PDA

View Full Version : North Sea Jazz: Hoogtepunten (Mike Stern en de Dulfers)



Guitarmania
16 juli 2007, 02:04
Effe een topic aan North Sea Jazz wijden, want dat hoort op een muzieksite.

Een paar lijstjes:

1. Beste optreden:
Mike Stern and band. Stern heb ik al vaak gezien en af en toe vond ik hem vervelend en dan weer geweldig. Maar op NSJ was ie super-geweldig! Je kon aan alles zien dat ie er zin in had.

2. Tegenvaller:
Larry Carlton en Robben Ford. Goed gitaarspel (vanzelfsprekend), maar f* wat gladjes en overwogen. Veel te veel blues en weinig inspiratie.

3. Feest:
Candt Dulfer en band. Wat een feest! En wat een geile bassiste... ;-) En wat een zangeressen en wat LEUK!!!

4. Gesloten deuren:
Gino Vanelli en Borstlap. De hele wereld ging er naar toe en dus stond 99% van de bezoekers voor een gesloten deur.

5. Vernieuwend
Hans Dulfer en Bowie (andere Bowie). Sax, dance, video en GAAN!

6. Tranen:
Sly (en zijn familie Stone). De familie werd vergezeld van geniale bassist en gitarist. Op Sly was het lang wachten, maar de man is ver in de 70 en kon amper op zijn benen staan. Maar wat een stem (de hele familie trouwens). Op een gegeven moment sprong Sly van het podium. De hele familie hield haar hart vast... De man is oud, maar f* hij kan zingen en ... lachen.

Robert H
16 juli 2007, 12:21
Op Sly was het lang wachten, maar de man is ver in de 70 en kon amper op zijn benen staan. Maar wat een stem (de hele familie trouwens). Op een gegeven moment sprong Sly van het podium. De hele familie hield haar hart vast... De man is oud, maar f* hij kan zingen en ... lachen.

Zag het gisteren op TV. Ben bang dat dit optreden de geschiedenis ingaat als: "je had er bij moeten zijn". Ik zag een 63-jarige man met gebogen hoofd, een grote pet en dito zonnebril af en toe het podium op schuifelen. Na afloop verwoordde de presentatrice op TV3 erg goed mijn gevoelens over dit optreden, terwijl haar medepresentator helemaal lyrisch was! Het ging ongeveer zo (weet niet meer letterlijk wat er gezegd werd):

Presentatrice: "Euh... Allemaal leuk en aardig maar hij kwam pas na drie kwartier op het podium, liep er vervolgens bijna meteen weer af en heeft amper gezongen. Was dit ongeveer de bedoeling"

Donkere knakker: "Ja joh, je snapt er niets van. Het was SLY!!! SLY WAS ER!!! SLY MAN!!! HEB JE 'T NIET GEZIEN?? SLY KWAM OP HET PODIUM!!! HIJ WAS 25 JAAR SPOORLOOS EN STOND ER TOCH MAAR MOOI EVEN!!! SLY STONE!!! OH MY GOD, HOU ME VAST WANT IK WORD HELEMAAL GEK!!! SLY!!! SLY!!! WAT EEN FEEST! WAT EEN FEEST!! DE ZAAL STOND OP DE KOP!!! WAT EEN STEM!! WAT EEN STEEEEEEHEEEEEEEMM!!!"


Eerlijk is eerlijk, die band was (uiteraard) prima maar verder... Is het niet de bedoeling dat je als geboekt artiest ook echt komt optreden? Hoe staat deze vertoning beschreven in de contracten? Tja, ik zal het wel niet voelen ofzo, ik heb er simpelweg met een mix van medelijden, verbazing en een beetje frustratie naar zitten kijken.



Ongeveer hetzelfde gevoel dat ik bij Katie Melua had. Is het wellicht iemand opgevallen dat dat kind niet kan zingen?
Of geldt hiervoor weer hetzelfde als bij Sly en z'n familie en ligt het simpelweg aan mij? ;-)

Tristan
16 juli 2007, 12:32
Ach joh, dat hele Sly en the familie steen is nooit wat geweest, naast Motown zo'n beetje de slechtste Funk die ooit gemaakt is, ook de 70's inspiratie voor al die klote 80's Funk...
Daarna is men met Disco begonnen, met de hihat telkens op de tweede achtste en toen is het een hele tijd echt niet meer goed gekomen met de Funk...
Geef mij maar The Meters en het Stax label enzo, dat grooved tenminste wel...
In plaats van dat ze dan een vet retro Funk bandje neerzetten als Quantic Soul Orchestra, Sharon Jones and the Dap Kings, The Budos Band of onze eigen Lefties Soul Connection, maar nee hoor, een seniele ouwe lul die niet eens meer kan zingen laat staan dat 'ie nog kan staan, wat mij betreft gelijk doorsturen naar het bejaardentehuis, daar hoort 'ie thuis...
Gooi die Kaatie Malua dan maar gelijk ernaast in het bordeel, misschien dat ze daar dat krolse kattengejank van haar wel kunnen waarderen...

taylor
16 juli 2007, 12:37
hahaha dat NSJ is wel een heel comercieel gebeuren geworden idd de smaak van de massa telt..maarja.ze kunnen net zo goed volgend jaar slayer vragen onder de titel jazz dat zou wel stunt zijn.

