PDA

View Full Version : Vraag over tokkelen/fingerpicken



kaspern
17 juli 2007, 22:12
Ik speelde vooral de alternating bas, of country blues of hoe je het wilt noemen, van Miss. John Hurt e.a., met of zonder vinger en duim plectrums, en daarbij klinkt iedere snaar goed. Maar de laatste tijd speel ik wat meer folk-achtige stukjes, bijv. van Leonard Cohen, waarbij de duim alleen de onderste twee snaren bespeelt en de wijsvinger dus omlaag gaat naar de D-snaar, bijv, een vrij veel voorkomende in 3/4 in G,

-----------------------------
-----0---0--------0---0-----
-----0---0--------0---0-----
---0---0---0----0---0---0---
-----------------------------
-3------------3-----------etc.

Nu is mijn probleem dat de continue wijsvinger op de D-snaar, wrschl. door de afwijkende hoek, behalve de toon een nogal irritant schampend tikgeluid oplevert als ik met mijn vingers speel, en nog erger als ik met fingerpicks. Het beste resultaat krijg ik nu door de wijsvinger fingerpick (met topje van een plectrum opgeplakt) zo te draaien dat ie haaks op de snaar komt te staan Maar het blijft vervelend, doordat de beweging van mijn wijsvinger in de richting van de onderkant van de gitaar gaat, en niet haaks op de snaar.

Suggesties?

Guitarmania
17 juli 2007, 22:23
Wow, fingerstyle ain't my style, maar het past super in waar ik nu tegenaanloop met plectrumhand. Ik ben er net een nieuwe topic over begonnen.

Ik weet niet goed wat je moet doen. Maar wat ik de komende tijd ga doen (ik ga een nieuwe techniek uitproberen) is om stil te staan en opnieuw te beginnen.

Dat ga ik doen door iedere snaar eens in de wel goede techniek aan te slaan. Heel langzaam.

Heb jij al geprobeerd om een JUISTE aanslag te vinden? Ik bedoel, die aanslag echt heel langzaam eens te benaderen. Dat doe je door een toon aan te slaan in 10 seconden (en geen seconde sneller!!!). Heel langzaam kijken hoe je die snaar benadert, hoe je door hem heen gaat en waar je uitkomt na aanslag.

Pais
17 juli 2007, 22:24
Staat je hand niet veel te schuin tov van de snaren? Ik weet niet hoe je het oplost met je pick, want ik heb geen idee wat voor gevoel ze geven.
Ik dacht dat ook bij fingerpicking de knokkels zo veel mogelijk parallel aan de snaren moeten komen te staan.

Ik had mijn hand altijd veel te schuin tov de snaren maar dat heb ik inmiddels redelijk gecorrigeerd en ben de bijgeluiden kwijt.

kaspern
17 juli 2007, 23:51
Ja, misschien is dat het. Komt misschien doordat ik gewend ben te 'anchoren' met mijn pink. Moet alleen mijn pols wel in rare bochten wringen om een wat meer haakse aanslag te krijgen. Iets anders is nog dat het komt door het type snaren, aangezien ik op een klassieke gitaar er veel meer last van heb dan op een western

freekick
18 juli 2007, 10:46
IK heb soms hetzelfde probleem maar dan met de wijsvinger
op de G snaar.
Het is weg als ik er aan denk een iets snellere (plukkende) beweging te maken. Ik speel met nagels.
Ook het vijlen van de nagels heeft bij mij invloed.
En het is minder bij flatwoundsnaren.

In het door jou gegeven voorbeeld zou ik de D snaar gewoon met de duim spelen.


.

kaspern
18 juli 2007, 12:25
Ja, wat krachtiger aanslaan lijkt ook te helpen. De D-snaar met de duim spelen lukt hier nog wel, maar vaak worden ook nog de E en D-snaar tegelijk gespeeld en dan gaat dat niet meer. Bedankt voor de tips in elk geval; met hand wat haakser op de snaren en wat krachtiger aanslaan klinkt het al een stuk beter.