PDA

View Full Version : degeneratie der effecten



baviaan69
19 juli 2007, 10:10
Als je de liefhebbers/ gebruikers en vooral de handelaren op Marktplaats mag geloven is:
De oudste tubescreamer veel beter dan alles wat erna kwam.
De oudste Rat veel beter dan latere ratten.
De eerste produktielijn van de eerste Guvnor veel beter dan "de latere mindere versie".
De eerste Big Muff veel romiger dan ....
enzovoort, enzovoort....

Zou het nou echt zo zijn dat alle fabrikanten van electronische klankwonderdoosjes stelselmatig hun produkten verslechteren?

Of zijn gitaristen gewoon een soort bijgelovige halvezolen die elkaar napraten?

Graag jullie gedachten daarover.

Micro-e
19 juli 2007, 10:23
Het lijken me eerder verkoop praatjes.
Ze worden gewoon zeldzamer en daardoor duurder

Rutger
19 juli 2007, 10:30
Ik denk beide

Dergelijke effecten zijn beroemd geworden in hun eerste versie. Mensen houden van exact dat geluid wat uit die eerste serie komt. Fabrikanten echter blijven hun produkt dikwijls doorontwikkelen, om verschillende redenen. Ze spelen in opp de markt, willen goedkoper produceren, proberen hun product aan te passen aan de laatste trend, etcetera.

Daardoor verandert het product, en in de volgende versie zitten wellicht net andere onderdeeltjes (makkelijker te krijgen, of goedkoper), een iets andere voicing, wellicht wat extra's ten opzichte van de eerste versie. Dat hoeft op zich geen verslechtering te zijn, het is gewoon een verandering, een doorontwikkeling van het product.

Maar ja, de meeste gitaristen zijn juist gevallen voor de sound van de eerste versie, en hoeven daarom helemaal geen verandering. Ze willen juist die oorspronkelijke sound, en daarom beweren ze dat die eerste versie beter was. Terwijl je eigenlijk zou moeten zeggen, dat ie anders is (niet direct beter).

Anderszijds is het ook de hype. Men heeft sinds 10 jaar terug de oude zooi herontdekt, en daar veel moois in teruggevonden. En nu moet ineens het gros van de gitaristen oude meuk hebben, of een herproduktie daarvan. Terwijl je echt wel goed tussen de oude meuk moet zoeken voor de juweeltjes, lang niet alles wat oud is is goed.

Maar 40 jaar terug ging men over het algemeen toch meer voor kwaliteit dan nu, en kwaliteit was toen ook voordeliger. Want dat is in veel gevallen toch wel waar: door de jaren heen is er vaak bezuinigd op productieproces en onderdelen, wat het product er niet altijd beter op gemaakt heeft.

Soms is het ook nu gewoon voordeliger om een oud pedaal te kopen dan een boutique gebouwde replica. Al hoewel die laatste wel steed goedkoper geworden zijn.

Speeddemon
19 juli 2007, 10:33
De eerste produktielijn van de eerste Guvnor veel beter dan "de latere mindere versie"....


....Of zijn gitaristen gewoon een soort bijgelovige halvezolen die elkaar napraten?

Graag jullie gedachten daarover.
In dit geval is het waar. :sneaky:

En als je 't niet gelooft, prove me otherwise. Ik heb 3 verschillende Guv'nors gehad en de Guv'nor II in een luxe studio over goeie apparatuur gehoord.

stratestic
19 juli 2007, 10:40
Wat ik dan zelf nooit begrijp is waarom bijvoorbeeld Boss niet verder gaat met
een CE2 of een reissue van een ce1 chorus. Iedereen probeert er een kloon van
te maken maar Boss laat het gewoon aan zich voorbijgaan.

Speeddemon
19 juli 2007, 10:59
Wat ik dan zelf nooit begrijp is waarom bijvoorbeeld Boss niet verder gaat met
een CE2 of een reissue van een ce1 chorus. Iedereen probeert er een kloon van
te maken maar Boss laat het gewoon aan zich voorbijgaan.
Boss heeft een policy van 'geen reissues'. Maar idd, ze lopen zo een hoop inkomsten mis.
Als ze nu deze opnieuw zouden uitbrengen, geheid dat ze verkopen:
-CE-1, CE-2, PN-2, PQ-4, VB-2, CS-2 en waarschijnlijk nog wel een paar.

ruezzz
19 juli 2007, 11:08
Maar... ze proberen wel de Space-Echo in een digtaal doosje te proppen.
Is toch eigenlijk ook een soort reissue? Denk dat een CE-X kloon het CE-1 origineel beter zou moeten kunnen benaderen (in verhouding).

