PDA

View Full Version : warme gitaar



joanna
16 juli 2007, 17:32
Wel, als het mooi weer is (zoals vandaag bv) vind ik het echt geweldig om buiten gitaar te spelen. Maar natuurlijk, als je met dit weer (we spreken over de temperatuur van 30°) een tijdje buiten zit dan wordt de gitaar (zelfs als je in de schaduw zit) warm.

Het lijkt me niet echt "gezond" voor die gitaar maar (mss beetje rare vraag) hoe erg is dat?

Blend
16 juli 2007, 17:44
't kan niet heel veel kwaad hoor.
het is trouwens wel verschillend per gitaar. Bijv oudere Eko's zijn wél gevoelig voor warm/koud verschillen. Over het algemeen is een lage luchtvochtigheid schadelijker.

peter_heijnen
17 juli 2007, 06:55
Ik zou mijn gitaar iig nooit in de volle zon laten liggen.

Eko
17 juli 2007, 07:48
Ik neem altijd een gitaar mee op vakantie. Gewoon mijn eigen gitaar. Een ColeClark FL1A. Inderdaad niet in de volle zon gaan zitten met temperaturen boven de 30 graden. Je zou een bevochtiger mee kunnen nemen in je koffer.
Trouwens als hout niet tegen de zon kan , waarom groeien er dan bomen in de tropen? nou?nou?en?
Zonder dollen, de verschillen in temperatuur zijn wel van invloed. Een goede gitaar hoeft daar niet onder te lijden. Anders zouden er in Zuid Europa geen instrumenten worden verkocht.

joanna
18 juli 2007, 17:24
In de volle zon ga ik er zeker niet mee zitte, zover was ik al :) .
Kwou gwn voor de zekerheid eve checke.

Pais
18 juli 2007, 18:10
Ik ga er gerust mee in de volle zon zitten... Mn gitaart is een spanjaard, die kan wel tegen een zonnetje :sssh:

Boom-chick-Franky
18 juli 2007, 19:37
Mn gitaart is een spanjaard, die kan wel tegen een zonnetje :roll:

Olééé !!!!! :cooler:

Die van mij is een amerikaan.....................(die kunnen toch niet zo goed tegen de zon en zijn over het algemeen veel te dik!! :satisfie: )
Ik zal maar uit de buurt van de Mc-donald`s blijven ;)

Frank

jasper159
18 juli 2007, 19:50
Ik heb een japaneesje.

2 Zelfs :)

Een kleintje (guitarlele)

Pun
19 juli 2007, 05:30
Ik ga er gerust mee in de volle zon zitten... Mn gitaart is een spanjaard, die kan wel tegen een zonnetje :sssh:

Dat moet je toch niet zo maar zeggen, mijn buurman is een spanjaard en die heeft evenveel last (als het niet meer is) van de warmte als de meeste Nederlanders. :)

Pais
19 juli 2007, 13:21
Ja, mn vader is arabier en die verbrand ook als een kreeft :hippie:
Maar ik heb niet het idee dat mn gitaar er niet tegen zou kunnen. Als mn gitaar zo warm is van de zon ruikt ze heel lekker!! Mn andere gitaar (ceder/mahonie laminaat) heeft dat niet maar bij de gitaar waar ik het meest op speel (spar/cypress) komt er echt een heerlijk houtgeurtje vrij als ze warm wordt. Ik zit tussendoor vaak even met mn neus in het klankgat te snuffelen.
Maar volgens mij dwaal ik af :o

bert k
19 juli 2007, 13:27
Trouwens als hout niet tegen de zon kan , waarom groeien er dan bomen in de tropen? nou?nou?en?
.
Bomen hebben een ingebouwde bevochtiger.

Don Capo
19 juli 2007, 13:35
Je haalt het door elkaar met vrouwen Bert.

joanna
19 juli 2007, 17:14
J Als mn gitaar zo warm is van de zon ruikt ze heel lekker!! Mn andere gitaar (ceder/mahonie laminaat) heeft dat niet maar bij de gitaar waar ik het meest op speel (spar/cypress) komt er echt een heerlijk houtgeurtje vrij als ze warm wordt. Ik zit tussendoor vaak even met mn neus in het klankgat te snuffelen.


