PDA

View Full Version : Tubeampbuild-syndroom 5f6 9watter?:P



sebastiaan88
18 juli 2007, 21:44
Hallo people,

Ik maakte laatst een geintje bij een vriend van me (onze toetsenist)
Hij heeft een oud vintage yamaha versterkertje 8inch speakertje en transistor voorversterkertje.
Echt een heel klein ding, dus ik zeg laat mij er een buizen amp van maken:P
omdat ik bezig ben met die CAE3+ en mn JCM900 wil gaan omturnen naar plexi
Dus hij verteld mij dat hij dat wel heel tof zou vinden.

Mijn idee is dus, om een soort van Fender Bassman 5f6A preamp te gaan gebruiken, en dan een halve 18watt eindtrap dus met maar 1 el84 buis of 6v6 buis.
Wat denken jullie hiervan?

Het lijkt me super tof als dit zou werken, want zijn vader heeft vroeger heel veel oude fender buizen amps gehad, maar wegens ziekte kon hij niet meer mee in de band, en zit hij nu thuis met een fender usa strat op een yamaha versterkertje.

Als ik de man hiermee een wat lekkerdere sound kan geven. Lijkt me dat erg leuk.
Al is het maar een 8inch speakertje. Wie weet als het werkt, bouw ik datzelfde idee wel in mn 10inch fender bakkie.

IK BEDOEL MAAR, IK ZIT IN DE CATEGORIE BUIZENAMPBOUWENSYNDROOMSLACHTOFFERS

Frits van Mourik
19 juli 2007, 00:47
Dat zou dan uiteraard een single-ended ampje worden.
Een simpel maar goed dingetje vind je bijv. hier:
http://www.tube-town.net/diy/tt66/tt66.html

sebastiaan88
19 juli 2007, 18:22
dankjewel frits:P, hehehe die gelijkrichter groter dan de 6v6:P erg grappig gezicht

Frits van Mourik
22 juli 2007, 00:37
Daar heb je 't toch ff mis:
V.l.n.r: GZ30, KT66, ECC83.
Lekker belangrijk... :satisfie:

sebastiaan88
22 juli 2007, 22:58
stom, ik denk er weer verstand van te krijgen hoor;)
Maarja we'll see,

Heb er wel zin in,
even kortsluiten met die vriend over hoe we dat gaan doen wbt de trafo's enzo want dat kost al snel 39euro stuk.
By the way, ik zag dat fender champions vroeger ook 8"speakertje hadden.

Zal misschien nieteens heeeeeeel belabbert klinken dan als fender het ook deed. Alleen ja het blijft niet best natuurlijk maar hoop altijd beter dan dat transistor ding van eerst

bert k
22 juli 2007, 23:04
Zal misschien nieteens heeeeeeel belabbert klinken dan als fender het ook deed.
Hm...Fender deed alles als ze er geld mee konden verdienen. (Wil niet zeggen dat 8 inch kut is, maar als argument is het wel waardeloos.)

SimonS
26 juli 2007, 10:44
voor SE buizenversterkers, kijk op www.ax84.com (http://www.ax84.com) (De P1 lijkt me geschikt), en sinds kort www.sewatt.com (http://www.sewatt.com) .

Nobler
26 juli 2007, 10:59
Opmerking één: Gaat het om het G5 versterkertje van Yamaha (blank houten kastje, plastic 'whicker' grilletje)? Dat is mijn eerste versterkertje en ik ben er nog steeds gek op! Heeft me in de huiskamer altijd het geluid gegeven wat ik zocht en eigenlijk ben ik altijd op zoek naar dat geluid, maar dan harder, voor tijdens optredens en repetities.

Opmerking twee: Als het je er om gaat om die man die vroeger over oude Fenders heeft gespeeld een leukere versterker te geven, geef hem dan eens in overweging om het Fender Champion 600 5watt buizencombootje te kopen, 175 euro bij Thomann!

sebastiaan88
27 juli 2007, 15:24
Zoals je em omschrijft is het de g5, Beetje wat donkere blanke hout,(door de lak) en idd zon plastic beige ruitvoorkantje.

Maar wel transistor he.

