PDA

View Full Version : pijn pols



Frenky
16 juli 2007, 13:45
he als ik lang speel krijg ik pijn aan me pols als ik een barree acoord doe.. als je met je handpalm omlaag optafel legt dan bij je pink omlaag tot je bij je pols zo'n bobbeltje voelt en daar onder dan...... khoop dat t duidelijk is :P

maar t is vrij vervelend, doe ik iets verkeerd ofzo?

Jeroensnake
16 juli 2007, 15:49
Ben je links- of rechtshandig en hoe heb je je gitaar vast (liggend op je linker/rechter knie of anders; hangend aan zo'n band bijvoorbeeld) ... ? Doet het pijn tijdens het spelen, of na het spelen, of alleen als je je hand zo omlaag optafel legt? En hoe lang speel je eigenlijk, en hoe vaak?

__________________
inter
net
niet
echt

Wickerman
16 juli 2007, 16:03
...of heb je je gitaar op een Hetfield-hoogte hangen ?

Hallie
16 juli 2007, 23:18
idd gitaar niet te laag hangen, anders staan je polsen schots en scheef, en daar krijg je na een poosje pijn van.

als je wilt spelen zonder risico's moet je elleboog in een hoek van 90 graden staan als je je hals vast hebt, inderdaad dan hangt je gitaar hoog, nu is dat niet echt nodig. maar hang 'm dus op een hoogte die fijn is, maar niet té laag.

en gewoon even pijn in de polsen hebben heel veel gitaristen.. gewoon omdat je het niet gewend bent. als je heeeelveeel speelt heb je hier minder last van.

Guitarmania
17 juli 2007, 22:15
he als ik lang speel krijg ik pijn aan me pols als ik een barree acoord doe.. als je met je handpalm omlaag optafel legt dan bij je pink omlaag tot je bij je pols zo'n bobbeltje voelt en daar onder dan...... khoop dat t duidelijk is :P

maar t is vrij vervelend, doe ik iets verkeerd ofzo?

Ik weet niet of ik je helemaal volg, maar het probleem ligt kennelijk bij je linkerpink???

Ik merk aan mijn eigen linkerhand dat mijn linkerpink een beetje "eigenzinnig" is. Hij lijkt bewegingen te maken die mijn andere vingers niet maken. Hij is ook genegen om verder van de hals af te staan dan mijn andere vingers.

Ik denk dat ik dat probleem mee ga nemen in mijn hele nieuwe gitaarspelen-resetting: ik ga mijn rechterhand laten zweven en ik ga goed aandacht besteden aan die pinky.

Dat ga ik doen door de komende maand als een beginner te spelen. Ik ga alles langzaam en half-tempo doen. En ondertussen vreselijk goed letten op wat mijn ledematen doen.

Ik hoop dat ik er snel beter uit kom. Maar anders moet het maar langzamer. Ik heb mezelf wel verboden om ooit nog gebruik te maken van mijn oude foute gewoontes.

Dat gaat heel veel frustraties opleveren... Maar als ik dat merk, geef ik mezelf op mijn kloten.

Pais
17 juli 2007, 22:30
Ik heb ook wel last van mn pols af en toe, en op het forum komt dit probleem wel vaker naar boven bij minder ervaren spelers. Ik merk dat ik last van mn pols krijg wanneer ik in een verkeerde houding zit. Dan heb ik de gitaar op mn rechterdijbeen met de hals bijna parralel aan de grond. Zo moet je linkerpols een erg scherpere hoek maken om de hand over de toets te laten komen, vooral bij barre's en wanneer je al je vingers over de bassnaren nodig hebt.

Mn linkerhand heeft het het makkelijkst wanneer ik de gitaar op mn rechterdijbeen rechtop zet, die overeind wordt gehouden door de rechterarm over de gitaar te leggen. Zo maakt de hals een hoek van ~45 graden tov de grond en hoeft mijn linkerpols geen hoek te maken.
Nadeel van deze houding is dat ik weinig zicht heb op de toets, snel vermoeid raak in mn linkerschouder en minder controle heb over de gitaar.
Met een gitaar in mn handen kan ik nog steeds niet echt een prettige houding vinden :)

madahu7
17 juli 2007, 22:52
Ik als beginnende speler heb ook nog steeds pijn in mn linkerpols maar ik merk wel dat het wel heel langzaam, beetje voor beetje, beter aan het worden is (alhoewel het strx wel weer een stuk slechter zal gaan nu ik van plan ben enkele barre's te oefenen).

