PDA

View Full Version : Vraag voor Engl-kenners; Screamer vs. Ritchie Blackmore head?



Speeddemon
17 juli 2007, 19:09
Ok., ik ben dus al weer effe op zoek naar een nieuwe amp;
eisen:
-minimaal 3 schakelbare kanalen
-schakelbaar mastervolume
-evt. schakelbare fx-loop OF schakelbare galm

Vooralsnog stonden de Marshall JVM en Koch Powertone 2.1 op m'n lijstje, maar vandaag is daar de Engl Ritchie Blackmore top bijgekomen.
Ik heb al een Engl Savage 60, welke ik goed vind, maar iets te spartaans.
(mocht iemand deze kunnen modden, zodat er een 4/5 knops footswitch voor kan, die tussen de kanalen schakelt, en de boosts voor zowel clean als drive aan/uit kan zetten, evenals de fx-loop, houd ik me aanbevolen. Die boosts zijn drukschakelaars nu op de amp, dus 't zou mogelijk moeten zijn, toch?)

anyway...
Die Ritchie Blackmore top is ondanks z'n zeer beperkte aantal knoppen wel erg uitgebreid; Hij ziet er bijna als een 1-kanaals amp uit qua layout, maar herbergt stiekem 4 kanalen (of 2 kanalen, met ieder een gain boost).
Hij heeft ook 2 schakelbare masters, en een schakelbare contour (soort mid/body) boost. So far, so good.
Maar nu de 2 minpunten:
-geen galm
-geen schakelbare fx-loop.
Waarom? Ik wil m'n effecten (gebruik alleen een delay, EQ en chorus) vlakbij m'n amp leggen en met de footswitch van de amp voor m'n neus schakelen.

Nu zag ik een close-up foto van de Engl Screamer. Deze mist die contour boost, maar heeft wel een schakelbare galm. Ook een schakelbare 'soort' 2e master (VLS, net zoals bij m'n Savage 60, alleen is die schijnbaar bij de Screamer wel instelbaar qua volume, terwijl dat bij m'n Savage 60 een preset 'volume cut' is, die ik zelf iets TE gortig vind).

Kan iemand mij vertellen hoe deze amps zich klankmatig verhouden? Heeft de Ritchie Blackmore de Screamer als voorbeeld gehad (electronisch)?
Is die VLS idd variabel op de Screamer? Hoe is z'n galm?

Keer op keer betrap ik me erop dat de Engl sound toch wel een beetje mijn sound is; een beetje Marshall-ig, maar wat netter, vetter en smoother.

Fuhgawz
18 juli 2007, 00:22
Ik kan je niet verder helpen met je vergelijking, maar ik kan je wel vertellen dat de VLS op mijn Screamer wel variabel is. Via een heeel klein zwart knopje op de achterkant van de versterker kun je instellen hoeveel volume hij weghaalt op het gewone kanaal (dus met VLS uit). Ik heb dan weliswaar de combo, maar ik neem aan dat dit niet verschilt met de top.

Speeddemon
18 juli 2007, 00:47
Hey Fuhgawz, bedankt voor je reactie.
Maar begrijp ik dan goed dat als je op de Z-5 footswitch de VLS aan zet (dus dan brandt het LEDje op de Z-5), dat je dan je luidere solo-volume hebt?

Bij mijn Savage 60 is dat dus precies andersom (switch aan betekent zachter volume) EN het is niet instelbaar; wat ik een HEEL groot gemis vind.

Ik ben alleen bang dat mijn Savage 60 laten modden zodat ie een Z-5 accepteert, heel veel centjes gaat kosten. Dan zou ik mogelijk beter een Screamer + Z-5 kunnen kopen.
Ik zie trouwens dat de Screamer de zelfde eindbuizen (5881/6L6) heeft als de Blackmore sig.
Als ie enigzins vergelijkbaar zou klinken... :satisfie:

LordRiffenstein
18 juli 2007, 07:52
Hoi Remco, ik antwoord hier maar even ipv je mail :cooler:

Schakelbare FX-loop vind je bij Engl enkel op de SE, Invader en mogelijk op de nieuwe Sovereign combo. Die laatste heeft trouwens ook alle features die je wil maar je zeult je te pletter.