EuroCinema
19 juli 2007, 11:11
Tja, autofabrikanten brengen hun oldtimers ook niet opnieuw uit (tenzij in een heel nieuw jasje). Dat iets gewild is onder liefhebbers betekent ook niet dat je er kosteneffectief een heleboel van kan wegzetten.
Bovendien:zodra je iets reissuet, schroeven diezelfde liefhebbers het open en als er 1 schroefje anders is, staat Harmony Central vol met "don't but this crap, it's not the same!".

vinni
19 juli 2007, 11:22
Het zal zeker zo zijn dat de eerste versies van een aantal effecten beter klinken dan hun opvolgers. Maar er zijn waarschijnlijk meer opvolgers die beter klinken dan hun voorgangers.....alleen....vele gitaristen volgen inderdaad de kudde.
Dit geldt niet alleen voor effecten maar ook voor gitaren en versterkers.
Het is nog steeds zo dat Fender, Gibson en Marshall een zeer groot marktaandeel hebben terwijl er vaak betere alternatieven zijn tegen een gunstiger prijs....maar ja....dat logo....

vinni

Rinze
19 juli 2007, 11:50
Wat je probeert te verkopen is altijd beter dan de rest, daarom verkoop je het ook :D

Speeddemon
19 juli 2007, 12:10
Wat je probeert te verkopen is altijd beter dan de rest, daarom verkoop je het ook :D
Hey, we heten geen NeeraDJ hiero. :o :satisfie:

BartL
19 juli 2007, 12:18
Ik moet zeggen dat ik wel eens een tijdje een Japanse & Taiwanese Boss GE-7 heb gehad. Je merkte duidelijker dat de Japanse stiller is. Maargoed, hier gaat het inderdaad over kostenbesparing.

DiscoFreq
19 juli 2007, 12:39
Die modellen wijzigen en bij "legendarische" modellen zegt men dan dikwijls dat die minder zijn omdat men die oude sound wil, niet omdat die daarom "beter" is.

Anderzijds worden er nu dikwijls goedkopere onderdelen gebruikt (of SMD), of gewoon modernere en betere, die daarom niet beter klinken (effecten misbruiken dikwijls bepaalde eigenschappen/nadelen van componenten).

Het is soms ook anders, bij de Ampeg Scrambler is de reissue beter dan het origineel, en dat zegt Analog.Man, die anders wel geld kan verdienen aan modden moest hij zeggen dat de oude beter is.

Speeddemon
19 juli 2007, 14:53
Ik moet zeggen dat ik wel eens een tijdje een Japanse & Taiwanese Boss GE-7 heb gehad. Je merkte duidelijker dat de Japanse stiller is. Maargoed, hier gaat het inderdaad over kostenbesparing.
+1. Ook mijn ervaring bij de SD-1, DS-1 en CE-2. Heb de Japanse versies nog steeds; de MIT's zijn verkocht (op 1 DS-1 na, die ik nog steeds es voor robert-gitarist met een SEM mod moet doen... :listen: )

Mitch
19 juli 2007, 15:24
Zo Bart, lang niet gezien !

Anyway, van bijna alles wat de topic starter is het inderdaad zo, m.u.v. van de TS9 misschien en tot op zekere hoogte de Big Muff.
Het is mij ook soms een raadsel waarom ze een effect verzieken met een opvolger. Kostenbesparing alleen kan het niet zijn, ik heb wel eens het idee dat ze er misschien in theorie wat op vooruit denken te gaan (meer toonregeling erinproppen met dual pots bijvoorbeeld, maar de praktijk wordt 'vergeten'. Het blijft een opmerkelijk fenomeen.
Misschien is Vox (op ampgebied) een voorbeeld van hoe het ook kan.

