PDA

View Full Version : probleem 100W superlead en reverb - help?



JohnRijsdijk
15 juli 2007, 15:00
Hoi iedereen,
ik ben John, en ik heb een probleem:
ik speel op een 100 watt superlead uit 1973 en die gebruik ik helemaal vol, en regel mn volume met een hotplate.
Het geluid is op deze manier helemaal top, alleen mis ik een reverb, om mn geluid wat meer sjeu te geven.
Buiten de optie van een tweede versterker vraag ik me af hoe ik met deze setup een mooie reverb kan toevoegen aan mn sound.
Een Boss reverb tussen de input en mn gitaar zetten werkt nl niet, omdat er op deze manier zoals ik de versterker gebruik het signaal van de reverb nog eens extra overstuurd wordt. Zie hier mijn dilemma.
Is er iemand die dit probleem herkend en daar een niet al te ingrijpende oplossing voor weet?
Alvast bedankt,
John :lp:

Mr.Bluesbreaker
15 juli 2007, 15:48
Het enige wat praktisch is, is denk ik om een effectsloop in te bouwen.
Met een superlead die je uiteraard niet clean bespeelt blijf je houden dat alle stompboxen met delay's/galm etc. oversturen als je het direct inprikt.

Gaat het trouwens over live optredens/repetities?
Wat je dan zou kunnen doen: Neem een goede 19" reverb van Lexicon of TC od iets in die geest als reverb en laat jezelf uitversterken. Je kan je gitaargeluid terugkrijgen over de monitoring met de effecten eroverheen, en je amp niet vol op je bakkes richten. Zo krijg je wat meer van het "sjeuige" geluid te horen.

JohnRijsdijk
15 juli 2007, 17:03
tja, maar een effectloop werkt niet, het is nl geen mastervolume, ik speel op de oversturing van de eindbuizen.
En dat maakt het denk ik een stuk moeilijker. Je blijft er ook met een effectloop mee zitten dat er een vervromd geluid door de reverb wordt gestuurd. :-(

Pepe
15 juli 2007, 17:58
Hi John

Het probleem valt niet op te lossen behalve dan het principe van bluesbreaker om het geluid na de speaker van galm te voorzien, dus bij het mengpaneel. Dat is een vrij gangbare manier bij studio opnames en grotere live gigs.

blijft over de repetities en kleine gigs. Ik zou dan voor een delay gaan die je als ambient instelt. Oversturing van het delaysignaal luistert niet zo nauw en toch een ruimtelijk geluid.

Een andere mogelijkheid is een booster tussen de delay en de amp te zetten, de verhouding clean en overstuurt verandert daarmee.
De manier van Blackmore, Hendrix en SRV dus.

Mr.Bluesbreaker
15 juli 2007, 19:02
De nieuwe Flextone 3 van Line 6 schijnt ook heel goed te klinken.











-grapje.-

Als ik met mijn 2203 een delay voor de input hang, is het nog steeds bij lange niet wat ik zou willen, krakend en schurend. Ik pak dan mijn 1*12 cabinet bij erg kleine gigs in plaats van mijn 4*12, en rocht die een beetje de zaal uit, zodat je nog steeds op redelijk volume kan spelen, en effecten bij de mengtafel laat regelen.

Chris Winsemius
15 juli 2007, 19:12
Hoi John

Wat je zeker even eerst "moet" proberen (werkt in ieder geval zeer goed op amps die net wat cleaner zijn dan SuperLeads):

Gitaar op ingang linksboven, kabel van ingang linksonder naar reverb pedaal, uitgang reverbpedaal naar ingang rechtsboven of rechtsonder. Fx-level op het pedaal voluit en dan met de rechter volume regelaar het fx/reverb-nivo regelen.

Bij 'n delay kan dit ook en zorgt in het algemeen voor wat meer definitie.

Duurdere oplossing: vanaf de soak 'n line-out hebben die naar het effekt en daarna naar 'n andere amp + box gaat, ook meer sjouwen natuurlijk...

Thijssie
15 juli 2007, 20:31
Het is geen goedkope oplossing maar er zijn galmunits, die je rechtstreeks aan de speaker kunt "hangen".

Een "outboard reverb" heten die dingen geloof ik, als ik jouw verhaal lees, is dat wat je zoekt.....

