PDA

View Full Version : welke gitaar na je eerste gitaar deel 2



Ronald
17 januari 2003, 09:27
omdat het vorige topic het nie meer deed :s doe ik het hier maar verder

http://www.ibanez.co.jp/world/country/frame_netherlands.html

dit is dus da plaatje van die ibanez

en ik denk dat ik die ook maar ga kopen :smile:

maar wat is da eigenlijk voor raar staafje dat aan de brug vastzit? mn vorige gitaar heeft da nie.

ow wat zou trouwens een goeie versterker zijn ervoor?

Hitpoint
17 januari 2003, 09:33
Je linkt is niet goed, dus ik weet ik niet precies om welke gitaar het gaat en wat voor amp daarbij past. Wat voor muziek speel je voornamelijk? En nog belangrijker, wat is je budget voor een amp?

BTW Mijn 2e gitaar is een Ibanez S540 Custom Made

Ronald
17 januari 2003, 09:35
ow de link is wel goed maar je moet eerst naar guitars klikken en dan naar rg en dan naar rg270dx

je ziet trouwens daar ook een goed plaatje waar je da staafje op ziet

en mn muziekstijl is metal en punk

FragDaddy
17 januari 2003, 09:45
dat staafje ? dat is de tremolo hendel..

als je daar aan trekt of op drukt maak je alle snaren tegelijk langer of korter en krijg je vage geluiden.. de meeste metal-gitaristen gebruiken het.. kijk maar eens naar wat metallica nummers (het liefst live.) dan zie je Kirk ook aan die hendel trekken. dat geluid dus.

maare.. deze gitaar heeft een floyd-rose brug.. je weet dat dat lastig stemmen is? als je namelijk 1 snaar stemt verandert de stemming van de andere snaren, omdat die brug los zit (voor de tremolo-beweging)

laat je hier eerst eens goed over informeren bij een muziekwinkel.. als je geen floyd-rose systeem nodig hebt, koop dan een andere gitaar!!

Ronald
17 januari 2003, 09:47
ow da klinkt wel weer kut, maar eerlijk gezegd bij de gitaar die ik nu heb moet ik ook onderhand elke dag de snaren opnieuw stemmen en die heeft geen tremelo :s

zit zo,n hendel trouwens nie ontzettend in de weg als je aant strummen bent of lijkt da maar zo?

maar als zoŽn floyd systeem dan dus heel kut zou zijn , wat zou dan een goeie gitaar zijn die da niet heeft??

Lightner
17 januari 2003, 10:58
Nou, ik heb die RGR270DX ook, (het singelocking type, dus zou in principe wat onstabieler moeten zijn) en ik heb d'r geen problemen mee. Dat de andere snaren ontstemmen hoor je niet (het fine-tunen dan, je moet m wel goed gestemd hebben voordat je de top-locks vast draait), terwijl ik een goed gehoor heb. Het stemmen is even wennen, maar zelfs een newbie als ik heeft d'r geen problemen meer mee..

Alleen de elementen zijn wat modderig bij distortion.. Die vervang ik dus.

Kitaarhiero
17 januari 2003, 12:44
Op 2003-01-17 09:47, schreef Ronald:
ow da klinkt wel weer kut, maar eerlijk gezegd bij de gitaar die ik nu heb moet ik ook onderhand elke dag de snaren opnieuw stemmen en die heeft geen tremelo :s

zit zo,n hendel trouwens nie ontzettend in de weg als je aant strummen bent of lijkt da maar zo?

maar als zoŽn floyd systeem dan dus heel kut zou zijn , wat zou dan een goeie gitaar zijn die da niet heeft??


Die hendel kun je er gewoon zonder problemen afhalen, of wegdraaien zodat hij niet in de weg zit.

