PDA

View Full Version : gitaar geluid klinkt verweg en nasaal op de opname.



Frankiefrank2
19 juli 2007, 20:36
Beste recorders,

Ik ben onlangs begonnen met wat werk op te nemen van onze band.
Te luisteren op www.myspace.com/lectica (http://www.myspace.com/lectica)

Het gaat om het bovenste nummer "screaming" de andere nummers zijn al kansloos wat betreft geluid.

Over de mix ben ik wel tevreden. Maar het geluid van de gitaren zint me niet zo.
Het klinkt allemaal wat fuzzig en er mist iets. Heeft iemand wat tips om dat wat voller te maken of moet ik het zoeken in de eq instelling van de gitaren.

Het is simplistisch opgenomen met 1 overhead voor drums en voor de rest micje voor de speakers en key's direct in mijn tascam us 122.. Ik heb niet de middelen om alles in een keer op te nemen of meerder tracks voor de drums te recorden. Er mist ook een basgitaar we zijn nog steeds opzoek naar een bassgitarist, tot die tijd kan ik misschien wel is wat simepel dingetjes inspelen.
Mijn solo zit aan het einde van het nummer, over dat geluid ben ik ook niet tevreden, het klinkt kill en leeg.
Verder zit er misschien iets teveel echo op de zang maar daar ben ik nog niet helemaal uit. De 2e helft van de solo is geimproviseerd dat is wel te horen aan de timing :) haha

Maar iemand nog een gouden tip voor het nasale gitaargeluid.

Frank

edit..
je kan op download klikken dan kan je het wat doorspoelen, hoef je de rest van die herrie niet aan te horen.

edit 2:
het is opgenomen met een shure beta 58A en een engl powerball met v30's kast. Mijn goede gitaar is momenteel bij de gitaarzaak, dus ik heb dit op een andere gitaar ingespeeld met iets mindere elementen maar het geluid komt niet in de buurt van het echte geluid op de opname

Han S
19 juli 2007, 22:16
Ik heb een Engl staat en die klinkt toch echt heel anders. Wat jij hebt is een heel dun en scherp gitaargeluidje. Het drumgeluid is vreselijk, iemand die een ritme slaat op zijn crash cymbals (schijnt erg modern te zijn) en dan alleen een overhead. Dat gaat niet lukken dus.

Wel een leuk bandje en ik krijg jeukende vingers als ik het hoor. Tja, hoe leg je het uit? Hoe neem je een band op, hoe krijg je een goed gitaargeluid?

Als je tevreden bent met het geluid zoals het uit je speakers komt dan moet dat toch met een 58 beter te pakken zijn, ga dicht bij de conus van de best klinkende speaker en ga meer naar de conusrand voor een dikker geluid. Schroef het bolletje er eens af.

Ik zou er wel wat moois van kunnen maken en dat zou ik ook wel willen.

vox
19 juli 2007, 23:38
hmmm o hebben we het ook eens opgenomen... overhead voor drums.. (tjah budget he en dan moet de drummer maar lijden)

zang door mixer direct. + mic voor gitaar versterker + 1 voor de bass...

geen oplossing of helpende tekst maar vind het leuk dat meerdere mensen dit geprobeerd hebben...

Han S
20 juli 2007, 00:19
Als je de drums met maar één microfoon kunt opnemen, zet hem dan op snarehoogte een centimeter of 60 voor het drumstel, maar niet als overhead.

vox
20 juli 2007, 00:46
Als je de drums met maar één microfoon kunt opnemen, zet hem dan op snarehoogte een centimeter of 60 voor het drumstel, maar niet als overhead.

dan is het toch nog steeds een overhead???

Pun
20 juli 2007, 06:36
dan is het toch nog steeds een overhead???

Snarehoogte is nou niet echt overhead. Overhead is (het woord zegt het al) boven je hoofd :)

Ic3gl0vE
20 juli 2007, 11:07
Leuke muziek! :)

Ik vind het gitaargeluid op 'ruins of my life' al beter dan bij 'screaming'. Bij screaming is veel minder definitie in het gitaar geluid en volgens mij is de gitaar niet helemaal goed gestemd (?).

Waarmee heb je de boel gemixt verder? Ik zie dat je een tascam geluidskaart hebt, die zou wel prima moeten zijn. Alleen vind ik dat de toetsen zo lo-fi achtig klinken en dat zou niet moeten gebeuren als je ze rechtstreeks hebt ingeplugd. Keyboard op die foto ziet er wel modern uit namelijk... Kan natuurlijk ook aan myspace liggen, want myspace verlaagt de kwaliteit van je mp3's als ze worden geupload.