EuroCinema
19 juli 2007, 15:42
Dat heet planned obsolence en de auto-industrie is er groot mee geworden. Door steeds nieuwe modellen met kleine of cosmetische veranderingen te introduceren, verkoop je sneller achter elkaar hetzelfde soort product aan dezelfde consument.

Daarnaast kun je zo steeds weer wat nieuws melden, waardoor je gratis en voor niks in de tijdschriften en op websites terecht komt.

Je stimuleert ook bezoek aan de winkels. Wie blij is met model AB1, wil de nieuwe, verbeterde AB2 tenminste even horen.

Omgekeerd geldt ook: sommige mensen die de AB1 hebben getest maar niet goed genoeg vonden, zijn toch nieuwsgierig of de verbeterde AB2 beter bevalt.

Kortom: zo kun je toch veel verkopen van producten die in principe decennialang mee kunnen gaan.

ewout
19 juli 2007, 18:39
Veel effecten zijn lastig opnieuw uit te geven door onderdelen. Denk aan de IVL chip uit de Whammy 1 die niet meer wordt gemaakt. Bij de boss ce-1 en ce-2 chorus worden bepaalde chips ook niet meer gemaakt en zijn er te weinig van in omloop om er opnieuw veel van te maken... correct me if I'm wrong.

Ander punt: op het moment dat een nieuw effect uitkomt, is dat effect helemaal 'in'. Artiesten gebruiken het en nemen er hun plaat mee op. Ten tijde dat dit effect in een tweede, veranderde en misschien wel verbeterde serie uitkomt is er alweer een ander nieuw effect wat uitkomt en waarvan de eerste serie wordt gebruikt voor opnamen omdat dat weer 'in' is. Op die manier wordt het geluid van een eerste serie het referentiekader van hoe een effect moet klinken, omdat daar de belangrijkste opnames mee gemaakt worden... toch?

Dirk_Hendrik
19 juli 2007, 19:37
correct me if I'm wrong.


Dat gaat dus niet lukken. Sommige classics zijn inderdaad niet meer (in grote (100+) volumes te maken omdat de onderdelen niet te vinden zijn. Ik ben met het CE2 voorbeeld wél van mening dat dat met een minimaal herontwerp mogelijk is en het klankverschil verwaarloosbaar is. Voor de CE1 geld dat zeker niet.

robert-gitarist
19 juli 2007, 19:44
[QUOTE=Speeddemon die ik nog steeds es voor robert-gitarist met een SEM mod moet doen...[/QUOTE]

Yepz. Maar alles op zn tijd :)

Ik wou toch even je lijstje aanvullen met Boss pedalen op de vorige pagina. Wat dacht je van de Spectrum en de Slow gear? Meest gezochte pedalen voor Boss verzamelaars! Behringer is slim, die maken er mooi gebruik van want die maken hem wel na. En ik geef ze echt geen ongelijk :) Ik denk ook dat je op dat soort pedalen flikn winst kan maken. Veel gitaristen hoor je over dat soort specifieke oude pedalen. Helaas zijn ze gewoon niet te betalen. Ik zou dol graag een Slow gear of Spectrum willen hebben maar ik kan en wil geen 400-500$ uitgeven voor een "mind" op Ebay. Ze zullen ongetwijfeld wel de waarde houden maar ja...
Die van Behringen zullen kwa kwaliteit wel anders zijn maar ja voor de nieuw prijs van zn Behringer, heb je alleen maar een knoppie voor van een Slow Gear ofzo :D (bijwijze van)...Snap ook niet waarom Boss die versies niet opnieuw produceert. Mij+vele andere gitaristen zullen ze er dolblij mee maken.
Beetje het zelfde als die Sovtek Big Muff. Die vieze groene die opgebouwd is uit Mig onderdelen. Super gewilt, waarom brengen ze die niet opnieuw uit?! Misschien een betere versie zelfs, uit F14 en F16 onderdelen. Die vallen minder uit de lucht zelfs dan een Mig 21 :D

