PDA

View Full Version : de zoveelste welke monitors



matty
16 juli 2007, 19:07
ik heb er al veel op na gelezen, maar aangezien ik een paar specifieke eisen heb, stel ik toch graag mijn vraag opnieuw als jullie het niet erg vinden :)

ik wil dus studiomonitors kopen en deze worden aangesloten op een toneport ux2.
waar dienen ze voor:
- opnames maken, en gewoon gitaar spelen
- ook veel voor gewoon naar muziek te luisteren...
dus ik wil geen monitors waar je doodmoe van wordt.

ik weet dat het een compromis is, maar ik verwacht ook geen superneutrale speakers, het is niet alsof ik demo's opneem die in grote massa verspreid moeten worden he :p

dus kort samengevat: monitors die liefst zo neutraal mogelijk zijn, waar ik ook lekker gitaar op kan spelen, en die ook geschikt zijn om veel naar muziek te luisteren :)

budget rond de 500 euri max :)

matty
16 juli 2007, 19:08
dingen die mij intressant leken:
- tannoy reveal 5A 174/stuk
- tannoy reveal 6D 274/stuk
(is de iets grotere woofer en spdif in de 200 euro extra waard?)

- genelec 2x 8020 APM + tas 555/paar+tas
(mooie vormgeving :p tas is niet echt nodig, maar genelec is een goed merk voor zover ik weet)

- Alesis M1 active 620 300/paar
(goeiekoop en mooie vormgeving :p)

- krk rokit rp6 249 euro/ stuk
(ook al veel goeds over gehoord)

newbreed
16 juli 2007, 20:17
dus kort samengevat: monitors die liefst zo neutraal mogelijk zijn, waar ik ook lekker gitaar op kan spelen, en die ook geschikt zijn om veel naar muziek te luisteren :)


ik ben heel tevreden met mijn IMF-supercompact

matty
16 juli 2007, 20:28
dat is de samenvatting ;)

imf ?
never heard of

bert k
16 juli 2007, 20:57
Is al ff uit productie, maar als je er een stel kan vinden heb je de jackpot. Ik heb een paartje TLS-80, maar die zijn wat groter. Vraag Han maar, die is fan.

Han S
16 juli 2007, 21:54
Ja, wat is fan? Ik heb al heel wat peperdure monitors gehad en gehoord/mee gewerkt en dan heb ik het over die KRK dingen, Genelec's, enorme Tannoy's, Urei, Westlake en er zijn nog wel een zooi van die dingen. Alesis vond ik drie keer niks, Genelec veel te spetterend, Tannoy is mooi maar je moet ze zoals elke monitor wel even leren kennen, Westlake heel erg analytisch maar het laag beviel me niet, KRK veel te boemerig en zo gaat dat nog ff door.

Ik heb een hele berg IMF speakers, van de kleinste tot de een na grootste en daar kun je uren naar luisteren. Ze zijn super gedetailleerd en het enige nadeel is dat als een mix niet goed is, dan klinkt het op die dingen ook nergens meer naar.

Samen met de legendarische Yamaha NS10 is de IMF een prima combinatie voor een goeie mix en een prettig geluid. Alleen de kleinste (Compact2) is een beetje te agressief om te mixen, de Supercompact 2 is ideaal mits in een goede ruimte. Mijn voorkeur is den Compact Monitor 2 of de ALS40II en als je ruimte genoeg hebt is de TLS serie die Bert ook heeft ideaal, of de RSPM of SACM en dan heb ik het allemaal over de IMF.

Er staat op marktplaats een setje ALS30's te koop, is ook helemaal gezellig.

matty
16 juli 2007, 22:13
dus moest je kiezen uit het lijstje dat ik gaf, dan zou je voor de tannoy's gaan ?

Han S
16 juli 2007, 22:29
Tannoy maakt leuke en bruikbare speakertjes, typisch een merk waar je niet mis mee kan gaan.

Als je puur wilt monitoren en je producties moet maken die het overal tenminste goed op doet, zou je wat meer eisen kunnen stellen, maar in jouw geval zal het met Tannoy goed lukken.

matty
16 juli 2007, 22:32
nja
ik zeg het, het moe echt niet dienen als monitors pur sec (of hoe zeg je dat)
ik moet er lekker gitaar op kunnen spelen via de toneport, mijn cd's moeten gewoon lekker te beluisteren zijn zonder dat het vermoeiend wordt, en het zou ook nog fijn zijn als ze zo neutraal mogelijk zijn voor als ik wat homerecording doe :)

Ic3gl0vE
17 juli 2007, 11:40
Ik heb een set samson resolv 65a. Kan er heel lang naar luisteren zonder moe te worden en gitaar spelen gaat prima over die dingen. Setje heeft me destijds iets van 375 euro gekost, maar tegenwoordig zijn ze wat goedkoper. Ze zijn vast niet helemaal neutraal (kan ook niet voor dat geld nieuw), maar mijn digitale piano klinkt er erg goed over en opnames die ik aan anderen heb laten horen, resulteerden tot nu toe niet in kritiek op storende of missende frequentie(gebieden).
Daarbij geldt ook wel dat, zoals Han het zo mooi zegt, het om de indiaan gaat en niet om de pijl, maar de pijl helpt natuurlijk wel mee :)

Han S
17 juli 2007, 12:21
We hebben daar een hele discussie over gehad, maar idd is de pijl ook niet onbelangrijk. Met een kromme pijl wordt raak schieten een stuk lastiger.

jw009
28 november 2007, 20:58
Ik mix op dit moment alles af met mijn hifi speakers en als ik mijn mix dan in de auto luister klinkt het nergens naar. Nu ging mijn gedachte uit naar een setje monitors. Mijn budget is op dit moment alleen max. 300, is het verstandig om voor dat geld een mooie set te zoeken of kan ik voor dat geld net zo goed over mijn hifi afmixen en moet nog even doorsparen.

Bij mij gaat het dan dus echt puur om het mixen dus zo neutraal mogelijk, en ook icm een Line6 Toneport.

jw009
29 november 2007, 18:01
Iemand? .........

The Lo Lands
29 november 2007, 19:23
Tegen de stroom in vind ik de Alesis M1 Aktive 620 monitoren voor iets meer dan 300 (369,-) een prima (home)studiomonitor waarbij je in deze prijsklasse niet stuk op gaat. Daarbij is de ruimte waarin je opneemt voor thuisgebruikers toch al niet altijd optimaal dus meer geld uitgeven zou dan zonde zijn vind ik.

Zelf mixte ik hiervoor ook af met hifi speakers en inderdaad dat werkt echt niet prettig!

bass blom
29 november 2007, 23:53
+1 voor alesis, monitor one mk2 heb ik, lekker bruut goor geluid, in your face.
B&W dm220's ernaast, regelmatig switchen.
en af en toe in de woonkamer op de JBL DTS set checken met een usb stickje.