Verder wil ik aan de tips van Han nog toevoegen dat het mooi is om je gitaar twee keer op te nemen. Speel de partij twee keer in en pan 'm een keer 100% links en een keer 100% rechts, dat maakt het geluid een stuk breder.

Frankiefrank2
20 juli 2007, 13:30
Met deze tips over mic placing en dubbelen van gitaar geluid kan ik wel wat mee denk ik.


Het was puur voor mezelf deze opnamen, het is leuk om een opname van je bandje te hebben, alleen als we echt een goede opname willen gaan we die laten maken in de studio bij mijn oom, dit is een soort live studio en dat bevalt me wel. www.trackingroom.nl (http://www.trackingroom.nl/) is de site.


Dat de gitaar niet goed gestemd was heb je goed gehoord, ik heb al gezegt dat er volgende keer op gelet moet worden, ik zat thuis te mixen en ik hoorde die gitaar in solo, bleek met name een C akkoord super vals te zijn, ik kan wel zeggen dat het niet mijn gitaar was :P De solo bij 1:43 van ruins of my life is ook door de andere gitarist in gespeeld, alleen bij zijn gitaar hoor je soms een trillend geluid in de hoge noten... hoe kan dit?? ik dacht eerst dat het aan de crap versterker lag die in de oefenruimte stond maar het was ook zo op mijn powerball,...... en daar kan het natuurlijk niet aan liggen ;)

Iets met de elementen ofzo??
Bij die uithalen bij 1:53 hoor je het goed het is een vaag geluid

Ik heb al gehoord dat gitaar opnemen met veel distortion niet een van de makkelijkste dingen was..

Op een gegeven moment was het KEYBOARD vals op de opname wtf dachten wij... ik mijn stemapparaat eraan gehangen gewoon vals dus en niet zo'n beetje ook. Blijkt dat wieltje waarmee je kan pitchen stuk te zijn haha lekker dan.

Tjah onze drummer heeft nooit les gehad, en speelt pas 2 jaar dus dan vind ik dit wel een prestatie... het is gewoon super lol meer niet, maar als ze ons in de heineken music hal willen hebben zeg ik daar geen nee tegen.


Bedankt voor de reacties.


Frank

Edit gemixt met cubase le

Frankiefrank2
20 juli 2007, 13:33
Als je de drums met maar één microfoon kunt opnemen, zet hem dan op snarehoogte een centimeter of 60 voor het drumstel, maar niet als overhead.

En waar richt ik hem op??
Of is het beter om een gerichte condensator microfoon te gebruiken, die kan ik misschien wel regelen bij mijn oom.



wat vinden jullie van de zang trouwens??
en van mijn solo aan het einde van screaming? daar heb ik wel het gitaar geluid gedubbeld en 30 ms verschoven en uitgepanned naar de andere kant. beetje delay en reverb erover. Nou moet ik zeggen dat ik nog goede actieve monitoren moet kopen.
En het mogen duidelijk zijn dat we geen bassist hebben misschien speel ik nog wel wat in

vox
20 juli 2007, 13:38
Snarehoogte is nou niet echt overhead. Overhead is (het woord zegt het al) boven je hoofd :)

oke oke ;)

savale
23 juli 2007, 10:53
vet nummer, maar het geluid is echt niet goed. Ik zou zelf zo snel niet weten hoe dat komt. goed naar Han luisteren denk of een afspraakje met hem maken...

rjong999
23 juli 2007, 20:12
Dat trilgeluid in de hoge noten kan ik denk ik wel thuisbrengen, het lijkt mij string pull doordat de elementen of pole pieces te hoog staan.

Verder: luistert naar Han. Wij nemen in de oefenruimte inmiddels ook met een microfoon het drumgeluid op, die staat op snare-hoogte voor het drumstel en klinkt prima (terwijl het toch maar een 3-voor-39-euro-behringer is).

Frankiefrank2
23 juli 2007, 22:41
Ja dat is het misschien, ik zal is aan die gitaar van die gast sleutelen.

Het lijkt me zeer interessant om een keer iets met Han S te doen... op muzikaal gebied dan he! Die ervaring die hij heeft….. ik denk dat ik er heeel veel van kan leren, en dat zou ik zeker willen. Alleen heb ik de luxe dat mijn oom een studio heeft, en die vind het heeel leuk om mij op te gaan nemen met mijn bandje, dat zegt ie al vanaf dat ik klein ben. Dus ik zie het als een soort verraad als ik naar een andere studio ga. Misschien denk ik wel te ver door hoor, maar ja zo voelt het voor mij.

Han s, het lijkt mij wel eens leuk als je een dagje organiseert over hoe je het beste kan opnemen. Gewoon een beginnerdagje, mic placing, hoe drums opnemen met 1 of meerdere mic´s, misschien heb je wel een paar leuke truckjes met betrekking tot editen of opnemen.



Frank