PDA

View Full Version : Hulp voor nieuwe gitaar - stijl = metal/rock



Sten_Vampire
19 juli 2007, 18:23
hallo iedereen,

ik zit hier nog steeds met zo'n knoppe ibanez jumpstart van maar 200 euries, ik wou gewoon even kijken of ik echt met gitaar spelen door wilde gaan. en ik vind het fantastisch:D, ik speel voornamelijk tabs van mijn favoriete artiesten (metallica, guns and roses, jerryc-canon rock, megadeth), dus vooral de harde kant van gitaarspelen. ik zoek dus geen fender of iets in die richting, ik heb zelf al wat informatie gevonden.

ik vind mijn eigen gitaar op zich wel lekker spelen, en uit vele reacties blijkt dat ibanez wel een goed merk is, de S heeft een wizardneck, floyd rose tremolo, jumbofrets (wat zijn dat??), en 2 humbuckers :D:D.

veel mensen zeggen dat een les paul ook een mooi zwaar geluid heeft, klopt dit? kom niet aan met gibson adviesen, mijn budget is rond de 400 euro. dus dan zou het een epiphone worden.

bc-rich is misschien ook een mogelijkheid? ze zien er zo vet uit, maar ik heb geen idee hoe ze klinken.

jackson is ook goed volgens velen, maar die zijn een beetje buiten mijn budget wat ik heb gezien.

over esp hoor ik ook goede dingen, maar ben ik ook niet bekend mee.

ik zou zeggen help me:D geef me merk + model graag, foto enzow is niet nodig, ik google het zelf wel uitxD

Danielovich
19 juli 2007, 18:25
het is stijl niet steil

Sten_Vampire
19 juli 2007, 18:26
als je toch niks nuttigs te vertellen hebt, houd je mond dan... jemig tis hier niet het vak nederlands...

Danielovich
19 juli 2007, 18:30
Je hoeft niet zo fel te reageren dude. ik bedoel er niks mee;)

Sten_Vampire
19 juli 2007, 18:31
sorry dude voor mijn felle reactie:P maar het heeft gewoon niks met dit onderwerp te maken, ik zoek informatie, geen verbeteringen:P :gitarist:

Danielovich
19 juli 2007, 18:33
epi les paul is geschikt;)

Sten_Vampire
19 juli 2007, 18:39
ty, zat ik zelf ook al aan te denken:P

ook nog wat voor les paul? er zijn nogal veel soorten: standard, custom, studio, ultra

Danielovich
19 juli 2007, 18:41
ik zou de standard nemen, vanaf de standards worden epiphones kwalitatief goed. en de rest past niet in je budget;)

Damius
19 juli 2007, 18:47
ik zou de standard nemen, vanaf de standards worden epiphones kwalitatief goed. en de rest past niet in je budget;)

Verschil tussen een standard en studio is voornamelijk de afwerking hoor. De elektronica etc. is precies hetzelfde.

SonofDestiny
19 juli 2007, 18:49
Jumbofrets: http://www.gitaar.net/wiki/index.php/Encyclopedie/JumboFrets ;)

BC-rich zijn echt kutgitaren! M'n bandlid heeft er één als reserve. Nouu... duidelijk niet aan beginnen.

Ibanez SA260FM is ook wel een mooi ding. (Past in je budget, speelt lekker, klinkt goed, vind ik dan.)

Heb je toevallig een versie van jouw Canon Rock op youtube ofzo? Ben wel benieuwd :P

Sten_Vampire
19 juli 2007, 18:52
nee heb ik niet (jammer he), ik heb zo'n headset, dus wel een microfoon, maar die doet het alleen als je er bijna IN praat, dus als ik gitaar speel dan moet je je volume op ze allerhardst zetten om het te horen als je het opneemt, ik koop wel een keer een andere:D, wat een prachtnummer he. maar je kan wat ik speel vergelijken met die van funtwo ofzow:P, die van mattrach vind ik veel mooier, maar die heeft em wat veranderd, ik speel gewoon de originele.

maar om terug te komen, wat heeft een SA als voordeel boven de S?

Sten_Vampire
19 juli 2007, 18:54
die standard in het zwart ziet er wel dik uit he :cooler:, en iemand ook nog wat te zeggen over een ibanez iceman (ic-400) ? werd aangeraden in gitarenboekje ofzow:P, en ziet er wel stoer uit.

SonofDestiny
19 juli 2007, 18:58
Eerlijk gezegd zou ik het niet weten. De extra A? Haha.

Hij speelt gewoon heerlijk joh. Ik heb op duurdere gitaren gespeeld en ik vond de mijne toch beter. Harmonics klinken heel vet, je kan er echt ongelofelijk snel mee (omdat de hals zo dun is), goede stemmechanismen. Gewoon een keer bij je gitaarwinkel vragen of ze hem hebben en dan spelen ;)

Hmm... ik vind die van funtwo juist mooier. Misschien omdat ik me dooderger aan die lelijke gitaar van Mattrach. Zo'n mooi geluid en dan zo'n lelijk handvat :sneaky:

Sten_Vampire
19 juli 2007, 19:00
Eerlijk gezegd zou ik het niet weten. De extra A? Haha.

Hij speelt gewoon heerlijk joh. Ik heb op duurdere gitaren gespeeld en ik vond de mijne toch beter. Harmonics klinken heel vet, je kan er echt ongelofelijk snel mee (omdat de hals zo dun is), goede stemmechanismen. Gewoon een keer bij je gitaarwinkel vragen of ze hem hebben en dan spelen ;)

dit zegt de site van ibanez zelf:

SA: One of the most popular designs in Ibanez history, the SA was designed for players who wanted the S combination of lightweight comfort with heavy mahogany tones, but with a flat back. It's also one of the most versatile designs. If you've need to cover a wide range of styles and tones with just one guitar, this is the one guitar.

S: Our sleek S was a revolt against the traditional mahogany guitars of its time that were usually heavy, bulky and uncomfortable. Obviously it was a successful revolt as the S is celebrating its 20th Anniversary with a wider selection of models than ever. Originally the S was designed as an all-round guitar. Now, however, the S now finds its largest number of adherents among the practitioners of the more extreme forms of metal who appreciate the S for its unique combination of fat mahogany tone and sustain with light weight and comfort.

maar wat is nou beter voor een metal/rock stIJL... heavy mahogany tones with a flat back of de S met fat mahogany tones?

allochthomas
19 juli 2007, 19:11
ik kan je een esp aan raden, ze hebben hele mooie modellen en hun LTD series zijn zeer betaalbaar. check www.espguitars.com

Speeddemon
19 juli 2007, 19:16
BC-rich zijn echt kutgitaren! M'n bandlid heeft er één als reserve. Nouu... duidelijk niet aan beginnen.
Nogal een foute generalisatie, aangezien ze gitaren van 200 euro tot 4000-5000 euro maken. En je gaat me niet vertellen dat een BC Rich (of Rico) Custom made, USA, een kutgitaar is.

wat de Topicstarter betreft; check es een Dean Vendetta 4.0. Die is rond de 400 euro, neckthru, mooie finish en speelt waanzinnig.
http://media.plugsquare.com/ps/products/00/00/55/52/PS0000555264_1.jpg


Op zich zijn de ESP LTD's van rond de 400 euro ook wel een idee. (die MH-250 enzo). Ik zou er zelf i.i.g. eerder voor gaan dan een Epi Les Paul.

Sten_Vampire
19 juli 2007, 19:21
Nogal een foute generalisatie, aangezien ze gitaren van 200 euro tot 4000-5000 euro maken. En je gaat me niet vertellen dat een BC Rich (of Rico) Custom made, USA, een kutgitaar is.

wat de Topicstarter betreft; check es een Dean Vendetta 4.0. Die is rond de 400 euro, neckthru, mooie finish en speelt waanzinnig.
http://media.plugsquare.com/ps/products/00/00/55/52/PS0000555264_1.jpg


Op zich zijn de ESP LTD's van rond de 400 euro ook wel een idee. (die MH-250 enzo). Ik zou er zelf i.i.g. eerder voor gaan dan een Epi Les Paul.

wat is het verschil tussen neckthrough and kopthrough ofzow:S (heb ik al eens eerder gelezen)

Sten_Vampire
19 juli 2007, 19:25
die vendetta ziet er zeker stoer uit, jammer dat het geen wizard 2 hals heeft:P, en een tremolo vind ik toch maar zwaar kut, tenminste de meeste (zeer ontstemmend), en ik gebruik het nooit.

maar wat is er mis met de epiphone les paul dan, waarom prefereer je die esp daarboven?

Speeddemon
19 juli 2007, 19:26
wat is het verschil tussen neckthrough and kopthrough ofzow:S (heb ik al eens eerder gelezen)
neckthrough betekent dat vanaf de kop van de gitaar tot de 'staart' (daar waar meestal de strap-button voor je draagband zit, onder aan de body) 1 plank hout is, waar de zijkanten van de body tegenaan zijn gelijmd.

Bij andere gitaren is de neck ongeveer zo lang als het fretboard, en onder het stuk vanaf de 17e fret ofzo, zit die plank op de body geschroefd (met meestal 4 schroeven). Men zegt dat neckthrough beter is voor de sustain van de klank. Ik weet niet zeker of dat zo is, maar 't speelt vaak wel veel fijner, omdat de overgang van neck naar body vaak mooi egaal is.

