PDA

View Full Version : Laney GH50L vs. Marshall JCM900 sl-x



Sarco
16 juli 2007, 20:40
Ik zit met een zwaar dilemma dus dacht ik eens wat raad te vragen bij jullie.

De search functie heb ik al extensief zitten gebruiken en ik heb ongeveer al alles gelezen wat er hier al over deze twee amps geschreven is, een vergelijkende topic ben ik echter nog niet tegengekomen terwijl er waarschijnlijk wel mensen zijn die over beide tops al gespeeld hebben.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een budget metal-amp, de sound die ik zoek situeert zich ergens tussen Mastodon en Lamb of God. De vereiste is wel dat ik er ook een stevige rocksound met toch de nodige warmte uit kan halen omdat ik ook nog in een rockband speel. Daar zowel de laney als de marshall neigen naar een "hotrodded" JCM800 klank lijken ze me beide wel goeie kandidaten voor wat ik zoek. Mijn budget is maximum 1000 euro trouwens. Andere suggesties zijn ook welkom.

Wat ik vooral wil weten is hoe de klank van beide versterkers zich tot elkaar verhoudt, welke kwalitatief de betere is, hoe makkelijk ze te modden zijn, etc..

Ik speel momenteel trouwens op een JCM 900 Dual Reverb 2x12 combo die ik op een Peavey 412J box zet. Uiteindelijk ben ik wel tevreden over hoe deze setup in een band klinkt voor zowel rock als metal hoewel ik soms wat meer druk zou willen. Als ik alleen speel klinkt die amp echt niet goed, maar dit is hier een algemeen aanvaard feit zo te zien :)
De enigste Laney waar ik al op gespeeld heb is een Laney LH50R, dit is de head versie van de LC50 combo en die vond ik na wat tweaken eigenlijk niet slecht klinken, vrij organisch klinkende overdrive. Vond hem wel veel beter met de preamp gain laag en een booster ervoor ipv alle gain uit de amp te halen. Maar uiteindelijk vond ik de dual reverb niet echt slechter dan die LH50R..

Op een Peavey 6505 heb ik ook al gespeeld (omdat ik weet dat er waarschijnlijk mensen me deze zullen aanraden) maar dat vond ik helemaal nie t wat ik zoek!

Het zou ideaal zijn moest ik deze amps eens naast elkaar kunnen zetten maar het feit is dat ze precies nog redelijk zeldzaam zijn hier in de buurt. Deze week ga ik wel nog de SL-X gaan testen, maar de GH50L heb ik nog nergens gevonden. (Ik woon in West Vlaanderen trouwens)

Alvast bedankt voor de reacties!

Jimwoud
16 juli 2007, 23:10
Enige wat ik je kan zeggen, is dat die GH50L een gave versterker is, maar ik ken de SL-X niet, dus weet niet wat beter is. Heb opzich wel vertrouwen in Laney.

succes

ColourofFire
17 juli 2007, 01:41
Heb laatst op een JCM900 slx 2x12 combo gespeeld, klonk heel goed, veel beter dan de dual reverbs. Vond het alleen absoluut niet metalachtig, maar daar heb ik ook niet naar gezocht. Fijne amp wel die slx.

Sarco
17 juli 2007, 08:52
Merci voor de reacties!

Maar mijn twijfel lijkt hier eerder aangesterkt te worden :)

@ColourofFire:
Klinkt die SL-X wat vol? En zou hij strak genoeg zijn voor snelle metalriffs?
Dat hij niet zo metalachtig is vind ik geen probleem, ik zoek ook eerder een over-the-top rockgeluid voor m'n metalsound, maar het moet wel gedefinieerd en redelijk strak blijven!

Dude
17 juli 2007, 11:11
Die 900 SL-X is over het algemeen genoemd de geaccepteerde JCM900 versterker, als je tevreden bent met je dual reverb dan ga je denk ik ook tevreden zijn met die sl-x.
Ik heb hem ook een tijdje gehad maar kon er niet mee uit de voeten omdat ik clean miste. Het is verder echt een waanzinnig lekkere amp met een heerlijke scheur en strak laag.

