PDA

View Full Version : Parralelle FX loop



RedBuell
16 juli 2007, 12:34
Ik heb deze vraag ook onder versterkers staan, mischien dat hij hier iets beter staat.

IK heb dus een Marshall DSL401 met een paralelle FX loop.
IK vraag me eigenlijk af wat hier het nut van is. Ik kan geen pedaaltjes zoals delay en chorus in de fx loop plaatsen want die klinken voor geen meter omdat
de helft van het droge geluid er in gemixt wordt. Je houd dus altijd 50% niet door het effect beïnvloed geluid??? Wat is hier het nut van, kan iemand mij dat uitleggen.

IK zit er nu aan te denken om mijn Vox wah en boss CE2 pedaaltje te gaan verkopen en te gaan voor een Boss GT-8, is momenteel een veel gunstigere oplossing voor mij denk ik. In de gebruiks aanwijzing van de DSL401 op de marshall site staat dat pedaaltjes ontworpen zijn om tussen gitaar en amp te staan (niks FX loop dus). Moet ik die GT-8 nou gewoon tussen gitaar en amp hangen of kan ik nu wel gebruik maken van die FX loop?
__________________

B_2_the_a
16 juli 2007, 13:33
je kan volgens mij ook je gt-8 in de return prikken,
dan gebruik je alleen de eindtrap!

Chroxy
16 juli 2007, 13:58
Ikzelf heb ook een DSL401 en ook ik heb enorm veel ruzie gehad met de loop; ik begreep ook nie waarom mijn pedaaltjes raar klonken.

Nu ben ik gelukkig wat verder en begrijp ik alles. Het verschil tussen een seriele en paralelle loop is dat bij een parallele je dus kunt bepalen hoeveel % van je originele geluid gemixt worden met het 'nieuwe' signaal.. en bij de seriele je hele originele geluid gemixt wordt.. -> parallele loop is dus vele malen beter voor je originele toon!

Het enige nadeel is dus dat hij idd nie/nauwelijks werkt met pedaaltjes; die kun je niet helemaal 'wet' zetten.
Omdat ik zelf al was overgestapt op midi, ging ik ook kijken naar een rack-midi gebeuren voor in mn loop. Ik gebruik nu een TC M-oine; die kun je helemaal wet zetten en dan klinkt het super! Het enige nadeel van de loop van de Marshall; het cleankanaal komt veel minder hard de loop 'in' dan het distortionkanaal; probleem is dus dat je effecten niet/nauwelijks hoort bij het clean kanaal.

Over je Boss.. Ik heb zelf geen Boss GT-8 dus kan het niet proberen. Wel heb ik een Boss GX-700 (gt-5 in rackvorm!) en deze wilde ik ook op de 4 kabelmethode aansluiten.. Werkt niet; omdat ik een hoop effecten niet volledig 'wet' kon zetten en kreeg je dus hetzelfde probleem als met gewone pedaaltjes. Ik heb hem dus alleen voor mijn versterker staan..

RedBuell
16 juli 2007, 17:41
Ik dacht zelf dat er iets stuk was toen ik mijn Ce2 chorus pedaaltje in de loop wilde zetten, hij deed het niet tenminste ik hoode niet of nauwelijks vervorming.

IK wil eigenlijk alleen de effecten van die GT-8 gaan gebruiken od 1/2 van de versterker, eventueel een beetje geholpen door de tubescreamer mode. Gewoon tussen amp en gitaar zou dus geen probleem opleveren, weet iemand of de GT-8 geschikt is voor een paralelle FX loop?

Goose
16 juli 2007, 18:20
Mmmm, is het niet zo dat je de hoeveelheid effect kan bepalen met die paralelle FX loop? Ik ken een aantal versterkers waarbij dat wel zo is namelijk. Door middel van een potmeter kan je van zeg maar 0% tot 100% regelen hoeveel er van je signaal door het effect heen gaat. Als dat niet zo is zou ik dat namelijk wel heel erg raar vinden. Als het dus niet zo is (dus alleen maar 50%) dan lijkt het mij dat je die GT8 beter beter niet in de effectloop kan gebruiken. Want wat zou het uit maken of je nu een bv chorus uit je GT8 gebruikt of uit een los pedaal? Ze krijgen alle 2 maar een 50% signaal. En volgens jou klinkt dat dus echt ruk. Niet doen dus.