Speeddemon
19 juli 2007, 19:28
die vendetta ziet er zeker stoer uit, jammer dat het geen wizard 2 hals heeft:P, en een tremolo vind ik toch maar zwaar kut, tenminste de meeste (zeer ontstemmend), en ik gebruik het nooit.
Wizard 2 is een specifieke Ibanez benaming (waarmee aangegeven wordt dat 't een erg dunne en snelle hals is).
Die Deans hebben vergelijkbare halzen EN dus geen tremolo, wat je al een pluspunt vind (ik ook trouwens; minder erg ontstemmen, sneller snaren vervangen, etc.)

Sten_Vampire
19 juli 2007, 19:35
en wat voor elementen zijn het best voor een ruig geluid?

Teddy
19 juli 2007, 20:00
Koop een Fender Mustang of Jaguar, die krengen zijn zo metal als de Eagles Of Death Metal :rockon:

jimihattricks
19 juli 2007, 20:07
en wat voor elementen zijn het best voor een ruig geluid?

definieer 'ruig'

bedoel je metal? de meesten gebruiken humbuckers en dan liefst de actieve varianten (denk EMG)..

(maar het kan ook op een strat of tele hoor..)

robert-gitarist
19 juli 2007, 20:07
en wat voor elementen zijn het best voor een ruig geluid?

Ligt eraan waar je van houd. Ik ben persoonlijk helemaal gek van de EMG81 en EMG60 en EMG85 :) EMG81 in neck en gaan :jam:
Maar er zijn meer merken. DiMazio heeft hele goede elementen en Seymore Duncan ook.

Sten_Vampire
19 juli 2007, 20:25
emg toch? wat is daar nou zo goed aan?

Sten_Vampire
19 juli 2007, 20:26
Koop een Fender Mustang of Jaguar, die krengen zijn zo metal als de Eagles Of Death Metal :rockon:

sorry, maar fenders zijn niet mijn smaak :satisfie:

Teddy
19 juli 2007, 20:28
sorry, maar fenders zijn niet mijn smaak :satisfie:

De jeugd van tegenwoordig zeg :(

Sten_Vampire
19 juli 2007, 20:30
maar wat is er nou mis met een epi lp vergeleken met een dean vendetta? de vendetta is veel ruiger (als ik dit moet defineren: ik heb bij startpost neergezet wat voor muziekstijl ik mooi vind, metallica enzow dus, dat vind ik ruig)

en ik vind dat zo'n esp mh-xxx onderdoet voor de dean vendetta 4.0, qua uiterlijk dan. en op zich heeft het wel dezelfde features. dus dan ga ik toch wel eerder voor de dean

ik kan er later ook nog altijd emg pickups in douwe

Sten_Vampire
19 juli 2007, 20:33
De jeugd van tegenwoordig zeg :(

ach kijk, fender is gewoon een naam, tis een traditie, voor oudere gitaarspelers is dat gewoon HET merk. maar ik ben een jongeling en vind het leuk om de traditie te breken. volgens veel mensen betaal je gewoon ongelooflijk veel alleen al voor de naam fender, en het is me wat te all-round. ik heb liever een wat zwaarder geluid. en de looks natuurlijk, zo'n vendetta vergeleken met zo'n stratocaster :jam:

en terwijl merken zoals ibanez druk bezig zijn met het vernieuwen van hun producten staat fender zo goed als stil (dit heb ik allemaal van anderen gehoord, pls nie boos zijn als ik het fout heb)

maar het is gewoon niet mijn smaak, sorry

Sten_Vampire
19 juli 2007, 20:39
Ligt eraan waar je van houd. Ik ben persoonlijk helemaal gek van de EMG81 en EMG60 en EMG85 :) EMG81 in neck en gaan :jam:
Maar er zijn meer merken. DiMazio heeft hele goede elementen en Seymore Duncan ook.

waar staat dat nummer voor bij emg? iets met het geluid? wat is het verschil dan tussen die soorten

Dark_Tranquillity
19 juli 2007, 21:17
De, bijvoorbeeld, 81 en 85 geven aan dat ze zoveel maal ter zijn dan de rest van de pickups die tegenwoordig op de markt zijn ;)

IMO zijn het gewoon type aanduidingen, lees op musicstocks.eu (bij elementen) een nederlandse beschrijving van de emg's ! Mooie dingetjes moet ik zeggen, aangezien ik ze zelf ook heb hehe :D

Seymours klinken ook goed, echt metal spul allemaal!

Misschien is dit wat voor je: http://www.jacksonguitars.com/products/search.php?partno=2900016503 ? Die dingen zijn rond de 300 euros, en zelf voor 250 in duitsland (tip!). Geweldige gitaartjes, kun je altijd nog emg's inzetten :D

Succes nog met het zoeken ! Lars

Sten_Vampire
19 juli 2007, 21:25
bedankt! hier heb ik wat aan:D

Dark_Tranquillity
19 juli 2007, 21:39
Geen probleem!

Ik moet zeggen, mijn 100 euro stratje klinkt ook best metal hoor ;) Het is maar net hoever je kwa effecten wilt gaan, etc.

Remember: Dure gitaren zijn niet per definitie de beste, sommige "budget" gitaren vind ik toffer klinken en spelen als dure Ibanez-en etc.

Maarja, wie ben ik ? :)

Sten_Vampire
19 juli 2007, 21:47
zal best, maar een strato heeft gewoon geen metal look

DarknessAwaits
19 juli 2007, 21:52
zal best, maar een strato heeft gewoon geen metal look

Tuurlijk wel.

http://www.thecriticscorner.com/Covers2/YngwieMalmsteenD2-Cover.jpg

:D

Sten_Vampire
19 juli 2007, 21:54
meningen verschillen nu eenmaal hexD

DarknessAwaits
19 juli 2007, 21:59
Klopt.

Als ik jou was zou ik echt zo'n Vendetta gaan uitproberen, zijn mooie gitaren voor het geld. Sowieso is het aan te raden om gewoon eens flink uit te gaan proberen in een winkel. Je hebt al een gitaar dus je hoeft niet over een nacht ijs te gaan.

drap
19 juli 2007, 22:06
zal best, maar een strato heeft gewoon geen metal look

Nee, is ook zo...

http://www.starpulse.com/pictures/2006/10/20/previews/Iron%20Maiden-ADB-008228.jpg
http://www.starpulse.com/pictures/2006/10/20/previews/Iron%20Maiden-ADB-008219.jpg
http://www.starpulse.com/pictures/2006/10/20/previews/Iron%20Maiden-ADB-008207.jpg

Kaïn
19 juli 2007, 22:07
Met die Dean vendetta 4.0 zit je volgens mij helemaal goed, als dat in je budget zit.
Een ruig geluid is trouwens aan veel meer factoren onderheven dan alleen je gitaar. Je versterker is MINSTENS zo belangrijk en hoe je em instelt en welke effecten je eventueel hebt.
Qua gitaren moet je wat mij betreft kijken naar welke houtsoorten het lor is gemaakt, welke elementen erin zitten (alhoewel je in de lagere prijsregio's heel weinig elementen zult vinden waar veel over te vinden is. Het meeste zijn van het merk zelf), maar kijk ook natuurlijk het single of humbuckers zijn (in jou geval raad ik een gitaar aan met minstens 1 humbucker in de brugpositie). Als je namelijk eventjes goed je best doet kan je een Fender strat met een EMG humbucker net zo "ruig" laten klinken als een Jackson, LTD en dergelijke. Bespeeltbaarheid moet je in de middeklasse gewoon uitproberen, daar kan je eigenlijk zo op het internet niets verstandigs over zeggen.
Bij filialen van FeedBack hebben ze een hoop dean's hangen dus dat raad ik je aan.
Een tip van mij zou zijn, kijk eens naar de S-serie van Ibanez. Prima bespeelbare gitaren. Gemaakt van Mahonie (populaire houtsoort in de metal-scene), een tremelo die je niet kan ontstemmen zelfs als je het zou willen, 2 humbuckers (of met een single coil er tussenin, hangt van het type af), en de meeste zijn niet zo duur zolang je uit de prestige series blijft.
Wat ik je ook aanraad is even de Search function te gebruiken want je kan je wel voorstellen dat er mee van deze topics bestaan.

Succes

Sten_Vampire
19 juli 2007, 22:13
jeej, meer reacties:P ik zal alles even nachecken. ik vind het alleen zo lullig om naar zo'n gitarenwinkel te gaan, en dan gitaren uit te proberen. en daarna niks te kopen:P.

maarja zal wel weer aan mij liggen he

en qua versterker ben ik van plan een roland cube 30 aan te schaffen, die heeft een hoop effecten, en is volgens reviews een zeer goede kamerversterker

Malle Eppie
19 juli 2007, 22:33
zal best, maar een strato heeft gewoon geen metal look

Nee, inderdaad. Om metal te spelen heb je gewoon iets met punten nodig en een kapsel waar 16 bussen haarlak gespoten zijn.

Yeah right.....