Succes ermee !

Jim Haagmans
17 juli 2007, 12:26
ik was ook al aan het kijken naar zo'n laney GH50L.. heb ook die hele single channel/poweramp based vs. channel switching/preamp based topic doorgelezen en voor zover ik begreep vinden de meesten dan single channel versterkers toch echt ronduit beter klinken. Bovendien eventjes harmony central doorgespit waar echt veel positieve reacties waren, van mensen die (zeiden dat ze) ook heel veel duurdere amps hadden gehad, maar dit toch echt het beste vonden. Bovendien is de prijs natuurlijk een heel groot pluspunt. (599 in duitsland).. en dan denken misschien zo'n harley benton boxje eronder als dat echt wat is, of een fame box die ik zelf heel goed vind, dan heb je voor onder de 1000 euro een volledig buizen halfstack. Nog minder als je al een box hebt of besluit een 2x12 te halen.

Sarco
17 juli 2007, 12:51
Als die Laney echt zo goed is zoals ze zeggen is het inderdaad geen geld. Ik ga ze zeker nog alletwee moeten kopen :P Maar voor het ogenblik neig ik toch meer naar de SL-X denk ik (gisteren was het wel omgekeerd :) ).

Ik heb gelezen dat ze bij Laney na 2003 ofzo het circuit van de GH reeks aangepast hebben waardoor ze moeilijker te modden zouden zijn. Ik vraag me eigenlijk af waarom ze dat zouden doen maar indien dit echt zo is zou er iemand me kunnen zeggen wat ze dan eigenlijk gewijzigd hebben (technisch gezien).

Jim Haagmans
17 juli 2007, 13:05
als je van dag op dag van gedachten verandert is dat een teken dat je vooral nog even moet wachten met beslissen :P

ColourofFire
17 juli 2007, 13:10
Mja twijfel is een bitch he :mad:

Zit nou al god weet hoelang te dubben of k men Engl Thunder de deur uit zal doen en er een Fender DRRI voor in de plaats zal nemen, aangezien ik van de engl de laatste tijd alleen de clean gebruik...

Maar, die Laney schijnt voor zijn geld echt heel goed te zijn, en ook een echte alleskunner te zijn, waar de 900 slx weer wat eenzijdiger is. Het scheurt en het scheurt. Ik hoop voor je dat je nog ergens kunt proberen, want dat zou het wel een stuk makkelijker maken.

Jimwoud
17 juli 2007, 13:18
Ik heb nu 2 keer in de oefenruimte op een GH50L gespeeld. klinkt vet, maar bij hogere gain instellingen gaat hij wel een beetje compressed klinken, wat ik wat minder mooi vind. Maar misschien een goede booster ervoor die dat kan verhelpen.

AART
17 juli 2007, 17:07
SL-X is een goede rockamp. Echter voor echt snelle metal zou ik hem niet strak noemen. Over the rop rocksound is het echter wel zeker.

Sarco
17 juli 2007, 19:27
Het ziet er naar uit dat ik niet tot een besluit zal kunnen komen zonder ze beide te testen (ergens wel logisch). Dat gaat nog moeilijk worden want de persoon waarvan ik die SL-X misschien zal kopen is maar thuis tot 20 juli, en ik weet niet of ik nog een Laney GH50L zal vinden in deze korte tijd. Daarna zal het direct weer midden augustus zijn en ik weet niet of ik nog zo lang wil wachten :)

(Zijn er hier geen mensen die weten waar ik zo'n Laney zou kunnen testen regio West- of Oost Vlaanderen)

minoin
18 juli 2007, 01:48
Forumleden Outrage en Lordspeedyshit hebben er een als ik het goed heb. Even PM'en of ze hem nog steeds hebben (gitaren blijven van gear switchen :P) en of ze hem willen laten testen. Succes!

