PDA

View Full Version : Fender 57 Deluxe getest



Les Paul R8
15 juli 2007, 13:17
Gisteren bij NL Muziek de 57 Deluxe getest. Deze amp wordt gemaakt in de Fender custom shop, is 12 Watt en kost maar liefst 1800 euro. De amp heeft 3 potmeters (2x volume en 1 x tone) en blinkt dus uit in eenvoud.

Eigenlijk kan ik heel kort zijn. Mijn LP R8 klonk werkelijk subliem op deze amp. Mooie eindbuis overdrive. Eigenlijk een overdrive waar je van droomt. Uiteraard een vintage karakter. Volumeknop van de gitaar terug en je krijgt een prachtig helder Fender clean.

Het volume vond ik voor een 12 watter erg hoog. Bandgebruik zou volgens mij geen probleem zijn, al heb je natuurlijk weinig headroom.

Rest de vraag of deze amp 1800 euro waard is....Voor mij in ieder geval wel. Wat een tonemonster. Weer een amp voor mijn verlanglijstje.

Eko
15 juli 2007, 13:52
Het is iets waar ik , samen met anderen , wel vaker over gesproken heb. Staar je niet blind op 100 watt bakken met een 4 x 12 inch kast er onder. Een goed gebouwde kleine amp tussen 10-30 watt doet je versteld staan van je eigen geluid. Een Class A point to point gebouwd heeft minder onderdelen die toon wegnemen of toevoegen. Pure sound dus.
Een maatje van mij heeft jaren gigs gespeeld met een Princeton Reverb. Was ook maar zeer laag in wattage en klonk als een klok. Het mooiste is dat je bijna altijd met een natuurlijke overdrive speelt en die is , zoals je al gemerkt hebt, met geen pedaal na te bootsen.

Mr.Bluesbreaker
15 juli 2007, 14:43
Het is wel erg aan de prijs, 1800 euro allemachtig.
Ik denk dat er echt een hoop alternatieven zijn voor die prijs van andere merken. Of tweedehands, 1800 euro zou mij net even te gek zijn.

Ik heb bijvoorbeeld een Valvetech, compleet handgesoldeerde versterker met een 2*6v6 eindtrap en 22 knalharde watts door een Weber Blue Bulldog speaker. Geweldig om die even lekker open te zetten voor de natuurlijke crunch, weet precies wat je bedoelt. Het ding kostte me 850 euro in goede staat.

Maar nogmaals: gezien je gitaren en hun klasse begrijp ik ook wel dat je versterker in diezelfde lijn ligt, dus dan is zo'n keuze helemaal niet gek nartuurlijk.:)

Les Paul R8
15 juli 2007, 14:57
Maar nogmaals: gezien je gitaren en hun klasse begrijp ik ook wel dat je versterker in diezelfde lijn ligt, dus dan is zo'n keuze helemaal niet gek nartuurlijk.:)

Eigenlijk ben ik helemaal niet zo van de dure (boutique) amps. Favorieten van mij zijn de Marshall Studio 15, Vox AC15 en CMW Studiocage (Ok, niet bepaald een standaardamp maar zeker niet idioot duur). ik heb verschillende Bogners, Mesa's en andere high-end amps geprobeerd, maar kan daar vaak net niet uithalen wat ik lekker vind. De 57 Deluxe heeft dat wel. En hoe!
Maar voorlopig blijft het nog even dromen ;)

Chris Winsemius
15 juli 2007, 16:29
1800 is volgens mij TE niet veel (ik bedoel: 't is niet goedkoop maar 't is zeker geen onterechte winkelprijs) voor 'n handwired amp met het merk Fender d'r op qua winkelprijs (gemodde 5E3 uit Vleuten met Alnico Blue is factory-direct bijna hetzelfde qua prijs...). Jouw Telefooncentrale, uh StudioCage was 1 v/d laatste "goedkope" amps van mij.

M'n eigen gemodde 5E3 met Alico Blue (nog luider dan 'n Jensen) knalde live over 'n 2 x 12" + 50 Watt Bassman heen. Clean bij 5E3s gaat zeker als je met je gitaar-volume-regelaar(s) werkt.

Cleaner op 'n (standaard) 5E3: volume-regelaar niet gebruikte kanaal net boven de 10 zetten (knoppen gaan tot 12).

Ps Had je m'n voicemail nog gehoord?

