PDA

View Full Version : Rechterhandtechniek: hoe nu met die plectrumhand???



Guitarmania
17 juli 2007, 21:58
De Bijbel voor gitaartechniek: "The Principles of Correct Practice for Guitar" schrijft op pagina 67:

"Above all, avoid pressing your wrist into the face of the guitar, which many people tend to do. This causes tension in all the muscles involved in the playing process; likewise, with pressing the pinky on the guitar for support."

Ik heb me al 20 jaar schuldig gemaakt aan de overtreding van de pinky-principle. Ik ben nu bezig mijn rechterhand volledig los van de gitaar te laten werken. Maar het is echt een beruk met mijn stijl en ik voel me weer een beginner.

Wat zijn jullie ervaringen?

Ik hoop dat Gitaro mee wil posten bij deze topic (of een eigen topic hierover start). Hij heeft ervaring met verandering van ingesleten foute gewoontes.

Jeroensnake
17 juli 2007, 22:27
Nou, ik sloot net mijn squier weer aan op mijn novanex versterker en merkte opeens dat als ik de snaren los laat, dat er dan een lichte ruis hoorbaar is. Als ik dan met een van beide handen contact maak, dan hoor ik een soort klikje/tikje. Om dat te voorkomen moet ik dus continu met een hand mijn snaren aanraken. Daarom laat ik vaak mijn hand lichtjes op dikste snaren rusten, als een soort palm-mute eigenlijk. Ik kan natuurlijk die geluidjes ook verwerken in mijn spel, maar de sport om altijd tijdens het spelen in contact te zijn met je snaren heeft ook wel wat.

Is dit nou wat gitaro een "foute" gewoonte zou noemen ?
Die pink is voor mij geen probleem, maar dat komt omdat ik weleens thee drink ...

http://img389.imageshack.us/img389/9170/099etiquette2006im7.jpg
___________
echt
inter
net
niet

Pais
17 juli 2007, 22:36
Ik kan me heel goed voorstellen dat je met pinky een soort referentie punt hebt wanneer je met plectrum speelt. Is het niet mogelijk om die referentie ontspannen te houden, zonder kracht op de pink te zetten?

Guitarmania
17 juli 2007, 22:42
Geweldige foto Snake! Die pinky's willen rare dingen doen.

Guitarmania
17 juli 2007, 22:48
Ik kan me heel goed voorstellen dat je met pinky een soort referentie punt hebt wanneer je met plectrum speelt. Is het niet mogelijk om die referentie ontspannen te houden, zonder kracht op de pink te zetten?

Dat heb ik idd heel lang gedaan. Mijn pinky sleepte over de body: hij stond niet vast.

Maar ik zie al die Youtubes van bekende gitaristen en zie er weinig met die pinky.

Aan de andere kant vraag ik me af waar ik die pink voor nodig had nu ik merk dat ik niet kan spelen zonder. Hij lijkt een soort van ijkpunt te zijn geworden voor mijn plectrum.

Ik ben tot dit probleem gekomen doordaty ik een nieuwe gitaar heb gejkocht. Ik had een Gibson SG en speel nu Ibanez Prestige. En ik merkte voorheen al dat ik moeite had met het bespelen van een standaard als Fender Strat. Dat komt doordat al die gitaren varieren in de afstand van de pinky tot de body. Ik kon niet zomaar overschakelen van SG naar Strat.

Juist die wisseling van instrument heeft me laten inzien dat ik iets fouts deed. Mij lijkt althans dat je op iedere gitaar moet kunnen spelen. En dat kan met zwevende rechterhand.

Pais
17 juli 2007, 23:04
Aan de andere kant vraag ik me af waar ik die pink voor nodig had nu ik merk dat ik niet kan spelen zonder. Hij lijkt een soort van ijkpunt te zijn geworden voor mijn plectrum.

Er zijn ook speeltechnieken waar dit juist wenselijk is. Ik studeer op flamencotechniek en daarbij is vaak de duim een referentie voor de rest van de hand. Misschien kun je jezelf beter afvragen wat nou het probleem is, voordat je het wilt veranderen. Heb je het idee dat je pink je spel belemmerd, of heb je aanwijzingen dat dit het geval gaat worden?

Guitarmania
17 juli 2007, 23:31
Er zijn ook speeltechnieken waar dit juist wenselijk is. Ik studeer op flamencotechniek en daarbij is vaak de duim een referentie voor de rest van de hand. Misschien kun je jezelf beter afvragen wat nou het probleem is, voordat je het wilt veranderen. Heb je het idee dat je pink je spel belemmerd, of heb je aanwijzingen dat dit het geval gaat worden?