Tristan
16 juli 2007, 12:45
Haha, inderdaad, maar dat ligt ook wel aan wat ze op tv uitzenden hoor, de grootste bagger zenden ze uit, maar goed...
Ik had de vrijdag wel willen gaan:
John Scofield met Medeski Martin & Wood, 1 nummer van op tv geweest en dat klonk prima...
Nils Petter Molvaer met Bill Laswell, niks van op tv geweest...
Steps Ahead, niks van op tv geweest...
E.S.T. staat op internet bij nps/north sea jazz enzo, goed en creatief optreden...
Of anders moeten ze eens Dillenger Escape Plan uitnodigen of Fredrik Thordenthal, de gitarist van Meshuggah...
Hij is behoorlijk beinvloed door Allan Holdsworth, dat kan je duidelijk horen in zijn solo's...

jimihattricks
16 juli 2007, 13:11
candy was wel vet! dat stukje dat ze lieten zien toen ze samen met de drummer ff tekeer ging.. wow :o leuke toegankelijke muziek, maar toch ook wel aardig wat technische kwaliteit in die band..

alleen hebben die nummers altijd zo'n lame titels ('sax' a gogo.. :roll: komop zeg, dat kan toch wel beter :))

a propos sly & the family stoned; die hadden ze van mij niet op hoeven rapen na dat motor-ongeluk.. :sssh:

als hij al iets deed, was het de rest van de band in de weg zitten met z'n vals keyboard/talkbox gebrabbel..

--voor de fans wel tof natuurlijk--

new deep
16 juli 2007, 17:07
heeft iemand nog marcus miller gezien?

Robert H
16 juli 2007, 17:22
vals keyboard/talkbox gebrabbel..

Verrek, was dát het? Ik dacht dat z'n microfoon het niet deed of dat 'ie in slaap was gevallen. Ik meende al een klein sliertje te ontwaren in z'n mondhoek...

Tristan
16 juli 2007, 18:11
Huh, nee joh, dat was gewoon de slang van het beademingsapparaat toch?
Het klonk in ieder geval meer als gerochel dan als muziek of zang... :seriousf:

Han S
16 juli 2007, 22:56
Ik begrijp alleen niet waarom Candy altijd zo'n nasaal geluid heeft, als je al zo lang sax speelt weet je onderhand dat je geen microfoon boven de beker moet hangen. Maar die act samen met haar drummer was koel, goeie drummer trouwens en die bassiste mag zo in de centerfold.

Pilitev
16 juli 2007, 23:17
hahaha dat NSJ is wel een heel comercieel gebeuren geworden idd de smaak van de massa telt..maarja.ze kunnen net zo goed volgend jaar slayer vragen onder de titel jazz dat zou wel stunt zijn.

Idd! Wtf doet Snoop Dogg daar?

spanky_franky
17 juli 2007, 01:19
Ik vond Maceo Parker errrrg sterk, echt funk zoals het bedoeld is..

'Reunion' feat. Chuck Loeb, Till Brönner & Eric Marienthal vond ik ook verrassend sterk, had er nog nooit van gehoord.

Steely Dan maakte alle verwachtingen waar, heel strak.

En natuurlijk Joe Bonamassa, mijn grote idool :rockon: ... geniale gitarist die man..

taylor
17 juli 2007, 12:20
die joe vond ik wel aardig maar vergeleken met gov't mule waar t wel iets van weg heeft vind ik hem weer niet zo... blues zo nog wel kunnen op jazz festival maar andere dingen is gewoon what is hot dat vragen we dan, daar komen veel lui wel op af..

Robert H
17 juli 2007, 14:46
In België reageerde men overigens iets nuchterder (http://www.nu.nl/news/1157508/2101/Boosheid_na_optreden_Sly_Stone_in_Belgi%EB.html) op het merkwaardige 'optreden' van opa Sly.

Mijn eerste gedachte was inderdaad ook: "Kán dit zomaar? Je boekt toch een artiest zodat 'ie komt optreden?"