De Blackmore is een afgeleide van de Savage 120 en ligt dichter bij je Savage 60 dan de Screamer. Ik denk dat de Screamer nog net wat meer gain heeft dan de Blackmore, klankgewijs heeft de Screamer wat meer korrel in de gain, de Blackmore heeft een erg typisch hoogmid gehalte, sommige mensen vinden hem behoorlijk bright maar hij gaat daarmee wel perfect door de mix. Ik heb sinds kort een Slowhand Motion wat een afgeleide is van de Blackmore (6L6, wat minder gain, smoother) en dat is voor mij zowat de perfecte Engl. Je vindt ze weinig maar ze komen op Ebay nog wel eens voorbij.

Wat betreft de Screamer zou ik ABSOLUUT voor de head-versie gaan want de combo vind ik eigenlijk tegenvallen, is voor mij de minst goeie Engl. De head met een leuke cab klinkt echt lekker. Persoonlijk vind ik de Blackmore nog net wat beter. Je kan natuurlijk ook uitkijken nr een Savage 120, dan ben je ook gelijk klaar.

Yoeri

gerrekat
18 juli 2007, 08:27
Van die twee zou ik voor de blackmore gaan, maar eigenlijk zou ik gewoon lekker doorsparen voor en INVADER 100. Die heb je binnenkort voor onder de 2000 in Duitsland, en dan heb je echt 4 kanalen met gescheiden EQ!

Speeddemon
18 juli 2007, 10:58
Heren, dank voor de reacties;

ik las dat de Screamer ook 6L6 powertubes heeft, dus dan zou ie klankgewijs toch dichter bij de Blackmore liggen, dan bij mijn Savage 60 (EL34)?

Ik zit ook idd naar de head te kijken om die aan te sluiten op m'n Engl 2x12" Vintage 30 cab, of er een Engl 4x12" bij te kopen (Greenback of V30 versie).

Yoeri; wat zijn dan precies de verschillen tussen de Savage 120 en Ritchie Blackmore?
Wat de Invader betreft; daar ben ik een beetje bang voor dat ie TE modern klinkt. Ik vond de Powerball bijvoorbeeld ook de 'sju' missen, die m'n Savage 60 wel heeft (en die de SE, Savage SE en Blackmore ook hebben).

gerrekat
18 juli 2007, 12:07
de INVADER schijnt juist het meest open te klinken vanalle ENGLs, totaal anders dan een Powerball bijv.

Negative K3 fan
18 juli 2007, 12:28
screamer heb ik eens getest en hij deed me denken aan mijn 5150 combo... ik vond hem sowieso al wel een stuk lekkerder klinken dan de powerball en savages waar ik helemaal geen fan van ben, maar echt geweldig vond ik hem nou ook weer niet. Van de RB heb ik alleen een paar hele mooie soundclips gehoord.

Negative K3 fan
18 juli 2007, 12:28
Heren, dank voor de reacties;

ik las dat de Screamer ook 6L6 powertubes heeft, dus dan zou ie klankgewijs toch dichter bij de Blackmore liggen, dan bij mijn Savage 60 (EL34)?


remco, jij als techneut zou toch beter moeten weten...

Speeddemon
18 juli 2007, 12:32
remco, jij als techneut zou toch beter moeten weten...
Ik ben geen amp-tech, vriend. :satisfie:

En helaas heb ik ook geen ervaring met 6L6 buizen, behalve dan in de winkel op die Blackmore gespeeld te hebben.

Kijk, als je naar de knoppen-layout kijkt, en de buizen-config, ligt de Screamer erg dicht bij de Blackmore. Mijn Savage 60 is qua controls wezenlijk anders; de gain-knop van het clean-kanaal heeft ook invloed op 't lead kanaal (waardoor 't dus wel ietsje moeilijker is om super-clean met ultra gain te combineren.)