Hmm, fijn! Ik hou ook wel van gitaargeur :satisfie: . alleen rook die van mijn enkel toen ze nieuw was, nu niet meer. Spijtig.

Don Capo
19 juli 2007, 17:30
Dan is er iets goed mis met je gitaar. Elke gitaar heeft een geur. Diep snuiven in het klankgat. Er bestaat geen fijnere geur dan de geur van een goede gitaar in mijn ogen.

joanna
19 juli 2007, 17:52
ja, okee
als ik mn neus eens goed in het klankgat steek wel jah.
Maar de geur was sterker toen ik ze in het begin had.

En wie zegt dat het aan de gitaar ligt? kan ook mn neus zijn :p

sebastiaan88
19 juli 2007, 18:20
hee peepz,

De zon ff hierbuiten gelaten,
maar bij "massief" houten gitaren, is vocht een zeer ernstig probleem,
zelfs in huis, let goed op wanneer je gitaar bol word, of in deukt (lichtjes) want dan moet je duidelijk oppassen, buiten kan het dus met dit weer regen zon regen zon heeel vochtig zijn buiten, en dat is echt de pest voor je gitaar,
wbt hitte, geen idee

B-Sure
19 juli 2007, 19:46
Dan is er iets goed mis met je gitaar. Elke gitaar heeft een geur. Diep snuiven in het klankgat. Er bestaat geen fijnere geur dan de geur van een goede gitaar in mijn ogen.

Ik snuffel toch liever aan een goed kistje Gitaren eeeh! Sigaren

niensama
24 juli 2007, 17:40
Pas Thee op de goede gitaar gesmost.. maar ik denk dat het niet zo erg is, het was al lauw, ik heb het direct opgekuisd en er zit toch een laag lak op..
Maar over die warmte dinges.. Ik weet dat temperatuurverschil niet goed is voor de gitaar, elke stof zet bij warmte uit, dus daardoor gaan de snaren verschrikkelijk vals staan. Ik heb van mijn gitaarleraar de tip gekregen om hem nooit bij de verwarming ofzo te zetten.. Ik weet niet meer waarom, ik denk gewoon omdat die snaren dan vals gaan staan.. Maar ik houd ze wel van de verwarming weg, wie weet welke gevolgen dat kan hebben.

Blend
24 juli 2007, 17:49
hem nooit bij de verwarming ofzo te zetten.. Ik weet niet meer waarom, ik denk gewoon omdat die snaren dan vals gaan staan.. Maar ik houd ze wel van de verwarming weg, wie weet welke gevolgen dat kan hebben.

what the heck is vals staan? :chicken:

niensama
24 juli 2007, 18:02
Euhm.. dat het helemaal niet meer goed klinkt..
Zeggen jullie daar iets anders tegen?!

Blend
24 juli 2007, 18:25
Euhm.. dat het helemaal niet meer goed klinkt..
Zeggen jullie daar iets anders tegen?!

Ontstemmen ?!

niensama
24 juli 2007, 18:27
Och ja, dat kan ook, daar dacht ik even niet aan..
Vals staan zal dan wel alleen door Belgen worden gebruikt, denk ik..

Pais
24 juli 2007, 19:52
Maar over die warmte dinges.. Ik weet dat temperatuurverschil niet goed is voor de gitaar, elke stof zet bij warmte uit, dus daardoor gaan de snaren verschrikkelijk vals staan.
Dat is het probleem gelukkig niet! Stemmen is routine. Een gitaar is zowel in de warmte van de zomer als in de vrieskouw bespeelbaar.