Nobler
27 juli 2007, 17:40
Ja, dat is hetzelfde versterkertje als ik heb. Jarenlang was het de enige versterker waarop ik speelde (dat wil zeggen, zodra ik thuiskwam een uur meespeelde met eerst cassettes en later CD's, omdat ik niet in een band speelde en de AC30 veel te groot was om thuis over te spelen. Dat was voor de hybride en modelling versterkers, toen de meeste kleine transistorversterkers zeer beroerd klonken. Ik kon hier toen dankzij de regelbare voorversterker thuis een geluid uit halen dat ik erg lekker vond.

Chris Winsemius
27 juli 2007, 22:40
9 Watt: 1 x 6L6, single ended.

Qua tweed Bassman sound met bovenstaande eindtrap, hoeveel preampbuizen wil je gaan gebruiken?

sebastiaan88
28 juli 2007, 00:13
Bedoel je omdat waarschijnlijk het originele preampcircuit van een bassman 1 6l6buisje te snel zou oversturen?
Als dat zo is, misschien 12ay7 gebruiken ipv 1x 12ay7 en 2x 12ax7?

BTW bedoelde je niet 6V6 voor 9watt
Groeten en bedankt voor je reactie chris

Chris Winsemius
28 juli 2007, 00:32
6V6 single ended: theoretisch maximaal 6 Watt RMS (4 Watt in de praktijk)
6L6 single ended: theoretisch maximaal 15 Watt RMS (10-12 Watt in de praktijk)

9 Watt is trouwens niet 2 x zachter dan 18 Watt, hoogstens 3 dB minder...

Veel is mogelijk, push-pull geeft altijd meer bas en hoog maar 'n groot gedeelte v/d 5F6A-vibe is mogelijk met andere eindtrappen...

Negative K3 fan
28 juli 2007, 12:43
6L6 single ended: theoretisch maximaal 15 Watt RMS (10-12 Watt in de praktijk)

nu ben ik wel erg benieuwd, hoe kun je daar nou 15 watt uit halen? Of laat je hem dan niet meer in klasse A opereren?

sebastiaan88
28 juli 2007, 13:27
Zowieso ff een ander vraagje aan chris onze proampbuilder:P
Ik ga vandaag ook spullen bestellen voor de 5f6A met 2x6l6 van ceriatone,
Ik wilde eerst gelijk die cae 3+se afmaken, maarja, ik denk dat het handiger is met een makkelijk project te beginnen die mooi in orde te maken, en daarvan leren om vervolgens een CAE3+SE perfect te maken(A),
Maaruh ik zie dus in die oldskool amps vaak orange drops,
en zie bij die zelfbouw CAE's vaak mica's, maar orange drops klinken toch veel minder kil of heb ik dat verkeerd begrepen?

Negative K3 fan
28 juli 2007, 18:50
ik geloof dat silver mica condensatoren voor een heel andere range aan capaciteit (in de pFs) bedoeld is vergeleken met orange drops (in de nFs).

sebastiaan88
28 juli 2007, 19:28
Oo dat zou best wel eens heel goed kunnen negative, so ver had ik me nog niet verdiept.

SimonS
28 juli 2007, 21:54
klopt. Silver Mica caps worden gebruikt voor bijvoorbeeld de Treble tone pot.

Voor coupling caps, en bass/middle tone caps kun je bijvoorbeeld Orange Drops of Mallory150 gebruiken.

Chris Winsemius
30 juli 2007, 23:59
Zowieso ff een ander vraagje aan chris onze proampbuilder:P
Ik ga vandaag ook spullen bestellen voor de 5f6A met 2x6l6 van ceriatone,
Ik wilde eerst gelijk die cae 3+se afmaken, maarja, ik denk dat het handiger is met een makkelijk project te beginnen die mooi in orde te maken, en daarvan leren om vervolgens een CAE3+SE perfect te maken(A),
Maaruh ik zie dus in die oldskool amps vaak orange drops,
en zie bij die zelfbouw CAE's vaak mica's, maar orange drops klinken toch veel minder kil of heb ik dat verkeerd begrepen?

Valt wel mee hoor, gewoon 'n lul met 'n soldeerbout :D

Qua caps:

Gewoon diverse merken/typen proberen. Onder de 1 nF heb je ceramische en silver mica's en boven die waarde oa. Mallories en Orange Drops. Wat het beste klinkt/aanvoelt is afhankelijk v/h type circuit en de gebruiker.