DiscoFreq
19 juli 2007, 19:49
Beetje het zelfde als die Sovtek Big Muff. Die vieze groene die opgebouwd is uit Mig onderdelen. Super gewilt, waarom brengen ze die niet opnieuw uit?! Misschien een betere versie zelfs, uit F14 en F16 onderdelen. Die vallen minder uit de lucht zelfs dan een Mig 21 :D
Maar zitten vol fijne electronica & computers, zou niet echt een betere versie zijn in het geval van een gitaarpedaaltje :D

robert-gitarist
19 juli 2007, 19:52
Maar zitten vol fijne electronica & computers, zou niet echt een betere versie zijn in het geval van een gitaarpedaaltje :D

Krijg je gedonder met de analoge freaks want het wordt dan té digitaal

:D

jaap-regelink
19 juli 2007, 20:04
Krijg je gedonder met de analoge freaks want het wordt dan té digitaal

:D

en dat is het hem nou. veel mensen volgen de kudde zoals hier gezegd word.
het is wat je maar net zelf mooi vind.
als jij hele moderne muziek maakt en niks van mooie vintage effecten wilt weten waarom zou je die dan kopen. het is wat jij mooi vind. iedereen heeft z'n eigen smaak. maar vaak zijn het de wat betere gitaristen die de oude meuk prefereren. en daar loopt iedereen achteraan simpel gezegd. in principe is het nieuwste overdrive pedaal van Boss (voorbeeld) technisch gezien vele malen beter. maar de sound is anders dan het orginele wat velen toch mooier vinden. het is gewoon een kwestie van smaak.

robert-gitarist
19 juli 2007, 20:06
en dat is het hem nou. veel mensen volgen de kudde zoals hier gezegd word.
het is wat je maar net zelf mooi vind.
als jij hele moderne muziek maakt en niks van mooie vintage effecten wilt weten waarom zou je die dan kopen. het is wat jij mooi vind. iedereen heeft z'n eigen smaak. maar vaak zijn het de wat betere gitaristen die de oude meuk prefereren. en daar loopt iedereen achteraan simpel gezegd. in principe is het nieuwste overdrive pedaal van Boss (voorbeeld) technisch gezien vele malen beter. maar de sound is anders dan het orginele wat velen toch mooier vinden. het is gewoon een kwestie van smaak.

Dude, relax, het was maar een grapje :nervous:
Ik hou van analoge pedalen zelfs! En ik heb ook niks tegen digitaal want zn beetje 90% van de spullen die ik heb is digitaal en bevalt me prima.

jaap-regelink
19 juli 2007, 20:29
haha ;), geen aanval op iemand, want eerlijk gezegd wil ik liever een oude, goedwerkende, EHX Phaser, dan een nieuwe ;). maar het is gewoon een kwestie van smaak. ;). btw, ik zit hier heel relaxt aan een lekker bakkie koffie :satisfie:

robert-gitarist
19 juli 2007, 20:45
Dan is er niks aan de hand :D Geniet lekker van je bakkie koffie, doe ik met me pilsje ;)
maar het kwam echt zo over van "en nou ben ik het zat dat gelul over analoge en digitaal" ;) Het is namelijk soms hier een gevoelig onderwerp. Lang niet zo erg als modeling maar komt in de buurt hehe

jaap-regelink
19 juli 2007, 21:42
ja, ik ben het ook zat ;). het is ieder zijn eigen smaak toch ?. om nou echt een te verkiezen zal je nooit lukken ;). dat komt omdat het een mening-kwestie is, en niet alles is feitelijk te onderbouwen . maar ach. je moet het forum ook lopende houden ;).
pilsje laat ik maar niet doen. moet er om 4 uur weer uit. werken.

Dirk_Hendrik
19 juli 2007, 21:46
in principe is het nieuwste overdrive pedaal van Boss (voorbeeld) technisch gezien vele malen beter. maar de sound is anders dan het orginele wat velen toch mooier vinden. het is gewoon een kwestie van smaak.

