PDA

View Full Version : Nieuwe versterker: mesa Roadking



SmartyMarti
18 juli 2007, 11:17
Na een omzwerving via een handvol Engl-versterkers (waaronder de Ritchie Blackmore en de Savage 120) weer terug op het oude nest.
Sinds gisteren de gelukkige eigenaar van de Mesa Roadking 2x12" combo!

Voor diegene die nog nooit van dit ding gehoord hebben:
4 verschillende kanalen met elk 3 voicings,
2 verschillende eindtrappen (EL34 en 6L6), per kanaal te kiezen en dat in 5 verschillende combinaties,
Per kanaal een andere speakerkast toe te wijzen,
Bold en spongy schakeling,
Apart te regelen reverb per kanaal,
Al met al een heleboel geluidscombinaties ......

Door de twee eindtrappen heb je in een versterker nu het clean van een Fender, de crunch van een Marshall JMP/JCM 2204 en de leadkanalen van de Mesa Rectifiers

WHOOAAAAHH!!!

Gisteravond ongeveer 1,5 uur op gespeeld en ik heb nog nooit zo lekker gedroomd als afgelopen nacht.

Foto's volgen asap.

Gr.

Marti

ColourofFire
18 juli 2007, 12:14
Dat wordt leuk als de buizen aan vervanging toe zijn :rockon:


Maar gefeliciteerd, klinkt gaaf.

guitarguru
18 juli 2007, 12:44
Van harte gefeliciteerd.
Klinkt als het einde van een heilige zoektocht. Alle sounds die je je maar wensen kunt in één pakket.
Er moet haast wel een addertje onder het gras zitten, wat doet ie nou echt niet zo geweldig??
Nee geintje, veel plezier.
Wat kost nou zo'n amp, als ik vragen mag?

chennie
18 juli 2007, 12:45
oef...niet leuk bij het vervangen van buizen, maar ook bij het tillen ! :)

Heb je een series 1 of 2 ? Maar in ieder geval, ik heb er een keer ooit op mogen spelen en zekers inderdaad mooi speelgoed. Zou zo een amp for life kunnen zijn.....als ze er ook nog een mark IV in hadden gebouwd. (maar dan maakt mesa zijn eigen productlijn overbodig =)

Rutger
18 juli 2007, 12:55
Echt een bizar ding (check die backplate!), zoveel mogelijkheden :nervous:

Congratz!

Raffel
18 juli 2007, 13:08
gratz! ik denk niet dat je die nog snel gaat weg doen :D

Heeft ie trouwens last van gedeelde EQ's of gedeelde voicing met andere kanalen, of is alles gescheiden?

new deep
18 juli 2007, 14:24
gave amp, veel plezier ermee!

BLOK182
18 juli 2007, 15:15
Brute shit, veel plezier, speelze!

Slevin
18 juli 2007, 16:07
Jezus, dat ding is duuuuur :) Mooi amp :D

AART
18 juli 2007, 16:25
Dat 'ding' kost nieuw 3699 euro as far as I know.

roadster is iets goedkoper met 2799, zelfde prijs als Mark IV volgens mij.

Nocki
18 juli 2007, 16:53
Gefeliciteerd man! leuke amp! ben erg benieuwd welke eindbuizen te het meest gebruikt... Ik speel zelf op de roadster en heb gekozen voor EL34's in de eindtrap.
Heel veel succes en plezier ermee!

ben79
18 juli 2007, 20:25
heb net men buizen laten vervangen van men roadster en heb toch weer gekozen voor 6L6 dit keer van Tube Amp Docter...
Roadking is natuurlijk weer net iets leuker...

SmartyMarti
18 juli 2007, 22:45
Zo, ik heb 'm nu even wat langer aan de tand gevoeld en jemigdepemig wat een mogelijkheden en wat een geluid.