He!!! je komt op het goede moment. Ik bel net met mijn oude gitaarleraar. En die vroeg precies hetzelfde aan me: "wat is nu eigenlijk het probleem, en waarom wil je veranderen?"

Ik stond op het punt om mijn techniek te gaan wijzigen maar twijfel ineens. Morgen ga ik praten met Dirk, mijn oude leraar. Kijken wat ie zegt en doet.

Ik hou jullie op de hoogte.

Guitarmania
17 juli 2007, 23:35
Alvast een klein dingetje van wat mijn leraar mij zei:

"Gitaristen die niet ankeren met pinky (of wat dan ook) lijken meer problemen te hebben met puur ritmisch spelen. Een echte attack op de tel heeft een nadere anker nodig dan de schouderspier."

Anybody?

Das Schaap
18 juli 2007, 01:55
Bullshit, alleen alternate picking over meerdere snaren gaat iets moeizamer nog bij me, maar dat is wennen.

Verder gaat de thrash en dergelijke lekker. :hippie:

Tias
28 juli 2007, 12:54
Als ik et nu goed lees, mag je volgens de guitar bijbel, je pinky nergens laten rusten maar moet hij zweven?
Nu dan ga ik er nu al rekening meehouden, dat ik later geen problemen krijg.

InternEd
28 juli 2007, 14:23
"Above all, avoid pressing your wrist into the face of the guitar, which many people tend to do.
Wat bedoelen ze hier nu mee? 'the face of the guitar'?
Gaat dit ook over de speelhand? Of over de linkerhand?

jaspie
28 juli 2007, 15:54
dit zou dus beteken dat met palmmute spelen ook een foute techniek is?? Aangezien je dan ook je hand verankerd aan de gitaar.

heinz3110
28 juli 2007, 16:31
Net ven gecheckt bij mezelf. Ik denk dat ze bedoelen dat je niet al te veel met je wreef van je hand hoeft te drukken, omdat je dan onnodige spierspanning opbouwd . Bij palmmutes hoef je natuurlijk geen kilos kracht op de brug te zetten om goed en effectief te dempen. Als je dat wel zou doen gaat je onderarm meer in de body drukken, wat energieverspilling is.

Het wordt wat anders als je met die palmmutes je pols laat meedoen als verlengde. Dan zet je je onderarm vast en kruipt de kramp op naar je pols, wat minder soepel zal spelen.

(wat dat betreft is het net karate: lever de meeste kracht met de minste inspanning. Zo heeft je hand een bereik van "frivool dansen over de snaren" naar "ongenadige klappen uitdelen" )

En pinky gebruiken zodat je beter ritmisch zou spelen lijkt mij onzin. Dan zit ie bij mij flink in de weg!

Nogmaals: het vergt niet veel kracht om op gitaar van subtiel tot hakken te gaan.
Effectief spelen, noem ik dat. Dus probeer te kijken of je ergens zit te verkrampen of meer kracht zet dan werkelijk nodig is.

Das Schaap
28 juli 2007, 17:07
dit zou dus beteken dat met palmmute spelen ook een foute techniek is?? Aangezien je dan ook je hand verankerd aan de gitaar.

Nee hoor, ook palm muting kan los gespeeld worden.

Mijn pink ligt wel vaak los, maar hij ligt nergens op. Ik had het mezelf blijkbaar ooit al afgeleerd. :chicken:

appyhaan
28 juli 2007, 18:05
Pink gewoon laten staan is mijn advies. Wat mij betreft is er geen holy-grail wat betreft de aanslag techniek. Daar komt bij dat de ene stijl het wel vereist en de ander niet. Ik veranker mijn hand ook altijd met de pink als ik solo speel op elektrische gitaar. Als ik een wat ruigere slag heb dan laat ik hem weer los(voornamelijk live, van het oog wil ook wat). Maar als ik weer klassiek speel dan gaar de pink gewoon weg uiteraard. Overigens kan ik wel beide 'k heb ook geoefend met een losse hand...

jaspie
29 juli 2007, 18:41
Nee hoor, ook palm muting kan los gespeeld worden.