Eko
16 juli 2007, 14:57
Alternatieven voor zoiets kosten ook allemaal klauwen met geld. Een Marshall Bluesbreaker zou een alternatief kunnen zijn. Kost nieuw ook ongeveer 2 mille, maar gebruikt redelijk aan te komen.
Let wel , als je eenmaal een zeer goede amp hebt gebruikt is het moeilijk om met minder genoegen te gaan nemen. Het blijft knagen dat je maar een 2e keus bak hebt i.pv. datgene wat je eigenlijk wilde. Verstandiger is het om gewoon even door te sparen voor een handgebouwde versie. Er zijn er zat , ook hier in NL.

PeeVee
23 juli 2007, 20:49
Is toch een hoop geld. Ik bouw ze voor iets meer dan de helft met betere parts en dan durf ik 'm zo naast die Custom Shop reissue te zetten. Gordijn d'rvoor en dan ben ik benieuwd wat het panel zal kiezen. Gebruik de laatste tijd Eminence Red Fang in 5E3's, geeft leuke brutale combi die ook bruikbaar is voor repetitie en misschien zelfs club gig. Wat zit er in die Fender '57 Deluxe voor een speaker?

Chris Winsemius
23 juli 2007, 21:02
Is toch een hoop geld. Ik bouw ze voor iets meer dan de helft met betere parts en dan durf ik 'm zo naast die Custom Shop reissue te zetten. Gordijn d'rvoor en dan ben ik benieuwd wat het panel zal kiezen. Gebruik de laatste tijd Eminence Red Fang in 5E3's, geeft leuke brutale combi die ook bruikbaar is voor repetitie en misschien zelfs club gig. Wat zit er in die Fender '57 Deluxe voor een speaker?

Jensen P12Q speaker (zie www.fender.com), MM trafo's. Panel zal waarschijnlijk ook kiezen voor bouw-kwaliteit, service en merknaam...
(Ctjes en Rtjes kunnen mijn inziens ook wel beter, er is trouwens ook 'n vel duurdere versie in 'n ander/stijver cabinet met 'n Alnico Blue speaker die niet zo goed schijnt te klinken... heeft met het cabinet te maken)

Red Fang vind ik zelf net iets te warm voor 'n (stock) 5E3 maar behoorlijk ok.

Ps Als jij ze bouwt en verkoopt: gaat het dan (ook) via winkels en moet je ook 19% btw afdragen?

Beetje flauwe posting mijnerzijds maar je vertelt nogal wat :)

marc_o
23 juli 2007, 21:28
Ik denk niet dat het van enig belang is voor hoeveel de versterkerbouwers van Gitaarnet (met alle respect overigens) dergelijke versterkers in elkaar schroeven. een dergelijke versterker heeft namelijk ook nog een zeer degelijke 2e hands waarde, welke bij zelfbouwers vaak niet aan de orde is, hoe goed de versterker ook mag zijn. Inderdaad, je betaalt dus voor de naam en dat is in sommige gevallen terecht.

@ Les Paul R8:

Ik heb de speedtwin getest en ja, dat was ook al zo'n enorm geile bak...

Tristan
23 juli 2007, 22:15
De Speedtwin?

Johnny Ramone
23 juli 2007, 22:32
Ik heb een Fender Tweed Twin 57, ook zo'n Custom Shop ding, en kost ook veel geld. Het zou best wel kunnen dat er versterkerbouwers zijn die voor de helft de zelfde kwaliteit kunnen bieden, maar ik heb deze nog niet gevonden.

Ik ben ook wel benieuwd hoe de 57 Deluxe klinkt, als ik er ooit 1 tegen kom plug ik meteen in.

Ik heb in 25 jaar van alles gehad, Marshalls (JMP, JCM's), London City, Peavey, Fender (alle Tweed en Hot Rod modellen met printplaatjes), Fender Super Reverb vintage series, Orange 50 watt twin, en nog een paar waarvan ik het merk en model niet meer weet. Al deze versterkers zijn gewoon een stuk minder, niet de soort sound (want dat is smaak), maar de kwaliteit van de sound, en dan nog maar te zwijgen over de gebruikte materialen.

Ik had het eigenlijk helemaal gehad met Fender, alleen maar problemen mee gehad, maar sinds de Custom Shop series heb ik er weer het volste vertrouwen in.

PeeVee
23 juli 2007, 22:57
Red Fang vind ik zelf net iets te warm voor 'n (stock) 5E3Ik bouw heeeeele coole amps dus da's is een prima combi ;)

marc_o
24 juli 2007, 22:29
De Speedtwin?