Speeddemon
18 juli 2007, 13:25
Wat betreft de Screamer zou ik ABSOLUUT voor de head-versie gaan want de combo vind ik eigenlijk tegenvallen, is voor mij de minst goeie Engl. De head met een leuke cab klinkt echt lekker.
Yoeri
Nog effe daarop inhakend;
als je de combo aan zou sluiten op een external 2x12" of 4x12", valt ie dan minder tegen, of zit er iets in die combo electronisch anders, waardoor ie van klank verschilt van de head?

Ik zou uiteraard voor de head gaan, maar ik ken meer winkels met de Combo, dus dan zou ik de Combo testen op een 4x12" ofzo. (dan ben ik ook benieuwd of de interne 1x12" dan gebypassed wordt).

vinni
18 juli 2007, 14:37
Hoi speedy,


Heb zelf geruime tijd op een Blackmore met een ENGL 4X12 V30 slanted cab gespeeld. Ik zou de B zeker niet willen bestempelen als een 4-kanaals amp.
Als je je gain kanaal goed afstelt, dan klinkt het cleane kanaal toch niet helemaal lekker....althand mijn mening. Vond de combinatie Blackmore + genoemde cab wel erg veel hoog opleveren. Alleen als-ie echt flink open kan vind ik'm erg goed klinken. Meestal kan dat niet. Ben dr wel achter gekomen dat V30's voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor dat scherpe geluid. Ik gebuik nu Eminece Governors die ik beter vind klinken.

Nou....succes!

Vinni

LordRiffenstein
19 juli 2007, 07:48
Heren, dank voor de reacties;

ik las dat de Screamer ook 6L6 powertubes heeft, dus dan zou ie klankgewijs toch dichter bij de Blackmore liggen, dan bij mijn Savage 60 (EL34)?

Ik zit ook idd naar de head te kijken om die aan te sluiten op m'n Engl 2x12" Vintage 30 cab, of er een Engl 4x12" bij te kopen (Greenback of V30 versie).

Yoeri; wat zijn dan precies de verschillen tussen de Savage 120 en Ritchie Blackmore?
Wat de Invader betreft; daar ben ik een beetje bang voor dat ie TE modern klinkt. Ik vond de Powerball bijvoorbeeld ook de 'sju' missen, die m'n Savage 60 wel heeft (en die de SE, Savage SE en Blackmore ook hebben).

Blackmore + Greenback-cab = :cheerup: :cheerup: :blast:

Ik vond de Savage120 altijd wat droger klinken en ook directer, komt vooral door die 6550s vermoed ik. De Blackmore is ook wat anders gevoiced, het hoog mid komt er nog wat meer door dan bij andere Engl versterkers.

Invader100 zou nog wel je meug kunnen zijn hoewel die inderdaad erg modern KAN maar de EQ is erg goed dus je haalt er heel wat sounds uit. De Invader150 vond ik weinig aan.

LordRiffenstein
19 juli 2007, 07:51
Nog effe daarop inhakend;
als je de combo aan zou sluiten op een external 2x12" of 4x12", valt ie dan minder tegen, of zit er iets in die combo electronisch anders, waardoor ie van klank verschilt van de head?

Ik zou uiteraard voor de head gaan, maar ik ken meer winkels met de Combo, dus dan zou ik de Combo testen op een 4x12" ofzo. (dan ben ik ook benieuwd of de interne 1x12" dan gebypassed wordt).

Een vriend van me had de combo en die klonk kut, toen kocht hij een 4x12 (Engl V30) erbij en toen klonk de combo al beter tot hij op een dag een Screamer top testte met dezelfde cab. Combo stond diezelfde dag nog te koop. Geen idee waar het aan lag maar er was een wezenlijk verschil tussen die 2.

