PDA

View Full Version : Vervangen tremolo



Thijs_Razor
15 juli 2007, 12:42
Ik heb sinds kort een LC Hurricane II (erg fijn en mooi dingetje btw)
Maar blijkbaar heb ik de neiging om nogal ruw om te gaan met de tremolo op dat ding (een Fulcrum) en daardoor ontstemmen de snaren om de haverklap.

Ik zat eraan te denken om er anders een locking nut op te plaatsen, maar om vervolgens elke keer de locking nut los te schroeven om de snaren te tunen als ze weer uit stemming raken vind ik nu ook weer te veel van het goede.

Is het mogelijk (ik vermoed van wel) om de Fulcrum vibrato unit te vervangen voor een Floyd Rose zonder dat de weggefreesde ruimte voor de Fulcrum zichtbaar wordt en er een gapende ruimte te zien is met de Floyd Rose erop?

fred dons
15 juli 2007, 12:46
ja dat kan, alleen denk ik dat je makkelijker locking tuners en een grafieten topkam kan installeren, de ontstemmings komen zelden van de tremelo vandaan

DarknessAwaits
15 juli 2007, 12:46
Als je de floyd echt goed wilt gebruiken zal er eerder méér gefreesd moeten worden. Als je geluk hebt komt de plaatsing van de studs (de 2 steunpunten) overeen en zou je de floyd er zo op kunnen zetten.

Maar een Floyd is wel redelijk prijzig he, vooral als je een goede wilt hebben.

Thijs_Razor
15 juli 2007, 12:59
@fred dons: Ik geef de tremolo ook niet de schuld, maar mezelf ;) . De snaren ontstemmen nogal snel door mijn ruwe gebruik (ok, het zijn nog de snaren die er standaard op zaten en zo te zien hebben ze wel errug veel wikkels om de pinnen van de tuners waar nog steeds veel rek in zit :mad:). Een grafieten topkam heb ik ook zitten overwegen, maar ik weet niet of die mijn dive bombs aankan...

@DarknessAwaits: Dat er meer gefreesd moet worden vind ik geen ramp. Als die eerdere uitgefreesde ruimte voor de Fulcrum maar overeenkomt met de ruimte die nodig is voor de Floyd Rose. Mijn oog heeft nakemlijk een hekel aan overtollige gapende ruimtes... ;)
En tja, ik denk dat een goede (en dus wellicht dure) Floyd Rose wel het beste is. Geklooi met een goedkope kopie die je maar niet goed gestemd krijgt is ook nii alles.

Eko
15 juli 2007, 13:42
Beste advies voor de laagste kosten : zet er eerst eens nieuwe snaren op en doe dit zoals het hoort.

Luigi
15 juli 2007, 17:06
Beste advies voor de laagste kosten : zet er eerst eens nieuwe snaren op en doe dit zoals het hoort.

Wat ik in dit soort onderwerpen altijd mis is het smeren van een tremolo etc.
Gebruik wat naaimachine-olie (niet teveel!) voor de delen van de trem die bewegen; bij een 6-punts schroefbevestiging wat olie onder de koppen van de schroeven, bij een tweepunts-trem tussen de trem en de studs. Verder kan je hetzelfde doen onder de snaargeleiders op de kop van de gitaar. Daarnaast is het aan te raden om wat grafietpoeder in de sleuven van de topkam te doen.

crapton
15 juli 2007, 20:39
Tremolo smeren? Nooit van gehoord... Wordt alleen maar vies. Smering vd trem heeft volgens mij geen enkele invloed. Wel op de topkam.

Luigi
15 juli 2007, 22:51
Tremolo smeren? Nooit van gehoord... Wordt alleen maar vies. Smering vd trem heeft volgens mij geen enkele invloed. Wel op de topkam.

Fender zegt er dit over; Finally, you may wish to apply a small dab of Chapstick® or Vaseline® at the pivot contact points of the bridge for very smooth operation. (naaimachine-olie kan ook, Vaseline is eigenlijk beter. Chapstick is een soort lippenbalsem, schijnt het ook mee te kunnen.)
Zie de setup-guide van de stratocaster op hun website.
http://www.fender.com/support/stratocaster.php
Vies worden? Weinig gebruiken, en het overollige smeermiddel verwijderen.

Een goed afgestelde trem is dus gesmeerd. Dat geldt eigenlijk voor alle punten waar een snaar mee in aanraking komt; brug, topkam en stringtrees.

Lenweë Míriel
16 juli 2007, 01:25
zo als waarschijnelijk al gezegt,

stel eerst het ding goed af en vervang je snaren. (laat het anders doen)
als dat niet goed genoeg werkt kan je nog kijken naar locking tuners en wellicht een goede topkam.

dat zal het probleem toch wel verhelpen denk ik,
uit eindelijk kan je altijd nog je tremelo vervangen. alleen denk ik dat een nieuwe (2dehands) gitaar met goede tremelo dan toch beter is.