PDA

View Full Version : pickups



jerzeyman
17 januari 2003, 00:38
hey,

Ik wil graag nieuwe elementen in me gitaar zetten, maar ik weet niet goed welke ik moet nemen.
-Seymour Duncan Alnici Pro pick ups
-EMG SA SA 89

Ik heb niet echt verstand van deze pickups. Hebben 1 van jullie mischien goede of slechte ervaringen met deze pickups ? En wat is het verschil tussen deze 2, welke muziek stijlen kan je er mee spelen?. ik speel het liefst clapton, dire straits beetje dat sort muziek

groeten jerz

hoofd
17 januari 2003, 01:00
Misschien is het ook wel handig als je erbij verteld wat voor gitaar je hebt.
Het grootste verschil tussen de Seymour Duncan en de EMG's die je hebt genoemd is volgens mij dat de EMG's actief zijn, en dus werken met een batterijtje. Hierdoor verlies je misschien wel het typerende geluid van je gitaar, maar heb je geen last van feedback of andere bijgeluiden.
Verschillen qua geluid weet ik niet, ik heb ze zelf nog niet geprobeerd.

vinni
17 januari 2003, 03:06
Hoi Die Alnico Pro's worden bijvoorbeeld door Slash gebruikt. Hij gebrui8kt ze in zn Les Pauls....tenminste...voor live gebruik. de '59...daar doet die niet zoveel aan..hahaha

De EMG's vind je over het algemeen in de nog hardere muzieksoorten.

Maar zoals alles....t'is maar een richtlijn en over smaak valt niet te twisten.


Groet,
Vinni

FragDaddy
17 januari 2003, 10:56
het verschil tussen die twee pickups is extreem groot! het zijn bijna de twee uitersten in die wereld.

de SD Alnico pro heeft een heel warm, donker geluid met een hele lage output. denk hierbij aan blues/classic-rock.. eventueel kun je een high-gain versterker gebruiken voor hard-rock

de EMG heeft een meer twangy, trebly geluid met een hele hoge output en is bijna niet geschikt om clean mee te spelen. dit is het domein van de echte metal gitaristen.. je loopt het risico dat je met een echte high-gain versterker (mesa reco's, peavey xxx en 5150 etc) teveel drive krijgt en de distortion warrig gaat klinken..

vertel eerst eens wat voor muziek je speelt en in wat voor gitaar de elementjes moeten !?

hoofd
17 januari 2003, 11:15
Ehhh....volgens mij zijn die EMG SA's ook hardstikke geschikt voor een clean geluid hoor. Scheuren zullen helemaal goed doen, maar volgens mij zijn ze clean ook wel best. Moet ze nog proberen alleen...

jerzeyman
17 januari 2003, 11:27
ehj,

mijn gitaar is een fender strat. mexico. Ik wil dat geluid van knopfler krijgen, ik weet niet of jullie weleens live hebben gehoord op de cd "alchemy", on the night,
Maar ik wil dus veel dire-straits spelen, Hij maakt vaak naar mijn mening vooral in het begin vaak gebruik van dat krijsende strat geluid, en dat is echt zo kicke, Effe om zo`n sound te laten horen, download is sultans of swing live at the BBC, dat vin ik wel een mooi geluid, of "sultans of swing - alchemy", alleen maar om een impressie te geven van wat voor sound ik graag zou willen krijgen, of gewoon "on the night" daar gebruikt hij ook waanzinnige sounds

groeten jerz

sash
17 januari 2003, 12:28
Ja wat wil je nou precies, niet echt duidelijk.
Dat geluid van knopfler zit niet echt in z'n gitaar, maar in z'n keuze van amps en pedalen. Met een willekeurige gitaar kan je wel een knopfler sound behalen, hij speelde zelf ook niet alleen maar op een strat, maar ook lp's, etc. etc.