PDA

View Full Version : Gitaren ophangen



Mr.Bluesbreaker
16 juli 2007, 17:01
Meestal hang ik mijn gitaren aan de muren.
Nu ga ik verhuizen naar een andere kamer en wil ik daar ook de verzameling aan de muur hebben in mijn hangers. Alleen is het een oud huis met gammele muren, zeker geen beton of buitenmuren.

Iemand ervaring met het ophangen van je gitaar aan een dunne wand? Simpelweg van die grijze plugjes gebruiken die je in de muur doet plus schroef of gaat dat niet? Ik zie het niet zitten om 8 gitaren en een bas door de kamer te laten slingeren...

Eko
16 juli 2007, 17:27
Lijkt mij meer een vraag voor meneer de Doe-hetzelevert. ( Dat zeg ik!) Even voorleggen hoe de wand dan wel in elkaar zit. Kunnen we denk van veraf ( in mijn geval Het Oosten) niet zien en beoordelen.
Voor holle wanden zijn aparte pluggen te koop.

Roro92
16 juli 2007, 17:34
En voor die dunne (witte) muren, gipsmuren...die kunnen zo'n dubbel anker (2-4 pluggen) wel aan denk ik. Kijk op de verpakking van de pluggen.

Blend
16 juli 2007, 18:40
Waarschijnlijk is de buitenmuur wel goed genoeg om een paar haken aan op te hangen, anders is een gitaarrek een oplossing?

Mr.Bluesbreaker
16 juli 2007, 18:41
Er zijn juist geen buitenmuren, de verpakking van die dingen heb ik niet meer helaas.

Pais
16 juli 2007, 18:56
Mijn wanden zijn van triplex. Noway dat daar ooit een gitaar aan komt te hangen!!

Blend
16 juli 2007, 19:10
Mijn wanden zijn van triplex. Noway dat daar ooit een gitaar aan komt te hangen!!

Fijn om te weten

Lenweë Míriel
16 juli 2007, 23:58
Wellicht anders eerst houten balk monteren en daaraan de gitaren op hangen.
deze balk dan gewoon met grof geschut verankeren in de muur.

Zo moet het toch wel lukken doen ik

Pun
17 juli 2007, 00:57
Voor gips muren (en andere holle muren), hebben ze van die speciale gips-pluggen. Die stop je er in, dan met een staafje prik je in het gaatje (jezus ;)), waardoor de twee vleugeltjes zich aan beide kanten uitvouwen, en zo de plug verankeren. Als die er uit komen, gaat de halve muur mee. Misschien dat dat helpt?
Als het echt gammele muren zijn, zou ik het echter niet riskeren, dan zou ik liever gewoon een gitaar rekje neerzetten.

Nielsje
17 juli 2007, 03:08
Hey eric,

ik heb er ervaringen mee, (hier in Delft)

zal morgen ff wat reply-en.. ben nu wat dronken...

Mr.Bluesbreaker
17 juli 2007, 10:44
Hehe, post maar weer als je nuchter bent.:)
Die van die houten balk vind ik ook wel een mooie, zelf al zoiets zitten denken.
Natuurlijk dan wel meteen een stuk Brazilian Rosewood met een topje AAAAAAA quilted maple!

Nielsje
17 juli 2007, 12:00
Eric,

je zegt dat je naar een kamer gaat met gammele muren, maar het is wel handig om te weten waar ze van gemaakt zijn.
Bijvoorbeeld gipsplaten? of hardboard?

uitgaande van het feit dat je straks muurtjes hebt van gipsplaten, heb je twee opties:

De standaard holle wand plug, die openklapt
Zo'n schroefplug, lijkt op een soort van 'wokkel' met een punt.

Beiden zijn wel goed, alleen is de schroefplug beter in krachten opvangen vanuit alle richtingen, de openklapplug werkt voornamelijk goed in de richting waarin de pluggen openklappen..

Deze heb ik dus gebruikt hier bij m'n gipsplaatjes. Echter, ik heb van die hangers, daar kwamen standaard twee zwarte schroeven bij, maar die zijn alleen geschikt als je in hout schroeft, anders zijn ze te kort.
Zorg ervoor dat in iedergeval de bovenste schroef vrij lang is. Want die openklap plug, borgt de schroef op twee plekken, namelijk daarwaar je hem erin schroeft (duh) maar als je dus 'doorschroeft' dan gaat de schroef ook door het 'opengeklapde gedeelte' heen, waardoor je dus de plug borgt, dat ie niet terug kan klappen. Dat heb ik dus gehad, met als gevolg dat m'n strat de grond knuffelde. (in statische toestand is het geheel wel sterk genoeg, maar als je hem erin hangt, dan komt er een dynamische belasting bij, die de plug blijkbaar niet fijn vondt.. )

Dus:

Holle wand pluggen scoren en schroeven gebruiken die lang genoeg zijn.

Andere optie:

Zoek bij je gipsplaten de richel op, daar waar de platen aan het houten 'frame' zijn bevestigd, dan kan je hem gewoon in het hout schroeven, en dat is wel stevig. Nadeel is wel dat je dan je gitaren niet zomaar kan 'plaatsen'.

hopelijk is het wat duidelijk, nog steeds een katertje..

Han S
17 juli 2007, 12:11
Als de wanden van gipsplaat of triplex zijn moet je bedenken dat die plaatmaterialen ook ergens aan vast zijn geschroefd of gespijkerd. Dat is meestal regelwerk van latten die ze in de bouw rachels noemen, latten van 2 cm dik en 4.5 a 5 cm breed.

Met wat klopwerk van de knokkels tegen die wand moet je die op gehoor kunnen vinden. Schroef er een duin schroefje doorheen en je merkt meteen of je hout hebt of niet. En als je met schroeven in dat regelwerk zit kun je daar zelf wel aan gaan hangen, is sterk genoeg.

Nielsje
17 juli 2007, 12:15
.....die ze in de bouw rachels noemen.....

noemen ze die bij jullie echt rachels?! Ik ken ze alleen als richels, rach/ggels zijn van die groene klodders zie zo te pas en te onpas het levenslicht zien..

Han S
17 juli 2007, 12:18
Ze worden ook wel tengels genoemd, het blijft afvalhout dat veel te duur is.

Pais
17 juli 2007, 15:10
Fijn om te weten


Niet he? :chicken: Maar het meer een illustratie hoe dun wanden kunnen zijn ;)

InternEd
17 juli 2007, 15:58
noemen ze die bij jullie echt rachels?! Ik ken ze alleen als richels, rach/ggels zijn van die groene klodders zie zo te pas en te onpas het levenslicht zien..
Nee, dat zijn rochels...

B_2_the_a
20 juli 2007, 12:59
ben een maand terug verhuisd, zat met hetzelfde probleem
muren met dik stuucwerk, that's it..

het was even kloten, maar het is gelukt!!! (2 x misgegaan)
Ik heb gaten van 5 of 6 mm geboord, daar zo groot mogelijke pluggen in gedaan en goed dikke en lange schroeven...

vooral oppassen met het ophangen zelf, moet je rustig aan doen en niet trekken!