PDA

View Full Version : hoe hard gaan cabinet's invergelijking met combo's?



Hallie
17 juli 2007, 22:11
ik heb een vraag, mischien dom?.

neem bijvoorbeeld de Valve 5 watt combo, of de 5 watt head met 70 watt bijpassend cabinet.

hoeveel harder gaat dat cabinet dan de combo?
of even hard?

gewoon een vraagje. 8-)

Chroxy
17 juli 2007, 22:14
meer speakers zorgt er niet voor dat het harder gaat.. 5 watt over een combo (1 speaker) gaat even hard als een 4x12 kast (4 speakers dus)..

Het enige waar meer speakers voro zorgen is meer spreiding..

Chris Winsemius
17 juli 2007, 22:25
?

Meer speakers: meer conus-oppervlakte: meer luchtverplaatsing: subtiel wat meer volume.

Meestal klinken aparte (gesloten) speakerkasten wat beter/heftiger/dikker/luider dan combo's.

Hallie
17 juli 2007, 22:32
oke bedankt=) :)

Hallie
17 juli 2007, 22:45
is het waar dat de valve junior veel bijgeluiden hebben?

Chris Winsemius
17 juli 2007, 23:52
De allereerste versies hadden last van brom, bij de latere versies is dat niet zo.

Eerst proberen dus als je zoiets 2e hands koopt/etc.

Succes!

Frankiefrank2
17 juli 2007, 23:55
[QUOTE=?

Meer speakers: meer conus-oppervlakte: meer luchtverplaatsing: subtiel wat meer volume.

Meestal klinken aparte (gesloten) speakerkasten wat beter/heftiger/dikker/luider dan combo's.

Het enige waar meer speakers voro zorgen is meer spreiding..[/QUOTE]


Ik zou denken dat energie niet zomaar meer kan opleveren. 1 speaker vangt in dit geval 5 watt, en krijgt energie om zichzelf en lucht in beweging te zetten... Heb je 4 speakers, krijgen ze allemaal 5/4 watt per stuk. Je hebt nu ook nog meer energie nodig om de speakers te laten bewegen, deze energie gaat niet in de lucht zitten. Ik denk dat een cabinet met 4 speakers minder hard zal klinken, om dit bovenstaande feit, en dat een cabinet met 4 speakers meer bass weergeeft en dus minder "hard" klinkt.
En hard is iets relatiefs, veel bas kost meer vermogen maar klinkt niet "hard" terwijl hoog juist vaak pijn doet aan de oren en iets hard laat klinken terwijl daar minder energie voor nodig is.

Maar ik kan er naast zitte.
Heb ook al wat bier op enzo, tis hier gezellig je weet hoe dat gaat.
Aangezien chris zijn ervaring met dit soort dingen kan hij ook gelijk hebben hoor, ik gaf even mijn idee hierover weer.

DeiDRagonas
18 juli 2007, 01:56
Vind dat van Frankie wel een goede... Ik kan t niet onderbouwen (heb misschien net ff wat meer bier op dan Frankie nog), maar als ik het A/B hier klopt t precies wat hij zegt... De 4x12 is met gebruik van dezelfde amp iets minder luid.

R

gothax
18 juli 2007, 02:09
Maar je hebt ook spreiding nodig om het overal (in een ruimte) even hard te laten klinken, en daar zorgt een 4x12 voor :) als je met je oor voor één speaker zou hangen en je hebt bv. 5 watts door een 1x12 en 5 watts door 4x12 dan zou die 1x12 harder moeten gaan lijkt me toch :)

Negative K3 fan
18 juli 2007, 02:40
meer speakers zorgt er niet voor dat het harder gaat.. 5 watt over een combo (1 speaker) gaat even hard als een 4x12 kast (4 speakers dus)..

Het enige waar meer speakers voro zorgen is meer spreiding..

wedden dat zo'n 4x12 harder gaat :)

heinz3110
18 juli 2007, 03:21
Closed back , open back scheelt natuurlijk ook. Closed back zal meer energie naar voren richten dan een open back. Combootjes met een closed back klinken weer wat directer dan met open back natuurlijk.

(en heb eigenlijk zelden (nog) cabs met een open back gezien. )

Dus combo open back vs. cab closed back : cab zal wat meer geluid opleveren
combo closed back en cab closed back zal het verschil kleiner zijn
combo closed back vs. cab open back... volgens mij wint het combootje het dan.

Voorop gesteld dat de gebruikte speakers een goed rendement hebben.

Ik had ooit zo'n 15 wat bakkie , en die ging dan weer beduidend harder als ik m over een (closed back) 4 x12 cab gooide.

(Maar mijn ouwe peavey deuce combootje(open back 120 watt buizen) blies de gemiddelde (vergelijkbaar wattage)marshall stack eruit. Maar ja, als je maar genoeg watts in een goede speaker gooit...)

dml
18 juli 2007, 06:32
Meten is weten.
Closed of open back heeft niets te maken met hoe hard een speaker gaat, je ervaart het geluid alleen anders, de speaker kan namelijk niet weten of hij in een gesloten of open bak hangt. Eigenlijk is het een simpel rekensommetje. Heb je een speaker die een bepaald rendement in db's levert, aangestuurd door een X amp, en je sluit er een extra speaker (exact dezelfde) op aan, krijg je een volumetoename van 3 db.
Dus een 1x12 combo vergelijken met een 4x12 kan alleen als de speakers exact overeen komen.

Ook het wattage heeft niets te maken met het volume van de speaker. Stel dat een speaker een rendement van 98 db heeft, dan maakt het niet uit of je er een 50 watt of 100 watt Marshall op aansluit, als 'ie die 98 db heeft bereikt, dan is dat de max. Meer vermogen erin pompen leidt dan alleen maar tot clippen, geen volumetoename.

