PDA

View Full Version : Het rijden met flightcases



Lossesnaar
18 juli 2007, 11:11
geen idee waar ik t anders moest posten, maar ik vroeg me af hoe jullie met je versterker omgaan, zit netjes in een flightcase, maar bij het sjouwen....rijd je m dan of draag je m echt altijd? (dragen gaat niet alleen)
Ik prefereer rijden natuurlijk, maar bij een wat minder vlakke ondergrond trilt dat soms als een tierelier en dat lijkt me dan weer niet echt lekker voor je amp,

tips, of slechte/goeie ervaring ermee? (ik heb m nog nie zo lang namelijk)

bvd, gr Marco

pimmetje
18 juli 2007, 11:25
Met de zware crap tillen we 't stukje vaak maar ff met twee man.
Ook de dingen met wielen. De keren dat je een fijn egaal stuk hebt om over te rijden, zijn zeldzaam. Da's meestal pas als 't onding echt op 't podium staat. En vóórdat je daar eenmaal bent, zijn er kasseien, putdeksels, stoepranden, drempels,huisdieren...

qwertyuiop
18 juli 2007, 11:47
ik heb een bloedhekel aan sjouwen, dus alles zit bij mij in flightcases op wielen waar ik dan ook altijd mee rijd i.p.v. sjouw. en dat gaat goed hoor; rack(buizen) versterkers gewoon over de keien heen rijden, nooit enig probleem gehad. ook mijn buizencombo; gewoon rijden. Alleen als het echt heel erg is met de hobbels ga ik tillen, maar die keren zijn echt zeldzaam.
nooit geen problemen, versterkers kunnen heel wat hebben hoor.

jonesd
18 juli 2007, 12:02
Ik volg quertiop.

Ik rij ook over zowat alles met mijn flightcase. Nog nooit een probleem mee gehad. Ik zie ook niet goed in waarom er anders wielen onder die dingen zouden staan...

henkr
18 juli 2007, 12:04
Een steekwagen met niet te hard opgepompte luchtbandjes is altijd handig. Verder moet
je opletten dat een buizenbak volledig is afgekoeld voordat je er mee gaat slepen.

Lossesnaar
18 juli 2007, 12:10
aha, kijk, en aan welke tijd moet ik denken voor het afkoelen, of gewoon ff voelen?

birt
18 juli 2007, 12:18
je moet geen echt gekke dingen gaan doen, als een amp net een uur intensief gebruikt is kan je em best even laten afkoelen. maar voor de rest is er niet echt een probleem. wel nadien even checken of je buizen nog mooi vast zitten (als je van die tube retainers hebt zoals bij een aantal fenders, 2 halve cirkeltjes die de buisvoet vastklemmen)

schokken door over bijvoorbeeld een kasseiweg te rijden met de flight zijn volgens mij trouwens erger voor speakers. ze beweging dan namelijk in een richting waarvoor ze echt niet gemaakt zijn en als die speakers dan al wat ouderdom hebben zou het wel kunnen dat ze gaan "slepen" als je ze nadien gebruikt.

ik werk trouwens bij een backline verhuur bedrijf en hoe zeer je ook oppast, het is onvermijdelijk dat er met amps dingen gebeuren waar het haar op je armen van recht komt te staan. en toch kunnen die dingen daar wonderbaarlijk goed tegen.

edit: en afkoeltijd kan wel verschillen... dit weekend op Dour festival speelde Sunn O))) met een aantal SVT's die een uur lang vol stonden te clippen. die amps zijn van het podium gehaald en naar onze trailer teruggebracht en waren dan 2,5 uur later nog steeds behoorlijk warm. dat is een extreme situatie maar het kan dus wel. ga je dan lastig doen en je amps in de weg laten staan op het podium? of neem je ze mee en laat je ze op een andere plaats afkoelen?

Lossesnaar
18 juli 2007, 12:29
mooie post, en toevallig heb ik t zelf laatst ook gehad, mn case zaten 3 wieltjes onder, dus d8 m ff weg tezetten, lazert ie om, amp zat in zn case, mr ik d8 idd nu ligt ie vol met scherven....blijkt geen centje pijn te zijn, dus ze kunnen idd heel wat hebben.
Maar als je het consequent over alles heen blijf racen bedoelde ik ook....maar niemand schijnt echt wel s schade te hebben gehad hierdoor? frapant wel, stevige shit dan toch!

henkr
18 juli 2007, 13:16
aha, kijk, en aan welke tijd moet ik denken voor het afkoelen, of gewoon ff voelen?

Kwartiertje, twintig minuten. Even voelen kan natuurlijk geen kwaad.

henkr
18 juli 2007, 13:18
mooie post, en toevallig heb ik t zelf laatst ook gehad, mn case zaten 3 wieltjes onder, dus d8 m ff weg tezetten, lazert ie om, amp zat in zn case, mr ik d8 idd nu ligt ie vol met scherven....blijkt geen centje pijn te zijn, dus ze kunnen idd heel wat hebben.
Maar als je het consequent over alles heen blijf racen bedoelde ik ook....maar niemand schijnt echt wel s schade te hebben gehad hierdoor? frapant wel, stevige shit dan toch!

