PDA

View Full Version : problemen met hoge E op ES335



Nobler
19 juli 2007, 17:22
Ik heb al een tijdje een tweedehands Gibson ES335 en ik dwing mezelf er op te spelen om hem me 'eigen' te maken (is nog bij alle eerdere gitaren gelukt, en ik heb het geld niet voor niets uitgegeven). Hij speelt nog niet zo lekker als mijn vorige 'main axe', een Epi Sheraton II. Misschien moet ik voor mijn manier van spelen de frets laten vlakken, maar dat durf ik nog niet zo goed.

Het grootste probleem is nu dat de hoge E zo iel klinkt, en als je hem hoog op de hals opdrukt verdwijnt het geluid bijna helemaal. Heel anders dan bij de Epi. Ik speel wel op hele dunne snaren (.008 ), maar dat was bij eerdere gitaren (Epi) nooit een probleem, althans, niet na wat bijstellen: pickup aan de kant van de hoge E wat omhoog schroeven en het pooltje van de hoge E nog wat verder naar buiten draaien. Zo lukte het bij de eerdere gitaren goed om die hoge E qua volume lekker bij de rest van de snaren te laten aansluiten, alleen bij de Gibson niet.

Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen? Dikkere snaren is geen optie, daar speel ik niet lekker mee. Ik heb graphtec zadels gemonteerd omdat met de originele zadels de hoge E wel erg vaak knapte en dat met vijlen en polijsten niet kon worden opgelost.

Zou het aan de pickup's liggen? Het zijn naar ik mag hopen de originele Gibson PU's. Ik heb nog nooit PU's gewisseld, dus ik zou niet weten wat als vervanger in aanmerking komt.

Mijn geluid: blues, VOX AC30 met twee tubescreamers, ik soleer veel.

Nog een probleem met de Gibson: de frets lopen 'tegen de binding van de hals aan', terwijl bij de Epi de frets 'over de binding heen liepen'. Ik kan het niet anders uitleggen, maar is het duidelijk? Bij de Gibson stoppen de frets dus voor de binding. Bij de hoge E zorgt dat voor knapgeluidjes als ik de overgang raak bij vibrato en soms blijft de snaar er bijna tussen steken! Is dit normaal en is er een (niet al te rigoreuze) oplossing?

vidar
19 juli 2007, 17:28
Het kan zijn dat de trilling van de hoge esnaar gedempt wordt door magneet van je pickup (String-Pull). Je zou kunnen proberen de pickup aan die kant iets verder naar beneden te draaien.

succes

Nobler
19 juli 2007, 17:35
Misschien heb ik het element en het pooltje te ver omhoog gedraaid, maar als ik het naar beneden draai verlies ik ook geluid!