PDA

View Full Version : studie buizenamp: nog een keer proberen de database in te ko



riesj
17 januari 2003, 11:03
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een buizenamp voor thuis. Ik dacht dat de Blues Jr alles was wat ik zocht. Totdat ik op jullie forum stuitte. Inmiddels heb ik (bijna) alle topics over buizenamps gelezen en veel geleerd. Waaronder, dat je voor het geld van een Blues Jr meer versterker kunt hebben.

Ik heb nu drie versterkers op het oog en zou er graag wat meer over willen weten om tot een goede beslissing te komen.

Ten eerste de Laney LC15R. Deze ss preamp met buizeneindtrap heeft waarschijnlijk genoeg volume op slaapkamerniveau. Aangezien de preamp ss is, vroeg ik me af, dat wanneer je bijv. een Tubeman in de FX-loop hangt of wanneer je gitaar>Tubeman>FX-in als setup gebruikt, het geluid stukken lekkerder is; en bijv een Peavey Classic 30 overtreft qua geluidskwaliteit?
Ik heb op Harmony-central gelezen dat de betrouwbaarheid van deze amp nogal tegenvalt, wat is jullie ervaring hiermee?

Als 2de amp de Peavey Classic 30. Deze amp is 100% buizen en kost 2x zoveel als de Laney. Met zijn 30W overtreft hij drummers en is misschien veel te luid voor mijn slaapkamer. Vandaar de vraag: Op welke volumestand klinken de buizen al lekker?

De derde amp is de Koch Twintone. Deze rakker is meteen de duurste van de drie: 2x zoveel als de Peavey en dus 4x zoveel als de Laney. Verder zou deze amp, omdat de powersoak 9 vd 10 keer aan moet staan, misschien niet tot zijn recht komen. Vandaar de vraag: Is dit niet een beetje teveel van het goede, of is de geluidkwaliteit met powersoak aan echt stukken beter dan de Peavey of de Laney?

Hebben jullie nog suggesties over amps die ik over het hoofd heb gezien?

Oh ja, ik speel voornamelijk blues en rock en zo nu en dan punk en metal.

Alvast bedankt voor je hulp!


Richard

riesj
19 januari 2003, 11:41
Oeps, foutje!

De Laney LC15R heeft wel een tube preamp.

Sorry,


Richard

srv-man
19 januari 2003, 13:56
Om een buizenversterker lekker te laten klinken moet je het volume redelijk open draaien. Mijn ervaring is dat je toch wel 25-50% van het vermogen moet gebuiken om het echt lekker te laten klinken. Dit is bij vrijwel alle buizenversterkers al veel te hard voor thuis, tenzij je buren stokdoof zijn of je vrijstaand woont.
Ik heb zelf een Champ 12 gehad, maar dat was al veel te hard voor thuis (mits je een lekker soundje wil).
Overigens is de twintone de meest veelzijdige, die kan echt van clean tot metal. De Peavey is ook goed, maar vooral clean en blues/rock. De Laney is gewoon een wolf in schaapskleren, sluit hem eens aan op een 4x12 en je weet niet wat je meemaakt (en de buren ook niet....)
Je kunt thuis natuurlijk wel een lekker geluidje krijgen, maar niet met eindtrapoversturing.

Negative K3 fan
19 januari 2003, 14:05
als je niet van veel volume houdt, maar wel cvan goede toon kun je ook de zvex nano amp nemen, 1/2 watt head (ja een halve watt dus) maar als je die aansluit op een 4x 12" gaat het hard genoeg en hij klinkt ook heel geil.

riesj
19 januari 2003, 14:58
Dus als het goed begrijp, is de buizen-eindtrap niet echt thuis te gebruiken.
Tenzij de buizeneindtrap op hetzelfde geluidsniveau als een hybrid eindtrap natuurlijk lekkerder klinkt?!?

riesj
19 januari 2003, 14:58
hybrid eindtrap=hybrid versterker (natuurlijk)

qwerty
19 januari 2003, 17:02
Hoi heb ook een lc15, al is die inmiddels wel redelijk verbouwd...
Het betrouwbaarheidsprobleem komt volgens revieuws op harmonycentr. met name door de hangende montage van de buizen waarbij de buisvoetjes direct op de print gemonteerd zijn. Heb zelf het versterkerchassis uitgebouwd (die blikken doos waar alle electronica in zit...) en deze ondersteboven (dus met de buizen staand ipv hangend) in een zelfgebouwde top-behuizing gesleuteld.

Speel regelmatig op vol volume, met een booster voor mijn ingang, en nog NOOIT enig probleem gehad.

Voor wat betreft buizen eindtrap en slaapkamers: is idd geen ideale combinatie, maar is te doen... je moet het volume gewoon niet te hoog zetten, klinkt dan wat minder, maar nog steeds lekkerder dan menig transistoramp.

En voor het geval het echt stil moet heb ik onlangs een fender Mini Deluxe aangeschaft (werkende miniatuur van fender blues deluxe, is natuurlijk WEL transistor...)

Die laney en fender heb je samen voor het geld van een blues jr, en je houdt nog over ook!!

:B :B :B :B

Janneman
19 januari 2003, 17:05
Een buizeneindtrap klinkt heel zacht heeeel slecht. Als je hem een beetje opendraait klinkt het meestal niet verkeerd, alleen is een beetje wel meteen best hard. Voor mijn kamer iig ongeschikt. Als je ook 's avonds wilt spelen en je hebt buren of familie zou ik zelf geen buizen eindtrap nemen. Misschien wel weer als je ook gaat optreden, dan moet je gewoon een goede versterker nemen. Dat het dan thuis niet klinkt maakt dan in mijn opzicht niet zo uit.

MAY
19 januari 2003, 17:15
Inderdaad, ik vind dat een buizenbak op een laag volume (zonder boost) ook niet echt te gek klinkt. Maar op zich zie ik het probleem niet helemaal in. Ik bedoel wanneer je een boos-pedaaltje of iets dergelijks gebruikt klinkt ie zelfs op een laag volume te gek. Ik gebruik altijd op lage volumes een tubescreamer. En ik heb altijd een lekker geluid.

qwerty
19 januari 2003, 17:22
Sluit ik me volledig bij aan, MAY.

:B :B :B :B

riesj
19 januari 2003, 18:11
Aha,

Dus als ik mijn boss SD-1 gebruik of als die niet genoeg overstuurt, een tubescreamer ofzo aanschaf, is het geluid op laag niveau voldoende. NB: dit is geen oversturing van de eindbuizen, toch?

In dat geval zou de Peavey met zijn 4 eindbuizen, het niet voor mij zijn. Is dan waarschijnlijk een beetje duur in het onderhoud als die eindbuizen toch amper (voorlopig)gebruikt worden.

En de betrouwbaarheid van de Laney LC15R zit me nog niet zo lekker, omdat je veel hoort over de transformator die naar de kl*te gaat. Of zijn dit alleen de Laney's die naar Amerika gescheept worden?

dalon
19 januari 2003, 19:52
Ik heb zelf ook die Peavey 30 gehad, omdat ik er zoveel goeds over hoorde. Ik vond het (in de band vooral) niet echt okee. Dus. Denk ook eens aan een ouwe Fender champ!

Mitch
19 januari 2003, 20:11
Ik gebruik in de oefenruimte een buizenbak en thuis een Marshall AVT50 (voor de duidelijkheid: hybride, één 12AX7 in de pre-amp). Die Marshall heb ik daarvoor ook in de oefenruimte gebruikt en live (gemic'ed via de PA) en geloof me: die komt prima door de mix !
Het clean is ook heel behoorlijk en voordeel op de slaapkamer: closed back. Zet 'm dus rustig tegen een muur waar je buren zijn, door de push naar voren heeft alles erachter er weinig last van !

Pas had ik i.v.m. kleine werkzaamheden de Tube 50 weer eens thuis staan: ik vond het niks..... je kan hem onvoldoende openzetten om te genieten van de dynamiek, erg frustrerend !