Je hebt mazzel gehad.
Buizen en buizenvoeten kunnen niet tegen zware klappen. Het is niet
waarschijnlijk dat je buizenversterker een val vanuit bijvoorbeeld de
vrachtwagen overleeft, zelfs al zit hij in een gevoerde road case.

bert k
18 juli 2007, 13:35
Wat Birt zei, over het rijden op een hobbelweg: ik leg mijn kast altijd plat neer, zodat de speaker op en neer beweegt bij de hobbels. Dat is beter dan wanneer hij rechtop staat, dan zou hij heen en weer gaan schudden, en dan kan de spreekspoel gaan aanlopen. Op en neer is de beweging waar hij voor gemaakt is.

AutoStatic
18 juli 2007, 13:39
Ik draag alles. Heb een keer een kapotte speaker gehad door bandleden die vonden dat je overal overheen kon rossen met zo'n kast.

Piekhaar
18 juli 2007, 13:54
Bij de band rijden we eigenlijk alles. Speakers, versterkers. Wel altijd heel voorzichtig.

De stack van de andere gitarist (JCM2000) is één keer omgevallen, de drummer vind de top half op en die kwam op de zijkant nog behoorlijk hard neer op de grond, niks aan de hand. Maar we gaan er niet echt vanuit dat het daar gewoon tegen kan :).

Saf
18 juli 2007, 21:34
ik sleep al 2,5 jaar mijn bassman 135 door heel nederland mee. dat zijn zo'n 100 tot 125 optredens ondertussen. Heb de top niet in een flight case of stofhoes zitten maar staan gewoon altijd tussen de rest van de spulen opgestapeld achter in de bus. Het afkoelen doe ik wel altijd zet hem eerst even op stand bye en dan uit laat hem het liefste een tijdje afkoelen. Kan helaas niet altijd maar ook dan nooit problemen ondervonden. Had eerst een transitor versterker kustom bass III (klonk wel erg oke zeker voor transitor)en daar heb ik meer problemen mee gehad dan met mijn fender buizenbak, heb voor de zekerheid thuis wel nog een sound city mark 3 amp staan als back up) Mijn speakerkast bassman 100 4 x 12" (pyramide) kast heb ik ook geen flightcast bij. Kast is al onnoemelijk zwaar zonder case. Maar daar kun je de optredens wel aan af zien ondertussen. Geeft hem vind ik wel een leuke rock 'n'roll look. We hebben overigs wel sinds gisteren een steekwagentje gekocht met de band. Maar dat is eignelijk meer omdat we een heel stuk over het gras moeten van de oefenruimte naar de bus en dat, dat niet kan/mag met die kleine speakerkast wieletjes en we met name die kast van mij te zwaar vinden om elke keer die 20 meter te dragen.

Sprak laatst iemand die in de vroege jaren 70 roadie was van een symphonisch rockbandje en die vond het afkoel verhaal onzin. hun gooiden de nog warme versterkers altijd hoppa de bus in en gingen er niet bijzonder voorzichtig mee om. VOlgens hem hadden ze daar nooit problemen mee.

Nocki
19 juli 2007, 04:04
Tja. ik reed toen alles nog zwaar was altijd met mn cabs en cases.

Heb ooit een flightcase op wieltjes gehad die ik wou verkopen. Deze zette ik achterin mn Opel Astra station waarvan de banken plat gegooid waren. Toen ik de straat uitreed reed dat ding zo hard naar achteren dat ie door mn achterruit heen sloeg :-) Dat was me een klap joh... :)
Maaar ik ben inderdaad een fan van wieltjes. Voorzichtig moet je gewoon altijd zijn met je spullen maar niet overdreven natuurlijk.

henkr
19 juli 2007, 10:38
Sprak laatst iemand die in de vroege jaren 70 roadie was van een symphonisch rockbandje en die vond het afkoel verhaal onzin. hun gooiden de nog warme versterkers altijd hoppa de bus in en gingen er niet bijzonder voorzichtig mee om. VOlgens hem hadden ze daar nooit problemen mee.

Hm, hij was de roadie en die spullen waren niet van hem...
...nooit problemen mee; visserslatijn.

Bouke
19 juli 2007, 13:15
Ik verplaatse mijn Fender Twin Amp (97 - printplaatjes dus) altijd op zo'n platte bagagekar van de Gamma. Ging jaren goed, al hobbelend over de stoep naar de parkeerplaats. Bij onderhoud aan het ding bleek er heel veel los te zijn getrild op/aan de printplaat (zie je vaker bij moderne fenders geloof ik).

Sindsdien heb ik op dat karretje een 10cm dikke plak schuimrubber liggen. De versterkers merken niet eens meer dat ze verplaatst worden :D

Stuk beter voor mijn gevoel. Vervolgens zet ik ze dan wel weer gewoon achter in mijn hobbelbusje :D

steph
19 juli 2007, 13:18
Flightcase is ná de spullen de allerbeste aankoop!
Combo op de flightcase, gelijk goede hoogte, koffers op de flightcase en rijden maar!

Mr.Jay
19 juli 2007, 13:19
Combo op de flightcase, gelijk goede hoogte,

Dat mag jij dan vinden, maar ik beslist niet. gatverrrr....op oorhoogte.

DaveItUp
19 juli 2007, 13:46
Geen flightcase. Superlead op een opvouwbaar steekwagentje. Daar ros ik overal mee overheen :)

steph
19 juli 2007, 14:17
Dat mag jij dan vinden, maar ik beslist niet. gatverrrr....op oorhoogte.
Nee, dan staat ie op hoogte van de bovenkant van een buikkast, zoals op de foto
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/IMG_3142_5.jpg