwd, maar ben helemaal niet tevreden over het resultaat. Zolang je maar 1 element kiest, klinkt het goed. Zodra je een combinatie van 2 of meer elementen schakelt gebeurt het volgende:
- brug en midden redelijk, zowel qua dynamiek als qua volume, maar wel minder dan 1 afzonderlijk element;
- midden en hals matig, weinig dynamiek en veel zachter in vergelijking met 1 enkel element;
- brug en hals ook matig en zacht;
- alle 3 tegelijk klinkt nergens naar: zacht en zeer dun.
Dit slaat naar mijn idee nergens op. Ik zie die switches gewoon als een alternatief voor een 5 standen switch, of is dat niet logisch? Ik heb het schema gevolgd, alleen de toneknop (gebruik ik toch nooit) er uit gelaten en de volumepot is niet 250k, maar 500k. Verder is alles precies zo gesoldeerd als het schema aangeeft.

bass blom
19 juli 2007, 23:41
250k, maar 500k. ??

1 een of t ander maakt hoe je het ook schakelt zowiezo al uit dacht ik..

2350
20 juli 2007, 00:21
Lijkt mij dat je halselement verkeerdom zit. Dan staat ie uit fase met de anderen en dat heeft alle effecten die je opnoemt. Ff proberen om dat element om te draaien dus.

P@ul

glacius
20 juli 2007, 09:26
+1 hals of midden pup zit verkeerd om ..

no 1 hops
20 juli 2007, 09:50
volgens mij zit je met parallel probleem.

de weerstand (en dus ook output) is een bepaalde som.
zet je de pups achterelkaar, (serieel)dan teld het op, zet je ze parallel
dan krijg je dit.
stel een single pup is gemiddelt 5 Kohm, bij 2 van 5 Kohm daalt de weerstand naar 2,5Kohm en bij drie naar 1.66666666666667 Kohm.
stel je hebt in plaats van drie potmeters op de strat maar 2 of 1, dan verandert de totale waarde die het systeem ziet ook

Enterprice
20 juli 2007, 10:22
Lijkt mij ook een uitfase probleem van het brugelement.
Op mijn fender strat elite kan ik ook de pups afzonderlijk in en uitschakelen en ik krijg altijd een volume toename wanneer ik twee of drie pups inschakel.

Noid
20 juli 2007, 11:12
Iedereen bedankt voor de snelle antwoorden. Op zich is de bedrading correct aangesloten, dus ik zou verwachten dat de elementen juist allemaal in fase zouden moeten zijn. Ik zal een fase schakelaar aan het hals element solderen en kijken wat daar het effect van is.


250k, maar 500k. ??
Ja, omdat oorspronkelijk een 1ohm potmeter bij de elementen hoort: het zijn oude single coil Schaller elementen. Voor zover ik weet bepaalt de waarde van de potmeter de "peak-frequency" van het element. Een 250k vlakt die piek meer af, dan een 500k (dus minder "sparkle" bij een 250k). Aangezien de elementen oorspronkelijk gekoppeld waren aan een 1ohm potmeter koos ik voor de 500k om het hoog wat meer af te vlakken (ik zoek een 'wat romige en dikke toon die nog wel sprankelt' :listen:).

Noid
24 juli 2007, 15:56
Ik heb de draden van het halselement andersom aangesloten: zoals verwacht loste dat het faseprobleem op. Wow, dat klinkt direct een stuk beter. Wat een lekkere klank geeft de combinatie van hals - brug, het neigt naar telecaster. Alle 3 de elementen tegelijk voegt op zich niet zo veel toe.

Echter ... aangezien de elementen een metalen buitenkant hebben krijg ik nu een aardetik als ik met de vinger het halselement aanraak.
Kan ik het faseprobleem ook oplossen door het element 180 graden om zijn as te roteren (en de draden weer correct aan te sluiten)?

fred dons
24 juli 2007, 16:05
nee dat werkt niet, je moet nu bij alle elementen dat draadjes omwisselen omdat dat getik weg te krijgen

Noid
24 juli 2007, 16:34
Dank Fred voor je antwoord, maar als ik alle draadjes omdraai, dan krijg ik toch weer de begin situatie: 1 uit fase t.o.v. de andere 2?

Voor de duidelijkheid: het gaat om deze elementen:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG1945.jpg


de massa staat kennelijk in verbinding met de buitenkant van het element. Vandaar die tik.
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG1943.jpg

Snapt iemand waarom een v/d elementen een omgekeerde fase heeft?

fred dons
24 juli 2007, 17:19
ik bedoelde de andere 2 ook omdraaien en de pup die waarbij de de plus en aarde hebt omgedraaid weer terug draaien (maar dan heb je dat probleem waarschijnlijk op die andere 2 :D )

maar je hebt maar 2 draadjes per pup?

Noid
24 juli 2007, 17:39
ik bedoelde de andere 2 ook omdraaien en de pup die waarbij de de plus en aarde hebt omgedraaid weer terug draaien (maar dan heb je dat probleem waarschijnlijk op die andere 2 :D ) Ja.:)

maar je hebt maar 2 draadjes per pup?
Ja.