Ik heb van mijn gitaarleraar de tip gekregen om hem nooit bij de verwarming ofzo te zetten.. Ik weet niet meer waarom, ik denk gewoon omdat die snaren dan vals gaan staan.. Maar ik houd ze wel van de verwarming weg, wie weet welke gevolgen dat kan hebben.
De luchtvochtigheid is de boosdoener. Rond een verwarming is de luchtvochtigheid enorm laag. Het hout van de gitaar droogt uit. De schade - van een lakbreukje tot kromgetrokken overleden instrumenten. :)

sebastiaan88
25 juli 2007, 23:49
Amen





.

Morihei Ueshiba
26 juli 2007, 13:56
Dat is het probleem gelukkig niet! Stemmen is routine. Een gitaar is zowel in de warmte van de zomer als in de vrieskouw bespeelbaar.

De luchtvochtigheid is de boosdoener. Rond een verwarming is de luchtvochtigheid enorm laag. Het hout van de gitaar droogt uit. De schade - van een lakbreukje tot kromgetrokken overleden instrumenten. :)
Dan ga ik vanavond eens m'n gitaar bij de verwarming zetten. Ik heb een mooie nieuwe gezien, maar ze zijn 't er thuis niet mee eens, omdat ik al een gitaar heb. Als deze stuk is, daarentegen... :sssh:

Geen nood, 't is maar een budget-gitaartje.

The Mess
26 juli 2007, 13:59
Ik heb een japaneesje.

2 Zelfs :)

Een kleintje (guitarlele)

Ik heb denk ik een stel Chineesjes, die zijn veel goedkoper om aan te schaffen en te houden joh ;):p

Pais
26 juli 2007, 14:08
Dan ga ik vanavond eens m'n gitaar bij de verwarming zetten. Ik heb een mooie nieuwe gezien, maar ze zijn 't er thuis niet mee eens, omdat ik al een gitaar heb. Als deze stuk is, daarentegen... :sssh:

Geen nood, 't is maar een budget-gitaartje.

Maar het triplex van een budgetgitaar is een stuk bestendiger dan het kwetsbare hout van een wat duurdere gitaar. Dus succes :hippie:

Kim Wilson
26 juli 2007, 15:37
Dan ga ik vanavond eens m'n gitaar bij de verwarming zetten. Ik heb een mooie nieuwe gezien, maar ze zijn 't er thuis niet mee eens, omdat ik al een gitaar heb. Als deze stuk is, daarentegen... :sssh:

Geen nood, 't is maar een budget-gitaartje.
Toegegeven, het is niet de mooiste zomer. Maar hebben jullie de kachel al aan!? :o

Liefhebber
26 juli 2007, 16:32
Even als ervaringsdeskundige, haha!

Ik bezit rond de twintig gitaren(een stuk of zes elektrieken en de rest akoestisch), waarvan sommigen al rond de 40 jaar oud zijn en een paar zelf gebouwd.
Idem dito dus ook allemaal bijpassende koffers die ik alleen voor transport gebruik!(waar laat je die dingen toch!)
Deze gitaren komen van alles tegen! Staan in de woonkamer, op podia, in een studio, liggen in het laadruim van een vliegtuig, liggen in de auto, etc.
Het enige wat ik tot nog toe bemerk is dat de stemming wel eens verandert en nog consequent ook! De hoge snaren ontstemmen wat anders dan de lage!
Nooit scheuren in de lak, geen loslatende bindingen, etc. geen veranderingen in de actie van de hals!
Waar het om gaat is dat je een goede gitaar koopt dwz. goed geconstrueerd en met goed uitgewerkt hout!
Ik kan heel verliefd kijken naar mijn Hirade TH-90. Dat is een handgebouwde nylonsnaar van Takamine(concertserie).
Die zit heel strak in de lak. Hierdoor kun je het AAA-spruce bovenblad heel goed bekijken. Het is een nylonsnaar met dus een dun bovenblad. Ivm het versterkingssysteem zijn de zangbalkjes wat dikker dan gebruikelijk bij een klassieke gitaar. Bij hogere temperaturen kun je bij strijklicht de contour van die balkjes heel duidelijk zien op het blad. Ik hoef hem bij bespelen maar heel licht bij te stemmen en hij klinkt met de dag mooier!
Ik noem maar een voorbeeld.

jaap-regelink
26 juli 2007, 20:42
Dat is het probleem gelukkig niet! Stemmen is routine. Een gitaar is zowel in de warmte van de zomer als in de vrieskouw bespeelbaar.