Help. Op welke argumenten baseer je dat de nieuwste OD van Boss technisch "beter" zou zijn? Zoals je zelf al aangeeft beter dan wat? Anders ja. Dat zeker maar beter? Hoe dan?

robert-gitarist
19 juli 2007, 23:09
Nja beter is het woord niet. Ik denk dat anders meer het woord er voor is ;)

-Heineken-
20 juli 2007, 02:36
Tjah in veel gevallen is 't echt waar hoor. De grootste afzetmarkt blijft natuurlijk de beginnende gitarist. En die kopen alleen goedkope pedalen. Grote maatschappijen verkopen liever 5000 pedaaltjes per dag ala 100 Euro dan alleen eentje per jaar aan Slash,Satriani en noem ze maar op ala 500 Euro per stuk. (Da's allemaal een beetje uit de lucht gegrepen hoor). Vroeger had je alleen analoge techniek en lagen de productiekosten hoog. Zat dan ook nog zo'n opgeleide Japanner zo'n ding met de hand metalen delen in elkaar te solderen en nu zit daar zo'n 12 jarig meisje in Taiwan op knopjes te drukken om plastic pedaaltjes op de loopband te fabriceren. Als Boss die CE-1, CE-2 DM-2, DM-3, DC-2, SG-1 en noem ze maar op zou re-issuen zouden ze waarschijnlijk MINSTENS zoveel kosten als de originelen op E-bay en evengoed door dat 12 jarig meisje op haar machine gemaakt worden met goedkopere onderdelen en maar BIJNA net (NIET!) zo goed klinken(kijk maar naar die Ibanez reissues). Daarom vliegt meneer Roland Boss waarschijnlijk met z'n privé Boeing 747 van 't ene vakantie-oord naar 't andere en zitten meneer Fulltone en Vex etc. nog dagelijks veel te dure pedaaltjes te solderen in de trend van het oude werk van Boss en Ibanez(Maxon,MXR,Ross etc.).

jaap-regelink
20 juli 2007, 19:43
Tjah in veel gevallen is 't echt waar hoor. De grootste afzetmarkt blijft natuurlijk de beginnende gitarist. En die kopen alleen goedkope pedalen. Grote maatschappijen verkopen liever 5000 pedaaltjes per dag ala 100 Euro dan alleen eentje per jaar aan Slash,Satriani en noem ze maar op ala 500 Euro per stuk. (Da's allemaal een beetje uit de lucht gegrepen hoor). Vroeger had je alleen analoge techniek en lagen de productiekosten hoog. Zat dan ook nog zo'n opgeleide Japanner zo'n ding met de hand metalen delen in elkaar te solderen en nu zit daar zo'n 12 jarig meisje in Taiwan op knopjes te drukken om plastic pedaaltjes op de loopband te fabriceren. Als Boss die CE-1, CE-2 DM-2, DM-3, DC-2, SG-1 en noem ze maar op zou re-issuen zouden ze waarschijnlijk MINSTENS zoveel kosten als de originelen op E-bay en evengoed door dat 12 jarig meisje op haar machine gemaakt worden met goedkopere onderdelen en maar BIJNA net (NIET!) zo goed klinken(kijk maar naar die Ibanez reissues). Daarom vliegt meneer Roland Boss waarschijnlijk met z'n privé Boeing 747 van 't ene vakantie-oord naar 't andere en zitten meneer Fulltone en Vex etc. nog dagelijks veel te dure pedaaltjes te solderen in de trend van het oude werk van Boss en Ibanez(Maxon,MXR,Ross etc.).

Geef meneer Boss Roland eens ongelijk om liever 5000 goedkope pedalen te maken dan 1 dure. de échte gitaristen vinden het niet erg om veel uit te geven aan effecten, en zullen het ook niet doen, een 100 euro meer voor een Phaser maakt me niet uit, als die ook daadwerkelijk beter is. maar de jonge broekies, in grote aantallen gaan massaal aan de Behringer pedalen.

Ibanez666
20 juli 2007, 20:18
Ik heb toch liever een 70-er fender strat dan een nieuwe. Daar zit toch echt verschil in en ik probeer niks te verkopen

Dirk_Hendrik
20 juli 2007, 21:46
etc etc

Jaap,

Ik mis je reactie. Je hebt in dit topic een dito stelling neergeplant en ik vraag me dus nogal af waar je argumentatie blijft.