Braindead
19 juli 2007, 00:26
Als ik jou was zou ik lekker die SLX kopen. Is echt een heel lekkere marshall. Wel niet veelzijdig, das het nadeel. Dus als je een goed clean wilt dan ben je met de sl-x aan het verkeerde adres. Ik heb zelf een 100watter en die gaat snoeihard. Niet heel veel distortion maar als je hem een beetje opentrekt is het absoluut heftig te noemen. Je kunt die 100 watter trouwens ook omschakelen naar 50m watt Wapperende broekspijpen en inderdaad een strak laag. Maar goed, het is aan jou, en smaken verschillen. Beide testen dus, maar die Sl-x heeft zich al bewezen en als je die 2dehands koopt en hij bevalt niet kun je hem altijd weer wegdoen voor ongeveer hetzelfde bedrag.

Agent_Smith
19 juli 2007, 12:29
De SLX is idd echt een bruut ding!
Maar het is net wat je zoekt.

Sarco
19 juli 2007, 22:56
Ik heb de SL-X gekocht! Nog niet echt lang op kunnen spelen maar het bevalt me goed. Review volgt nog.

Jimwoud
20 juli 2007, 09:21
gefeliciteerd! Ben ook wel benieuwd naar dat ding. Wat was je ervoor kwijt?

Nog even een vraagje over die Laney's:

Wat is het verschil qua sound tussen de GH100L en de GH100S/TI. En wat is een goede tweedehandsprijs voor beide?

Sarco
20 juli 2007, 10:27
Het heeft me 550 euro gekost, het is de 100w versie.
Na het weekend zal ik je er meer over kunnen vertellen. De eerste indruk is echter heel goed, de klank neigt meer naar een JCM 800 dan naar z'n dual reverb broertje. Maar in tegenstelling tot de JCM 800 heeft de SL-X wel bakken gain. Interessante amp!

De GH100TI heeft een gain-stage meer dan de GH100L, ik geloof dat er ook nog een paar extra switches op zitten.. De GH100L kost meer dacht ik dan de GH100TI (wat ik wel raar vind).

Braindead
21 juli 2007, 21:05
Gefeliciteerd. Een gitaaramp is erg persoonlijk, maar de Sl-x is op het moment volgens mij altijd een goede aankoop. Volledig buizen en wordt niet meer gemaakt.
Verder komt hij aardig mee met JCM 800. Afhankelijk van wat je zoekt kan hij de JCM 800 zelfs overtreffen.
De vergelijking met een JCM 900 Dual reverb zou je eigenlijk niet eens moeten maken. Dat is zo'n verschil. (no offence)

Ga lekker experimenteren met je Sl-x en probeer hem zeker eens met een equalizer pedaaltje, dan zul je zien dat je pas echt een vet geluid uit dat ding krijgt. Oh ja en gooi hem los, maar dat is met elke buizenmarshall.


QUOTE=Sarco]Het heeft me 550 euro gekost, het is de 100w versie.
Na het weekend zal ik je er meer over kunnen vertellen. De eerste indruk is echter heel goed, de klank neigt meer naar een JCM 800 dan naar z'n dual reverb broertje. Maar in tegenstelling tot de JCM 800 heeft de SL-X wel bakken gain. Interessante amp!

De GH100TI heeft een gain-stage meer dan de GH100L, ik geloof dat er ook nog een paar extra switches op zitten.. De GH100L kost meer dacht ik dan de GH100TI (wat ik wel raar vind).[/QUOTE]

Sarco
22 juli 2007, 22:53
Hij verschilt inderdaad wel erg veel van de dual reverb.
Wat doe jij dan juist met dat EQ-pedaaltje en hoe is het geluid dan?

