PDA

View Full Version : 2 vraagjes over Boss OD-3



glasbier
19 juli 2007, 11:37
Ik heb een Boss OD-3 gekocht.
Als 'stand-alone' pedaal vind ik hem erg goed,lekker voor bluessy dingetjes.
Maar voor mijn RAT een oppepper te geven vind ik hem niet geschikt,hij maakt de RAT brijerig.
Zijn hier mensen die hem ook gebruiken i.c.m. een RAT en zo ja,hoe hebben jullie hem dan ingesteld?

Volgende vraag;vinden jullie hem geschikt als 'rock'pedaal?
Zo ja,wat zijn je instellingen?

Ik weet dat er hier veel over de Boss OD-3 is geschreven maar kon mijn antwoord hier niet tussen vinden,dus geen opmerkingen dat ik andere topics af moet struinen!

Speeddemon
19 juli 2007, 12:13
Probeer het es vóór de RAT met gain op 0, volume hoog (>5) en Tone ook hoog (>7).

BartL
19 juli 2007, 12:16
...of ruil hem met mij tegen een Japanse Ibanez TS-10 :)

Ontopic: Ik heb hem een tijd geleden gebruikt om mijn "stand alone" Ibanez TK999 op z'n kloten te geven. Dat deed hij best OK moet ik zeggen. Inderdaad gain helemaal dicht en volume ver open.

glasbier
19 juli 2007, 13:37
okay,dat heb ik ook geprobeert maar het volume gaat dan niet omhoog.

jimihattricks
19 juli 2007, 13:48
op zich is dat niet raar, als je hem ervoor gooit geef je namelijk vooral een gain-boost..

dat gezegd; mijn fuzzwork orange (tnx again remco ;)) wordt juist minder brijerig wanneer ik mijn ts-9 ervoor gooi (met gain op 0 en de levels omhoog), hij lijkt eerder wat strakker te worden.. dit is natuurlijk niet helemaal te vergelijken met jouw opstelling, maar toch..

glasbier
19 juli 2007, 13:57
Maar ik heb hem voor de RAT

Speeddemon
19 juli 2007, 14:51
op zich is dat niet raar, als je hem ervoor gooit geef je namelijk vooral een gain-boost..

dat gezegd; mijn fuzzwork orange (tnx again remco ;)) wordt juist minder brijerig wanneer ik mijn ts-9 ervoor gooi (met gain op 0 en de levels omhoog), hij lijkt eerder wat strakker te worden.. dit is natuurlijk niet helemaal te vergelijken met jouw opstelling, maar toch..
Dat komt omdat de TS9 laag wegsnoept en dat resulteert bij veel gain vaak in meer strakheid. De OD-3 heeft een hoop meer laag dan de TS9, dus dat zou wel breierigER kunnen worden. Maar goed, maak de inputcap schakelbaar (tussen stock 47nF en 10nF bijvoorbeeld) en je hebt een nog veelzijdiger OD-3.

glasbier
19 juli 2007, 14:52
Probeer het es vóór de RAT met gain op 0, volume hoog (>5) en Tone ook hoog (>7).

Gebruik jij hem ook voor 'stand-alone' voor rock?
Zo ja,wat zijn jouw instellingen?

Speeddemon
19 juli 2007, 15:00
Gebruik jij hem ook voor 'stand-alone' voor rock?
Zo ja,wat zijn jouw instellingen?
wel voor classic rock; niet voor hardrock.
gain vol open, level 12 uur, tone tussen 2 uur en max.
Als je stand-alone meer gain wilt, zou je naar de BD-2 moeten kijken, of een Zoom Hyper Lead HL-01 (2e hands).

glasbier
19 juli 2007, 15:26
Die BD-2 heb ik al (2x)gehad.
Vind de OD-3 een stuk beter.
Ben er best tevreden over hoor,maar was erg benieuwd hoe jullie ze gebruiken!
Ik vind als ik de tone boven de 12:00 uur zet,hem wat schel worden.
Met de gain boven de 15:00 uur wordt hij minder gedefineerd.
Hoger komt hij dus ook niet.
Als 'stand-alone' is het een erg goed pedaal;dit kon weleens een blijvertje worden.
Hiervoor had ik de Marshall BluesBreaker,de oude,erg goed pedaal maar had wat te weinig gain.
Vandaar nu de OD-3!

glasbier
20 juli 2007, 17:16
Gisteravond de OD-3 in de band gebruikt;valt me vies tegen.
Geluid is hard en schel!
Op huiskamervolume klinkt hij erg lekker maar met de versterker op 3 valt hij tegen.
Heb hem net 2 dagen geleden nieuw gekocht,dus als er iemand wil ruilen tegen een Guv'nor (de oude)is dat mogelijk.

Jimwoud
20 juli 2007, 17:42
Kun je hem niet ruilen dan, tegen een ander nieuw pedaal? Probeer eens een Jeckyll & Hyde van Visual sound als ze die hebben.

glasbier
20 juli 2007, 17:45
Lijkt me wat lullig....

