PDA

View Full Version : Spaanse gitaar met plectrum bespelen?



Pollie
15 juli 2007, 12:38
Hallo,
Ik heb onlangs mijn eerste spaanse gitaar gekocht. Ik bespeel deze nu met de hand, maar ik wil het ook wel eens met een plectrum gaan proberen.

Ik heb echter gehoord dat je een spaanse gitaar niet met een plectrum kunt of mag bespelen.
Klopt dat?

Bedankt voor jullie antwoord alvast.

Gr. Paul

Don Capo
15 juli 2007, 12:52
Tuurlijk mag of kan dat wel, maar de stijl muziek die doorgaans met plectrum gespeeld wordt komt minder goed tot zijn recht op een spaanse gitaar.


Als stelregel kan je nemen:
Klassiek en Flamenco, op een spaanse (nylonsnarige) gitaar

Popmuziek/Fingerpicking op een staalsnarige. Bij deze gitaar is een plectrum of een duimplectrum veel meer gebruikelijk.

Maar voor alles geldt, zoalng je maar plezier hebt.Als jij lekker knalt op een spaanse gitaar met een plectrum zal niemand zeggen dat dat niet mag.

rjong999
15 juli 2007, 13:00
ik speel op mijn nylonsnarige sommige solo's altijd met plectrum, omdat ik daar sneller mee ben.

Pais
15 juli 2007, 13:05
Veel Jazz en latin muzikanten spelen ook nylonsnarige gitaren met plectrum. Misschien zul je wel een slagplaatje nodig hebben, als je merkt dat je het bovenblad raakt met je plectrum.

chris c
15 juli 2007, 16:32
Sommige gitaristen strummen hun leven lang met plectrum op dezelfde nylonsnarige, zonder slagplaat, en dat heeft zo zijn gevolgen...
http://www.reviewjournal.com/lvrj_home/1998/Jul-10-Fri-1998/photos/lifestyle.jpg

Blend
15 juli 2007, 22:21
Sommige gitaristen strummen hun leven lang met plectrum op dezelfde nylonsnarige, zonder slagplaat, en dat heeft zo zijn gevolgen...
http://www.reviewjournal.com/lvrj_home/1998/Jul-10-Fri-1998/photos/lifestyle.jpg


Hoe durf-tie!

Liefhebber
16 juli 2007, 14:48
Natuurlijk kun je een nylonsnaar met plectrum bespelen! Maar dan komt hij niet echt tot zijn recht. Ik zou veel oefenen met de buitenkant van de wijsvinger nagel. Is ook plectrum stijl maar subtieler. Op een geven moment heb je ook behoefte om de andere vingers in te schakelen! Dan wordt het veel oefenen maar levert op den duur prachtige resultaten op!

harrie
16 juli 2007, 19:26
Ik speel over het algemeen zonder plectrum. Zelfs als ik slaggitaar speel op een steelstring doe ik dit zonder plectrum. Maar soms als ik een intro met losse noten speel gebruik ik toch nog wel eens een plectrum om een lekkere stevige sound te krijgen. Ik heb overigens Jazzgitaristen met plectrum op nylon horen spelen, wat erg goed klonk. Gebruik je je nylonsnarige gitaar puur als slaggitaar met plectrum dan denk ik dat een staalsnarige gitaar meer jouw ding is.