PDA

View Full Version : Effect op monitoren



InternEd
19 juli 2007, 17:16
Ik heb een PA vraag. Ik stel 'm maar even hier, want daar is volgens mij geen apart subforum voor en hier ziiten ook veel mensen met live-ervaring.

Voor de oefenruimte heb ik een mengpaneeltje gekocht met ingebouwde effecten. Goed genoeg om een galmpje op de stemmen te zetten. Nu wil de zangeres deze galm ook graag op de monitor hebben. Volgens mij kan dat niet, want de fx routeren naar de main mix of een subgroep. En de aux1 gaat naar de monitoren.

Maar wat ik me eigenlijk afvroeg (en niet alleen voor de oefenruimte, maar ook voor live) is 't eigenlijk gebruikelijk om ook op je monitoren dit soort effecten te zetten of kun je beter een 'droog' signaal aan de monitoren voeden?

DeiDRagonas
20 juli 2007, 13:31
Of dat wel of niet kan hangt van het merk en model mengtafel af. Bij de grotere is dit doorgaans gewoon mogelijk. Mn kleine verhuurtafeltjes van Behringer hebben die mogelijkheid tegenwoordig zelfs. Kwestie van t boekje goed lezen... Live is het trouwens maar net wat de vocalist wil. Meestal doe ik het in eerste instantie niet, maar soms vind een artiest dat prettiger zingen en dan gooi ik ook wat over de monitoren, maar wel zo minimaal mogelijk ivm feedback. Als je een zanger(es) hebt die met delay gewend is te zingen vinden ze t vaak prettig die ook over de monitoren te hebben is mn ervaring.

Hopelijk heb je wat aan mn info.

Grt Roy.

InternEd
20 juli 2007, 14:44
Ik ben 'r inmiddels achter dat het inderdaad wel kan. Door de fx out met een kabeltje te verbinden aan de aux return of weer gewoon op een kanaal en die dmv de aux knop naar de monitoren.

Als 't bandspul weer terug is van vakantie gaan we 's experimenteren met de settings.

Roman
21 juli 2007, 13:20
wat voor tafel heb je ed?

InternEd
21 juli 2007, 17:58
:sssh: Behringer Xenyx 2222fx :sssh:

harrie-beton
21 juli 2007, 19:35
veel zangers/zangeresses die ik ken zingen lekkerder als er een beetje galm op de monitor zit. Galm maskeert een beetje onzuiverheid. Ik moet zeggen dat een stem met weinig galm het beste klinkt als "voorin de mix".