Speeddemon
19 juli 2007, 13:41
Interessant!
Als Engl nou ook nog es een Greenback 2x12" Vertical kast zou maken... :listen:

Ik speel met de volgende scenario's:
-Savage 60+2x12" houden, Screamer + 4x12" erbij kopen. Oefenen op Savage of Screamer + 2x12".
-Savage 60+2x12" houden voor oefenen; Blackmore top + 4x12" erbij kopen.
-Savage 60 verkopen, 2x12" houden, Screamer ervoor in de plaats kopen voor oefenen, en Blackmore + 4x12" erbij kopen.
-Savage 60 verkopen, 2x12" houden, Screamer ervoor in de plaats kopen voor oefenen, en andere head (Koch Powertone II) + 4x12" erbij kopen.

Tristan
19 juli 2007, 13:52
Ik vind de Blackmore veel vetter klinken in ieder geval, waarschijnlijk een van de vetste Engls wat betreft klank als je het mij vraagt...
De Screamer zou ik niet doen, die schijnt nogal ruk te zijn, erg schel enzo, die Thunder schijnt beter te zijn en die is volgens mij ook goedkoper...
De Engl Classic 50 klinkt ook okee, misschien ook een testje waard...

EDIT:
Ik had het dus over die Screamer combo, een keer getest en dat deed echt pijn aan mijn oren...

De Savage zou ook wel wat voor je kunnen zijn denk ik man...
De Blackmore is er trouwens zowel in EL34 als in 6L6 uitvoering geweest als ik me niet vergis...
De Sovereign zou ik ook niet doen, te gecompressed, gaat toch meer richting de Powerball kant naar mijn idee...

artnaz
19 juli 2007, 14:05
Ikzelf zat ook eens in dubio tussen de Screamer en Blackmore, maar een uitgebreide test leverde toch een resultaat op ten gunste van de RB. De Blackmore vind ik smoother en heeft iets "eigens".

Toen kon ik ergens de Blackmore (met 4x12 (V60), inmiddels omgeruild voor een 2x12 (V30)) redelijk goedkoop overnemen, en ik heb er absoluut geen spijt van. Een behoorlijk basic amp, maar meer heb ik ook niet nodig. Je hebt de juiste instellingen in no-time gevonden. Ik zou bij god niet weten hoe mijn sound nog beter kan...:cheerup:

artnaz
19 juli 2007, 14:07
De Blackmore is er trouwens zowel in EL34 als in 6L6 uitvoering geweest als ik me niet vergis...Een beperkte uitgave was dat die respectievelijk Slow Hand (blauw getint) en Fast Hand (geel getint) heet. Had ze graag een keer uit willen testen...

Volgens mij heeft Alain de Slow Hand, toch?

Speeddemon
19 juli 2007, 14:18
Ikzelf zat ook eens in dubio tussen de Screamer en Blackmore, maar een uitgebreide test leverde toch een resultaat op ten gunste van de RB. De Blackmore vind ik smoother en heeft iets "eigens".


Vandaar dat ik ook de optie open houd: Savage 60 verkopen, Screamer top kopen (voor oefenen en kleinere gigs) EN de RB kopen met een 4x12".

@Tristan; ik heb nogmaals die Brunetti MC2 getest met een andere gitaar (Cort Viva Gold, met Duncans, JB-SSL2-Jazz (HSH)) en ondanks dat ie meer Marshall-korrel/karakter heeft dan de RB, vond ik de sound van het Lead (3e) kanaal iets te rommelig. Niet 100% modderig en niet 100% korrelig, maar een combi. Omdat ik gelijk erna op die Blackmore speelde, viel 't extra op.
Wel 1 caveat: het Crunch kanaal op hoog volume van de MC2 klinkt heerlijk. En 't clean vond ik sowieso goed; meer karakter, net zoals Koch, t.o.v. het clean van de meeste Engls.
I.i.g. valt die MC2 dus af.

De 'pro' van Engl t.o.v. Koch PTII is 4 'kanalen' (zowel de Screamer als Blackmore), en ze hebben meer 'smoel'.
De 'con' is dat de Engl geen aparte gain en volume knop heeft voor crunch/soft-lead, geen galm (de RB) en geen losse midswitches voor de 2 gain kanalen. Ik heb wel 't idee (want ik heb ze nog niet zij aan zij kunnen beluisteren), dat de distortion van de Hi Lead van de Blackmore voller/vetter/complexer klinkt, dan de Ultra Gain van de Koch PTII. maar ik zou ze dus echt eens moeten A/B-en.

LordRiffenstein
19 juli 2007, 14:38
-Savage 60+2x12" houden voor oefenen; Blackmore top + 4x12" erbij kopen.
-Savage 60 verkopen, 2x12" houden, Screamer ervoor in de plaats kopen voor oefenen, en Blackmore + 4x12" erbij kopen.

Ik zou voor de bovenste optie kiezen tenzij je die Savage 60 moe gehoord bent. Ik was na 6jaar Engl ook een beetje moe maar kijk, er staat er hier opnieuw eentje.



Een beperkte uitgave was dat die respectievelijk Slow Hand (blauw getint) en Fast Hand (geel getint) heet. Had ze graag een keer uit willen testen...

Volgens mij heeft Alain de Slow Hand, toch?

Slowhand is 6L6-versie, Fasthand is EL34, de voicing van beide is iets anders dan de Blackmore en ze hebben wat minder gain.

Alain HAD de Slowhand, die staat nu bij mij :cooler:

artnaz
19 juli 2007, 14:42
Slowhand is 6L6-versie, Fasthand is EL34, de voicing van beide is iets anders dan de Blackmore en ze hebben wat minder gain.Oh, ik dacht andersom...:chicken:


Alain HAD de Slowhand, die staat nu bij mij :cooler:Oh! Oh! Oh! :o

:hippie:

Jimwoud
19 juli 2007, 14:43
De 'pro' van Engl t.o.v. Koch PTII is 4 'kanalen' (zowel de Screamer als Blackmore), en ze hebben meer 'smoel'.
Ben ik niet met je eens. heb die E530 preamp gehad, en die switchable gains vind ik echt geen kanalen, heb ik er liever 3 dan 2 + gainswitch. Ik vond het alleen maar onhandig dat gainswitchen, dat hadden ze btw per kanaal moeten doen. van super clean naar brute distortion moet nu met 2 drukken op de knop, als ik mij niet vergis.

Ik heb die Blackmore al eens getest, maar wil hem nog welleens horen zeker met die Powertone II erbij.

succes met zoeken.

Speeddemon
19 juli 2007, 14:47
Ben ik niet met je eens. heb die E530 preamp gehad, en die switchable gains vind ik echt geen kanalen, heb ik er liever 3 dan 2 + gainswitch. Ik vond het alleen maar onhandig dat gainswitchen, dat hadden ze btw per kanaal moeten doen. van super clean naar brute distortion moet nu met 2 drukken op de knop, als ik mij niet vergis.
Niet met de Z-5 footswitch.
Wel als je 2x Z-4 zou gebruiken. Maar bij de Z-5 heb je
Clean, Crunch, Soft Lead en High Lead onder hun eigen knoppen. Dus als je van clean naar High Lead wilt, hoef je niet eerst kanaal te schakelen en DAN nog es de Gain Lo/Hi te schakelen.
En die Z-5 werkt zowel bij de Ritchie Blackmore als bij de Screamer.
De 5e switch schakelt bij de Screamer de reverb aan/uit (handig!) en bij de RB schakelt ie de contour aan/uit (die zou ik toch wel aan laten staan, vanwege het mooiere, vollere mid, dus ik zou liever zien dat ie de FX-loop aan/uit schakelt). Chris (CMW), is dat mogelijk te modden? :satisfie:

artnaz
19 juli 2007, 14:50
Neenee, de "kanalen" hebben een dedicated switch, bij de Z-5 dan.

Overigens vind ik die "gainswitches" prima. Alles is zo goed gevoiced dat je (ik) geen behoefte hebt om de twee "extra kanalen" aka "gainswitches" bij te stellen...