Oh ja, en natuurlijk ook een gescheurde spijkerbroek of leren broek en een en een blouse dat niet dicht zit met daaronder veel borsthaar.

http://www.metalrage.com/images/pictures/Dynamo2005/DSCN1051%20(Custom).jpg

http://www.puls.no/r/img/kisser.jpg

DarknessAwaits
20 juli 2007, 00:36
jeej, meer reacties:P ik zal alles even nachecken. ik vind het alleen zo lullig om naar zo'n gitarenwinkel te gaan, en dan gitaren uit te proberen. en daarna niks te kopen

Ik denk dat 90% (als het niet meer is) van de bezoekers van de winkel dit doet, daar zullen ze echt niet vreemd van opkijken.

glowshadow
20 juli 2007, 00:48
ik ben al 3 weken aan het winkele en heb vandaag pas wat gekocht..

ze kenne me overal al .. who cares


:satisfie:

maxcroes
20 juli 2007, 01:50
Jackson Dinky??
Geen Epiphone, is denkik niet wat je zoekt.
LTD misschien? Gewoon proberen

Speeddemon
20 juli 2007, 03:06
en qua versterker ben ik van plan een roland cube 30 aan te schaffen, die heeft een hoop effecten, en is volgens reviews een zeer goede kamerversterker
Doe dan wel de Cube 30X;
dan heb je een extra amp-model (Dyna), een stemapparaat EN de powersqueeze functie.

En idd een prima keuze, samen met die Dean, kun je je geen buil aan vallen als je metal speelt.

Sten_Vampire
20 juli 2007, 10:18
Jackson Dinky??
Geen Epiphone, is denkik niet wat je zoekt.
LTD misschien? Gewoon proberen

wat is dan het verschil tussen zo'n rhoads en zo'n dinky?

Sten_Vampire
20 juli 2007, 10:34
en wat vinden jullie nou van bc rich?

Dark_Tranquillity
20 juli 2007, 10:38
Dit is een Dinky http://www.jacksonguitars.com/products/search.php?partno=2900012503

Het verschil is uiteraard de vorm, superstrat vs. rhoads, kost hetelfde, maar je krijgt er een namaak floyd rose op, en een reversed headstock (tuners aan de andere kant)

De rhoads is alleen wat meer metal :P allebei leuke gitaren voor niet veel geld, en van het IMO enige juiste merk :D



Wat BC Rich betrefd, ongetwijfeld leuk spul, nooit op gespeeld

Speeddemon
20 juli 2007, 11:03
en wat vinden jullie nou van bc rich?
niet aan beginnen met jouw budget. Die worden pas leuk vanaf 550-600 euro, naar men zegt.

Trust me, die Dean Vendetta biedt kwalitatief de meeste waar voor je geld. Ik heb ook op de 1.0 gespeeld (gitaar van 200 euro) en die vond ik al beter dan menig Ibanez en Epiphone van 400-500 euro!

NickG
20 juli 2007, 11:59
Om terug te komen op het verschil tussen de S- en SA-serie. Het grote voordeel van de S is dat hij dun en licht is een erg goede tremolo heeft, verder is hij gewoon gericht op de standaard rock/metal markt. De SA is meer gebaseerd op fat strats en PRS in het feit dat het probeert zo veelzijdig mogelijk te zijn. Het heeft bv. een humbucker met 2 standen zodat je een stratocaster sound of meer een rock sound kan krijgen. Het heeft wel een klassieke tremolo die niet geschikt is voor extreme dingen (constant divebombs).

Ik zou ook naar de RG-serie kijken van hen, dat is eigenlijk wel de bekendste rock/metal gitaar serie van Ibanez (niet voor niets uiteraard). Je moet zeker wel in de winkel gaan testen (hoe een gitaar in je handen voelt is heel belangrijk).

pinchaholic
20 juli 2007, 12:03
koop een tweedehands Ibanez. Een Rg 550 bijvoorbeeld. Op marktplaats staan er vast wel een paar.

Speel daar een paar jaar op, voordat die gitaar je gaat beperken in je spel..

veel succes!

pieter-jan1
20 juli 2007, 12:34
ach kijk, fender is gewoon een naam, tis een traditie, voor oudere gitaarspelers is dat gewoon HET merk. maar ik ben een jongeling en vind het leuk om de traditie te breken. volgens veel mensen betaal je gewoon ongelooflijk veel alleen al voor de naam fender, en het is me wat te all-round. ik heb liever een wat zwaarder geluid. en de looks natuurlijk, zo'n vendetta vergeleken met zo'n stratocaster :jam:

en terwijl merken zoals ibanez druk bezig zijn met het vernieuwen van hun producten staat fender zo goed als stil (dit heb ik allemaal van anderen gehoord, pls nie boos zijn als ik het fout heb)

maar het is gewoon niet mijn smaak, sorry

dit is dus wel waar, in de meeste van deze toppics van "welke gitaar" of "is dit een goede gitaar" zit altijd wel iemand die over fender begind ....


edit: die jaguar van fender vind ik ook wel lekkere gitaren... :)

robert-gitarist
20 juli 2007, 12:40
Koop mijn Epiphone Explorer..Lekker puntig en zwart..wat is nou nog meer metal dan dat.En ik doe er voor de show een lekkere lerenbroek bij! :seriousf:

Sten_Vampire
21 juli 2007, 08:09
en wat heeft speeddemon dan op de ibanez rg 550 te zeggen?
nog steeds liever de dean vendetta waar ik nieuwe emg pickups inzet?

Sten_Vampire
21 juli 2007, 08:11
Om terug te komen op het verschil tussen de S- en SA-serie. Het grote voordeel van de S is dat hij dun en licht is een erg goede tremolo heeft, verder is hij gewoon gericht op de standaard rock/metal markt. De SA is meer gebaseerd op fat strats en PRS in het feit dat het probeert zo veelzijdig mogelijk te zijn. Het heeft bv. een humbucker met 2 standen zodat je een stratocaster sound of meer een rock sound kan krijgen. Het heeft wel een klassieke tremolo die niet geschikt is voor extreme dingen (constant divebombs).

Ik zou ook naar de RG-serie kijken van hen, dat is eigenlijk wel de bekendste rock/metal gitaar serie van Ibanez (niet voor niets uiteraard). Je moet zeker wel in de winkel gaan testen (hoe een gitaar in je handen voelt is heel belangrijk).

bedankt voor de info, ik zal de ibanez rg ook overwegen:P. ik ga dit weekend waarschijnlijk naar almere, kunnen we ook naar een gitaarwinkel zijn :soul: nou maar hopen dat ze daar ook de gitaren hebben die ik wil proberen... :mad:

Sten_Vampire
21 juli 2007, 08:12
Dit is een Dinky http://www.jacksonguitars.com/products/search.php?partno=2900012503

Het verschil is uiteraard de vorm, superstrat vs. rhoads, kost hetelfde, maar je krijgt er een namaak floyd rose op, en een reversed headstock (tuners aan de andere kant)

De rhoads is alleen wat meer metal :P allebei leuke gitaren voor niet veel geld, en van het IMO enige juiste merk :D



Wat BC Rich betrefd, ongetwijfeld leuk spul, nooit op gespeeld

dan vind ik de rhoads mooier dan die dinky:P

maar moet ik dan gaan denken aan een rhoads js series, of de rr 24 waar iedereen het over heeft?

en op feedback zijn de gitaren van bc rich ongeveer allemaal even duur als de vendetta 4.0

Kaïn
21 juli 2007, 09:50
De vendetta is ongeveer 2930482098509238409230195709123 en een beetje keer beter dan BC Richen voor dat geld. Maar speel er ens op, en ondervindt het. De RR24 is overigens een geweldige gitaar. Er stond in de guitarist van deze of vorige maand nog een review over, en ze waren erg positief. En dat ben ik ook uit mijn ervaring.

Speeddemon
21 juli 2007, 10:16
en wat heeft speeddemon dan op de ibanez rg 550 te zeggen?
nog steeds liever de dean vendetta waar ik nieuwe emg pickups inzet?
Ik ben zelf niet zo kapot van het model. Te puntig/eenzijdig. Met zo'n Vendetta sta je niet voor lul in een metalband, maar je zou er ook prima mee voor de dag kunnen komen in een funk-rock bandje.
Daarbij vond ik de humbuckers van Dean clean mooier klinken dan die van Ibanez. Ik heb zelf al 10 jaar een S540 FM TTS (was ooit een gitaar van 1100 euro), waarbij ik op een gegeven moment toch de elementen van heb vervangen.

Die RR3 en RR4 modellen zijn wel o.k., maar niet erg praktisch, als je zittend oefent, met die punten. Daarnaast zitten daar ook vaak goedkopere Floyd Rose-imitaties op, die de stemvastheid en sound meestal niet ten goede komen.

Sten_Vampire
21 juli 2007, 10:17
De vendetta is ongeveer 2930482098509238409230195709123 en een beetje keer beter dan BC Richen voor dat geld. Maar speel er ens op, en ondervindt het. De RR24 is overigens een geweldige gitaar. Er stond in de guitarist van deze of vorige maand nog een review over, en ze waren erg positief. En dat ben ik ook uit mijn ervaring.

okay, dan zou ik de bc richen wel uit me hoofd laten:P, is die rr24 niet ondhandig met maar 1 humbucker? de rr3 heeft er 2, al zijn ze niet emg:P

Sten_Vampire
21 juli 2007, 10:55
Ik ben zelf niet zo kapot van het model. Te puntig/eenzijdig. Met zo'n Vendetta sta je niet voor lul in een metalband, maar je zou er ook prima mee voor de dag kunnen komen in een funk-rock bandje.
Daarbij vond ik de humbuckers van Dean clean mooier klinken dan die van Ibanez. Ik heb zelf al 10 jaar een S540 FM TTS (was ooit een gitaar van 1100 euro), waarbij ik op een gegeven moment toch de elementen van heb vervangen.