Ash ketchum
20 juli 2007, 17:53
Lijkt me wat lullig....
Alsof je daarvan slechter van slaapt. ;)

Speeddemon
20 juli 2007, 18:09
Heb hem net 2 dagen geleden nieuw gekocht,dus als er iemand wil ruilen tegen een Guv'nor (de oude)is dat mogelijk.
't is dat ik al een mint-in-box OD-3 heb... :satisfie:

glasbier
20 juli 2007, 18:10
't is dat ik al een mint-in-box OD-3 heb... :satisfie:

Hmmm,wil je geen 2e?

Speeddemon
20 juli 2007, 19:18
Hmmm,wil je geen 2e?
Nee sorry, ik gebruik m'n OD-3 ook nauwelijks, maar ik hou 'm voor de verzameling.
M'n gemodde DOD 250 maakt de meeste uren als booster.

Debaser
20 juli 2007, 20:31
gewoon ruilen,
als je m nieuw hebt gekocht is ruilen vast geen probleem.
anders is het een shitwinkel

glasbier
20 juli 2007, 23:05
Gisteravond de OD-3 in de band gebruikt;valt me vies tegen.
Geluid is hard en schel!
Op huiskamervolume klinkt hij erg lekker maar met de versterker op 3 valt hij tegen.
Heb hem net 2 dagen geleden nieuw gekocht,dus als er iemand wil ruilen tegen een Guv'nor (de oude)is dat mogelijk.

Ik zit me net af te vragen of een compressor een oplossing zal zijn tegen het harde en schelle geluid.
Tips?

BartL
20 juli 2007, 23:10
Ik denk niet dat een compressor daartegen helpt. Een compressor zorgt er min of meer voor dat het volume constant blijft. Een leuk voorbeeldje van wat een compressor doet is het intro van "Under the Bridge" van RHCP.

glasbier
20 juli 2007, 23:33
Maar een compressor 'vlakt' je sound toch af?
Dus op hoger volume heb je dan toch minder pieken?

BartL
21 juli 2007, 10:06
Minder volume-pieken misschien. Ik denk niet dat je geluid er minder "schel" van wordt eigenlijk.

Speeddemon
21 juli 2007, 10:28
Minder volume-pieken misschien. Ik denk niet dat je geluid er minder "schel" van wordt eigenlijk.
wel als je een Boss CS-2 of oude Dynacomp gebruikt. Die voegen wat punch in 't laagmid toe en snoepen wat tophoog af, wat resulteert in een ronder/warmer geluid.

BartL
21 juli 2007, 10:50
Hmm...maar denk je dat hij daarmee de sound van "veel te schel" naar "precies wat 'ie zoekt" krijgt?

Heb zelf sinds heel kort ook een CS-2 overigens. Erg handig pedaal...

glasbier
21 juli 2007, 11:03
Waar het mij om draait is dat als ik de amp met de od-3 een erg mooi geluid heb mits de volume van de amp niet hoger komt dan 2-3.
Daarna wordt het hard en schel.
Daarom mijn vraag of een compressor de oplossing bied.

Speeddemon
21 juli 2007, 11:25
Waar het mij om draait is dat als ik de amp met de od-3 een erg mooi geluid heb mits de volume van de amp niet hoger komt dan 2-3.
Daarna wordt het hard en schel.
Daarom mijn vraag of een compressor de oplossing bied.
Als het bij hoge volumes te schel wordt, tone op de OD-3 terugdraaien (rond 12 uur) en treble of presence op je amp wat minder.
Presence zit vaak bij de power-amp, en als je amp harder staat, werkt de poweramp harder, dus dat houdt verband.

glasbier
21 juli 2007, 11:29
Als het bij hoge volumes te schel wordt, tone op de OD-3 terugdraaien (rond 12 uur) en treble of presence op je amp wat minder.
Presence zit vaak bij de power-amp, en als je amp harder staat, werkt de poweramp harder, dus dat houdt verband.

Ik heb de tone van de OD-3 op 10:00 uur,de treble van de amp op 3(gaat tot 12) en de presence op 2.
Dit lijkt me al aardig laag.

Speeddemon
21 juli 2007, 11:47
Ik heb de tone van de OD-3 op 10:00 uur,de treble van de amp op 3(gaat tot 12) en de presence op 2.
Dit lijkt me al aardig laag.
ai, dan is de combi OD-3 met jouw amp geen goeie.
Want met de tone op 10 uur vind ik een OD-3 ronduit dof, ook op hoge volumes.

glasbier
21 juli 2007, 11:52
Lijk en luister hier maar eens naar:

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.monteallums.com/Supra_Mod_Pic_IDs.jpg&imgrefurl=http://www.monteallums.com/Product_links.html&h=479&w=582&sz=74&hl=nl&start=4&um=1&tbnid=peCVw3oE7w-mKM:&tbnh=110&tbnw=134&prev=/images%3Fq%3Dboss%2Bod-3%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dnl

Dezelfde amp als die van mij.....

glasbier
21 juli 2007, 11:53
Kan dus wel goed klinken.

glasbier
23 juli 2007, 16:38
Volgens mij had ik de treble wat te laag staan van mijn versterker.
Ik heb nu de treble v/d amp op 6 en de presence op 5 en hij is nu op hoger volume een stuk strakker.
Conclusie;met de treble te laag krijg je een brijerig geluid(op hoger volume).