Mijn pink ligt wel vaak los, maar hij ligt nergens op. Ik had het mezelf blijkbaar ooit al afgeleerd. :chicken:
hoe kanje nou muten zonder de snaren aan te raken, en dus je gitaar, en dus op een bepaalde manier verankeren(metje pols in dit geval)

Das Schaap
29 juli 2007, 18:49
Spelen vanuit de vingers. Dus geen kracht zetten vanuit de pols bijv.

jaspie
31 juli 2007, 17:22
ja maar je mute de snaren toch metje pols...niet metyje vingers

Jeroensnake
31 juli 2007, 19:38
palmmute
__________
(10 tekens)

Gitaristje 18
31 juli 2007, 23:41
Ik zelf maak nooit lang contact met mijn pink en de body. Ik heb het geprobeerd, ik vind het ook niet lekker spelen, ik voel me dan beperkt in mijn speelruimte zeg maar. Ik had pas ff gekeken, Joe Satriani speelt wel met zijn pink tegen te body. Het is eigenlijk maar wat je zelf het fijnst vind spelen denk ik. Het is zo persoonlijk. Zolang je maar geen overbodige hoeveelheid kracht zet. Je moet zoveel kracht zetten als nodig en niet meer. Zolang je dat doet dan is er in principe niks aan de hand.

jaspie
1 augustus 2007, 14:16
palmmute
__________
(10 tekens)
palm ja , feit is, datje je snaren aanraakt en dus verankerd bent

Jeroensnake
1 augustus 2007, 14:30
Dat dan weer wel, ja.
Moet ik toegeven.

Zoals gezegd kun je de kracht/energie aanpassen die je hiervoor gebruikt, maar het blijft een compromis.

______________
inter
net
werk
echt
wel

erca
22 augustus 2007, 16:31
Kan iemand hier nu eens duidelijk over zijn, want iedereen beweert iets anders.
Ik weet dus totaal niet meer wie ik moet geloven...
Ik heb van nature neiging om m'n pink te zetten als extra steunpunt, nu heb ik vandaag eens anders proberen te spelen (volledig los), maar dit voelt "raar" aan.
Bij tremolo picking (hopelijk gebruik ik het juiste begrip) merk ik ook dat ik los meer in m'n elleboog beweeg dan in m'n pols, maar als ik m'n pols op de brug/gitaar kan laten rusten beweeg in weer in de pols. Iemand tips / tricks of een algemeen oordeel wat nu het best is?

Syradodo
22 augustus 2007, 17:24
Kan iemand hier nu eens duidelijk over zijn, want iedereen beweert iets anders.
Ik weet dus totaal niet meer wie ik moet geloven...
Ik heb van nature neiging om m'n pink te zetten als extra steunpunt, nu heb ik vandaag eens anders proberen te spelen (volledig los), maar dit voelt "raar" aan.
Bij tremolo picking (hopelijk gebruik ik het juiste begrip) merk ik ook dat ik los meer in m'n elleboog beweeg dan in m'n pols, maar als ik m'n pols op de brug/gitaar kan laten rusten beweeg in weer in de pols. Iemand tips / tricks of een algemeen oordeel wat nu het best is?

Ik laat mn pols ook altijd rusten op de brug. Hierdoor beweeg ik ook meer vanuit mn pols wat ook de bedoeling. Vanuit je onderarm kan het voorkomen dat je er een tennisarm aan overhoud.

erca
22 augustus 2007, 19:11
Ik laat mn pols ook altijd rusten op de brug. Hierdoor beweeg ik ook meer vanuit mn pols wat ook de bedoeling. Vanuit je onderarm kan het voorkomen dat je er een tennisarm aan overhoud.
En heb je nooit het gevoel dat je hierdoor beperkt wordt / snelheid minder is?

Syradodo
22 augustus 2007, 20:24
En heb je nooit het gevoel dat je hierdoor beperkt wordt / snelheid minder is?

Integendeel!

erca
22 augustus 2007, 21:24
Ik laat mn pols ook altijd rusten op de brug. Hierdoor beweeg ik ook meer vanuit mn pols wat ook de bedoeling. Vanuit je onderarm kan het voorkomen dat je er een tennisarm aan overhoud.
Nog 1 klein vraagje, laat je daarwerkelijk je pols zelf op de brug leunen, of meer de zijkant van je hand?

EuroCinema
23 augustus 2007, 10:17
Ik vind het vreemd om te zeggen: zo moet het, ongeacht wat je speelt etc. De ene partij anker ik wel, de andere niet, afhankelijk van wat beter voelt op dat moment. Want er zijn nogal wat variabelen! Snel funkslag spelen of een langzame melodie soleren, dat is nogal een verschil. Met je vingers, met plectrum, palmmuten of chicken picking. Of octaven met je duim. Legato met alleen downstrokes of juist alternate picking. Met een vette overdrive (dus als een gek dempen) of heel clean.