Die RR3 en RR4 modellen zijn wel o.k., maar niet erg praktisch, als je zittend oefent, met die punten. Daarnaast zitten daar ook vaak goedkopere Floyd Rose-imitaties op, die de stemvastheid en sound meestal niet ten goede komen.

kan je met een rr24 rhoads niet zitten dan?, glijd ie dan van je been af:P
en daar zit ook al gelijk zo'n emg humbucker op, hoef ik die ook niet meer te vervangen. en behalve de vette vorm van de rhoads heeft het net als de vendetta een doorlopende hals, en kwaliteit zal toch wel hetzelfde zijn.

en ik vind die strepen over die frets heen van die vendetta 4.0 maar niks hoor:P, ik d8 dat er misschien nog logica in zat, dat het dikste punt bij de 12 zat, en bij de 7 en 5 enzovoort. maar dat blijkt niet te zijn... het is gewoon onlogisch erop gedonderd, en nu ik nogal vaak zittend speel kijk ik vaak wel op de punten tussen de toetsen, en niet op die op de zeikant (volgens mij heb ik die niet eens op de zeikant :D)

ik zit er toch over te denken voor die rr 24 te gaan hoor:D, ik heb nu zo'n ibanez jumpstart, en ik heb die switch toch altijd helemaal op de brug pickup staan, ik gebruik die anderen nooit.

btw, zo'n explorer is ook wel dik:P, alleen op de epiphone site zie ik niet echt goed de specs, misschien is dit ook nog een idee?

Sten_Vampire
21 juli 2007, 11:25
en even offtopic:P, iemand een tip of er online ergens een guide staat hoe je zelf een gitaar moet bouwen, ik heb in wat andere topics allemaal projecten gevolgd, weet je hoe vet! :rockon: wil ik ook:P :cooler:

Daemon
21 juli 2007, 11:27
De rr24 is inderdaad een prima gitaar. Ik wil er zelf ook nog een keer ooit 1tje halen zodra ik eerst nog wat andere spullen van m'n verlanglijst heb afgewerkt :P
Maak je niet druk om evenwicht/dat de punten in de weg zouden zitten, dat valt 100% mee en is ook gewoon een kwestie van heel even spelen, en 't went zo.
Je weet alleen wel dat de rr24 1090 euro kost? Dat ligt "iets" boven je budget. Maar ik zou 't de moeite vinden om door te sparen voor een gitaar van dat bedrag, dan krijg je ook echt waar voor je geld.

Om ook nog terug op je zoektocht naar een gitaar voor 400 euro te komen:
Je kunt ook voor een 2e hans jackson performer gaan. Die kun je voor 350-400 euro kopen over 't algemeen. Ik had er zelf ook ooit 1 gekocht als backup gitaar en na zelf de hoogtes van de snaren afstellen speelt deze werkelijk ongeloofelijk (nog steeds in bezit). Verreweg 1 van de best/snelst bespeelbare gitaren die ik ooit in m'n handen heb gehad (ja ik heb er veel in m'n handen gehad, speel 17 jaar). Er is echter 1 nadeel: ze hebben niet de beste sound die er is. Je zult wel een keer de elementen moeten vervangen.
Hier is een linkje naar een advertentie op marktplaats van 1, dan weet je over wat voor gitaar we praten. Jackson Performer (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/104956457-jackson-performer.html%3Freturn%3DeJwtissKwjAQRf%252BlkC7b JtVNSpD6J0ObkpjXkIkoiv%252FugG4u53AuaKnfXk8LaXmadE cW6uYW1xrqcQwFbR4S1NAwAjQachx%252FlwEdXp7RyH4nQ8dO Yl6lmK%252Bt%252FCE2hpdHxsSz5nuy1W%252Bs4cF6gy1QyU Kd1YS2HqVy5ljIc1U9Gtktny9e9jOK%26df%3D1%26fta%3DeN o9TuvOwiAMfZcmfr8H4i4lPstCBiqfbBC66aLx3S2L%252Bqfp Oe25GGzxSTxgyaG%252FmUCgCesaYQ1H8WfpSCdLKPQceYQZHz 7pMeG0jC77QV%252Fv%252BG%252BGK8VpJ6vk8ilmPuhIHmVx UgjJnB1oz3LCPYK3HGF4e3qsmOoQRKW6Q60Ozfdt4%252FatUK oRhZN6q9h1rWyEbEG%252FuBJ7zTEZS31w03m%252BlMdiKCqE Ycm595N165dly9GsfSnD%252BXaLkQjmXlqyAj749sOvN9p8VL c%253D%26fta_ind%3D1)
Good luck!!

Speeddemon
21 juli 2007, 12:16
kan je met een rr24 rhoads niet zitten dan?, glijd ie dan van je been af:P
en daar zit ook al gelijk zo'n emg humbucker op, hoef ik die ook niet meer te vervangen. en behalve de vette vorm van de rhoads heeft het net als de vendetta een doorlopende hals, en kwaliteit zal toch wel hetzelfde zijn.

Waarom ga je er van uit dat je de Dean elementen zou willen vervangen door EMG's?
Ik zou eerst maar es een aantal gitaren testen in je prijsklasse, en wat gitaren met EMG's testen, voordat je zulke beslissingen neemt.
Vergeet niet dat EMG's actief zijn en dus een batterij in je gitaar nodig hebben. De meest gehoorde klacht is ook, dat je bij wijze van spreken EMG's op een bezemsteel kan plakken met snaren, en 't klinkt nog steeds als EMG's.
Als dat jou ding is, prima, maar verwacht niet dat je een bak karakter in huis haalt met die elementen.

Ikzelf zou ze puur willen, om ze 'erbij te hebben' en vanwege de lage ruis bij high gain, maar voor een 1e serieuze gitaar vind ik ze te beperkt.
Heb laatst op een ESP LTD LH-1000 gespeeld (dure Les Paul kopie met EMG's) en ik vond ze absoluut minder mooi klinken dan m'n goedkope GFS elementen, in m'n Burny Les Paul Custom. (elementen van $25 p.s.)

Daarnaast, je kan er niet zo maar vanuit gaan dat de kwaliteit van Jacksons van rond de 400 euro gelijk is aan die van Dean. Het grote verschil is namelijk dat (dit zijn aannames trouwens, geen harde feiten)
a) Jackson van Fender is, en grote bedrijven meer aan kostenbesparing doen (lees: vaak minder kwaliteit)
b) Dean is nog niet zo bekend als Jackson en om een reputatie op te bouwen moet je goed spul leveren. Dus in de opstart fase zal Dean harder hun best doen om voor weinig geld een kwalitatief goede gitaar te leveren, wat bijvoorbeeld Michael Kelly ook doet.

Ik ben het absoluut met je eens dat die tribal-inlay op de hals heel erg afleidt, maar je leert vanzelf wel op de zijkant van de hals te kijken naar die puntjes, als je tenminste niet constant met een Quasimodo-bochel op 't podium over je gitaar hangt, om je fretboard te bekijken. :sssh:

Maar ik raad je hoe dan ook aan:
ga naar Feedback Rotterdam, want daar hebben ze zowel de Deans als verschillende goedkopere Jacksons hangen; test ze op een goede versterker. Let ook vooral op hoe die humbuckers clean klinken (bij de goedkope BC Riches bijvoorbeeld, klinkt dat veel te modderig) en met distortion.
Let op feedback (ja, ook de verkopers daar, maar nu ook op het gepiep)
Let op hoe snel/fijn de hals speelt (belangrijk bij metal)
Let op hoe solide de gitaar voelt.
Let op het verschil tussen wel of geen tremolo (volgens mij hebben die Jacksons allemaal een tremolo, uitzonderingen daargelaten, terwijl de Deans juist bijna allemaal een hardtail hebben).

En nog een correctie; die Jacksons rond de 300-500 euro hebben GEEN neck-through!

maxcroes
21 juli 2007, 12:31
Een rhoads glijd niet van je been af, je kan de kortere punt tussen je benen leggen zodat de lange er aan de andere kant uitsteekt. (kutuitleg :P)

Ik ben ook naar Feedback Rotterdam geweest, maar ik hoorde dat het daar echt HUUUUGE was, en dat viel me heel erg tegen. Tja wat verwacht je...nederland.....
Ik wou dat we hier zoiets als Guitar Center hadden, zo cool

Sten_Vampire
21 juli 2007, 12:38
wel kut dat die emg's batterijen nodig hebben:P, en wist ik veel dat die rr 24 zo duur zou zijn:O woooot, dan hou ik het wel op de js30 ofzow.

@ speeddemon, je hebt gelijk, je kan natuurlijk niet met een bochel gitaarspelen he, maar ik speel pas een jaar zonder lessen dus weet ik veel:P

@ maxcroes, ik snap je uitleg:D, maar dan zit die steel wel heer ver van je af hoor:O

geen neck through... het zou allemaal een stuk makkelijker zijn als die vendetta er net zo cool uitzag als die rhoads:P,

en hoe zit het dan met de epiphone explorer? of is dat af te raden?

Speeddemon
21 juli 2007, 12:40
Ik wou dat we hier zoiets als Guitar Center hadden, zo cool
wat, onderbetaalde dozenschuivers, commissie-geile "managers", tig "kleuters" die Korn en Snotlip op Dual Rectumfriers op 10 aan 't testen zijn etc.?

