PDA

View Full Version : Majeurakkoorden



Wylem
17 juli 2007, 22:37
Hoi allemaal,

deze beginnende gitaarspeler (op mezelf) zit met n theorievraagje...
Ik 'volg' de gitaarlessen van de site http://www.joice.dds.nl/indexned.html en daar spreken ze van 7 majeurakkoorden. Hoewel ik tot vorig jaar muziekschool heb gevolgd en m'n 'carrière' afgemaakt heb (als slagwerker), weet ik niets meer af van de theorie... de majeurakkoorden gaan me al te boven :stop:
--> Zou iemand me even kunnen uitleggen waarom er bv. het D majeur akkoord bestaat ?? Majeur wil toch zeggen dat het akkoord begint met een grote terts, of wat ?!


alvast bedankt !
Willem

Guitarmania
17 juli 2007, 22:53
Bovenaan deze topic staan 2 topics over theorie.

Mijn lessen daarover zijn te volgen onder de rubriek "Solo" op de frontpage menu van GitaarNet.nl waarbij regelmatig besprekingen van bekende songs zijn te vinden.

Jeroen heeft ook geweldige lessen. Die staan ook op deze topic.

-=JEROEN=-
18 juli 2007, 02:16
Jeroen heeft ook geweldige lessen. Die staan ook op deze topic.je bedoelt: dit subforum ;)


duidelijke lessen overigens op die site, maar:

Je hebt vast wel eens van 'akkoorden' gehoord. Laat ik beginnen met het introduceren van de meest voorkomende akkoorden, de majeurakkoorden. Elke noot heeft een akkoord, dus er zijn zeven majeurakkoorden.
mineur akkoorden komen net zo vaak voor

en er zijn meer dan 7 tonen (zoals hij zelf beschrijft in les 1) en veel meer majeur akkoorden

ook maakt hij behoorlijk wat fouten:

Dit levert de volgende toonladders op:

+1 +1 +1/2 +1 +1 +1 +1/2
C D E F G A B C
C# D# F F# G# A# C C# (dit is Db majeur (D mol) en niet C#)
Db Eb F Gb Ab Bb C Db

D E F# G A B C# D
D# F G G# A# C D D# (dit is Eb majeur en niet D#)
E F# G# A B C# D# E
F G A A# C D E F (geen A# maar Bb (B mol)
F# G# A# B C# D# F F#
G A B C D E F# G
G# A# C C# D# F G G# (en zo blijft hij telkens dezelfde fouten maken)
A B C# D E F# G# A
A# C D D# F G A A#
B C# D# E F# G# A# B

ik begrijp wel waarom hij dit zo doet, maar hij leert je verkeerde dingen op deze manier, later zal je merken dan men het vaker heeft over een Bb (B mol of Bes) dan over een A#, en dan weet je dus niet wat dat is of hoe je die speelt

edit: tis een ZIJ, en ze maakt nog veel meer fouten, hahaha, zo heeft ze het over De Drie Akkoorden Theorie, terwijl ze waarschijnlijk 'de drieklank theorie' bedoelt

ik zal dr eens een mail sturen :hippie:

Slevin
18 juli 2007, 02:33
Take it easy on her he Jeroen :P

Wylem
18 juli 2007, 11:43
Thx allemaal !


grtz
Willem

-=JEROEN=-
18 juli 2007, 15:45
Take it easy on her he Jeroen :P
ik laat het lekker zo

tis haar ding, niet 't mijne

:hippie: