PDA

View Full Version : Marshall JCM 900 + 2x12 JCM Cab; Powersoak?



Bart_Blueprint
17 juli 2007, 17:59
Hallo mensen!

Na deze vakantie mag ik mij naar grote waarschijnlijkheid de trotse eigenaar noemen van een Marshall JCM900 (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=78833) 100w versterkertop * (via gitaarmarkt, zie ook de link) met bijpassend 2x12 speakercabinet. Een hele verbetering/stap vooruit na mijn Line6 Spider II 212.

Nou komt de versterker op mijn (slaap)kamer te staan. En nou weet ik dat 100 watt aan buizen dan eigenlijk best wel een beetje veel is. Maar met optredens en dergelijke is het toch best wel lekker om wat power bij je te hebben. Ook met repetities merk ik dat ik met mijn Spider (ondanks de 150 watt) soms wat moeite heb om mee te komen. Maar goed, 100 watt buizen is veel voor een slaapkamer. Nou ben ik er van op de hoogte dat er ook zoiets te koop is als een "powersoak". Volledig (overstuurd) buizengeluid, op een 'normaal' niveau.

Ik heb al het enige gezocht op Google en ook hier op het forum naar wat info over het 'hoe-en-wat' van zo'n Powersoak. Ik hoorde dat je er wel een beetje mee moet oppassen gezien het feit dat de versterker op volle toeren gaat draaien? Ook krijg je enigzins wel een kleine verandering in je geluid. Dat laatste maakt mij niet dergelijk veel uit om van deze keuze af te zien.

Mijn vragen aan jullie zijn dan:
1) Is dit een verantwoorde keuze?
2) Zijn er dingen waar ik extra op moet letten?
3) Welke powersoak raden jullie mij aan?

Alvast bedankt voor de moeite!



* Ik ben er van op de hoogte dat de Marshall top op de afbeelding in de advertentie op Gitaarmarkt een JCM800 is, maar de eigenaar had per ongeluk de verkeerde top op de foto gezet :roll:

Lexvandoef
17 juli 2007, 18:37
Allereerst gefeliciteerd, idd een stap vooruit ivm je ouwe Spider.

Ik weet trouwens zeker dat er reacties gaan komen als, 100 Watt buizen is veel te veel voor in je slaapkamertje, hier ben ik het zelf niet meer eens. Ik heb zelf een 100 Watt JMP 2203 op mijn kamer staan en een 15 watt Vox AC15, beide buizen en beide zowiezo veel te hard. Je kan idd een powersoak gebruiken om een lekker geluid op slaapkamer volume te krijgen, zelf heb ik er een extra PPI Master Volume in laten zetten bij CMW, kost minder dan een powersoak en werkt, voor mijn gehoor dan, net zo lekker als een powersoak. En bovendien issie ingebouwd, je hebt geen extra kabeltjes nodig en hij weegt ook bijna niks meer (enkele tientallen grammen) Het enige nadeel is dat je, afhankelijk van je versterker, een input of potmeter op moet geven, in mijn geval de presence pot, voor mij geen probleem.

Als je dan toch voor een powersoak wilt gaan, kan je kijken naar een THD Hotplate, let wel op de uitvoering, er zijn verschillende kleuren met elk een ander ohmage.

Negative K3 fan
17 juli 2007, 18:44
powersoaks zijn duur en zijn voor de ene amp beter geschikt dan voor de andere. Daarom ga ik grotendeels mee met wat lex allemaal heeft verteld.

vergeet ook niet dat jouw jcm900 een wat nieuwere versterker is die veel geluid uit de pre amp haalt waardoor het niet nodig is om te powersoaken om een vervormd geluid te krijgen, dat lukt op slaapkamer volumes ook.

tuurlijk zal je amp beter klinken als je hem wat ruimte geeft om te ademen, maar ik zou in eerste instantie gewoon eens kijken hoe het je bevalt en dan later nog beslissen over een attenuater, of misschien een PPIMV.