Ja geweldig. :nervous:

Sten_Vampire
21 juli 2007, 12:41
wat, onderbetaalde dozenschuivers, commissie-geile "managers", tig "kleuters" die Korn en Snotlip op Dual Rectumfriers op 10 aan 't testen zijn etc.?

Ja geweldig. :nervous:

rofl, egt pwned

ik heb de dean site btw net bekeken, en er zijn genoeg soorten die meer bij mij in smaak vallen. is daar er niet een van die vergelijkbaar is met de vendetta, maar een wat mooier model? (explorer, rhoads achtig)

info bij dean staat:
classic Dean V Ferrule pattern, wat betekend dat?
25.5 scale?

trouwens, ik vind die tigereye finish niet zo mooi, de 3.0 heeft dat niet. maar die heeft ook geen qualted maple top ofzow:S wat is dat? daar kan ik toch ook wel zonder mee...

kan ik beter een dean vendetta 3.0 kopen in het zwart 8-)

maxcroes
21 juli 2007, 13:52
wat, onderbetaalde dozenschuivers, commissie-geile "managers", tig "kleuters" die Korn en Snotlip op Dual Rectumfriers op 10 aan 't testen zijn etc.?

Ja geweldig. :nervous:

Hmm, lage prijzen, gigantische voorraden, goede garanties, aardige mensen.....

Ja geweldig

Speeddemon
21 juli 2007, 14:10
Hmm, lage prijzen, gigantische voorraden, goede garanties, aardige mensen.....

Ja geweldig
Kom jij wel eens op Amerikaanse fora?
Ik heb tig topics gelezen van ex-werknemers en hoewel die personen zelf misschien aardig zijn, is hun werksfeer en omgeving dat allerminst.

lage prijzen + gigantische voorraden is een voortvloeisel van multinationals/schaalvergroting; wat als gevolg heeft dat het op den duur eenheidsworst wordt (in elke winkel Fender, Gibson, Ibanez, Marshall en Mesa).
Of denk jij dat een Nederlandse GC een dito voorraad aan exotische merken heeft als bepaalde specialistische zaken zoals Jukebox in Boekel? :stop:

Daarbij, als je goede garanties en lage prijzen wilt, in Duitsland zitten er zo 3 grote die voor een habbekrats en soms gratis naar NL verzenden, 3 jaar garantie bieden en 30 dagen geld terug.

maxcroes
21 juli 2007, 14:27
Kom jij wel eens op Amerikaanse fora?
Ik heb tig topics gelezen van ex-werknemers en hoewel die personen zelf misschien aardig zijn, is hun werksfeer en omgeving dat allerminst.

lage prijzen + gigantische voorraden is een voortvloeisel van multinationals/schaalvergroting; wat als gevolg heeft dat het op den duur eenheidsworst wordt (in elke winkel Fender, Gibson, Ibanez, Marshall en Mesa).
Of denk jij dat een Nederlandse GC een dito voorraad aan exotische merken heeft als bepaalde specialistische zaken zoals Jukebox in Boekel? :stop:

Daarbij, als je goede garanties en lage prijzen wilt, in Duitsland zitten er zo 3 grote die voor een habbekrats en soms gratis naar NL verzenden, 3 jaar garantie bieden en 30 dagen geld terug.

Oke pwned

Nee ik heb een vriend in New Jersey, en hij vertelde me alleen maar goeds over guitar center. Dus, vandaar. Zitten die goeie winkels in duitsland allemaal in Keulen? En welke verzend er gratis? ik ben ook weer is aan een nieuw gitaartje toe....

Speeddemon
21 juli 2007, 16:10
Oke pwned

Nee ik heb een vriend in New Jersey, en hij vertelde me alleen maar goeds over guitar center. Dus, vandaar. Zitten die goeie winkels in duitsland allemaal in Keulen? En welke verzend er gratis? ik ben ook weer is aan een nieuw gitaartje toe....
www.musicstore.de
verzend gratis bij bestelling boven de 100 euro.

Wat GC betreft, er zitten goeie tussen, maar 't gros van de wat slimmere USA muzikanten kijkt bij Full Compass, American Musical Supply en de kleinere zaken.
GC werkt soms net als Feedback; goed om soms deals te scoren, maar je moet er niet iets willen inruilen ofzo.

Dark_Tranquillity
21 juli 2007, 17:11
dan vind ik de rhoads mooier dan die dinky:P

maar moet ik dan gaan denken aan een rhoads js series, of de rr 24 waar iedereen het over heeft?

en op feedback zijn de gitaren van bc rich ongeveer allemaal even duur als de vendetta 4.0

Ach, RR24 is voor Alexi Laiho wannabes ;) Neck thru vind ik ook niet zn punt, mijn costum is bolt on, en dat bevalt prima! De JSjes hebben een goede prijs kwaliteits verhouding, en verdienen mijn voorkeur omdat het Jacksons zijn :D

Mocht je toch voor de RR24 willen gaan, koop dan een RR5, die zijn ook neck thru, met Seymour Duncan elementen, gouden hardware, mooie afwerking, super dingen. Kijk voor meer info maar eens op de Jackson site: www.jacksonguitars.com, en als je gebruikers meningen wilt lezen www.jcfonline.com (Jackson forums).

Succes!

PS: ik heb EMG's, dus idd, ookal zet je ze op een boterhamplank, het klinkt vrijwel hetzelfde, en tbh, dat vind ik prima! :D Sommige mensen vinden dat neckthru's beter klinken als bolt-ons. Een kniesoor die daar oplet, want als jij naar Metallica luisterd, kun jij dan horen of Kirk zijn bolt on of neck thru gebruikt ? Dat bedoel ik ;)

maxcroes
22 juli 2007, 02:24
Neck thru = meer sustain....en je kan makkelijker bij de bovenste frets, iets wat bij mn strat wel irritant is / was, nu ben ik er wel aan gewend....

Sten_Vampire
22 juli 2007, 07:45
ik ben gisterenmiddag naar kees dee geweest in a'foort, en wat gitaren uitgeprobeert. ook een bc rich die in de aanbieding was (was normaal 500 euro, nu 400). en die klonk verreweg niet modderig. (maar ik heb besloten een gitaar te kopen met floyd rose, of iets in die richting), dus bc rich valt af.

jammer genoeg had hij geen rechtshandige rhoads, wel had hij van jackson deze (http://jacksonguitars.com/products/search.php?partno=2912000522)

heb ik die dus maar gedaan. zeker wel een gemeen geluid:P (ik had ook een les paul gedaan daarvoor, om het verschil te horen). maar bij je rechterellenboog, zit er zo'n punt bij die gitaar, die je ellenboog helemaal omhoogdrukt. dit vond ik op zich best wel irritant... moet ik mijn arm anders houden ofzow? die man van die gitaarwinkel zei dat je gewoon de top wat omhoog moest dan, dan gaat die punt wat omlaagxD

en die floyd rose:o, ik wil nu toch zeker wel een gitaar die floyd rose heeft... je wilt niet weten hoe stoer dat is. hij douwde die tremolo naar beneden, en die snaren gingen klapperen, en toen vielen ze dood. liet ie de tremolo los, gaat het weer rustig door:P. en hij zei dat een floyd rose niet te ontstemmen was.

de nek was fijn, vergelijkbaar met die ibanez wizard 2 neck, de verkoper zei: dat is ook logisch, want als iederen (metal) consument een dunne nek wilt, waarom zou een (metal) merk dan dikke lompe nekken gaan maken.

ik heb dit btw allemaal getest op een roland cube 30 versterker... die ik ga kopen:D, weet ik gelijk hoe die klinkt, ZEKER WEL VET!

de verkoper had me ook aangeraden minder naar het geluid te kijken, het verschil tussen een jackson kelly en een ibanez rg is toch miniem. dus kon ik beter kijken naar of die een floyd rose had, en het uiterlijk natuurlijk 8-)

ik zit alleen nog in over mijn elleboog:P, hoe ik dat moet fixen... anders moet ik toch echt een hele ander soort gitaar kopen, want volgens mij heeft de rhoads daar ook zo'n punt. en ook alle andere vet uitziende gitaren.

Sten_Vampire
22 juli 2007, 08:27
ff een paar gitaren opgezocht ff mening hierover:

jackson king v (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0004800-002&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList)

(is een neppe floyd rose een probleem, dus moet ik perse een echte doen? of maakt het geen bal uit?)

jackson ke3 kelly (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0008849-001&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList)

dean vendetta 4.0 met floyd (http://www.deanguitars.com/summer06/vendetta4_floyd.htm)

een ibanez s (geen 7 snaren) (http://www.ibanez.co.jp/products/eg_top.php?AREA_ID=3&SERIES=36)

een ibanez rg (http://www.ibanez.co.jp/products/eg_page.php?PAGE_ID=485&COLOR=CL02&AREA_ID=3)

nog meer ideeen qua gitaar met floyd rose iets:P en vette scheurgeluid?

Daemon
22 juli 2007, 13:10
De gitaren die je noemde klinken allemaal prima. Dat balans probleem van de kelly zal denk ik ook gewoon wennen zijn. Bij de gitaar van m'n gitaarleerlinge (esp ex-50) die een redelijk eind overeenkomt kwa model met de kelly had ik ook geen probleem met balans. 't zal ook gewoon wennen zijn. De neppe floyd rose is in my opinion niet echt een groot probleem. Ik heb ook een jackson met een neppe en die doet 't prima, geen probleem, al ga ik wel een keer hem vervangen door een echte.
Zoals je zelf al zei: ze ontstemmen vrijwel niet, en dat is heel fijn ervan.
Van de gitaren die je noemde zou ik voor 1 van de jacksons of de ibanez rq gaan.