De luchtvochtigheid is de boosdoener. Rond een verwarming is de luchtvochtigheid enorm laag. Het hout van de gitaar droogt uit. De schade - van een lakbreukje tot kromgetrokken overleden instrumenten. :)

ten eerste : De schade - van een lakbreukje tot kromgetrokken overleden instrumenten. :) is niet :), maar :angry:

maar zoals je als zegt. Luchtvochtigheid is het probleem. als de luchtvochtigheid hoog is (90% bijvoorbeeld). gaan het achter- en boven -blad opzwellen, met als gevolg. je brug komt hoger te staan en je krijgt een hele hoge 'action' gitaar is moeilijk te bespelen. als het erg droog is ( 20% bijvoorbeeld) kan het zijn dat je boven- en achter- blad 'krimpen' , ze trekken naar binnen, en met in het ergste geval krijg je een scheur in je a chterblad. je brug gaat lager staan, en de snaren gaan op de fretten liggen. onbespeelbaar dus. . deze problemen kun je tegen gaan met een Bevochtiger (gitaar te droog), maar wat al heel erg veel helpt is je gitaar in de koffer laten als je hem niet bespeelt.

Pais
26 juli 2007, 22:36
ten eerste : De schade - van een lakbreukje tot kromgetrokken overleden instrumenten. :) is niet :), maar :angry:


Inderdaad, mijn excusses.
Maar medewerkers van de IB-groep glimlachen ook altijd beleefd, ondanks dat ze altijd met slecht nieuws komen. Dus ik dacht: laat ik niet te chagarijnig overkomen.

Liefhebber
27 juli 2007, 00:15
Toch een beetje genuanceerder bekijken deze verhalen!
De vochtigheid van de lucht(we hebben het hier over de relatieve vochtigheid) varieert in de meest voorkomende situaties tussen de 30%(erg droog) en 70%(vochtig).
Een gitaar kan dat gemakkelijk aan! De hals wordt weinig beinvloed(zit grotendeels in de lak en de toets is van hout(ebben, palissander) dat vrijwel geen water opneemt. De klankkast is aan de buitenkant gelakt. Daar wordt vrijwel geen water opgenomen! De binnenkant neemt wel vocht op!
De omgevingstemperatuur en vooral de stralingstemperatuur(zonlicht) is veel belangrijker. Door krimp of uitzetting ontstaan spanningen. Een zwart gelakte(of donker gelakte) gitaar is gevoeliger dan een blonde omdat meer warmte wordt geabsorbeerd. Ook wordt de snaarspanning beinvloed door temperatuur(warmer betekent uitzetting en minder spanning, kouder dus meer spanning). Dit geldt uiteraard ook voor de truss rod!

Morihei Ueshiba
31 juli 2007, 09:38
Maar het triplex van een budgetgitaar is een stuk bestendiger dan het kwetsbare hout van een wat duurdere gitaar. Dus succes :hippie:
Hij heeft wel een massief bovenblad, dus ik heb nog hoop. ;)


Hmm, is eigenlijk wel zonde ook. Dan zou ik hem beter in kunnen ruilen, de rest ziet 't verschil toch niet.


Toegegeven, het is niet de mooiste zomer. Maar hebben jullie de kachel al aan!? :o
meestal zelfs 's winters niet in de slaapkamer, end aar staat 'ie. We zitten namelijk op zolder, wat betekend dat de hele dag de zon er op staat. Geen idee hoe warm het in de kamer zelf wordt, maar de aquaria stonden geregeld op een graadje of 35, zonder kunstmatige verwarming erbij.

Met dat idiote weer van de laatste tijd moest ik m'n gitaar telkens stemmen, terwijl dat met een constante temperatuur veel minder vaak nodig was. 't Kan volgens mij nooit goed zijn...