Jayjay
21 juli 2007, 00:53
Ik denk dat we op een punt beland zijn waar de moderne technologie ons soms meer te bieden heeft dan dat we willen. We kunnen er meer mee maar het is maar een benadering van het orgineel.
Na veel multi fx met te vel mogelijkheden vind ik een oude drive master of guvnor een verademing zeker waneer de praktijk leert dat de sound zelfs nog authentieker is dan een moderne FX.

Daar zit em meteen de clou ..wanneer men moderne techniek gaat toepassen maar men daarmee autenticiteit verliest..willen we het orgineel ..wanneer de nieuwe technieken nu eens worden ingezet voor totaal iets nieuws in plaats van iets bestaands te inoveren ..wordt er een nieuwe klassieker geboren!

BamBuFan1
21 juli 2007, 01:46
Als je de liefhebbers/ gebruikers en vooral de handelaren op Marktplaats mag geloven is:
De oudste tubescreamer veel beter dan alles wat erna kwam.
De oudste Rat veel beter dan latere ratten.
De eerste produktielijn van de eerste Guvnor veel beter dan "de latere mindere versie".
De eerste Big Muff veel romiger dan ....
enzovoort, enzovoort....


En over 10 jaar zijn de 19" rackunits van weleer ineens het beste dat er ooit is gemaakt op effectengebied...

Dastard
21 juli 2007, 01:54
Ik koop gewoon wat ik lekker vind klinken of wat lijkt/is wat ik op dat moment heb...als dat een "oud" pedaal is, koop ik een oud pedaal, als dat een nieuw pedaal is koop ik die nieuwe.
Ik ben bijvoorbeeld erg gehecht aan mijn Boss DC-2, ik heb de DC-3 geprobeerd en nog meer chorus pedalen maar het lukt me niet om de "sound" van de DC-2 te krijgen enne, dat zal vast wel bestaan en misschien luister ik niet goed maar op het moment kan ik het niet vinden, dus is de DC-2 voor mij fantastisch voor de rest interesseert de interesse van mensen voor "oude" pedalen mij geen ene drol. :-D

drap
21 juli 2007, 09:35
Volgens mij worden er ook veel te veel aannames gedaan op dit gebied en dat zie je niet alleen bij effectenpedalen terug. Zolang er een grote groep kenners is die bepaalde dingen beweren, wordt het gek genoeg opeens een feit bij een grote groep. Gek eigenlijk, want als het puur op geluid aankomt en niet op kwaliteit, dan ben je zelf de kenner lijkt me, ervaring of niet. Ikzelf heb alleen een oud exemplaar als ik 'm punt één natuurlijk goed vind klinken en het pedaal simpelweg niet meer in produktie is. Ik zie het nut er niet van in om op ouwe pedalen jacht te gaan alleen maar aan de hand van aannames, terwijl ik zo naar een muziekwinkel kan gaan om een zooi pedalen te proberen. Bevallen ze niet, dan hoef ik ze ook niet te kopen. En ik ben best een pedalenfreak. Maar ik gun ieder z'n eigen hoor, ik vind alleen die aannames vaak zo jammer. Hoewel ik mezelf er ook wel eens op betrap en daardoor geld heb uitgegeven. Rotforums :D

Speeddemon
21 juli 2007, 10:25
@drap, dat gebeurt zeker, maar voor mijzelf wil ik alles gewoon testen, voordat ik tot zulke uitspraken overga. Ik betrapte mij er in m'n pubertijd wel es op dat ik sporadisch meepraatte met mensen en toen ik dat bij een vriend van me zag, vond ik dat zo'n onhebbelijke eigenschap, dat ik 'een eigen mening hebben' als hoogste goed ben gaan beschouwen. Nadeel is dat ik dan ook weer zo iemand ben, die OVERAL een mening over heeft. :chicken: :satisfie:

Maar goed, als je je eigen zwakheden kent, ken je de mensen om je heen ook een stuk beter, dus ik heb op forums (fora) wel tussen de regels door leren lezen.
Dus, self-reflections aside;
ik ga niet beweren dat m'n oude Guv'nor beter klinkt dan de nieuwe, omdat ANDEREN dat beweren. Ik heb 't ZELF gehoord en getest. Ik heb zelfs op een gegeven moment 3 oude Guv'nors thuis gehad, om te vergelijken (2 Engelse en 1 Koreaanse, als ik me niet vergis). De Koreaanse had wat minder ruis en klonk strakker, maar miste ook een beetje de 'tubey' feel van de UK versie.