Ik loop nu echter tegen een nieuwe blessure aan. Door het vele buigen van mn vingers gaan mn onderste vingerkootjes (de bovenkant van de buigpunten van de onderste kootjes) steeds beurser aanvoelen als ik er in buigstand op druk. Het voelt alsof er een blauw plekje zit. Is dit normaal omdat mn vinger dat vele buigen met pressie niet gewend zijn of is dit niet goed?

Pais
17 juli 2007, 22:57
Ik weet het antwoord niet, maar wees heel voorzichtig met het 'forceren' of negeren van dit soort signalen van je lichaam.
Ik heb een soortgelijk verhaal gehad en door het te negeren heb ik er wekenlang last van gehad nadat het een keer echt mis ging. Het topic erover staat nog wel ergens op ditzelfde subforum. De titel is "legato met pink" of zoiets, voor als het je intresseert.

Guitarmania
17 juli 2007, 23:01
Ik als beginnende speler heb ook nog steeds pijn in mn linkerpols maar ik merk wel dat het wel heel langzaam, beetje voor beetje, beter aan het worden is (alhoewel het strx wel weer een stuk slechter zal gaan nu ik van plan ben enkele barre's te oefenen).

Ik loop nu echter tegen een nieuwe blessure aan. Door het vele buigen van mn vingers gaan mn onderste vingerkootjes (de bovenkant van de buigpunten van de onderste kootjes) steeds beurser aanvoelen als ik er in buigstand op druk. Het voelt alsof er een blauw plekje zit. Is dit normaal omdat mn vinger dat vele buigen met pressie niet gewend zijn of is dit niet goed?

O jongens wat een pijntjes overal!!! En pijntjes betekent: iets niet goed doen.

Probeer alsjeblieft om je gewoontes HEEEEL LANGZAAAAM te overwegen. Ga helemaal terug naar het begin. Probeer een penta-ladder te spelen van lage e-snaar naar hoge e-snaar. Doe daar heeeeel langzaam over. En probeer alle spierbewegingen in je lichaam te voelen als je dat doet.

En probeer vooral, voor dat je begint te spelen, een penta te spelen van lage snaar tot hoge snaar in alternate picking. Let goed op hoe je de snaren raakt.

Je zal niet weer een beginner worden. Je gaat daarentegen effe terug in je spel om daarna een boost te krijgen!

madahu7
17 juli 2007, 23:09
ach ik ben nog steeds een beginner :)

Maar zover ik kan inschatten doe ik alles goed alleen ik heb niet echt soepele handjes meer op mn 27e ;). Om bepaalde snaren in te drukken, en dan vooral met mn wijsvinger, moet ik mn vinger gewoon heel erg krommen(bijelkaar drukken). Mn vingers zijn dit niet gewend en het voelt alsof de bandjes iets opgerekt, soepeler moeten worden.



p.s. wat is alternate picking precies?

Guitarmania
17 juli 2007, 23:40
ach ik ben nog steeds een beginner :)

Maar zover ik kan inschatten doe ik alles goed alleen ik heb niet echt soepele handjes meer op mn 27e ;). Om bepaalde snaren in te drukken, en dan vooral met mn wijsvinger, moet ik mn vinger gewoon heel erg krommen(bijelkaar drukken). Mn vingers zijn dit niet gewend en het voelt alsof de bandjes iets opgerekt, soepeler moeten worden.



p.s. wat is alternate picking precies?

2 dingen:

1. age don't matter. Ik ken een pianist die op zijn 30e is begonnen met piano spelen en nu concertpianist is. Vreselijk veel oefenen, dat wel. In de psychologie is men onlangs tot de ontdekking gekomen dat hersencellen zich blijven vernieuwen en ontwikkelen. Voor het taalcetrum in de hersenenen gold dat echter in mindere mate. Maar voor andere zaken, zoals spiergeheugen, bleek er weinig tot geen verschil te bestaan in de ontwikkeling van hersenspieren. HenceL: je bent niet te oud om te leren.

2. alternate picking is om-en-om. Up-down-up-down. (Qua plectrum dus).