PDA

View Full Version : gitaar bromt



digyourownhole
18 juli 2007, 20:50
Allen,
Sinds zondag ben ik dolblij met een Squier electrisch gitaar die ik gekregen heb van een goede vriend.

Hij zat onder de lelijke punk stickers, maar na wat grondig poetswerk is hij weer helemaal schoon en mooi (op sticker afdrukken op de slagplaat na, aangezien die wat is vergeeld sinds de stickers erop geplakt zijn).

Wat me opvalt echter is dat de versterker heel erg bromt, wanneer ik een finger op een snaar of mijn hand op alle snaren leg is dat gebrom zo goed als weg. Kan ik hier iets aan doen? Is dit een issue met het gitaar of met de versterker?

Ohja, en als ik geen snaren aanraak en er een finger op leg hoor je eerst een soort knetter alvorens de brom verdwijnt.

Megadeth_
18 juli 2007, 20:52
Met wasbenzine kun je die stickers proper verwijderen

Je hebt hoogstwaarschijnlijk feedback, gewoon je versterker niet te hard zetten en nrml is het al opgelost.

Blend
18 juli 2007, 20:55
Terugbrommen

digyourownhole
18 juli 2007, 20:58
bedankt voor de snelle reacties!
De versterker staat erg zacht en het volume van de gitaar ook. De reden dat ik thuis op de electrische gitaar oefen (ipv de arkoestische) is omdat ik net begin en ik minder herrie maak met het electische gitaar.

Het is geen feedback.

orreltak
18 juli 2007, 20:59
misschien is je brug niet geaard.of zit je aardedraad los.moet je ff je slagplaat en/of backplate verwijderen en bekijken

iwamoto
18 juli 2007, 21:07
naast je gitaar moet er ook iets anders geaard zijn...je stopcontact, ffe checken!

TimoSomers
18 juli 2007, 21:10
bedankt voor de snelle reacties!
De versterker staat erg zacht en het volume van de gitaar ook. De reden dat ik thuis op de electrische gitaar oefen (ipv de arkoestische) is omdat ik net begin en ik minder herrie maak met het electische gitaar.

Het is geen feedback.

Heb je ook Brom als je volume van je gitaar vol open staat?
Ik krijg namelijk juist beetje brom als ik mn volume (van mn gitaar) laag heb staan.

Chroxy
18 juli 2007, 21:14
en daarnaast; wanneer alles geaard is en ook je gitaar juist geaard is.. als je single coils hebt; die brommen altijd.

Je gitaar kan trouwens ook extra brommen als je kort bij een PCscherm zit of TLbuizen!

digyourownhole
18 juli 2007, 21:17
@Megadeth_: De stickerresten zijn geheel verdwenen. de slagplaat is echter donkerder van kleur geworden in de loop der tijd. Op de plekken waar de stickers zaten is het lichter van kleur.

Weet iemand een plek op internet (of fysiek in A'dam) waar je slagplaten kunt bestellen?

@ orreltak: bedankt voor het bevestigen wat ik al dacht. Ik wist niet of een electrisch gitaar geaard is oid. Ik heb de achterkant open gemaakt en zie dat er veren zitten waaraan een draadje gesoldeerd is, die zit goed vast, wellicht dus onder de slagplaat iets los. Ga ik morgen direct bekijken.

@ iwamoto: ook dat zal ik even doen.

@ TimoSomers: gebrom lijkt iets minder te worden, maar je hoort des te beter een soort knetter zodra je een snaar aanraakt.

DeiDRagonas
18 juli 2007, 23:37
Dit is 99.9 procent zeker een aarde probleem...

-Versterker zit in een geaard stopcontact?
-Andere versterker geprobeerd?
-Aarde van de gitaar is goed aangesloten?
-Andere instrumentkabel geprobeerd?

Als ie nu nog bromt is er maar 1 conclusie mogelijk... Tis een klotengitaar.

grt R.

Markmoos
19 juli 2007, 00:47
Je gitaar heeft (als het goed is) 5 standjes waarin het elementenschakelaartje kan staan. Probeer standje 2 of 4 (dus 1 links of 1 rechts van het midden), en kijk of de brom dan minder wordt. Als de brom dan minder wordt komt het doordat je single-coils brom oppikken van allerlei elektrische apparatuur in de buurt.

no 1 hops
19 juli 2007, 08:38
ga met je setje naar de keuken, plug je versterker in een stopcontact en probeer, brom weg, dan mis je dus een aarding op het stopkopcontact waar je anders speelt.

up-guitarman
19 juli 2007, 09:18
Je gitaar heeft (als het goed is) 5 standjes waarin het elementenschakelaartje kan staan. Probeer standje 2 of 4 (dus 1 links of 1 rechts van het midden), en kijk of de brom dan minder wordt. Als de brom dan minder wordt komt het doordat je single-coils brom oppikken van allerlei elektrische apparatuur in de buurt.