jaap-regelink
21 juli 2007, 13:06
Jaap,

Ik mis je reactie. Je hebt in dit topic een dito stelling neergeplant en ik vraag me dus nogal af waar je argumentatie blijft.

wil ik wel geven, op welke post ? ;)

Speeddemon
21 juli 2007, 14:14
op dit stukje, denk ik, Jaap.

in principe is het nieuwste overdrive pedaal van Boss (voorbeeld) technisch gezien vele malen beter. .
SMD, meer printplaat-geplaatste onderdelen (jack en switch) en computer-verzonnen circuits ipv verzonnen door 'oren'... niet echt 'technisch beter' IMO.

Dat de tolerantie van componenten strakker wordt als de technologie vordert, wil ik je nog wel nageven.

Dirk_Hendrik
21 juli 2007, 14:48
op dit stukje, denk ik, Jaap.

SMD, meer printplaat-geplaatste onderdelen (jack en switch) en computer-verzonnen circuits ipv verzonnen door 'oren'... niet echt 'technisch beter' IMO.

Dat de tolerantie van componenten strakker wordt als de technologie vordert, wil ik je nog wel nageven.

Die bedoelde ik idd.

Speedy,
Kun je me een voorbeeld geven van een "computer-verzonnen" circuit? Ik ken er geen.

Speeddemon
21 juli 2007, 15:02
Die bedoelde ik idd.

Speedy,
Kun je me een voorbeeld geven van een "computer-verzonnen" circuit? Ik ken er geen.
de werking van een circuit wordt toch door computer-simulaties getest of 't werkt.
Dat zo'n PC 'ziet' dat een overdrive-pedaal clipt en heftiger clipt als je de drive-knop opschroeft is één ding, maar je hebt OREN nodig om te testen of 't ook mooie/bruikbare/muzikale vervorming is.

Dat bedoelde ik.

jaap-regelink
21 juli 2007, 15:20
Dat de tolerantie van componenten strakker wordt als de technologie vordert, wil ik je nog wel nageven.

uitgaande, dat als je een product verder ontwikkeld, je er betere componenten indoet. ipv slechtere

Dirk_Hendrik
21 juli 2007, 15:35
@ speedy.
Simulatie is idd een handig hulmiddel om basiswerking te verifieren. Ik kan me echter nog steeds geen effect voorstellen dat volledig op basis van simulaties is ontwikkeld en zonder luisteren op de markt is gebracht. Dat dat niet werkt weten fabrikanten even goed.

Wat betreft "betere" of "slechtere" componenten. De meeste mainstream fabrikanten gebruiken wat er voor de laagste prijs in de juiste hoeveelheid te krijgen is. Dat zijn dus geen betere of slechtere maar gewoon verkrijgbare. Als gevolg van het beter worden van produktietechnieken, vnl gericht op het minimaliseren van uitval bij de componentenfabrikant zijn componenten idd qua tolerantie meer gelijk geworden. Dat betekent dus een consistenter eindprodukt en geen grappen a la fus faces waar je er 30 op een rij moest hebben om die ene wél goed klinkende er uit te pikken.

WillemdaGuide
8 november 2007, 16:25
Kwam laatst zelfs een ad. tegen voor een DSD-2 Sampler/Delay van Boss waarbij dan stond dat de kenners weten dat de DSD-2 veel lekkerder klinkt dan z'n opvolger, de DSD-3.
Laat Boss nu beweren dat deze beide pedaaltjes precies identiek zijn......
en de enige reden om de 2 in een 3 te veranderen had te maken met een prijsdaling....

EuroCinema
8 november 2007, 17:14
Oude, vaak afgespeelde mp3tjes klinken ook veel warmer en organischer. Een mp3tje dat je net hebt gedownload klinkt maar kil en synthetisch.

DiscoFreq
8 november 2007, 17:25
Oude, vaak afgespeelde mp3tjes klinken ook veel warmer en organischer. Een mp3tje dat je net hebt gedownload klinkt maar kil en synthetisch.
Gek, bij vrouwen is 't dikwijls andersom ;)