guitarguru
17 juli 2007, 18:59
powersoaks zijn duur en zijn voor de ene amp beter geschikt dan voor de andere. Daarom ga ik grotendeels mee met wat lex allemaal heeft verteld.

vergeet ook niet dat jouw jcm900 een wat nieuwere versterker is die veel geluid uit de pre amp haalt waardoor het niet nodig is om te powersoaken om een vervormd geluid te krijgen, dat lukt op slaapkamer volumes ook.

tuurlijk zal je amp beter klinken als je hem wat ruimte geeft om te ademen, maar ik zou in eerste instantie gewoon eens kijken hoe het je bevalt en dan later nog beslissen over een attenuater, of misschien een PPIMV.

Helemaal mee eens!! Scheurt op huiskamernivo als een gek. Gain open en master laag houden voor acceptabele vervormde sounds.

the sure thing
17 juli 2007, 21:06
+1. Voor een JCM900 hoef je niet per se een powersoak.

Dude
18 juli 2007, 00:02
De foto bij de advertentie is alleen geen jcm900 maar een jcm800... 2204 met horizontale inputs. Als je daar hetzelfde bedrag voor moet betalen als waar 900's normaal voor gaan zou ik hem maar snel kopen en je mond dicht houden tegen de verkoper.

Lexvandoef
18 juli 2007, 00:06
De foto bij de advertentie is alleen geen jcm900 maar een jcm800... 2204 met horizontale inputs. Als je daar hetzelfde bedrag voor moet betalen als waar 900's normaal voor gaan zou ik hem maar snel kopen en je mond dicht houden tegen de verkoper.

Het is heel lief van je dat je dit zegt, maar check de startpost eens :hippie:

Piekhaar
18 juli 2007, 13:42
Ik weet niet precies welke JCM900 je hebt. Maar mijn JCM900 Dual Reverb heeft een schakelaar op de achterkant waardoor hij maar op 50watt draait. Hierdoor klinkt hij op lagere volumes ook al wat ruiger.

Verder als je een powersoaker of iets wil zou ik voor de Koch Loadbox gaan. Werkt extreem goed. Al lijkt me een mastervolume in laten bouwen ook wel handig.

Dude
18 juli 2007, 17:04
Het is heel lief van je dat je dit zegt, maar check de startpost eens :hippie:


:o



woeps...

Bart_Blueprint
18 juli 2007, 18:39
:o

woeps...

Geeft niets natuurlijk :satisfie: Allen bedankt tot de reacties zover!

sebastiaan88
18 juli 2007, 20:50
Let er wel op dat hij goed klinkt naar jou idee.
Versterkers kunnen HEEL verschillend van elkaar klinken, ook zeker de marshalls onderling, er zijn mensen die vinden de jcm900 bijv niet lekker scheuren, Maar als je een beetje speelt krijg je er op den duur toch een zeer lekker geluid uit, ik heb nu 6l6 JJ eindbuizen en 12ax7 JJ preampbuizen en het klinkt toch wel erg lekker.
met juiste eqtje etc kan je geluid naar keuze maken

the sure thing
18 juli 2007, 22:24
@ piekhaar: de JCM900 HEEFT een mastervolume...........

Bart_Blueprint
21 juli 2007, 09:55
@ piekhaar: de JCM900 HEEFT een mastervolume...........

Euhm... 2 "master" volumes, 1 per kanaal... Toch!?

http://home.tiscali.nl/bartbroenink/overig/jcm_900_fp.JPG
Onderdeel van het frontpanel... Screenshot van de Marshall website.

Piekhaar
21 juli 2007, 11:52
Ja. Hiermee regel je per kanaal het volume en in hoe verre de eindbuizen belast worden. Op zacht niveau klinkt de versterker dan ook veel minder mooi.

Ik had gehoord dat sommige mensen een Power Attenuator (zoals een Loadbox en Powerbrake) in hadden gebouwd als extra master volume. Dat bedoelde ik dus eigenlijk.