Baker
18 juli 2007, 09:23
ik heb een 2x12 combo open back met een extra 2x12 closed back. (te koop trouwens zie sig.)

Ik kan het verschil dus perfect vergelijken.

Mijn conclusie is dat een open back inderdaad wat opener klinkt,
en dat een closed back inderdaad wat directer is en meer druk geeft.

als je ze beide gebruikt heb je dus de perfecte combinatie....
Maar, het verschil is niet zo heel erg ontiechelijk groot hoor.

Ik heb er ook wel eens een 4x12 aan gehangen. Dat klinkt nog weer anders. Maar niet harder of zachter.

en dus terug naar de topicstarter,
het maakt dus niet zoveel uit of je een combo of een top + combinatie gebuikt, al helemaal niet voor het volume van het geluid.

Ik heb hier nog wel een leuke anekdote over ook voor jou dennis (dml)


Ik had dus eerst alleen die 2x12 combo.
Ik wilde wat meer laag en wat meer druk hebben vooral tijdens optredens.
Dus ik die 2x12 closed back erbij gekocht. (van dml)

Nou tijdens de soundcheck van ons eerst volgende optreden was ik meteen al blij:
Veel meer druk en veel meer laag. Mijn mede gitarist (die altijd over 4x12 cabs speelt) was er ook helmaal van overtuigd:
Gaaf man, nu heb jij ook 4x12 geluid. Dit klinkt echt veel beter!

Na de gig, bij het afbouwen van het podium deed ik een ontluisterende ondekking:
de extra 2x12 was helemaal niet aangesloten.... ik had de speaker kabel er vergeten in te doen...

Voor mij (en ook voor mijnmede gitarist) nog altijd hét bewijs dat geluidservaring ook voor een heel groot gedeelte tussen de oren zit.

bass blom
18 juli 2007, 10:18
hahaa mbakker :D
ik heb zoiets eens bewust geflikt met mn broer
altijd zeuren over meer hoog en laag
heb ik hem de boel af laten stellen
bloedserieus zat ie te draaien en luisteren
80 watt stereo versterker..
maar van het bestaan van de defeat knop, en dat die aanstond wist hij niet :D
en na een tijdje draaien klonk het goed voor hem
en ik hield me in de plooi :D

maar.. ontopic..

hoger rendement van speakers kan wel zorgen voor meer lawaai bij hetzelfde vermogen..

dml
18 juli 2007, 10:52
hoger rendement van speakers kan wel zorgen voor meer lawaai bij hetzelfde vermogen..

Precies. Maar over het algemeen heb je het dan weer over andere speakers. Voor een hoger of lager rendement kun je ook speakers met een andere weerstand kiezen, de verschillen zijn hierbij overigens subtiel.

@Michel:
Grappige anekdote.
Natuurlijk speelt de akoestiek van de ruimte ook een grote rol. Over het algemeen is het zo dat speakercabs, geplaatst op de vloer, voor meer laag "zorgen" omdat het laag via de vloer wordt weerkaatst. Dus in jouw specifieke geval heeft de ruimte gezorgd voor een grotere laagervaring, terwijl je combo een halve meter boven de vloer stond.

Negative K3 fan
18 juli 2007, 12:25
Ook het wattage heeft niets te maken met het volume van de speaker. Stel dat een speaker een rendement van 98 db heeft, dan maakt het niet uit of je er een 50 watt of 100 watt Marshall op aansluit, als 'ie die 98 db heeft bereikt, dan is dat de max. Meer vermogen erin pompen leidt dan alleen maar tot clippen, geen volumetoename.

ik ruik wat bullshit, rendement heeft namelijk vaak als eenheid; dB per watt op 1 meter afstand bij 1 khz.

bass blom
18 juli 2007, 12:59
prcies.. hoger rendement, meer lawaai bij zelfde wattage :D

dml
18 juli 2007, 13:08
ik ruik wat bullshit, rendement heeft namelijk vaak als eenheid; dB per watt op 1 meter afstand bij 1 khz.

Dus als ik 1 kHz met 50 watt vermogen in een speaker druk (houden we even die 98 db aan), wat krijg ik dan aan db's?

bass blom
18 juli 2007, 13:12
Dus als ik 1 kHz met 50 watt vermogen in een speaker druk (houden we even die 98 db aan), wat krijg ik dan aan db's?

dat hangt van het rendement van de speaker af
de ene geeft meer dB dan de andere dan.

dml
18 juli 2007, 13:16
Dat zeg ik, het rendement van de speaker is 98 db.

bass blom
18 juli 2007, 13:20
het gaat wat mij betreft om het verschil in rendement tussen verschillende speakers.

dml
18 juli 2007, 13:27
Ja, als het rendement tussen verschillende speakers varieert, varieert daarmee ook het volume, dat ontken ik ook niet. Ik gaf al aan dat het om exact dezelfde speakers ging. Of om bij de openingspost te blijven:

Een 5 watt head met 70 watt speakercab (gemakshalve ga ik uit van een 12" speaker) gaat net zo hard als dezelfde 5 watt amp ingebouwd in een combo met dezelfde 12" speaker.

Negative K3 fan
18 juli 2007, 13:43
Dus als ik 1 kHz met 50 watt vermogen in een speaker druk (houden we even die 98 db aan), wat krijg ik dan aan db's?

tussen de 113 en 116 als je er vanuit gaat dat het vermogen recht evenredig is met het aantal dB's....

steph
18 juli 2007, 14:16
heb een tijdje met een Fender champ (25SE) over een Marshall buik gespeeld (top kapot, in reparatie 1,5 maand), en daarmee had ik een goed podium geluid, en zonder kwam ik echt te kort in volume.