OK, heb toch even bij Marshall zitten kijken in de gebruiksaanwijzingen. IK kon het mij namelijk al niet voorstellen. Je hebt een Master Effext Mix knop op je versterker zitten. Daarmee bepaal je hoeveel effect je door die loop heen gooit. Wil je dus 100% hebben dan moet je het vol open gooien. In dat geval kan je dus wel die GT8 gebruiken.

Toch wel handig he die gebruiksaanwijzingen.....

RedBuell
16 juli 2007, 19:21
Ik heb destijds met die FX mix knop zitten draaien maar hoorde volgens mij weinig verschil, mischien dat het tegendraads aan je gevoel werkt dus op 10 heb je de volle mix 50/50 en op 0 zegmaar volledig wet. Ik ga het maar weer eens proberen.

AD200B
16 juli 2007, 19:37
Mmm nog iets beter de handleiding gelezen. Ik weet niet hoe je aan die 50% komt hoor. Het staat echt nergens in de handleiding dat het een 50% of iets dergelijks zou zijn. De master effect mix bepaald de hoeveelheid die terug vanuit je loop komt t.o.v. je directe signaal. Volgens mij gaat er een volle 100% (als 2e lijn naast je directe) door de loop. Hoe kom je aan die 50% eigenlijk?
Er staat later in de handleiding wel dat de loop meer geschrikt is voor rack effecten en wat minder geschrikt voor pedaaltjes....maar ik denk dat het daar niet aan zou moet kunnen liggen.

RedBuell
16 juli 2007, 19:40
Ik heb het net even geprobeerd, op 10 is het meeste effect ingemixt maar is er bar weinig van te horen. Boss Ce2 chorus

AD200B
16 juli 2007, 20:10
Volgens Marshall kan je het beste het directe signaal uit je effect laten. In jou geval dus je effectlevel op je CE2 op max zetten. Misschien dat dat werkt?

RedBuell
16 juli 2007, 21:55
De Ce2 op max dan hoor je dat de chorus aan staat maar maar bij lange na niet het geluid dat je hoort als hij tussen gitaar en amp staat.

up-guitarman
17 juli 2007, 14:29
Heb ik ook met mijn JCM600. Parallel FX loop werkt niet leuk met pedalen, zeker niet met tremolo, phaser, enz... In de serie FX loop heb ik dan weer het probleem dat bvb. mijn Delay overstuurd... Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Chroxy
17 juli 2007, 15:10
zoals ik al zei; pedaaltjes werken niet in de loop van de Marshall DSL401..! Je moet ze volledig wet kunnen zetten en dat gaat bijna nooit met pedaaltjes.

henkr
17 juli 2007, 18:19
Heb ik ook met mijn JCM600. Parallel FX loop werkt niet leuk met pedalen, zeker niet met tremolo, phaser, enz... In de serie FX loop heb ik dan weer het probleem dat bvb. mijn Delay overstuurd... Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Effecten in de loop zitten NA de pre-amp dus natuurlijk klinken/reageren ze anders, zeker
als je de gain opendraait (n.b. je delay heeft last van een te hoog input level!).

up-guitarman
18 juli 2007, 14:32
Mja, ik zou denken dat een digitale delay daar toch tegen moet kunnen...
Met mijn oude Boss phaser bvb. ging dit wel perfect namelijk !!!

henkr
18 juli 2007, 14:49
Welk merk is het?

up-guitarman
18 juli 2007, 14:49
Wasabi AD-1 delay (Dat is een reeks van Danelectro)

henkr
18 juli 2007, 15:08
Hm, ik heb eens even gezocht maar zo te zien heeft ie alleen maar een zgn.
pick-up selector om het input level te regelen en als het daar niet mee lukt...
Vraagje: als je het pedaal volledig dry in de loop zet, overstuurt het dan ook?

up-guitarman
18 juli 2007, 15:36
Hm, ik heb eens even gezocht maar zo te zien heeft ie alleen maar een zgn.
pick-up selector om het input level te regelen en als het daar niet mee lukt...
Vraagje: als je het pedaal volledig dry in de loop zet, overstuurt het dan ook?

Die pickupselector is waardeloos imo, dus die staat gewoon in de tussenstand. (helpt ook niet in de loop trouwens...)
En dry heb ik niet getest, maar mss goed om te weten is het feit dat enkel de repeats oversturen, niet het originele signaal...