Jimwoud
19 juli 2007, 14:51
Niet met de Z-5 footswitch.
Wel als je 2x Z-4 zou gebruiken. Maar bij de Z-5 heb je
Clean, Crunch, Soft Lead en High Lead onder hun eigen knoppen. Dus als je van clean naar High Lead wilt, hoef je niet eerst kanaal te schakelen en DAN nog es de Gain Lo/Hi te schakelen.
En die Z-5 werkt zowel bij de Ritchie Blackmore als bij de Screamer.
De 5e switch schakelt bij de Screamer de reverb aan/uit (handig!) en bij de RB schakelt ie de contour aan/uit (die zou ik toch wel aan laten staan, vanwege het mooiere, vollere mid, dus ik zou liever zien dat ie de FX-loop aan/uit schakelt). Chris (CMW), is dat mogelijk te modden? :satisfie:
Daar heb jij dan weer gelijk in, maar je houdt toch volume verschillen. FX-loop is een goede optie, modden zal wel een redelijke zware ingreep zijn.

artnaz
19 juli 2007, 14:53
Bij de RB schakelt de 5de switch de contour aan/uit (die zou ik toch wel aan laten staan, vanwege het mooiere, vollere mid, dus ik zou liever zien dat ie de FX-loop aan/uit schakelt). Chris (CMW), is dat mogelijk te modden? :satisfie:Exactly here! Ik dat ook willen! :rockon:

Die contour switch gaat vaak moeilijk aan bij mij trouwens, moet de Z-5 dus toch een keer openmaken. Waarom niet meteen modden? :cooler:

artnaz
19 juli 2007, 14:55
1) Daar heb jij dan weer gelijk in, maar je houdt toch volume verschillen.
2) FX-loop is een goede optie, modden zal wel een redelijke zware ingreep zijn.1) Heb ik absoluut geen last van
2) Hoe zwaar? Zelf te doen en/of hoeveel zou dat kosten?

Speeddemon
19 juli 2007, 15:20
Daar heb jij dan weer gelijk in, maar je houdt toch volume verschillen.
Nou, als je een dik clean en behoorlijke crunch wilt, zet je de Clean-gain dus ver open. En om dit volume te compenseren, heb je op 't Lead-kanaal een dedicated Volume knop, die je dan ook open zet en dan kan je de Master weer wat zachter zetten.

Zoals Artnaz vond ik ze bij de RB onderling ook goed genoeg gevoiced;
clean=clean.
crunch=heerlijke Malcolm Young tone. (al zal die wel Angus-ig worden, als je clean-gain helemaal open staat. Heb ik niet geprobeerd)
soft lead=(niet foute) 80's metal tone, ook goed in rock-ballads te gebruiken.
high lead=meer gain, voor een iets modernere/vettere scheur.

Maar Chris, come in, dude! Je zou al 3 mogelijke klanten voor 't klusje hebben. :satisfie:

Tristan
19 juli 2007, 16:43
Ach Remco, die MC2 moet je gewoon echt vergeten...
Koch vind ik eerlijk gezegd ook niet echt tof, ik vind Engl echt duidelijk beter klinken, maar goed, dat is een smaakkwestie...

a darker shade of grey
19 juli 2007, 16:59
Ik dacht altijd dat de Blackmore zwaar aggressief klinkt! Maar hier hor ik opeens smooth en dergelijke dingen :o

En wanneer komt eindelijk de Invader 50? Ik wacht al zo lang :P

artnaz
19 juli 2007, 17:17
Mjah, hangt van de gebruikte gitaar af, hij kan behoorlijk agressief klinken.

ENGL Ritchie Blackmore soundclips (http://rocksolidamps.com/index.php?contain=description&ii=39&mid=2)

Met mijn Strat klinkt hij in ieder geval hemels-smooth...:p

EDIT: Chris, we wachten vol ongeduld...;):hippie:

Ibanez RuleZ
19 juli 2007, 23:54
Ik vind de Blackmore veel vetter klinken in ieder geval, waarschijnlijk een van de vetste Engls wat betrfet klank als je het mij vraagt...
De Screamer zou ik niet doen, die schijnt nogal ruk te zijn, erg schel enzo, die Thunder schijnt beter te zijn en die is volgens mij ook goedkoper...
De Engl Classic 50 klinkt ook okee, misschien ook een testje waard...