Maar snapt iemand waarom een v/d elementen een omgekeerde fase heeft? De logica ontgaat me namelijk totaal: wat voor (geluids)voordeel kan dit nou opleveren?

fred dons
24 juli 2007, 19:30
het voordeel (normaal gesproken) is dat 1 van de pups reverse wound reverse polarity is, hierdoor is zijn de pups humbucking in de tussenstanden
het kan dus zijn dat je die RVRW pickup dus nu op de verkeerde plek heb staan (of dat er gewoon een foute pickup tussen zit)

BrianMay
24 juli 2007, 19:39
waarom zou je niet gewoon voor iedere pup ook nog een polaroteitsschakelaartje maken?
Dan heb je veel meer geluidsmogelijkheden, en kun je zelf je elementen naar keuze in of uit fase zetten.
Zo heb ik het ook, en dat werkt prima.

wietse
24 juli 2007, 20:06
Ik heb de draden van het halselement andersom aangesloten: zoals verwacht loste dat het faseprobleem op. Wow, dat klinkt direct een stuk beter. Wat een lekkere klank geeft de combinatie van hals - brug, het neigt naar telecaster. Alle 3 de elementen tegelijk voegt op zich niet zo veel toe.

Echter ... aangezien de elementen een metalen buitenkant hebben krijg ik nu een aardetik als ik met de vinger het halselement aanraak.
Kan ik het faseprobleem ook oplossen door het element 180 graden om zijn as te roteren (en de draden weer correct aan te sluiten)?

logisch dat het lekker klinkt die oude schaller beestjes klinken fantastisch ik heb ze ook op een paar klira's zitten.
oud maar fijn.
probeer eens een extra aarde draadje aan te leggen vanaf het element naar je gemeenschappelijk aardepunt, en anders gewoon niet dat element aanraken onder het spelen, dan is er ook geen tik.

Noid
26 juli 2007, 12:42
het voordeel (normaal gesproken) is dat 1 van de pups reverse wound reverse polarity is, hierdoor is zijn de pups humbucking in de tussenstanden
het kan dus zijn dat je die RVRW pickup dus nu op de verkeerde plek heb staan (of dat er gewoon een foute pickup tussen zit)Ja daar zit ik dus ook aan te denken (dat reverse wound prinicpe) maar ik kan er niet de juiste info over vinden op het internet, om te kijken wat ik anders kan doen.

Noid
26 juli 2007, 12:46
logisch dat het lekker klinkt die oude schaller beestjes klinken fantastisch ik heb ze ook op een paar klira's zitten.
oud maar fijn.
probeer eens een extra aarde draadje aan te leggen vanaf het element naar je gemeenschappelijk aardepunt, en anders gewoon niet dat element aanraken onder het spelen, dan is er ook geen tik.In een ander topic had ik al eens gemeld dat ik deze elementen had> Jij en "Zoon van Piet" gaven toen al aan dat ze lekker klonken. Dankzij jullie heb ik er dus voor gekozen om ze in deze gitaar te stoppen. En je hebt gelijk: lekkere elementen, vooral geschikt voor clean en overdrive gebruik. Als het high gain moet worden, dan worden ze te rommelig. Maar clean en overdrive: dikke toon voor single coils!

2350
26 juli 2007, 14:24
Volgens mij gewoon je halselement omdraaien en klaar zoals ik al eerder postte. Dus net zo monteren als de andere twee. Nu zit het kabeltje en de poot met twee gaatjes aan de andere kant ten opzichte van de andere twee elementen. Draadjes terug normaal aansluiten en alles zit goed, je bent dan ook de aardetik kwijt. Als het echt moet kun je inderdaad een extra aardedraad aan de metalen kap zetten maar ik verwacht dat dat niet nodig is.

P@ul

Noid
26 juli 2007, 15:41
Volgens mij gewoon je halselement omdraaien en klaar zoals ik al eerder postte. Dus net zo monteren als de andere twee. Nu zit het kabeltje en de poot met twee gaatjes aan de andere kant ten opzichte van de andere twee elementen. Draadjes terug normaal aansluiten en alles zit goed, je bent dan ook de aardetik kwijt. Als het echt moet kun je inderdaad een extra aardedraad aan de metalen kap zetten maar ik verwacht dat dat niet nodig is.

P@ulDank voor je reactie, ik hoop echt dat het lukt met jullie hulp dit op te lossen.

M.b.t. je opmerking: De foto die je ziet komt niet (meer) overeen met de feitelijke situatie. Op de foto had ik het element even omgedraaid (nav jouw eerdere reactie) om te proberen of dat het probleem op zou lossen. Maar zoals Fred ook al aangaf loste dat het niet op. De elementen waren en zijn weer goed geplaatst. Daarnaast is vergissing met de bedrading ook uitgesloten: de massa bestaat uit een gevlochten mantel, de "hot" is een geisoleerde draad in de kern van de mantel.

Ook had ik de boel overeenkomstig het schema van Seymour D gesoldeerd.
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/bedradingsd.jpg

Echter het fase probleem vervalt (pas) als ik de verbinding zo maak:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/bedradingaangepast.jpg

Aangezien de buitenkant van het element geaard is lijkt me het solderen van een extra aardedraad aan de buitenkant van het element alleen maar tot problemen leiden. Immers, de massa komt dan van 2 kanten ... of zie ik dat verkeerd?