Zoals we gewend zijn van Mesa is het pakket erg kompleet.
De versterker wordt geleverd met hoes, bijpassende voetschakelaar (en niet zo'n kleintje) een uitgebreide handleiding en het boekwerkje met alle producten van Mesa engineering.
De handleiding is geen in elkaar geniet stenciltje maar een op wat zwaarder papier ingebonden boekwerkje.
(Engl kan hier nog wat van leren moet ik wel even kwijt)

De versterker is zwaar, maar ik vindt 'm goed te tillen. Overigens worden wieltjes standaard bijgeleverd.

Zoals al gezegd de mogelijkheden zijn enorm.
Kanaal 1 kent de volgende voicings: clean, fat en tweed en zijn 'gekleurd' naar de bekende fender amps

Kanaal 2 heeft ook clean en fat maar daarnaast ipv tweed, 'brit'
Deze laatste, je raad het al, gaat richting Marshall.

Kanaal 3 en 4 kennen de bekende voicings van de Dual en Triple Rectifier: raw, vintage en modern.

Per kanaal kun je dan kiezen uit de volgende (combinaties van) eindbuizen:
2 x 6L6
2 x EL34
2 x 6L6 + 2 x EL34
4 x 6L6
4 x 6L6 + 2 x EL34

De kanalen zijn te schakelen met het bijgeleverde voetpedaal, maar alle schakelbare functies zijn ook via external switches te bedienen. Op deze manier is schakelen via midi ook geen probleem.

En hoe klinkt dat allemaal: nou in een woord geweldig.
Het clean is (nog) niet zo mooi als op de Marshall JTM45 die ik heb gehad, maar hier heb ik nog weinig mee lopen stoeien, dus wie weet krijg ik dat er nog wel uit.

Kanaal 2 in Brit mode met de EL34 eindbuizen komt inderdaad een heel eind richting de bekende britse versterkerbouwer. De AC/DC en Black Crowes crunch is hier zonder problemen uit te halen.

Kanaal 3 kun je met EL34 buizen laten scheuren als een 'hotrodded Marshall' zoals de amerikanen dat plachten te omschrijven. Slash en vrienden; no problemo.

Kanaal 4 is de overtreffende trap kwa scheur, goeiedag wat een groots geluid.
Metallica, John Petrucci .... hatsikdee.

Ik heb op dit forum wel eens gelezen dat de Rectifier serie van Mesa niet zo strak in het laag zouden zijn. Ik zou tegen diegene willen zeggen, dan heb je nooit de moeite genomen om deze versterker goed af te stellen. Ik heb jarenlang een Engl Savage120 gehad en recent nog een Engl SE twee weken in huis gehad. En ik vindt deze Roadking nog strakker in het laag. De single notes zijn vetter en steiler dan die bij Engl, maar mijn eerste indruk is dat je op de Roadking wel harder moet werken en nauwkeuriger moet spelen. Maar daar krijg je dan ook wel wat voor terug!

Heel apart is dat zelfs extreme instellingen van de toonregeling nog bruikbare geluiden opleveren.
Bij kanaal 3 bv: EL34 eindbuizen, treble op 0, mid en precense op 10 en bas op 5 en daar kwam zomaar het geluid van Michael Schnenker op zijn eerste soloalbum om de hoek kijken.


Op dit moment heb ik kanaal 1 (clean) als volgt ingesteld:
Fat,
4 x 6L6
Diode rectifier
Speaker A (de luidsprekers in het combo)


Kanaal 2 (lichte crunch)
Brit
2 x EL34
Tube rectifier
Speaker A en B (4x12" kast)

kanaal 3 (heavy crunch)
Vintage
2 x EL34
Tube rectifier
Speaker B

kanaal 3 (lead)
Modern
2 x 6L6
Diode
Speaker B

De versterker staat ingesteld op 'Bold'. Ik heb nog geen tijd gehad om rond te vogelen met de 'Spongy' instelling.

Zo, genoeg voor deze keer. Ik zal proberen in mijn volgende post wat foto's te plaatsen.

Gr.

Marti

O ja, d'r zit ook nog een soloboost op en twee effectloops, allemaal in en uit te schakelen.


I am a happy guy :-D

Slevin
18 juli 2007, 22:50
Dat 'ding' kost nieuw 3699 euro as far as I know.

roadster is iets goedkoper met 2799, zelfde prijs als Mark IV volgens mij.