Ik heb er vandaag trouwens voor de eerste keer mee gerepeteerd, het was met de rock&roll band. Heel tof rock&roll geluid, echt typisch Marshall. Heeft zeker genoeg gain en komt heel goed door de mix. Heeft een heel mooie gain ook vind ik! De schakelbare mastervolume is echt wel handig voor solo's. Deze versterker heeft ook een lekker drukkend laag dat ik toch wel wat gemist heb bij mijn dual reverb, klonk echt supervet in de gedempte stukken. Wat me wel opviel is dat hij minder strak is dan wat ik gewoon ben, zoals AART al zei is dit geen echte strakke versterker. Maar met een boost ervoor kan je dat wel oplossen. De versterker reageert ook goed op de volume pot van m'n gitaar, ik krijg hem niet helemaal clean maar clean met een randje lukt wel en meer moet dat niet zijn voor mij!

Ik blijf dus nog altijd heel positief over mijn aankoop. Als je niet oplet kan hij wel redelijk schel klinken. Treble staat nu op nul bij mij en ik draai dan wat hoog in met de presence, klinkt goed! Wel jammer dat deze bak zo hard ruist, ik had de preamp gain nu echt niet zo ver opengedraaid maar blijkbaar vond hij het toch nodig om een serieuze brom/ruis te veroorzaken. Misschien dat mijn amptech hier iets aan kan doen?

Voor rock&roll is hij dus zeker goedgekeurd, nu is het nog afwachten om te zien of het ook in een metal situatie zo zal zijn. Hopelijk is hij ook een beetje betrouwbaar, Marshalls komen me altijd een beetje fragiel over precies :)

Braindead
23 juli 2007, 11:52
Als ik erover speel gebruik ik altijd een equalizer ervoor. Daarnaast moet je hem niet instellen als een dual reverb. Dan klinkt ie niet zo geweldig als dat ie kan klinken .
Je moet echt de versterker zelf ook instellen. Dat is mijn ervaring. Dus experimenteren met de equalizer op de versterker. Deze site geeft wel wat instellingen: http://www.blamepro.com/br01210a.htm . En hier wat meer info http://www.blamepro.com/br01210.htm

Maar zelf ook experimenteren natuurlijk. Mijn ervaring is dat als je alles opendraait zoals je bij een dual misschien wel doet je dan de tone helemaal dichtsmeerd. Hij heeft gewoon meer gain dan de dual.
Daarnaast haal ik er meestal wat bas uit met de pedaal om hem strak te krijgen in het laag. Zoals je weet heeft hij best veel laag dus dat mag rustig. Verder een beetje regelen met de mids en highs. Ik vind dat je met een pedaaltje beter kunt regelen als met de toneregeling op de Marshall zelf (die je ook moet afstellen) omdat die toch wat minder invloed heeft op je geluid. Je kunt trouwens ook, naar smaak, je pedaaltje in de effects loop gooien.

Tja en de ruis. Ze ruissen wel aardig als je hem helemaal opendraait met 4 preamp buizen en 100 watt. haha Wat wil je. Maar als het te erg wordt dan moet je wel ff je buizen laten checken. Ik had namelijk dat ik nieuwe preampbuizen moest. Toen de oude versleten waren begon hij te feedbacken en veel ruis en bijgeluiden te geven. Is ineens veel stiller sinds de nieuwe buisjes :-)

gerrekat
23 juli 2007, 14:16
Merci voor de reacties!

Maar mijn twijfel lijkt hier eerder aangesterkt te worden :)

@ColourofFire:
Klinkt die SL-X wat vol? En zou hij strak genoeg zijn voor snelle metalriffs?
Dat hij niet zo metalachtig is vind ik geen probleem, ik zoek ook eerder een over-the-top rockgeluid voor m'n metalsound, maar het moet wel gedefinieerd en redelijk strak blijven!


Ik heb een SL-X staan de 100 watter, ik vind het wel een goede amp, maar voor echt metal moet er wel een boostertje voor. Die van mij mag weg als je geinteresseerd bent trouwens....

Braindead
23 juli 2007, 15:53
Hey Gerrekat, Beter lezen....;-)



Ik heb de SL-X gekocht! Nog niet echt lang op kunnen spelen maar het bevalt me goed. Review volgt nog.

Sarco
23 juli 2007, 16:19
Maar toch bedankt voor het aanbod :)

Jimwoud
23 juli 2007, 16:40
@ Gerrekat: U got PM