EDIT:
Ik had het dus over die Screamer combo, een keer getest en dat deed echt pijn aan mijn oren...

De Savage zou ook wel wat voor je kunnen zijn denk ik man...
De Blackmore is er trouwens zowel in EL34 als in 6L6 uitvoering geweest als ik me niet vergis...
De Sovereign zou ik ook niet doen, te gecompressed, gaat toch meer richting de Powerball kant naar mijn idee...


waar zijn de tijden gebleven dat wij het niet eens waren??? :p.

over de screamer zeg ik: blijf daar bij weg. de omschrijving van hierboven kan ik alleen maar +1 bij zetten

harrald

Tristan
20 juli 2007, 00:28
Haha, waren we het weleens niet eens dan?

Ibanez RuleZ
20 juli 2007, 11:10
ik herinner me enige strubbelingen... ;). ging over flexibiliteit, eenkanaalsamps, voorversterkers en zo had ik wel een rijtje :p.

H.

Speeddemon
20 juli 2007, 11:37
over de screamer zeg ik: blijf daar bij weg. de omschrijving van hierboven kan ik alleen maar +1 bij zetten

harrald
Bedoel je dan de combo en/of de head?

Ibanez RuleZ
20 juli 2007, 12:00
combo... maar mijn dislike had niet te maken met iets waar ik het speakercab echt de schuld voor kon geven.

het probleem was de nare krasserige oversturing in het midhoog. daarnaast vond ik hem uitgesproken weinig definitie hebben en de flexibiliteit liet zwaar te wensen over. je had maar 3 min of meer bruikbare sounds, altijd een tradeoff. sowieso is dat met engl vervelend: alleen hi en lo gain... daar zit mij te veel verschil tussen. je schakelt een gainstage erbij, niet variabel... not my cup of tea.

Harrald

Raffel
20 juli 2007, 12:10
combo... maar mijn dislike had niet te maken met iets waar ik het speakercab echt de schuld voor kon geven.

het probleem was de nare krasserige oversturing in het midhoog. daarnaast vond ik hem uitgesproken weinig definitie hebben en de flexibiliteit liet zwaar te wensen over. je had maar 3 min of meer bruikbare sounds, altijd een tradeoff. sowieso is dat met engl vervelend: alleen hi en lo gain... daar zit mij te veel verschil tussen. je schakelt een gainstage erbij, niet variabel... not my cup of tea.

Harrald

Als je een Quad gewend bent klinkt het inderdaad zo. Ik zou nu het krasserige of zoals ik het verwoord, 'glazige' hoog/midden van mijn powerball ook niet meer aan kunnen horen denk ik. Tenminste, niet voor leads. Dat zit gewoon een beetje in de ENGL voicing van deze twee.

Chris Winsemius
20 juli 2007, 14:24
Ici Chris dus :)

Ik zal even zo'n amp hier moeten bekijken wat er mogelijk is.

Fijn weekend allen,

Chris

artnaz
20 juli 2007, 14:30
Doe dat Chris! :D

Merci, en fijn weekend!

Speeddemon
20 juli 2007, 14:38
Doe dat Chris! :D

Merci, en fijn weekend!
Dus, jij brengt je RB effe naar Chris toe? :listen:

Chris Winsemius
20 juli 2007, 14:42
Doe dat Chris! :D

Merci, en fijn weekend!

Ik ga straks naar de supermarkt :D

Zonder dollen; over 'n maand heb ik weer tijd voor nieuwe klussen/etc. Moeten jullie maar even uitvechten wie er met z'n Engel naar vleuten rijdt. :)

artnaz
20 juli 2007, 15:02
Dat is 160km zonder de beschikking tot een auto voor mij...:( Dus wil iemand s.v.p. zijn Engel brengen?

I.p.v. de Contour switch een FX Loop switch..........kwijl........kwijl.........:)

Speeddemon
20 juli 2007, 15:07
Dat is 160km zonder de beschikking tot een auto voor mij...:( Dus wil iemand s.v.p. zijn Engel brengen?