Je punt ? Goedkoop is anders lijkt me :P

AART
18 juli 2007, 23:56
geen punt, maar meerdere mensen noemnden/vroegen de prijs dus ik dacht ik post het even. vette bak, dat zeker. Ik heb alleen het geld niet.

heb je trouwens die ene van marktplaats? Ja he? die is weg namelijk :)

Lexvandoef
18 juli 2007, 23:58
Vette bak man. Gefeliciteerd. Maar vind je zo'n grote combo niet vervelend? Ik zie er telkens weer tegenop om mijn JMP 2203 combo mee te nemen. Dat is ook al zo'n zwaar en lomp beest.

Slevin
19 juli 2007, 01:17
geen punt, maar meerdere mensen noemnden/vroegen de prijs dus ik dacht ik post het even. vette bak, dat zeker. Ik heb alleen het geld niet.


Dat mag uiteraard ^^ Was ook geen aanval :p

guhlenn
19 juli 2007, 08:20
Mesa laat je inderdaad harder werken. Toon is veel gearticuleerder gok ik. JE wee het overigens goed te brengen. Ik wil ook een road king. ;)

SmartyMarti
19 juli 2007, 13:50
Vette bak man. Gefeliciteerd. Maar vind je zo'n grote combo niet vervelend? Ik zie er telkens weer tegenop om mijn JMP 2203 combo mee te nemen. Dat is ook al zo'n zwaar en lomp beest.

Ja dat ken ik, ik heb ook nog zo'n JMP 2204 2x12" combo.
Maar daar heb ik een top van gemaakt. De Roadking heeft als voordeel dat er aan de zijkanten twee handgrepen aan zitten zodat je 'm met twee handen kan tillen. Dat is wel wat praktischer.

Gr.

Marti

SmartyMarti
19 juli 2007, 13:52
heb je trouwens die ene van marktplaats? Ja he? die is weg namelijk :)[/QUOTE]

Noop, gewoon uit de winkel.

Marti

Lexvandoef
19 juli 2007, 15:19
Ja er zijn bij mij ook nog plannen in de maak om een head + cab van de combo te maken.

artnaz
19 juli 2007, 17:31
http://dane.lauda-audio.pl/prod/5336/RoadKing-Rear-Complete-Lg.jpg
Dit is inderdaad te ziek voor woorden...:o

Maar gefeliciteerd met de prachtige amp!

Lexvandoef
19 juli 2007, 17:37
oh hoofdpijn :satisfie:

Nocki
19 juli 2007, 17:43
Nadeel is dat je de diverse type buizen niet kan schakelen. als je eenmaal een instelling voor een kanaal hebt gemaakt kan je niet meer via een midi switcher schakelen. dat is wel jammer. want het is best leuk om clean 1 met el34 te hebben en clean 2 met 6l6... als dat zou kunnen was het af geweest... :)

toch had het me leuk geleken om die glas bak achterin te hebben. ik heb nu toch wel een beetje het kleine broertje :)

SmartyMarti
19 juli 2007, 18:37
[QUOTE=Nocki]Nadeel is dat je de diverse type buizen niet kan schakelen. als je eenmaal een instelling voor een kanaal hebt gemaakt kan je niet meer via een midi switcher schakelen. dat is wel jammer. want het is best leuk om clean 1 met el34 te hebben en clean 2 met 6l6... als dat zou kunnen was het af geweest... :)

Op zich kan dit wel. Want kanaal 1 en 2 zijn gelijk op de Tweed en Brit Voicing na.
Dus je kunt in kanaal kiezen voor de Clean voicing met 6L6 en kanaal 2 exact hetzelfde instellen met EL34. There you go.

DarknessAwaits
19 juli 2007, 22:06
Wat een meesterlijk ding is dat toch. Gelukkig ben ik een veel te belabberde gitarist om zo'n uitgave te kunnen verantwoorden :D.

Veel plezier ermee he, maar dat zal wel lukken lijkt me.