Sten_Vampire
22 juli 2007, 13:21
maar ik zat ook met die kelly, dus zat het zeg maar nogal hoog, misschien is het bij staan geen probleem zoals je al zegt. en aan wat voor type rg zat je dan aan te denken, wat is het verschil tussen al die types:o, en er zijn ook types die niet meer gemaakt worden... dus die staan niet meer op ibanez site:(

SonofDestiny
22 juli 2007, 15:50
Nogal een foute generalisatie, aangezien ze gitaren van 200 euro tot 4000-5000 euro maken. En je gaat me niet vertellen dat een BC Rich (of Rico) Custom made, USA, een kutgitaar is.

wat de Topicstarter betreft; check es een Dean Vendetta 4.0. Die is rond de 400 euro, neckthru, mooie finish en speelt waanzinnig.
http://media.plugsquare.com/ps/products/00/00/55/52/PS0000555264_1.jpg


Op zich zijn de ESP LTD's van rond de 400 euro ook wel een idee. (die MH-250 enzo). Ik zou er zelf i.i.g. eerder voor gaan dan een Epi Les Paul.

Sorry. Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat was er ook een van 1000 euro ofzo. Smaken verschillen hè :)

Megadeth_
22 juli 2007, 17:44
Ga voor de vendetta, die speelt zéér vlot en heeft dimarzio superdistortion elementen. Er is geen ibanez die voor dat geld er ook maar nog kan aan tippen.

Sten_Vampire
22 juli 2007, 17:46
Ga voor de vendetta, die speelt zéér vlot en heeft dimarzio superdistortion elementen. Er is geen ibanez die voor dat geld er ook maar nog kan aan tippen.

het verschil tussen de vendetta 3.0 en de 4.0 maakt toch niks uit? dat is toch alleen maar uiterlijk (tigerstrike finish, quilted maple top ofzow)

ik vind de 3.0 namelijk mooier.

oh nee:P foutje, ik wil een floyd rose tremolo, dus dan kies ik die gewoon. die ziet er hetzelfde uit als de 3.0 (ik praat hier over de 4.0 floyd)

linkie (http://www.deanguitars.com/summer06/vendetta4_floyd.htm)

wel een beetje aan de dure kant... miss moet ik toch maar voor een andere gaan

Dark_Tranquillity
22 juli 2007, 21:57
King V blijft een verkapte RRhoads rip off ;)

De niet originele floyd rose tremolo's op de jacksons zijn goed te pruimen, ontstemmn ook niet zo snel, en wat maakt het ook uit, die 5 minuten voor je gaat spelen eens in de paar dagen?

Schrijf dean af, toevallig een fanboy die wil dat je er een koopt ;)

Speeddemon
22 juli 2007, 22:05
Ik zou voor die Ibanez S-series gaan of de Dean Vendetta met Floyd (als je zo graag een Floyd wilt. Ik raad 't af, aangezien de paar keer dat je van die dive-bomb trucjes wilt gebruiken niet opwegen tegen 't verlies aan sustain en het gehannes met snaren vervangen. Reken maar dat snaren vervangen en GOED stemmen 3 tot 5 keer langer duurt).

Het voordeel aan die Dean met Floyd dat je i.i.g. een mooiere inlay op de neck hebt, ipv die schreeuwerige tribal. En vergeet idd niet dat daar Dimarzios inliggen, dus DÛH dat ie wat duurder is. Zoek effe met de search, want er is hier een Belgische forumite, die er onlangs zo één heeft gekocht, en die een plek in België wist met goede prijzen.

Wat betreft de Ibanez S (470 of 670). die hebben de ZR tremolo, wat in mijn ogen een verbetering is ten opzichte van de eerdere Floyd Rose-achtigen die Ibanez gebruikte (Lo TRS, Lo Pro Edge (II), etc.)
Voelt fijner en degelijker ofzo. Daarbij is zo'n S-body een stuk lichter en ligt beter tegen je lichaam dan de hoekige RG-series. Persoonlijke voorkeur misschien, maar ook een kwestie van uit proberen.
Daarbij, de jongens van Korn spelen op RG's en Herman Li van Dragonforce speelt op een S (1670 geloof ik, in spalted maple). Met wie identificeer je je liever? :satisfie: :sssh:

Speeddemon
22 juli 2007, 22:06
Schrijf dean af, toevallig een fanboy die wil dat je er een koopt ;)
fanboy?!

Heb je er zelf wel es op gespeeld?!
Zo nee, bek houden dan. :stop:

Dark_Tranquillity
22 juli 2007, 22:14
fanboy?!

Heb je er zelf wel es op gespeeld?!
Zo nee, bek houden dan. :stop:

Jazeker heb ik eens op zn dingetje gespeelt! Nota bene op een vendetta, en eerlijk gezegd vind ik both look en feels niet veel aan. alhoewel de afwerking wel leuk is hoor :)

Gr, Lars

Speeddemon
22 juli 2007, 22:29
Jazeker heb ik eens op zn dingetje gespeelt! Nota bene op een vendetta, en eerlijk gezegd vind ik both look en feels niet veel aan. alhoewel de afwerking wel leuk is hoor :)

Gr, Lars
Dan hebben jij en ik een geheel andere perceptie van kwaliteit.

Ik vond zelfs de Vendetta 1.0GN (€199) interessanter dan menig gitaar rond de 400-500 euro.

Dark_Tranquillity
23 juli 2007, 12:07
Ach, zo vind ik de Jackson JS30RR ook veel beter dan menig duurder gitaar, en deze goedkope japannertjes worden veelal afgekraakt omdat ze budget Jacksons zijn. Ieder zijn mening, ik geef de mijne slechts. Bovendien, ik zei ook dat de afwerking wel leuk was ! :)

Lars

Sten_Vampire
23 juli 2007, 16:15
nou lekker, nu ben ik weer aan het twijfelen...
nu weet ik niet meer zeker of ik wel een tremolo wilt nemen. het is wel dik zoals die man dat bij die winkel deed. maar met hoeveel nummers dat je speelt gebruik je het nu eigenlijk? ik kan heel sweet child of mine bijv. en daar heb ik het geen een keer bij nodig gehad:P

ibanez s had ik ook in me handen gehad, heerlijk licht, en heerlijke hals, en heerlijke body:P. maar mensen op dit forum zeggen dat rg beter geluid heeft ofzow. ik ben btw gek op dragonforce :sssh: dus indentificeer ik me liever met herman li

maar stel dat ik geen tremolo doe, dan kan ik waarschijnlijk een veel goedkopere gitaar nemen, bijv de jackson js30 rhoads, of een goedkopere kelly (en miss zelfs een les paul van epi, jullie hebben ook wel gezegd dat dat niet echt bij me zal passen, maar waarom heeft james hetfield er dan een (metallica)) en ik wil liever een tweede handsje, scheelt je de helft. en er zijn veer meer les pauls op marktplaats of gitaarmarkt, dan dat er jacksons zijn.

er zijn ook lekkere goedkope ibanez s 270, maar op harmony-central zeggen de 9 reviewers dat het geluid tegenvalt, (goedkoopste humbuckers die er zijn heeft ibanez erin gedaan). maar stel dat ik die nou koop, ben ik goedkoop klaar. en kan ik er later emg's in doen (kees dee had gezegd dat je batterijen ongeveer 1 x per half jaar moet vervangen, en het is zo'n 9 volt blok ding, dus niet zo'n zeldzaam juweliers batterijtje. :D

en sorry hoor speeddemon, de specs van de dean vendetta zijn goed voor de prijs, maar ik vind die dingen op die hals de hele gitaar verneuken. en uiterlijk vind ik toch wel belangrijk.

pupanus1
23 juli 2007, 16:44
James Hetfield heeft een ESP Truckster (signature model) dat is niet te vergelijken met een Epi Les Paul (enkel qua vorm:))

Sten_Vampire
23 juli 2007, 16:56
owhxD, slash dan? een goldtop

en er stond in een ander topic ook dat metal gitaristen ook wel eens les pauls hebben

pupanus1
23 juli 2007, 20:35
haha ik zeg ook niet dat een Les Paul niet geschikt is voor metal enkel dat James Hetfield niet op een Les Paul speelt ;)

Je hebt een LTD EC-50 voor 248,- dat is ook een les paul achtig model, weet alleen niet of dit een goed gitaartje is nooit op gespeeld, en ken ook niemand met een EC-50.