EuroCinema
17 juli 2007, 15:41
Ik was er vr en za. Mijn hoogtepunten:
- Ploctones (Anton Goudsmit): echt heel erg goed en leuk. Wat een sound met die Gretsch!
- Medeski, Scofield Martin and Wood: experimenteel, vet en Scofield was weer een klasse apart, zeker in Hottentot!
- Steely Dan. Gelikt maar oh zo mooi en doordacht. En Jon Herrington kan natuurlijk enorm spelen.
- Chuck Loeb met Reunion. Wereldgitarist, te gek om hem eens live te zien en horen.
Larry Carlton en Robben Ford vond ik te bluesrockig, maar bij vlagen wel knap gespeeld natuurlijk.

Zondag leek alleen Stern me interessant, maar daar leg ik geen 90 euro voor neer.

nopster
17 juli 2007, 16:17
...
Geef mij maar The Meters ..

Mij ook. :satisfie: Gisteren nog een cd gekocht van The Meters met de JB horns die meespelen, zo'n groove, echt lekker.

Tristan
17 juli 2007, 18:21
Haha, ja, goed he, die grooven tenminste echt...
De JB horns is trouwens de blazerssectie van James Brown...

Negative K3 fan
17 juli 2007, 18:45
En wat een geile bassiste... ;-)

PICS!!!!

ik ga mike stern over een week of 3 bekijken, ben benieuwd!

Guitarmania
17 juli 2007, 19:10
In België reageerde men overigens iets nuchterder (http://www.nu.nl/news/1157508/2101/Boosheid_na_optreden_Sly_Stone_in_Belgi%EB.html) op het merkwaardige 'optreden' van opa Sly.

Mijn eerste gedachte was inderdaad ook: "Kán dit zomaar? Je boekt toch een artiest zodat 'ie komt optreden?"

Tsja, dat had ik met Vanelli en Borstlap: stel dat je voor die twee speciaal naar NSJ was gegaan en je kwam voor de dichte deuren wegens "overvol". Balen...

Maar Sly was geweldig. Zn band had het prima alleen afgekund; wat een gitarist en bassist!!! Sly was de slagroom op de taart. Het gaf het optreden wel iets speciaals, dat ie pas na 3 kwartier op het podium kwam. Dat hield de spanning er goed in want voor hetzelfde geld had ie het helemaal vertikt. Toen ie eenmaal kwam ging het dak eraf. En die stem!!!

Guitarmania
17 juli 2007, 19:16
PICS!!!!



http://www.rhondasmith.com/

Tupelo
17 juli 2007, 19:22
Aah toch nog voldoende van gezien dus om kennelijk een indruk te krijgen.

Dingen die mij opvielen, zover ik er tijd voor had & het op televisie voorbij is gekomen:

Candy party alike as ever en een lekker ding als bassiste.
Sly and the family Stone, goed instumentalisten, saaie muziek & wtf blijft Sly?
Katie Melua - niet gezien, maar een eerder optreden jaren geleden vond ik wel leuk - geil wijf, nieuw album zuigt.
Elvis Costello, matig, teveel fusion voor me.

Trouwens wel een paar gave blazers gezien.
Ben de naam vergeten, maar die dude die stond uit te leggen wat treinen voor zijn muziek en in jazz in general betekenen.

Rest 'Snoop Dog', niet gezien, maar ach ja, er staat ieder jaar toch wel iets dat zg de plank misslaat.
Ik heb geen hekel aan de man en kan het mezelf eigenlijk best voorstellen, beetje Snoop voor de afwisseling.
Een zekere groove/jazzy sound heeft hij toch wel?
Maakt het uit hoe hij dat presteert?

Tristan
18 juli 2007, 23:05
Ik vond Candy Dulfer eigenlijk helemaal niet vet, het enige dat vet was aan Candy Dulfer was haar reet...
Die bassiste was een oude afgelikte boterham en de drummer vond ik ook niet super, ik hoor liever Cyriel Directie, die grooved veel meer...

De drummer van uitgerekend Snoop Dogg had duidelijk de beste groove van alles wat op tv uitgezonden is, de drummer van Sly kon hier ook geenszins aan tippen, dus geen schande dat ze er toch stonden...
Alleen is Snoop gewoon een beetje te geil van zijn eigen naam, tsja, zielig figuur, jammer dan...

Die vent van die treinen is Wynton Marsalis, een van de meest getalenteerde trompettisten ooit zo zegt men...
Ik vind het een van de meest waardeloze muzikanten ooit, wat een brave hendrik, hem moeten ze een keer met zijn ballen aan een vleeshaak hangen en kijken of 'ie daarna wel met ziel en ballen kan spelen, die man heeft naar mijn idee echt geen reet begrepen van wat muziek maken eigenlijk inhoudt...

maternotten
22 juli 2007, 18:04
is dit een gitaarforum of niet?

Niemand Jesse van Ruller/Bert vd Brink gehoord?
Dat was tenminste de moeite waard, geweldig samenspel!

Maar ja, als je de NPS samenvattingen ziet, zou je ook niet zeggen dat het een jazz festival is (was?).