JohnRijsdijk
15 juli 2007, 21:29
bedankt guys! Ik heb weer wat te proberen :-)
Groetjes,
John :strat:

JohnRijsdijk
15 juli 2007, 21:35
Nog ff een vraagje; is het mogelijk om een delay tussen de amp en de box te zetten? dat is waar ook mn hotplate ertussen zit....

Chris Winsemius
15 juli 2007, 22:27
Het is geen goedkope oplossing maar er zijn galmunits, die je rechtstreeks aan de speaker kunt "hangen".

Een "outboard reverb" heten die dingen geloof ik, als ik jouw verhaal lees, is dat wat je zoekt.....

Zo'n apparaat heeft 'n aparte versterker en speaker nodig om het reverb-signaal weer te geven.

Chris Winsemius
15 juli 2007, 22:31
Nog ff een vraagje; is het mogelijk om een delay tussen de amp en de box te zetten? dat is waar ook mn hotplate ertussen zit....

Nee, gaat je versterker en de delay ernstig kapot van...
De hotplate werkt met andere "levels"/signaal-nivo's.

't Is al 'n tijd geleden dat ik zo'n hotplate zag, zit er geen line-out of iets dergelijks op? Indien ja: stuur dat signaal naar je reverb-pedaal en de uitgang v/d reverb naar 'n cleane amp of naar de PA (indien speaker-simulated uitgang).

JohnRijsdijk
15 juli 2007, 23:08
Zo'n apparaat heeft 'n aparte versterker en speaker nodig om het reverb-signaal weer te geven.

En een outboard reverb unit? dus zo'n heel kastje zeg maar ipv alleen het effect? Daar zit een versterker/speaker deel in, die kan je toch wel direct aan je box hangen?

Chris Winsemius
15 juli 2007, 23:13
En een outboard reverb unit? dus zo'n heel kastje zeg maar ipv alleen het effect? Daar zit een versterker/speaker deel in, die kan je toch wel direct aan je box hangen?


Ben even de naam v/h merk vergeten dat zoiets bouwt (galm, versterker en speaker[s] in 1 kast) maar 't is iig. geen '63 Fender reverb unit.

(net wakker :) :)Holland/Heritage is het merk!

EDIT: sluit NOOIT pedalen tussen je versterker en de speakers aan, versterker gaat kapot (eindbuizen, uitgangstrafo, etc.) en je pedaal ook!

Thijssie
15 juli 2007, 23:54
Ben even de naam v/h merk vergeten dat zoiets bouwt

Mike Holland?

Dacht ik, weet het niet zeker, google is je vriendje :chicken:

Chris Winsemius
16 juli 2007, 00:13
Mike Holland?

Dacht ik, weet het niet zeker, google is je vriendje :chicken:

Zonder ge-goegel maar 1 kopje koffie en 2 minuten later, posting was nog 'n paar zinnen langer :)

JohnRijsdijk
16 juli 2007, 11:41
heb me rot gegoegeld, maar kan niks vinden over Holland/heritage outboard reverbs, iemand een idee waar je zoiets kan kopen?
Thx guys!
John

Kitchen-Marshall
20 juli 2007, 12:20
Jongen, wat jij nodig hebt is een maestro-echoplex!

Ik heb zelf ook een '73 (en een '71) superlead..en een '70 4x12..
Ja, ik heb ook nog de mazzel een '63 fender reissue reverb unit te gebruiken, maar die gaat rondzingen bij hoge volumes..(of je moet hem heeel ver weg zetten!) Reverb met overdrive klinkt overigens nergens naar: met een superlead krijg je reverb uit de zaal zelf!

Boss (RV-2,RV-3,RV-5) reverbs of holy grails en al die digitale dingen of de Songworks little lanilei reverb vond ik zelf maar niks (het is ook maar een mening) ..en dus is analoge tape delay echt helemaal het einde!

Ik heb een '76 Maestro-Echoplex EP-4..wilde liever een EP-3 maar vind ze maar eens! Demagnetiseren van de koppen en zelf tapeloops snijden is een fluitje van een cent en qua geluid absoluut de moeite! Van slap-back echo tot futuristische ufo-sounds..net wat jouw ding is.

Misschien in de toekomst een Fulltone Tube Tape Echo maar dat laat het financieel nog niet toe.. en de Maestro wil ik niet verkopen: dat ding is GAAF!