Ah, tja, typevoudje...


ik bedoel natuurlijk Rendef Twintweeterspeedertwinjcmvoxmetbuizeneneenstandbyk nopalsmedeeenstekker

Tristan
25 juli 2007, 02:44
Oh, dus je bedoelde toch de Tweed Twin, aha... :D
Ik heb nog wel een Trace Elliot Speedtwin staan, kopen?
Is van een oud vrouwtje geweest, heeft altijd in de garage gestaan, klinkt bijna als Tweed Twin en is niet duur... :seriousf:

marc_o
26 juli 2007, 23:13
Oh, dus je bedoelde toch de Tweed Twin, aha... :D
Ik heb nog wel een Trace Elliot Speedtwin staan, kopen?
Is van een oud vrouwtje geweest, heeft altijd in de garage gestaan, klinkt bijna als Tweed Twin en is niet duur... :seriousf:


Pfff, ik heb 'm eigenlijk niet nodig, maar okay, ik bied € 3000,-, maar dan wil ik 'm wel komen halen en dan moag je niet zeuren dat ik weer teveel betaal...

Chris Winsemius
26 juli 2007, 23:22
@marc_odijk

Ik poste wat omtrent de prijs omdat 'n vergelijking tussen hobby-matig bouwen en bouwen voor je brood (als klein of groot bedrijf) en dan ook nog bij winkels te koop aanbieden niet echt realistisch is.

Tristan
27 juli 2007, 02:51
Pfff, ik heb 'm eigenlijk niet nodig, maar okay, ik bied € 3000,-, maar dan wil ik 'm wel komen halen en dan moag je niet zeuren dat ik weer teveel betaal...

Haha, okee, deal man... :seriousf:
Doe ik er nog een Peterson Strobostomp gratis bij voor je...

PeeVee
27 juli 2007, 19:59
Ik poste wat omtrent de prijs omdat 'n vergelijking tussen hobby-matig bouwen en bouwen voor je brood (als klein of groot bedrijf) en dan ook nog bij winkels te koop aanbieden niet echt realistisch isValt wel mee hoor. Bedrijven (klein of groot) kopen parts in voor retail prijzen en dat scheelt een slok op een borrel. Kunnen bovendien de BTW daarover terugvorderen maar dat hoef ik jou niet allemaal uit te leggen. Ik ken genoeg bedrijven die ruimschoots onder die Fender prijs een goeie (waarschijnlijk zelfs betere?!) tweed Deluxe kunnen bouwen.

Kim Wilson
27 juli 2007, 20:56
Toch zou ik zo'n Fender '57 weleens willen testen...

Chris Winsemius
27 juli 2007, 23:51
Valt wel mee hoor. Bedrijven (klein of groot) [1]kopen parts in voor retail prijzen en dat scheelt een slok op een borrel. Kunnen bovendien de [2]BTW daarover terugvorderen maar dat hoef ik jou niet allemaal uit te leggen. Ik ken [3]genoeg bedrijven die ruimschoots onder die Fender prijs een goeie (waarschijnlijk zelfs betere?!) tweed Deluxe kunnen bouwen.

1) retail = winkelprijs, wholesale = inkoopsprijs
2) en daarna moet je weer (nog meer) btw afdragen :)
3) vertel!

Heb je zelf trouwens al zo'n Fender gehoord? Ik ken alléén de ervaringen van 2 GNnetters met ok-je oren...

Les Paul R8
28 juli 2007, 00:37
Ik ken genoeg bedrijven die ruimschoots onder die Fender prijs een goeie (waarschijnlijk zelfs betere?!) tweed Deluxe kunnen bouwen.

Ik kan me er 1 bedenken die in die buurt kan komen, maar denk dat de prijs dan niet veel lager gaat worden.....of wel Chris? ;)

PeeVee
28 juli 2007, 10:30
Typo, er had "retailer" moeten staan. Ja ik heb de RI 5E3 inmiddels gehoord en vind het niet bijzonder. Ik doelde trouwens niet op een TAD kit met MM trafo OT en Celestion DB speaker, da's "duurder" en dat wordt nog steeds vaak verward met "beter". Omdat 5E3 zo'n eenvoudig circuit heeft, is het heel goed "af" te maken met goede (al dan niet NOS) parts / buisjes maar daar moet je dan wel over kunnen beschikken en moet je beetje gevoel voor hebben. Het hoeft in ieder geval niet altijd duur te zijn om goed te klinken; levende bewijs is mijn "junkbox" 5PV3 gebouwd uit sloopafval van andere amps (zie 5PV3 project (http://www.ampforum.nl/YaBB.pl?num=1153590855/4#4)).