Veel forumleden zijn anti-valvestate, maar doen daar absoluut de nieuwere versies als deze mee te kort.

McCloud
19 januari 2003, 20:21
Ik heb zelf op m'n kamer een Marshall 6100 (100 Watt buizen) staan met een 4*12 speakerkast. Ik heb een attenuator (HotPlate) tussen m'n versterker en m'n speakerkast zitten waarmee ik het volume kan regelen (dat ding zet dan het overtollige volume (=energie) om in warmte). Ik kan daardoor m'n versterker helemaal openzetten (eindbuizen oversturing is cool) en toch op slaapkamerniveau spelen. Werkt tegek.

qwerty
19 januari 2003, 20:34
De laneys die met dit transformator-probleem kampten zijn de lc15´s van de allereerste serie. Die zijn dus al een tijdje op de markt, en slechte exemplaren kom je op de 2e hands markt niet echt meer tegen omdat dit gebrek dan allang aan het licht gekomen is na een tijdje gebruik...

in antwoord op de door jou gestelde vragen: met een overdrivepedaal kan je idd een mooiere klank uit een niet al te erg volume halen.

Denk idd niet dat die peavey wat voor je is: is dus 30 watt, en 30 watt buizen is HARD.
met die laney is eventueel ook prima te giggen, desnoods gooi je een mic voor de speaker en versterk je hem door de PA.
het enige waar je voor op moet passen is dat als je zo´n laney op hoog volume (master op 8 of meer) gebruikt met een overdrive/booster ervoor, hij iets te heet kan worden. is dus op te lossen door versterker ondersteboven te zetten, of zoals ik heb gedaan er een top van te maken.....

maar iig kan ik je zo´n versterker van harte aanraden: prtima geluid voor een zeer lage prijs....

:B :B :B :B

Pickslide
19 januari 2003, 23:28
Op 2003-01-19 20:21, schreef McCloud:
Ik heb zelf op m'n kamer een Marshall 6100 (100 Watt buizen) staan met een 4*12 speakerkast. Ik heb een attenuator (HotPlate) tussen m'n versterker en m'n speakerkast zitten waarmee ik het volume kan regelen (dat ding zet dan het overtollige volume (=energie) om in warmte). Ik kan daardoor m'n versterker helemaal openzetten (eindbuizen oversturing is cool) en toch op slaapkamerniveau spelen. Werkt tegek.


Hier zou ik graag wat meer over te weten willen komen. Werkt dit bij anderen ook goed?? en wat kost zo'n rakker???

riesj
20 januari 2003, 00:25
Ik heb net op internet gekeken en zo'n Hotplate kost nieuw zo'n $280,-.
Een alternatief voor een Hotplate is, om de poweramp buizen te vervangen door TADs. Deze schijnen nieteens een rebias nodig te hebben. Heeft iemand hier ervaring mee?

En dan nu terug naar de gitaarkeuze. Qwerty, ik begin steeds meer voor die Laney te voelen en ook voor die modificatie die je eraan hebt gedaan; volgens mij werkt het niet echt prettig met een versterker op z'n kop! Dus heb je toevallig een website ofzo waar die modificatie op staat?

Heeft die Laney trouwens geen open achterkant, want dan kun je er toch gewoon een ventilater op monteren?

qwerty
20 januari 2003, 00:49
Kan ik me voorstellen, is nl een goedklinkend en goedkoop alternatief.....
Nu antwoord op je vragen:

Heeft idd open achterkant, maar een ventilator maakt lawaai, en met een top kan je nog eens een andere speakerkast eronder gooien. Want zoals eerder vermeld door een 4x12 (of beter nog een 4x10) klinkt dit echt fantastisch.

