PDA

View Full Version : Mixer voor meerdere monitor uitgangen



wizzie1982
19 juli 2007, 13:28
Hoi,

ik heb al een tijdje een in-ear monitor systeem en heb een aantal leden uit mijn band aangestoken om er ook een aan te schaffen. Nu heeft de mixer in onze oefenruimte (ja daar gebruik ik het ook, werkt geweldig! ;) ) maar 1 aux send dus wil ik ook een mixer aanschaffen die er meer heeft... Het budget ervoor is niet al te groot en aangezien het alleen voor de oefenruimte is hoeft het ook geen meesterkwaliteit te zijn. De Behringer die er nu staat voldoet prima ;) Ik heb gezien dat de nieuwe xenyx series van behringer tot 4 kanaals gaan, maar daarvan is 1 gereserveerd voor de interne effecten, een post-fader en twee pre-faders, en wat ik zoek moet toch eigenlijk wel 4 pre-faders hebben. De enige oplossing die ik tot nu toe gevonden heb is de Mackie Onyx 1620 (of hoger ;) ), maar deze vind ik nog wel aardig prijzig.. (bijna 800 euro)

Weet iemand een betaalbare (ergens rond max 350 euro) oplossing voor dit probleem?

Alvast bedankt!

greetz, Sander

boss
19 juli 2007, 16:55
Hoi Wizzie,
Wij hebben jarenlang gewerkt met een Behringer MX3282A als monitor mixer voor een 8 koppige band, waarbij ieder zijn eigen in-ear mix kreeg vanaf deze tafel.
Dat niet alle auxen pre-fader zijn hoeft dus niet direct te betekenen dat dat niet werkt.
Wij gebruikten dus 6 auxen + de 2 masters (L+R) = 8 Met een beetje creativiteit is daar zeer goed mee te werken. Vooral omdat het dus je eigen mixer is, want dan kan je de instellingen telkens verbeteren.
Ondertussen zijn we overgestapt naar een DDX3216 van Behringer, dit werkt wederom perfect.
Met als bijkomend voordeel om presets op te slaan. Deze overstap hebben we voornamelijk gemaakt om alle monitoring in 1 groot 19" rack te plaatsen.
Ohja, en wij gebruiken dit niet alleen tijdens repetities, maar ook live dus! ;)

B_2_the_a
19 juli 2007, 19:23
headphone amp?

wizzie1982
19 juli 2007, 20:36
headphone amp?

een headphone amp versterkt 1 signaal voor meerdere uitgangen ;) ik heb een apparaat nodig dat meerdere ingangen naar meerdere onafhankelijke uitgangen kan sturen ;)

@boss: dit klinkt interessant... ik ga er eens naar kijken... ik ben eigenlijk niet op zoek naar zo'n enorm grote stage mixer want dan moet ik er elke week mee slepen naar onze oefenruimte (nee ik heb geen eigen oefenruimte waar ik hem kan laten staan :p ) maar misschien is het wat... ik hoopte op iets compacters eerlijk gezegd.

harrie-beton
20 juli 2007, 00:19
De behringer UBFX pro serie heeft 4 aux en is iets van 300 euro / 350 euro.
Wat je ook kunt doen is 4 kleinere mixers kopen van 40 euro per stuk snappie?
Heb je wel meer kabels maar dat werkt ook.

wizzie1982
20 juli 2007, 10:05
De behringer UBFX pro serie heeft 4 aux en is iets van 300 euro / 350 euro.
Wat je ook kunt doen is 4 kleinere mixers kopen van 40 euro per stuk snappie?
Heb je wel meer kabels maar dat werkt ook.

die ubfx series hebben hetzelfde probleem als die xenyx, namelijk dat er maar 2 van die aux channels pre-faders zijn. de andere twee zijn post-faders en worden dus beinvloed door de fader van het betreffende kanaal, en de vierde kan ik zelfs niet extern gebruiken want die zit rechtstreeks gekoppeld aan de interne effectenprocessor.

Hoe had je dat in gedachten met 4 losse mixers dan? want ik begrijp het geloof ik niet helemaal... Je kan toch die vier mixers niet doorlussen? de meeste goedkope mixers hebben maar 1 stereo output ipv alle kanalen los, dus dan heb ik er voor de mixer die daarna komt niets meer aan...

[edit] ik zie overigens dat de ubfx series wel vier aux sends heeft, dus die vierde is blijkbaar wel loskoppelbaar van de interne fx unit... maar hij blijft post-fader :(

MSNL
20 juli 2007, 10:42
Er zijn 'kleinere'' monitor mixers van Allen & heath en Crest (XRM20).
Een andere oplossing bied Aviom (www.aviom.com)
Hierbij heeft iedere muzikant een eigen 'remote' mixer die via UTP kabels gelinkt zijn aan een module waarin alle audio signalen op binnenkomen.

grtz

msnl

wizzie1982
20 juli 2007, 13:35
MSNL:

De opties die je noemt zijn allemaal volgens mij behoorlijk buiten mijn budget. Ik heb van Allen & Heath inderdaad al een mixwizard gezien maar die kwam volgens mij boven de 1000 euro uit. Verder kon ik die crest die je noemde niet vinden. Wel de niet-monitor versie trouwens, en die voldeed ook wel aan mijn eisen. Die kost alleen ook weer 2500 euro :confused:

De oplossing van Aviom klinkt nogal GAS ;) maar ik vrees dat daar een nog veel hoger prijskaartje aan hangt.

harrie-beton
20 juli 2007, 15:00
opstelling met meerdere mixers:

In een eerdere post van lang geleden hebben we ook wel eens over de 4 mini mixer opstelling gesproken.