Ik weet wel dat ESP LTD degelijke gitaren maakt :)

Sten_Vampire
23 juli 2007, 21:16
hmm, daar kan ik ook nog wel eens gaan kijken, in die richting.

robert-gitarist
23 juli 2007, 21:33
Kerel, ik geef je echt even een advies: ga na een muziekzaak toe en test alle mogelijke modellen én types. Je vraagt nu echt con-ti-nu "is dit wat?" "is dat wat?" "wat vinden jullie er van?"...Allemaal vragen waar wij opzich geen ene reet mee kunnen. Wij kunnen zeggen sja dat is wel wat of ja leuke gitaren maar..blablabla. JIJ bent de gene die wat wil halen en dus zal moeten beslissen of het wat is of niet. Als wij heteen gitaar vinden van 0.0 dan hoef jij dat niet te vinden..jij vind het misschien wel lekker spelen en klinken. Bovendien kijk je té veel na wat andere gitaristen hebben. geeft niet, heb ik ook gedaan toen ik net begon met gitaar spelen maar please, doe het niet en ga af op je eigen ding. Al speelt die knakker van Metallica op tig Les Pauls maar als jij een Les Paul niks vind en je koopt om de rede "omdat james H er ook op speeld" ben je goed gek ;) (om zo maar even uit te drukken) So please think about it en kijk eerst eens wat je zelf mooi vind en fijn vind spelen. Het doet er niet toe of "die"en "die" er ook op spelen.
En nog iets, denk heel goed na of je wel een gitaar wilt met Floyd Rose..Snaren op zetten kán de nodige problemen kosten, afstellen en gebruik. Ik wou ook altijd een gitaar met Floyd Rose hebben want het ziet er toch ergens wel indrukwekkend uit om zo maar te noemen. Een maal de betreffende gitaar in huis en ik vond het werkelijk waar een ramp. Op stemming bleef ie wel maar voordat de snaren een keer er op zaten en voor dat ie in een andere stemming was... Leuk voor als je solo's speeld a la Van Halen en Laiho (COB) dan is zn jengelstengel wel leuk maar anders zou ik toch eerder gaan voor een normale tremelo óf gewoon een lekkere vaste brug zoals SG en Les paul (of zoals *spam* mijn explorer :D ). Ik persoonlijk zou niet zonder meer willen :) Leuk dat floyd rose gedoe als je het werkelijk waar gebruikt maar anders is het echt een onding.
Maar goed al met al, ga eens een dergelijke muziekwinkel in en test een wat rond. Ik heb in dit topic al de voledige lijn van Jackson en Ibanez tegen gekomen :hippie:

pupanus1
23 juli 2007, 21:47
Inderdaad ik zou ook oppassen met een Floyd Rose als je eerste gitaar.

Mijn eerste gitaar had/heeft een Kahler Bridge (flyer) en dat ging gelukkig nog wel omdat je dan niet eerst de ringetjes van je snaren moet afknippen. Maar intoneren etc. is echt lastig. Ook als je metal speelt speel je veel Drop/lagere tunings, Van E naar Eflat naar Drop D, naar D, Dflat etc. etc. :) Ik speel zelf ook veel metal en eer ik mijn gitaar van E naar drop C had gestemt was ik 3 kwartier verder in het begin (gelukkig bleef de gitaar wel goed geintoneerd:D). Maar juist omdat floyd rose en kahler bridges niet ontstemmen, is het lastig om ze naar beneden te tunen, als je op 1 snaar de spanning aanpast heeft dit effect op al je snaren.

Gelukkig ben ik er nu wat handiger in en heb ik al een heel stuk sneller heen en weer gestemt, maar in het begin was het echt een ramp. En ik doe vrij weinig met mn tremelo arm aangezien ik vooral slag speel heheh maar dat wist ik natuurlijk niet toen ik net begon met gitaar spelen :D Maar ik ben nu ook opzoek naar een andere gitaar zonder een trem systeem, mn Aria Pro 2 is een heerlijk gitaartje maar toch is het voor mij makkelijker een gitaar te hebben met een vaste brug :)

En inderdaad niet kijken naar waar andere gitaristen op spelen, gewoon op je gevoel afgaan. Wat ik lees van je is dat je die Dean Vendetta 4.0 een heerlijk gitaartje vond. Waarom dan nog verder zoeken? Ik snap het wel je bent altijd bang dat er misschien ergens anders toch nog een beter gitaartje is, dat heb ik zelf ook ik kan ook moeilijk kiezen wat ik wil maar je moet een keer de keuze maken.

Je kan over een weekje terug gaan naar die winkel en weer even op die vendetta spelen kijken oftie je nog steeds bevalt.

Sten_Vampire
23 juli 2007, 22:01
maar he, nu word ik hier wel dik aangevallen. ik kijk helemaal niet wat andere gitaristen hebben, ik zeg alleen dat ik die ibanez s van herman li er wel vet uit vind zien, en dat hij lekker speelt (heb hem zelf uitgeprobeert). ik heb ook een epiphone les paul uitgeprobeerd, speelt ook lekker, maar niet nie tzo lekker als zo'n dunne ibanez/ jackson hals.

en ik heb ook wel wat uitgeprobeerd... maar hoe kan ik in vredesnaam tegen zo'n zaak zeggen dat ik 10 gitaren wil uitproberen... weet je hoe lullig dat is als je dan niks koopt:P. ik had er toch 5 gedaan :satisfie:

mooi dat tremolo wordt afgeraden... scheelt me een boel centjes:P

pupanus1
23 juli 2007, 22:03
je wordt niet aangevallen :) We geven gewoon tips

Kijk je hebt nu weer een keuze gemaakt, de Epi valt af want de nek vind je niet zo fijn als die van een Ibanez of een Jackson ;)

Maak een lijstje met Pro's en Cons voor elk gitaar en streep modellen af tot je bij je keus komt :D

Speeddemon
23 juli 2007, 22:07
mooi dat tremolo wordt afgeraden... scheelt me een boel centjes:P
Dat zeiden we al vaker tegen je. Minder sustain en een hoop gekloot met snaren vervangen en stemmen.

Het nadeel aan die Vendetta series, is dat de versie MET Tremolo een fatsoenlijke hals-inlay heeft, terwijl de hardtail versie die lelijke tribal heeft.

Maar misschien dus dat de ESP LTD MH-250 wat voor je is.
De NT versie is volgens mij de hardtail (No Trem ofzo):
http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0007164-001&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

Geil gitaartje!

robert-gitarist
23 juli 2007, 22:12
maar he, nu word ik hier wel dik aangevallen.

Ik val je nergens aan ik geef je alleen wat tips en hinds ;) Dat het zo over komt op jouw kan ik me voorstellen maar het is niet persoonlijk bedoelt.


ik kijk helemaal niet wat andere gitaristen hebben,

Dat doe je wel. Je had het op de vorige pagina over James Hetfield en over Slash. maar goed, ik kan het verkeerd begrijpen.


ik heb ook een epiphone les paul uitgeprobeerd, speelt ook lekker, maar niet nie tzo lekker als zo'n dunne ibanez/ jackson hals.

Nou das al vast heel mooi want dan hoef je niet verder te kijken na Epiphone. Valt er weer een merk af.. Nu nog ff een paar Jacksons en Ibanez'en testen en wat Deans en je komt een heel eind ;)


en ik heb ook wel wat uitgeprobeerd... maar hoe kan ik in vredesnaam tegen zo'n zaak zeggen dat ik 10 gitaren wil uitproberen... weet je hoe lullig dat is als je dan niks koopt:P. ik had er toch 5 gedaan :satisfie:

Tsja ik snap je putn wel. Zelf ook wel eens last van gehad maar geloof me, al test je er 100, die mensen willen idnerdaad dat jij graag de gitaar daar koopt maar als dé gitaar voor jou er niet bij zit houd het op. Voor jou en voor hun. Ze kunnen je nog wat advies geven etc maar ja.. Ze zullen je echt niet minder op aan kijken. Ik heb zelf in een muziekwinkel gewerkt en kwamen wel eens mensen die een halve middag spul zaten uit tetesten en vervolgens de deur uitliepen zonder niks. Kan gebeuren, volgende keer beter.


mooi dat tremolo wordt afgeraden... scheelt me een boel centjes:P

Ik raad je niks af ik geef enkel een advies ;) Als jij een floyd rose trem wil hebben moet je het zeker doen, ik zeg alleen dat je er goed over na moet denken. Ik lees super vaak of hoor vaak van mensen "ik verkoop/ruil de gitaar want ik kan niet over weg met de tremelo". Ik heb zoiets van, ja hallo denk van te voren ook goed na dan. Er zijn gevallen dat het inderdaad pas later gebeurd dat je zoiets hebt van he fuck die tremel, maar goed vaak is het ook een kwestie van goed na denken.

pupanus1
23 juli 2007, 22:38
@speeddemon indd die tribal inlay is (imo) echt jammerlijk ook zitten er in de standaard vendetta 4.0 (zonder floyd dus) volgens mij ook geen Dimarzio's. Vind ik die LTD een stuk beter ogen, heb op beide niet gespeeld dus verder zeg ik er nix over :)

Dark_Tranquillity
24 juli 2007, 12:59
Vergeet net dat een tremolo als je em niet wilt gebruiken, heel makkelijk vast kunt zetten! Later als je zelf dingen gaat verzinnen op je gitaar, is het leuk als je er toch een trem op hebt zitten, dit bied, imo veel meer mogelijkheden (extreme duikvluchten, etc.)!

Ach, je moet het ook zelf weten, met zowel hardtail als trem kun je wel een tijdje verder, ga gewoon lekker zitten testen! :)

Speeddemon
24 juli 2007, 13:09
Vergeet net dat een tremolo als je em niet wilt gebruiken, heel makkelijk vast kunt zetten!
Hoe dan? :chicken:

Ik overweeg zelf namelijk de B.C. Rich Mockingbird ST en die trem is eigenlijk het grootste breekpunt.
Is ie ook vast te zetten op een manier dat de sustain toeneemt, en dat je bij dubbele bends de 2 snaar niet meer vals wordt?