Mod die ik heb gedaan om er een top van te maken staat niet op internet, maar is eenvoudig zelf te doen.
Als je het chassis uit de kast schroeft (4schroeven, wel eerst buisjes eruit om beschadigingen te voorkomen)kan je eenvoudig opmeten hoe breed en diep de binnenmaten van je top moeten zijn. Houdt met het bepalen van de hoogte er rekening mee dat je er nog enigszins makkelijk bijkan om evt. buisjes erin en eruit te doen.....
Vervolgens bij Formido van 18mm MDF plankjes op maat laten zagen. Dan is het alleen nog een kwestie van in elkaar lijmen en schroeven, en vervolgens afwerken.
Dit kan op de makkelijke manier: lakken, of moeilijker:bekleden met tolex. Al met al denk ik dat ik inclusief zorgvuldig schuren, en 3x gronden en 3x lakken ±10-15 uur bezig ben geweest met het maken van de behuizing.
Heb nu dus een schattig topje met ongeveer half de grootte van een marshall top.....


:B :B :B :B

riesj
20 januari 2003, 22:10
Dat is inderdaad niet zo'n heel grote klus om te doen. Ik neem aan dat het gedeelte waar de pots op zitten uit de combo-kast te schroeven is en dat je dat als voorkant van je top gebruiken kan? (met een stuk mdf eronder)

Als dat nl zo is, kun je alles gewoon weer terugplaatsen in de combo, niet? Indien je aanspraak moet maken op de garantie.

Zit eigenlijk de hele amp in dat bakkie, behalve de speaker, of moet je rotzooien met tranformator kabels etc?

Braindead
20 januari 2003, 22:20
Pfffff als ik dit allemaal hoor.
Zou je niet gewoon je buizenbak voor je oefenruimte houden en voor thuis een klein versterkertje gebruiken.
Dat lijkt mij veel beter. Al die boxen die zetten mischien het signaal wel om in warmte maar ik geloof dat de elektriciteit toch wel deels verbruikt wordt. En op laag volume heb je ook zo weinig aan zo'n buizenbak.
Gebruik een kleine versterker en een goede multieffektbak. Gebruik de compressor zo dat ie de buizendruk nabootst.
Zo doe ik het en nee, het klinkt niet zo mooi als een buizenbak voluit maar het is heel accepabel. :smile:

jpb
21 januari 2003, 00:02
Op 2003-01-19 17:05, schreef Janneman:
.....Een buizeneindtrap klinkt heel zacht heeeel slecht........


Heb ik nooit last van. Op laag volume klinkt een buizen-eindtrap net zo als een transistor, zelfs beter vind ik omdat er toch wat meer warmte/karakter is. Zou het niet aan het type of de kwaliteit van je versterker liggen?



Op 2003-01-20 00:25, schreef riesj:
Ik heb net op internet gekeken en zo'n Hotplate kost nieuw zo'n $280,-.


Op http://www.webervst.com (onder: bulletin boards-speakers-attenuator) kun je voor je amp de vereiste weerstanden/wattages berekenen voor een attenuator. 4-6 weerstanden van 1,- per stuk, twee pluggen en een half uurtje solderen en je hebt je "poor man's" Hotplate. je moet hem nog tunen met condensatoren, en hij zal wellicht niet zo goed klinken als een echte, maar je krijgt je eindbuizen wel aan het werk. De grens is ~25% van je verterker-vermogen ofwel 6dB, anders klinkt het niet meer.

qwerty
22 januari 2003, 13:35
Op 2003-01-20 22:10, schreef riesj:
Dat is inderdaad niet zo'n heel grote klus om te doen. Ik neem aan dat het gedeelte waar de pots op zitten uit de combo-kast te schroeven is en dat je dat als voorkant van je top gebruiken kan? (met een stuk mdf eronder)

Als dat nl zo is, kun je alles gewoon weer terugplaatsen in de combo, niet? Indien je aanspraak moet maken op de garantie.

Zit eigenlijk de hele amp in dat bakkie, behalve de speaker, of moet je rotzooien met tranformator kabels etc?



Klopt idd, frontpaneel zit aan het chassis vast , dus de pots komen zo in je top. Alleen moet het MDF er dus boven> buizen staand...
Je kann alles dus idd zo weer terugplaatsen, 4 schroeven loshalen, en de hele slee weer in je combo plaatsen.

En nee, je hoeft niet te kloten met allerlei andere kabels

:B :B :B :B