Je maakt op 1 tafel een totale mix van het geluid (desnoods het zaalgeluid). Iederbandllid krijg dit als een stereomix in mijn mengtafeltje van 40 euro plus 1 signaal apart van zijn eigen instrument. Zo kan elke muzikant naast zich een mix maken. Voordeel van deze opstelling is dat aan de EQ komen voor ieder lid apart te regelen is.

wizzie1982
20 juli 2007, 15:29
Hoi Harrie,

dit is op zich een goeie oplossing (dit kan ik ook met mijn in-ear zender zelf regelen, die heeft een interne 2kanaals mixer en twee ingangen. Sennheiser EW300IEM-G2 ;) ), maar ik zal onze situatie even uitleggen.

Wij hebben een toetsenist, een drummer, een bassist, een zangeres en een zanger/gitarist (ik)

Ik zou inderdaad een totale mix kunnen krijgen en mijn gitaar daar wat harder in gooien, maar hoe gooi ik mijn zang er harder in? en wat nu als ik de toetsenist harder wil horen dan dat de zangeres dat wil? Ik wil graag controle over elk instrument dat ik hoor. Dat ik dus voor ieder bandlid een aparte volledige mix kan maken... Het is voor mij niet alleen een kwestie van mezelf harder willen horen dan de rest, maar ik wil graag een perfecte mix maken van alle instrumenten, zoals ik die zelf graag wil hebben. Net zoals je op het podium kan, maar dan met een kleinere en betaalbare tafel ;)

Plantje
15 mei 2010, 08:59
Ik begrijp dat dit onderwerp al redelijk oud is, maar ik vraag me af of je er nog ooit uit gekomen bent.

Wij hebben met de band namelijk ongeveer hetzelfde geval. We hebben op het moment 3 in ears, maar op de duur wil de bassist er ook wel 1.

Nu hebben we mijn in ear aan de aux zitten. De drummer en andere gitarist zitten op de niet versterkte uitgang van de powered mixer; één links de ander rechts. Dat is dus post fader en dat is ook te merken! Zij kunnen weinig doen aan het geluid.

Ik ben dus ook op zoek naar een mengtafel met (minimaal) 4 auxen die allemaal pre fader zijn. Het nut van die koptelefoon versterkers heb ik nooit echt gezien eigenlijk :) Daarmee kun je nog absoluut geen eigen mix maken!

Als we helemaal slim bezig zijn nemen we een mixer die ook nog gemakkelijk het signaal van een PA bedrijf als ingangssignaal pikt. En dan bedoel ik dus: dat we in een live situatie het PA bedrijf kunnen vragen om alle microfoon signalen zowel hun mengtafels als die van ons in te laten gaan. We hebben dan namelijk onze monitor mix al nagenoeg goed staan!

harrie-beton
15 mei 2010, 09:20
Pre faders kost geld!

Ik zeg YAMAHA mg 24 14 fx
Deze tafel heeft 4 pre fader:

All input channels have a total of six auxiliary sends: AUX send 1 through 4 can be switched for pre- or post-fader operation, while AUX sends 5 and 6 are post-fader. Two EFFECT sends are provided in addition to the six AUX sends. That's more than sufficient send capability to handle monitoring and effects for all but the most complex applications. Two stereo AUX returns are provided in addition to the internal effect returns, providing an extra margin of return versatility for wet monitoring, for example.

http://uk.yamaha.com/en/products/proaudio/mixers/analog_mixers/mg24_14fxmg32_14fx_s/?mode=features

939 euro in Groningen bij Tonika.

Voor 649 euro heb je deze tafel:
Behringer Xenyx Xl2400



* ultra-low noise, high-headroom analog mixer voor live,front
* -of-house monitor
* 20 state-of-the-art XENYX Mic Preamps plus 4 stereo Line
* inputs 4 Subgroup outputs with inserts plus 2 independent
* main outputs with inserts on Main A
* 6 Aux sends per channel: 4 pre/post fader switchable for
* flexible routing
2 multi-functional stereo FX returns with

Magic Bean
15 mei 2010, 13:36
Ik heb voor mijn band (5 in-ear) op marktplaats gezocht naar een Allen & Heath GL2.
Deze mixer past perfect in ons rack en heeft 6 auxes. Deze zijn allemaal pre/post schakelbaar. Daarnaast kan je met verschillende modi die het apparaat heeft meerdere configuraties schakelen.

Check ze maar eens. Ik doe m iig niet meer weg.