Sten_Vampire
24 juli 2007, 16:37
je kan er ook later ook een tremolo op zetten... als je zo gaat beginnen:P

het is eigenlijk heel simpel, zo'n beetje elke ibanez heeft een tremolo, wil ik geen tremolo, dan hoef ik niet te kijken bij ibanez. en het model vind ik minder dan een kelly look.

dan blijven jackson, dean, ltd over.

tigerfinish vind ik ook lelijk, dus alle dean vendetta's vallen als het ware af.
miss zijn er nog dean alternetieven?

jackson, vind ik lekker spelen dikke looks
ltd, geen idee hoe het speelt, maar looks zijn ook wel vet

@ alle tremolo afraders, ik snap wel dat je het alleen maar bedoeld dat ik het goed voor mezelf moet weten, maar ik heb nu een ibanez jumpstart met tremolo, en dat ding heb ik er gewoon afgehaald, en dat ligt al tijden onder me bed, ik gebruik het nooit...
ik vond gewoon wat die man bij de gitaarwinkel deed heel vet:P zo'n duik ofzow:S

maar er waren veel reviews over de ibanez s 270 dat het geen goed geluid mocht hebben, maar ik kan die toch gewoon kopen en er nieuwe pickups in zetten? zeer goedkope gitaar, heb ik gelijk alles. en wat boeit dat floyd stemmen mij nou eigenlijk? ik stem toch nooit van normal tot een half step down... ik heb ALTIJD een half step down, en als ik normal tab is dat ik wil spelen dan herschrijf ik de tab gewoon met een programma tot een half step down.

ik hoop dat dit duidelijk is.

en over die artiesten, dat is de enige post waar ik het over artiesten als het ware heb gehad, vele pagina's terug heb ik er niks over gezegd:P.

en ook nog over dat proberen bij gitaarwinkels, ik speel nog niet genoeg gitaar om echt goed het verschil te kunnen horen, tussen ibanez en jackson hoor ik geen verschil, dus volgens zal dat precies hetzelfde bij ltd zijn. zo'n fijnhorer ben ik ook weer niet:P.

Sten_Vampire
24 juli 2007, 20:18
heb ff op de ltd site gekeken, de ec-50 is wel vetxD

iemand daar nog slechte/ goede ervaringen mee?

Speeddemon
25 juli 2007, 10:52
heb ff op de ltd site gekeken, de ec-50 is wel vetxD

iemand daar nog slechte/ goede ervaringen mee?
Bij LTD moet je de getallen achter de type-letters zien als prijs/kwaliteits-niveau.
De 50 serie is dus simpeler en goedkoper dan de 250 serie, en de 400 serie ligt daar weer boven, en de meest luxe LTDs zitten in de 1000 serie.

toon-
25 juli 2007, 13:48
Jumbofrets: http://www.gitaar.net/wiki/index.php/Encyclopedie/JumboFrets ;)

BC-rich zijn echt kutgitaren! M'n bandlid heeft er één als reserve. Nouu... duidelijk niet aan beginnen.

Ibanez SA260FM is ook wel een mooi ding. (Past in je budget, speelt lekker, klinkt goed, vind ik dan.)

Heb je toevallig een versie van jouw Canon Rock op youtube ofzo? Ben wel benieuwd :P

Bc rich kutgitaren? Die bronze en platinum series trekken inderdaad op niet veel maar die zijn ook niet voor gevorderde gitaristen. Er zijn veel special edition modellen en die zijn helemaal niet kut hoor.

Sten_Vampire
25 juli 2007, 15:55
ik vind bc rich een beetje TE puntig:P

SonofDestiny
25 juli 2007, 18:14
Bc rich kutgitaren? Die bronze en platinum series trekken inderdaad op niet veel maar die zijn ook niet voor gevorderde gitaristen. Er zijn veel special edition modellen en die zijn helemaal niet kut hoor.

Jajaja, ik heb mezelf al ergens verbeterd in dit topic :P Ik weet het. Nogmaals: sorry :)

toon-
25 juli 2007, 21:49
ik vind bc rich een beetje TE puntig:P

Dan moet je zeker eens kijken naar de mockingbird of assassin modellen :)
Die zijn zeker niet extreem qua vorm :jam:

Dark_Tranquillity
25 juli 2007, 22:13
Hoe dan? :chicken:

Ik overweeg zelf namelijk de B.C. Rich Mockingbird ST en die trem is eigenlijk het grootste breekpunt.
Is ie ook vast te zetten op een manier dat de sustain toeneemt, en dat je bij dubbele bends de 2 snaar niet meer vals wordt?

Blokjes hout, waarde vriend ;) Poormans oplossing, maar het werkt perfect. Ik speel momenteel rythem (vanwege band) en heb hem op die manier vastgezet. Je moet het natuurlijk aan beide kanten doen, fix de backplate er weer voor, en geen haan die er naar kraait, het is niet lelijk, en het werkt zoals het hoort, sustain blijft vrijwel hetzelfde.

Hoop dat je er wat aan hebt!

@Sten

Met Floyd is later altijd leuker, vastzetten is easy! :)

Gr, Lars

Sten_Vampire
26 juli 2007, 18:22
met blokken hout vastzetten:S

zal best... snap ik geen donder van:P

wil je dat ik zo in me gitaar ga boren ofzow?

gnoeontheboard
26 juli 2007, 23:15
Er zijn meer manieren om iets vast te maken :D

Een beetje tremhendel ken je er ook uit draaien volgens mij.

Speeddemon
27 juli 2007, 00:23
met blokken hout vastzetten:S

zal best... snap ik geen donder van:P

wil je dat ik zo in me gitaar ga boren ofzow?
nee, tussen het blok wat onder de tremolo hangt en de randen van de 'uitsparing' in de body, moet je gewoon aan beide kanten hout proppen, toch, Lars?

Niettemin ben ik wel behoorlijk partial geworden tot hardtail gitaren, om de doodeenvoudige reden dat ik 2 snelle 'shred-planken' heb met (nep) Floyd Roses, en ik heb de zwengels daar gewoon uitliggen. Ik mis 't ook niet.

Sten_Vampire
27 juli 2007, 23:16
ik heb nog wat meer info gezocht, en geluisted op youtube, die emg pickups ownen wel de pan uit:P, dus denk ik te gaan voor een esp 400 series (ec-500), want daar zitten ze standaard bij. ze zijn alleen een beetje duur, maarja doorsparen he:D

en miss ergens een mooie 2e handsje aan te komen.

ik ga ervan uit dat al die esp dingen jumbofrets en een lekkere nek enzow hebben?xD die 400 series :P

LesPlayer
1 augustus 2007, 23:21
ik heb nog wat meer info gezocht, en geluisted op youtube, die emg pickups ownen wel de pan uit:P, dus denk ik te gaan voor een esp 400 series (ec-500), want daar zitten ze standaard bij. ze zijn alleen een beetje duur, maarja doorsparen he:D

en miss ergens een mooie 2e handsje aan te komen.

ik ga ervan uit dat al die esp dingen jumbofrets en een lekkere nek enzow hebben?xD die 400 series :P

Bij Totaly Music in Almelo hebben ze zo'n ESP hangen.

Soulflyhigh
2 augustus 2007, 14:26
ik heb nog wat meer info gezocht, en geluisted op youtube, die emg pickups ownen wel de pan uit:P, dus denk ik te gaan voor een esp 400 series (ec-500), want daar zitten ze standaard bij. ze zijn alleen een beetje duur, maarja doorsparen he:D

en miss ergens een mooie 2e handsje aan te komen.

ik ga ervan uit dat al die esp dingen jumbofrets en een lekkere nek enzow hebben?xD die 400 series :P
500 series dus hahaha :D

MoserCustomShopDotCom
3 augustus 2007, 13:27
nee, tussen het blok wat onder de tremolo hangt en de randen van de 'uitsparing' in de body, moet je gewoon aan beide kanten hout proppen, toch, Lars?

Niettemin ben ik wel behoorlijk partial geworden tot hardtail gitaren, om de doodeenvoudige reden dat ik 2 snelle 'shred-planken' heb met (nep) Floyd Roses, en ik heb de zwengels daar gewoon uitliggen. Ik mis 't ook niet.


Inderdaad. De brug zit "los". Kwestie van de plaat achter losschroeven en blokjes erin die groot genoeg zijn en de brug kan geen kant meer op.

Bedenk wel dat een beginnerssetje geen goede trem heeft. Ik heb leren spelen op 2 strat kopieen. Die trems heb ik er ook af geschroefd en nooit gebruikt.

Mijn BC Rich (NJ Serie) heeft een licensed floyd rose brug. Die onststemt niet. Ik speel de laatste tijd eigenlijk alleen nog maar op Mn Mosers en mijn Gibson. Maar zelfs na iets van 2 maanden niet mijn BC Rich gebruikt te hebben bleek dat hij nog goed gestemd was... YIKES!!! NETJES!!!

Wat betreft dat een aantal mensen hier "fanboy" roepen.. Niet te veel van aantrekken. Maar mensen zijn niet voor niets gek op een bepaald merk. Je moet alleen wel voor jezelf kiezen wat je goed vind. Je gaf aan dat je de dikkere hals van Epiphone niet fijn vind. Mooi, dan kijk je dus inderdaad naar dunnere halzen! Het moet uiteindelijk wel jouw beslissing zijn ;-)