+1, Dit is het meest nuttige antwoord dat op je vraag al gegeven is. Mijn Squier had dit ook en algemeen hebben gitaren met single coils daar last van. Budget gitaren nog wat meer...

digyourownhole
19 juli 2007, 11:00
Leve het internet en leve de 'interest groups'. Bedankt voor alle antwoorden. Ik ga vanavond direct m'n gitaar in de keuken aansluiten.

Verder snap ik het verhaal van Markmoos niet. Ik heb op de gitaar 3 knoppen zitten, 2x Tone en 1x Volume.
Daarnaast heb ik een schakelaartje die ook iets met toon veranderd. Daar heb ik al mee gespeeld maar veranderd de situatie niet. Is dit ook de schakelaar die Markmoos bedoelt?

Excuses mensen, jullie merken dat ik nog leek ben....

no 1 hops
19 juli 2007, 11:49
Leve het internet en leve de 'interest groups'. Bedankt voor alle antwoorden. Ik ga vanavond direct m'n gitaar in de keuken aansluiten.

Verder snap ik het verhaal van Markmoos niet. Ik heb op de gitaar 3 knoppen zitten, 2x Tone en 1x Volume.
Daarnaast heb ik een schakelaartje die ook iets met toon veranderd. Daar heb ik al mee gespeeld maar veranderd de situatie niet. Is dit ook de schakelaar die Markmoos bedoelt?

Excuses mensen, jullie merken dat ik nog leek ben....je bl;ijft een leek als je niet vraagt.

1 bij een squier denk je gauw aan een fender strat, vooral omdat je ook noemt 1 volume 2 tone.
2 een strat is 'bepupt' met single coil pickups, door hun bouw heb je kans om 'brom' oftewel engels 'Hum' , daarom zijn bv les pauls ' bepupt' met Humbuckers, wat betekent brom tegenhouden.

3 nu heb je waarschijnlijk een schakelaar die je in 3 of 5 standen kan verstellen.
is het 5 dan krijg je dan heb je stand 2 en 4 als tussenstand waarbij niet 1 pickup werkt maar 2, de brug en midden of de neck en midden.
hierdoor krijg je een soort van humbucking werking en word de brom minder.
met een drie stander schakelaar heb je dit effect niet

4 als je versterker een aarde aansluiting heeft dan voert deze stoorsignalen af via de aarding ( hoe dat precies werkt weet ik niet)
sluit je hem dan op een niet geaard stopcontact aan, dan werkt dit dus niet.

5 wat kun je doen aan brom en ruis van single coils.
A de ruimtes en slagplaat aan de binnenkant afplakken met zelfklevende aluminium of koper tape, kan ook met speciale (dure) verf en dat noemen ze shielden.(vind je handleiding van in de stickys van zelfbouw)
hiermee probeer je dan je electronica af te schermen voor allerlei stoorzenders.
bekende boosdoeners, dimmers, trafo's pc's.
B waxen/potten, is de koperwindingen van je pups in was/parrafine laten inweken zodat alle ruimte ertussen opgevuld word.
C goede kabels en natuurlijk een geaard stopcontact.
D noisless single coils kopen, dit zijn speciale pickups die wel humbucking zijn maar een sound geven die bijna single coil benadert

waarom doet men niet alle strat met A , B ,D behandelen?
omdat er toch mensen zijn die geluids/tone verandering ervaren.

succes in de keuken!

digyourownhole
19 juli 2007, 16:29
Okay, voortaan dus maar in de keuken spelen.....

bedankt voor jullie uitvoerige oplossingsrichtingen.

Jayjay
19 juli 2007, 23:30
Okay, voortaan dus maar in de keuken spelen.....

bedankt voor jullie uitvoerige oplossingsrichtingen.

Als het goed is is het stopcontact van je (combi) ketel ook geaard..verplicht..misschien kan je op zolder spelen door een geaarde stekkerdoos tussen je ketel te hangen...en anders trek je dan een verlengsnoer naar je kamer waar je wil spelen(wel geaard) en als je die buiten langs je huis legt heb je meteen een bliksem-afleider...of misschien doe ook maar niet gezien het weer...

heinz3110
20 juli 2007, 01:33
Met die zg. singlecoils die je hebt zal je altijd wel wat brom houden(vooral in de buurt van een beeldbuis, en tl) Je kan ook een beetje testen of dat minder word door op een draaistoel te zitten, en kijken terwijl je ronddraaid of de brom wat minder word.(of zelfs vrijwel helemaal wegvalt) In dat geval weet je dat de brom van een externe "storingsbron" komt.

Over je slagplaat: je kan m natuurlijk ook opschuren en polijsten totdat ie weer egaal word. kan met fijn schuurpapier en Commandant Polijst.

Maar kan ook aardig met huistuinkeuken spul. Dus schuurpapier, zeg grit 240, ,daarna met jif. Werkt aardig. Scheelt je weer gezoek en gekoop.

Yamhammer_71
20 juli 2007, 11:26
Speel ff met je versterker en gitaar in de keuken.

In de keuken heb je meestal een geaard stopcontact!
Weg brom.

Succes.