I.p.v. de Contour switch een FX Loop switch..........kwijl........kwijl.........:)
ik ook (nog) geen auto. Maar voor mij zou 't 80km zijn (55 minuten, volgens Google Maps).
Alleen, ik heb dus (nog) geen RB, maar een Savage 60.

artnaz
20 juli 2007, 15:13
Damn! Dan moeten we het nog maar even afwachten...

Maar Chris, zal het mogelijk zijn denk je (de Z-5 switch werkt via 9-pins DIN geloof ik)? En hoeveel zal dat ongeveer gaan kosten (je mag me dat PM'en)?

EDIT: Mijn 1000ste post! Een memorabel moment...:satisfie:

Chris Winsemius
20 juli 2007, 18:32
@ allemaal:

Zonder 'n ENGL hier te bekijken kan ik niets zeggen:
- of 't zowiezo mogelijk is
- wat de kosten zijn

Heb diverse ENGLs geserviced etc. maar nog nooit moeten kijken naar deze mods. Zelf 'n ENGL inkopen om te kijken of er wat mods mogelijk zijn: niet zinnig op dit moment omdat ik druk ben 'n eigen amp volgend jaar te introduceren.

artnaz
20 juli 2007, 18:44
Ok, Speedy en ik zullen kijken wat we kunnen doen...

Speeddemon
20 juli 2007, 18:50
@ allemaal:

Zonder 'n ENGL hier te bekijken kan ik niets zeggen:
- of 't zowiezo mogelijk is
- wat de kosten zijn

Heb diverse ENGLs geserviced etc. maar nog nooit moeten kijken naar deze mods. Zelf 'n ENGL inkopen om te kijken of er wat mods mogelijk zijn: niet zinnig op dit moment omdat ik druk ben 'n eigen amp volgend jaar te introduceren.
Chris, zijn er geen Engl schema's beschikbaar toevallig?

Bij m'n Savage 60 plaats ik grotere vraagtekens bij de mods, omdat die sowieso niet geschikt is voor de Z-5 footswitch. (het zou wel gaaf zijn als dat wel zou kunnen natuurlijk!)
Maar bij de Ritchie Blackmore zou ik denken dat een relais iets anders moet schakelen, al zou het een ander verhaal worden als er een buis bij moet om die FX-loop aan te sturen ofzo.

artnaz
29 januari 2008, 23:21
Beste Chris,

Het is inmiddels een half jaar geleden, en ik ben nog steeds geïnteresseerd om mijn Blackmore een mod te voorzien, waarmee ik met de Z-5 footswitch de FX-loop kan schakelen, i.p.v. de Contour Mode (die wel gewoon via het knopje op de amp te schakelen is). Misschien heeft de rest er ook nog belang bij...

Indien nodig wil ik wel een dagje bij je langs komen met dat ding, als je een beetje redelijk bereikbaar bent met het openbaar vervoer.

Ik zal eens kijken of ik wieltjes aan één zijkant van de flightcase kan vastmaken, zodat ik een soort trolley-koffer heb, anders is het niet te doen om met dat ding in je ééntje te lopen. Ik weet niet of het schadelijk voor de buizen is om onder een hoek op wieltjes vervoerd te worden?

Thanks!

Speeddemon
30 januari 2008, 21:07
Voor mij is het verhaal niet meer van toepassing (al ben ik wel benieuwd naar Chris' kunsten), aangezien m'n Savage 60 de deur uit is, ik geen RB meer wil en nu aan de Invader 100 ben. En de enige, die ik er nog bij wil van Engl, is de (Savage) S.E. :cooler:

artnaz
30 januari 2008, 21:21
Dat zet me wel aan het denken... Ik heb toch geen rockband meer, dus misschien kan ik ook eens rustig sparen om mijn Blackmore voor de Invader in te ruilen... Geen gekloot meer, en heb ik er stukken meer dan alleen een FX-loop erbij... ;)

Maar ik wil teveel! :confused: