PDA

View Full Version : PRS-jes testen



Raffel
18 juli 2007, 12:08
GAS! Ik gooi het er maar meteen uit, dan ben ik de ontkenningsfase van het GAS-syndroom vast voorbij!

Ik heb gisterenavond gespeeld op een PRS (22-fretter, vaste brug) over mijn eigen bak en ik denk dat er wat gitaartjes uit gaan om zo'n eiersnijder te bekostigen. De nek lag zeer fijn in de handen en de tone was wonderbaarlijk. Ik denk dat een PRS aan de muur nu niet zou misstaan.

Nu moet ik me er alleen nog in gaan verdiepen en aangezien ik totaal geen kaas gegeten heb van PRS uitvoeringen ben ik op zoek naar wat advies en de mogelijke opties aan het verkennen. Ik probeer nog te achterhalen welk model mijn kennis speelt, zodat ik in ieder geval een referentiepunt qua tone heb.

Specs die ik zoek:

24 fretter
25,5" nek
Coil split
Zwevende brug

Als ik het goed begrijp ben ik dan dus op zoek naar een custom 24?

Welke selectie van pickups is voor dit model beschikbaar en wat moet ik me daar bij voorstellen? (Dragon enz?)

Alle advies of info is welkom. Als ik dit weet, kan ik wat modellen gaan testen.

Alvast bedankt,

Ralf

Luke-wannabe
18 juli 2007, 12:09
Begin eens met www.prsguitars.com :)

Negative K3 fan
18 juli 2007, 12:22
Specs die ik zoek:
25,5" nek


hou dan maar vast op, PRS heeft alleen 25"

Raffel
18 juli 2007, 12:28
Begin eens met www.prsguitars.com :)

Probleem is dat alleen specs en plaatjes ook niet alles zeggen :)



hou dan maar vast op, PRS heeft alleen 25"

Hmm, dat is wel minder gunstig voor downtunen dan. Wordt die halve " niet gecompenseerd bij de nut? Maakt PRS niet gebruik van een soort 0-fret systeem? Ik las daar toevallig zojuist iets over.

DarknessAwaits
18 juli 2007, 12:32
Probleem is dat alleen specs en plaatjes ook niet alles zeggen :)




Hmm, dat is wel minder gunstig voor downtunen dan. Wordt die halve " niet gecompenseerd bij de nut? Maakt PRS niet gebruik van een soort 0-fret systeem? Ik las daar toevallig zojuist iets over.

Ehm... Nee. De scale is en blijft 25", ook al zouden ze een 0-fret gebruiken wat ze dus niet doen. Lijkt me niet echt problemen geven met downtunen hoor, anders zet je er gewoon wat dikkere snaren op toch?

Negative K3 fan
18 juli 2007, 12:53
die halve inch zal het hem waarschijnlijk ook niet echt doen, hoever wil je omlaag?

Raffel
18 juli 2007, 13:02
dikkere snaren windt je dan misschien meer op, maar ze worden even goed wel meer 'floppy' over een korter oppervlak. Dat merk ik op mijn 7-snaar enorm. (verschil normale 25,5" en 27" in A tuning) Er zijn echter genoeg bands die met PRS-en tot C tunen, dus dat is uiteindelijk ook het einde van de wereld niet.

Kan iemand zijn/haar ervaringen delen wat betreft de floating bridges en locking nut? Goed in tune?

Ik denk wel dat het een custom 24 gaat worden, ik twijfel alleen nog over de brug. Ik neem overigens aan dat je zelf aan de slag moet met de body van een custom 24 als je een piezo brug wil inbouwen?

BLOK182
18 juli 2007, 14:18
Ik heb een classic 22, en mijn standaard-PRS tremolo kon ook zwevend afgesteld worden:-) Natuurlijk geen floyd rose, maar ik weet niet hoever je wilt gaan?

Raffel
18 juli 2007, 14:52
beetje satriani dive bombs af en toe zou wel leuk zijn :) Maar over het algemeen alleen subtiel gebruik van de stengel. Maar je kunt hem dus ook blokkeren? Is dat een speciaal systeem of heb je dat gewoon op z'n houtje-touwtje gedaan?

Veekeren
18 juli 2007, 15:07
beetje satriani dive bombs af en toe zou wel leuk zijn :) Maar over het algemeen alleen subtiel gebruik van de stengel. Maar je kunt hem dus ook blokkeren? Is dat een speciaal systeem of heb je dat gewoon op z'n houtje-touwtje gedaan?

Ik heb een hekel aan trems, gelukkig was dat bij mn CU24's altijd makkelijk op te lossen. Gewoon helemaal tegen de body aandraaien en dan de zadeltjes wat hoger, no problem. De keren dat ik de trems gebruikte was ik er wel tevreden over, aardig stemvast. En wat ik altijd wel fijn vond was dat je de stengel er direkt in kan steken ipv vast moet draaien.

BLOK182
18 juli 2007, 15:14
Ik heb em nu behoorlijk strak staan, zodat ie alleen nog divebombt. Voor subtiele dingen kan je em op de zwevende stand prima gebruiken, icm met de locking tuners zijn PRS'en behoorlijk stemvast. Voor heel ziek tremolowerk zou ik een floyd aanraden, maar voor de rest werkt PRS top!

Raffel
18 juli 2007, 15:33
klinkt goed. Valt met de classic edition bijltjes ook nog een beetje metal/rock te spelen, of zit ik met de custom precies goed?

Alleen het piezo gedeelte houdt me op dit moment nog tegen. Ik zou het fijn vinden als er een piezo systeem in zat, maar ik ben bang dat de McCarty vanwege zijn hollowbody mij niet echt gaat plezieren als ik 'niet' met piezo speel :(

Enne, iemand nog een goeie plaats om PRS-en te testen? Beyers? Jukebox misschien?

BLOK182
18 juli 2007, 16:09
De CE's zijn ook prima gitaren, verschil zit em vooral in de hals (geschroefd maple vs. gelijmd mahonie) en dat je op de custom meer opties zoals birds/tentop/artist package kan krijgen. Wat ik zelf erg prettig vind aan de CE is dat ie (vooral in de tussenstanden) wat extra 'ploink' heeft en wat stratteriger kan klinken. Ook zit wat meer attack in de sound naar mijn mening. Metal gaat met de Dragon II humbuckers prima, klinken heel erg goed. Deze zitten ook op de Custom 22, de beiden 24's hebben HFS (hot fat screaming) en treble pickups.

imlikeajungle
18 juli 2007, 16:49
Ik heb een CE24 in B F# B E G# C# staan en da's geen probleem. Alleen opletten met de winged locking tuners, daar kunnen geen hele dikke snaren door (>52), ik laat de mijne volgende week uitvijlen.

Raffel
18 juli 2007, 17:52
ok bedankt voor de info mensen! :D

Zijn er nog ergens plaatsen waar custom 24's voor minder dan 2500 eipo te krijgen zijn? Of moet ik me dan naar de 2e hands marks begeven?

BLOK182
18 juli 2007, 18:13
Voordeel van de tweedehands markt is dat je voor rond de 2000 vaker customs met (dure) opties als tentop en birds ziet. De 'cliche' PRS-bezitter beukt zijn gitaar ook niet echt compleet af, veel van die gitaren zijn nog in een hele goede staat met minimale playwear.

glacius
18 juli 2007, 18:38
De 'cliche' PRS-bezitter beukt zijn gitaar ook niet echt compleet af

tenzij ik een prs zou hebben... maarja ik ben ook niet cliche

Mr.Bluesbreaker
18 juli 2007, 19:45
De 'cliche' PRS-bezitter beukt zijn gitaar ook niet echt compleet af, veel van die gitaren zijn nog in een hele goede staat met minimale playwear.

Hehe, ikzelf incl. vorige eigenaar dan als uitzondering op de regel.

Vind dat je prima wat meer heavvy werk met de zowel de CU24 als de CE24 kan spelen. De CE24 heb ik zelf en de CU24 had een bandgenoot van mij destijds. Wat eerder wordt gezegd is dat inderdaad de geschroefde hals op de CE24 beter tot zijn recht komt met een coilsplit voor een cleaner geluid in vergelijking met de custom 24. Over de trem die erop zit: leuk dat het kan, maar ik gebruik het nooit. Voor surf achtige dingen wil het heel goed, maar meer dan dat, wat je beschrijft als Satriani achtige dingen dat gaat niet lukken. (Of je moet van veel bijstemmen houden.)

Mijn mening: voor allround werk neem je de CE24. Dikke sustain en iets meer naar de heavvy kant toe zou ik met de CU22 of 24 doen met vaste brug.