Ronald
17 januari 2003, 14:19
tja ik kan denk ik pas echt weten of dat die brug losser zit irritant is als ik er op speel


maarre wa bedoel je nou met "je moet um wel eerst goed stemmen voordat je de toplocks vastzet" :s de toplocks zijn toch die draaidingen aan de kop van de gitaar? daar moet je toch strakker draaien als de snaar te laag is en losser als ie te hoog is :s maar zoals jij het zegt lijkt het wel of je heel iets anders bedoelt :s

tja kan ook aan de technische praat liggen , want ik weet eerlijk gezegd erg weinig van gitaren. ik heb namelijk ook geen les kunnen vinden dus kheb geen leraar die alles kan uitleggen

McCloud
17 januari 2003, 14:33
Een Floyd Rose tremolo werkt ongeveer zo. Eerst stem je de snaren met de machine heads (die dingen op de kop van je gitaar). Dit is bij een Floyd Rose inderdaad een klote werk, omdat de tremolo zweeft. Als je een snaar strakker spant komt de brug een beetje naar voren, zodat al je andere snaren weer ontstemd zijn. Is de gitaar redelijk in tune, dan zet je de toplocks vast. Dit zijn locks op de nut (ookwel topkam genoemd) van de gitaar (zeg maar bij het begin van je fretboard). Deze klemmen de snaren vast. De machine heads hebben dan geen invloed meer en kan je ook niet gebruiken om te stemmen. Vervolgens zit er op de brug nog per snaar een fijnstel mechanisme waarmee je elke snaar precies in tune krijgt.

Raffel
17 januari 2003, 14:35
Op 2003-01-17 09:45, schreef FragDaddy:
dat staafje ? dat is de tremolo hendel..

als je daar aan trekt of op drukt maak je alle snaren tegelijk langer of korter en krijg je vage geluiden.. de meeste metal-gitaristen gebruiken het.. kijk maar eens naar wat metallica nummers (het liefst live.) dan zie je Kirk ook aan die hendel trekken. dat geluid dus.

maare.. deze gitaar heeft een floyd-rose brug.. je weet dat dat lastig stemmen is? als je namelijk 1 snaar stemt verandert de stemming van de andere snaren, omdat die brug los zit (voor de tremolo-beweging)

laat je hier eerst eens goed over informeren bij een muziekwinkel.. als je geen floyd-rose systeem nodig hebt, koop dan een andere gitaar!!


Floyds zijn even moeilijk te stemmen als andere gitaren met zwevende brug. Maakt verder geen verschil. Bij floyds is het nadeel, dat je vaak wel met een locking nut zit en dat kost iets meer tijd. Die tijd win je wel RUIM terug, als je snaren er een tijdje op zitten. Als mijn snaren er eenmaal opzitten, hoef ik hooguit 1s in de zoveel tijd een keer bij te stemmen.

De lo-trs en lo-trs II vind ik hier persoonlijk wel een uitzondering op (de tremolo die op de 270dx zit), liever lo-pro edge, dan ben je helaas wel wat meer geld kwijt.

Marc Oblivian
17 januari 2003, 14:39
Welke gitaar na m'n eerste? Tja moeilijk....m"n tweede?

Shay
17 januari 2003, 15:35
Ik heb ook powersound elementen op mijn grx maar die sucken echt big time. Alleen die hum wil nog wat wat klinken. Beter dat je eentje neemt met quantum elementen, die klinken iets beter.

Ronald
17 januari 2003, 16:54
eh.. maar is het dat ie moeilijker te stemmen is nou eeen rede om meteen een andere gitaar te kopen , want zo erg is da toch ook weer nie ?

Anders Destium
17 januari 2003, 17:26
Je moet het zo zien: In het begin is het niet zo'n probleem, maar als je beter wordt en er langer op speelt ga je je eraan ergeren. Op dat moment is het moment aangebroken om een gitaar te zoeken met een betere brug (lees duurdere gitaar)

Ronald
17 januari 2003, 17:34
bedoel je daar nou mee dat ik het wel moet doen of juist nie ?

McCloud
17 januari 2003, 17:43
Je kan met een Floyd Rose wel de meest gave tremolo fratsen uithalen (divebombs, etc). Hij blijft vaak ook erg goed gestemd na het gebruik van de tremolo (wat bij heel veel gitaren niet het geval is). Wat ik het grootste nadeel vind van een zwevende tremolo is dat wanneer je een snaar breekt je gitaar meteen volledig ontstemd is. Tevens kan je niet snel wisselen tussen een standaard stemming (EADGBE) naar bijvoorbeeld een dropped D of open C (CDCGGE). Om die reden heb ik al mijn tremolo's geblokt. Op mijn Fender rust de brug op de body, op m'n PRS heb ik aan de binnenkant tussen het tremoloblok en de body een stuk hout gezet.

Ronald
17 januari 2003, 18:16
tja kdenk dat ik me in de muziekwinkel dan maar es goed moet laten informeren :smile:

Ronald
23 januari 2003, 09:32
tja ik kan nu ook al nie snel wisselen van stemming :s kweet nie precies hoe da moet , want zo'n apparaatje geeft nie aan wanneer het een D is :s

maar goed ik speel toch altijd in normale stemming :smile:


maar goed maar waar het me eigenlijk om gaat is , stel dat ik die ibanez koop , hoe duur is die eigenlijk normaal gesproken ?
en wat voor versterker moet ik daar voor hebben ? wat is een goeie versterker en hoe duur kost een goeie versterker ongeveer?

Raffel
23 januari 2003, 09:45
ik zou zeker voor een floyd gaan

Anders Destium
23 januari 2003, 11:21
He Ronald, als je stemapparaat alleen de E aangeeft, moet je gewoon op de 2e fret stemmen, dat kan het probleem toch niet zijn?

Ronald
23 januari 2003, 11:25
ja da heb ik wel geprobeerd maar de wijzer slaat dan door :s


maarre weeten jullie mischien wat voor versterker ik moet nemen ?

lagwagon_81
23 januari 2003, 18:49
De Ibanez RG270DX is op het moment bij Feedback (aanbieding) € 349,-.

Ik heb deze gitaar zelf ook sinds kort en hij speelt erg lekker, voor die prijs denk ik niet dat je een lekkerder spelende gitaar zult vinden. Alleen lees ik wel regelmatig negatieve berichten over de elementen. Ik vind zelf dat dit wel meevalt.

Als je van plan bent een gitaar met een Floyd Rose tremolo te kopen zoals deze, zorg dan dat je de gitaar gestemd meeneemt zodat je niet thuis met het probleem zit dat het stemmen niet lukt en dat het tremolo steeds verder omhoog komt, want dat had ik dus en dat afstellen is dus zwaar klote.

Ronald
23 januari 2003, 19:56
is feedback een muziekwinkel zeker ?

hmm ik weet zo nie er een winkel daarvan hier in de buurt is

lagwagon_81
23 januari 2003, 20:40
http://www.feedback.nl

Ronald
26 januari 2003, 20:12
ik heb mn nieuwe gitaar al :grin:

het is een ibanez rg 250 geworden, een zwart metalic achtige. en hij was een stuk goedkoper als een 270 en de verkoper zei dat ie nog beter was ook :smile:

kheb alleen wel problemen met het stemmen het heeft namelijk zo'n locksysteem bovenaan de hals en je moet um stemmen met de knopjes achteraan de brug , maar de hele tij zijn de snaren alweer bijna meteen ontstemd :sad: hoe kan dit? zitten de locks nie vast genoeg of zoiets :s of kan je da verhelpen door gewoon de locks niet vast te draaien dat je dus een gewoon stem systeem hebt?

Dirk_Hendrik
26 januari 2003, 20:54
Ronald,

Misschien is het een idee om eens zelf actief naar informatie te gaan zoeken in plaats van alles te vragen met een "tsja sorry maar ik ben niet zo handig hoor" houding.

Bijvoorbeeld met http://www.floydrose.com

Ronald
26 januari 2003, 22:22
nou zeg dit forum is toch om vragen te kunnen stellen :S

Dirk_Hendrik
27 januari 2003, 18:40
Correct.

Een forum is echter niet om alles meteen te vragen. Als je dat wel doet heeft dat tot gevolg dat je op gegeven moment rotreacties (flames) op je posting gaat krijgen. Die mogen wat flauw en bot lijken maar komen voort uit het feit dat mensen dingen vragen die al 1000 keer in de week gevraagd worden. Zoals voor elk forum normaal is: eerst zoeken, dan vragen. :wink:

Ronald
28 januari 2003, 09:54
jullie zijn gewoon veel sneller dan wanneer ik het zelf zoek :razz: